Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skogsfågeljakten 2013/14

Featured Replies

Publicerat

Ja jag ger inte upp och för varje gång jag är ute blir jag mer förälskad i jakt och trädskällarjakt. Man märker att erfarenhet spelar in när det gäller att se fågel, jag har annars bra syn men det är sällan jag ser fågeln utan att han först visat mig. Det är väl en del av tjusningen också, man måste vara fokuserad och samarbeta med hunden.

telefonskrivet

• Svar 122
  • Visningar 20,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Sprang rakt i en stor orrkull på kvällens löprunda i skogen riktigt stora kycklingar och räknade minst 7st

• Kom hem igår från en veckas jakt, vädret var riktigt bra även om jag gärna sluppit första dagarnas tropiska värme. Men en jaktvecka helt utan regn och storm ska man inte klaga på!   Fågeltillgången

• På morgonen då jag vakna och skulle till jobbet var de - 1 grad och nästan helt klart och så gott som vindstilla. Skicka sms till chefen att jag kommer till kl 9 idag  For och lämnade pojken på dag

Posted Images

Publicerat

Äntligen islossning!

Var ut en sväng mitt på dagen. Efter 2min fälldes en orrhöna efter bra hundjobb.

Lite senare står hon mot ett hygge jag smyger fram i kanten och hoppas på att uppflog ut över hygget. Manar på henne då släpper hon löpan å går bakåt ner i en tätning står kort en gång och försöker få ordning på vart pippin tagit vägen stöter två tjädertuppar som kommer fint förbi husse, duble!

Rätt skönt när många timmar i skogen och många mil på hunden ger något.

post-4010-0-40240600-1380522547_thumb.jp

post-4010-0-83071000-1380523020_thumb.jp

Publicerat

Äntligen islossning!

Var ut en sväng mitt på dagen. Efter 2min fälldes en orrhöna efter bra hundjobb.

Lite senare står hon mot ett hygge jag smyger fram i kanten och hoppas på att uppflog ut över hygget. Manar på henne då släpper hon löpan å går bakåt ner i en tätning står kort en gång och försöker få ordning på vart pippin tagit vägen stöter två tjädertuppar som kommer fint förbi husse, duble!

Rätt skönt när många timmar i skogen och många mil på hunden ger något.

Ruskigt fint Skog, stort Grattis ! Snyggt strävhår också påminner om en yngre Celtic.

Publicerat

Ruskigt fint Skog, stort Grattis ! Snyggt strävhår också påminner om en yngre Celtic.

Jo man tackar! :-)

Hur går det för gubben Celtic? Han verkar ju vara vid god vigör. Min munster som är lika gammal har tacklat av rejält och får mest vara soffliggare. Men han har haft otur med skador och sjukdomar. Kompisens korthår är också i samma ålder och den går riktigt fint än.

Publicerat

Han är i god form ännu och hänger med ungdomarna, eller rättare sagt kanske leder dem åt rätt håll. Lite stel å stapplig kan han vara efter en dag men inget värre, men jag ser ju på hundar runt omkring hur mkt det kan hända på ett år. Men är övertygad om att han kommer vara med i bräschen även nästa år, om han håller sig ifrån skador och elaka galtar i alla fall :sleep:

Publicerat

Låter bra! Det är förjävla tråkigt att lämna en gammal kompis hemma när man åker till skogen.

Publicerat

På morgonen då jag vakna och skulle till jobbet var de - 1 grad och nästan helt klart och så gott som vindstilla.

Skicka sms till chefen att jag kommer till kl 9 idag :tongue:

For och lämnade pojken på dagis kl 06.30.

Visste att jag skulle komma lite sent för att vara före orrarna på myren.

Mycke riktigt, då jag kommer fram till myren ca 07.00 så sitter orrarna och spelar för fullt.

Jag gör ett försök att smyga på dom, då jag är ca 30 m från myren så lyfter orrarna och sätter sig i träden på andra sidan myren.

Tar av mig ryggsäcken och lägger ner den som stöd.

Närmsta orren sitter på 153 m, så de är bara att skjuta från stället.

Första viltet för året var ett faktum!

Skönt att spräcka nollan, har väntat på detta väder sen 25 augusti.

Då jag kommit fram till den skjutne orren så lyfter jag upp den och inspetkterar in och ut gången, och då jag vänder mig om och tittar mot där jag sköt så ser jag att de sitter en orre i en torrtall.

Tar av mig ryggsäcken och lägger mig i läge igen.

Tycker att fågeln ser jävligt liten ut så jag misstänker att de är en höna, den sitter rakt mot ljuset så jag ser inte vilken färg den har.

Håller inne skottet och just innan den flyger så kacklar den till som bara hönor gör.

Skönt att jag inte sköt.

Har bestämt för mig själv att inte skjuta hönor så länge jag inte har någon duglig hund!

