Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skogsfågeljakten 2013/14

Featured Replies

Publicerat

Här kommer bilderna då

post-3905-0-47448100-1380902063_thumb.jp

post-3905-0-40333900-1380902291_thumb.jp

post-3905-0-15891500-1380902521_thumb.jp

• Svar 122
  • Visningar 20,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Sprang rakt i en stor orrkull på kvällens löprunda i skogen riktigt stora kycklingar och räknade minst 7st

• Kom hem igår från en veckas jakt, vädret var riktigt bra även om jag gärna sluppit första dagarnas tropiska värme. Men en jaktvecka helt utan regn och storm ska man inte klaga på!   Fågeltillgången

• På morgonen då jag vakna och skulle till jobbet var de - 1 grad och nästan helt klart och så gott som vindstilla. Skicka sms till chefen att jag kommer till kl 9 idag  For och lämnade pojken på dag

Posted Images

Publicerat

Ingen? :/

Publicerat

Nog är det räven som varit framme.

Publicerat

En sån där morgon som man inte får uppleva så många av i livet. Började surt med att hunden smet och stressad som tusan fick jag sitta och vänta. Kom till Nattavaara lagom för att se järnvägsbommarna gå ner. Ännu mera stressad så gasade jag på för att inte komma försent en tredje gång till orrmyren. Väl på plats så fick jag vänta en stund innan spelet kom igång. Lockade några blåsningar med munnen och en orrtupp glider in över platsen som att den äger stället. Intet ont anande sätter den sig i trädet jag redan har valt ut som hetaste platsen. Korset stadigt i halsfästet då avståndet bara är femtio meter. Första orren tippar rakt ner. Hämtar den och provar att locka. Nytt svar den här gången utifrån myrtallarna ganska långt bort. Fäller ner ghilliesuiten över ansiktet och smyger sakta framåt. Får syn på den i högsta myrtallen och mäter avståndet till 205m Bössan är inskjuten på 180m så krysset sätts några cm högre än tilltänkt träffpunkt och ännu en orrtupp får följa med hem efter lite äventyr på blötmyren. Tillbaka på fast mark så svarar ytterligare en orre på tilltal och efter lite spanande så får jag syn på den högst upp i en torrtall. Blött som tusan men hittar en fläck som ger bra stöd. Avståndet är exakt 180m och helt vindstilla. Tredje tomhylsan och tredje tuppen lyfter jag på mössan och tackar Diana för en kanonmorgon. Hämtar tuppen och knallar tillbaka till ryggsäcken där jag sätter mig ner och njuter av solen som värmer lite och bubblandet av orrar överallt runtomkring. Förra gången jag fick skjuta orre där så fick jag krypa ut ur skogen med benet låst i vinkel och med svåra smärtor. Det här var en revansch som landstinget förvägrade mig rätten att få uppleva men som jag tack vare min arbetsgivare fick en möjlighet till samtidigt som jag kan fortsätta arbeta.

Två av dem nedan.

post-59-0-81766100-1380974746_thumb.jpg

Publicerat

Käkar rävarna här uppe lingon o blådär :/

Publicerat
  • Författare

En sån där morgon som man inte får uppleva så många av i livet. Började surt med att hunden smet och stressad som tusan fick jag sitta och vänta. Kom till Nattavaara lagom för att se järnvägsbommarna gå ner. Ännu mera stressad så gasade