Bifogar även en bild som visar att de var värt att börja jobbet lite tidigare :wink:

Gött! Har själv skjutit 2orrar i år på spel! Riktigt rolig och skön jakt!

Tänk om alla kunde tänka så med hönor! Har skjutit 11orrtuppar nu men aldrig någon höna!

Publicerat

Med tanke på hönskytte. Finns det några vetenskapliga/forskargrunder för det ?

Med tanke på hur lite vi plockar av småviltsstammarna, typ promille av skogshönsen som dör pga av oss.

Publicerat

Med tanke på hur lite vi plockar av småviltsstammarna, typ promille av skogshönsen som dör pga av oss.

Inte vad jag känner till och tror inte det spelar någon mätbar roll om man skjuter hönor eller inte.

Minns jag rätt står jakten för ungefär 5% av den totala dödligheten men att spara kullhönor tycker jag är god jaktetik. Inte alltid helt lätt att avgöra vi alla jaktformer med finnen är det ofta rätt uppenbart då hönor kacklar och flyttar låter jag dem leva :)

Jag är på en del jaktprov med hundarna och där finns många provrutor där ingen fågeljakt bedrivs. Ändå följer dessa precis samma fluktuation på fågeltillgång som på marker där det är hårt jakttryck. Ett bevis för mig att jakten inte styr småviltstammarna det är rovdjurstryck och hur föryngringen lyckats som avgör tror jag

Publicerat

Som ni skriver så har inte jakten så stor inverkan på dödligeheten på viltet.

Jag skjuter hellre en tupp än en höna.

Jag har tanken i huvudet att en tupp kan ta hand om flera hönor, men en höna kan bara para sig en gång per år.

Är jag helt ute och cyklar eller? 

Hade jag haft en jakthund som jag höll på att jaga in så skulle jag skjuta hönor.

Men just nu då jag indian jagar så skjuter jag helst inte hönor.

Publicerat

Enig med dig lille, tupp före höna om jag kan välja.

Publicerat

Inte vad jag känner till och tror inte det spelar någon mätbar roll om man skjuter hönor eller inte.

Minns jag rätt står jakten för ungefär 5% av den totala dödligheten men att spara kullhönor tycker jag är god jaktetik. Inte alltid helt lätt att avgöra vi alla jaktformer med finnen är det ofta rätt uppenbart då hönor kacklar och flyttar låter jag dem leva :)

Jag är på en del jaktprov med hundarna och där finns många provrutor där ingen fågeljakt bedrivs. Ändå följer dessa precis samma fluktuation på fågeltillgång som på marker där det är hårt jakttryck. Ett bevis för mig att jakten inte styr småviltstammarna det är rovdjurstryck och hur föryngringen lyckats som avgör tror jag

Är lika med ripan om man skall tro Hörnell(?) reservaten flukterar lika som hårt jagade ytor.

Publicerat

Vi har väldigt dåligt med skogsfågel där jag jagar, undviker att skjuta hönor om det inte är under injagning, vet inte om det hjälper populationen men tänker som med älgen, inga kor= inga tjurar och därmed inga kalvar :thumbsup:

Publicerat

Duger verkligen 22mqg för tjäder inom 100m? Onekligen stor fågel levande. Aldrig klämt o känt på en som stupat. Tyckte orren min jag fick idag va stor :D

Publicerat

Ja tjädern är en stor fågel men de vanligaste kalibrarna till tjäder är 22 Wm och 22 Hornet samt hagel.

Publicerat

Ja nog tjädrarna stora.

Kom en ivägen för min blyspruta i onsdags  :biggrin:

post-399-0-76547800-1380868806_thumb.jpg

Publicerat

Duger verkligen 22mqg för tjäder inom 100m? Onekligen stor fågel levande. Aldrig klämt o känt på en som stupat. Tyckte orren min jag fick idag va stor :D

är det 22wmr du menar så funkar det i alla fall runt 80m, så då borde det funka upp till 100m.

men det finns ju bättre kalibrar för 80+( läs 6xc,6br,6,5x55 mm)

Publicerat

TW

Är storlek 5 bra val i kaliber 20?

Publicerat

BTW

Publicerat

Okej. Jag brukar annars gilla små trevliga patroner men orren jag sköt va ju större än jag förväntat mig kroppsmässigt. Hade tänkt mig fasan men grövre helt klart! Aja då får jag väl bruka 22magnum på fåglarna sen då. Pipa på ingång där nämligen :)

Publicerat

22wmr är en ypperlig tjäderklubba!
Publicerat

Så trevligt. Vilken patron rekommenderas av er experter?

Publicerat

TW

Är storlek 5 bra val i kaliber 20?

Vet inget om 20or men jag kör 6or o 5or i cal 12. denna årstid.

Denna gång var det 6a i första 3/4 o 5a i andra 1/2 pipan. pga råkat blanda patronerna.

Så nog funkar 5or i sig,

Skjuter aldrig nåt grövre inte ens på gäss.

Publicerat

Vad för bajs fråga är detta.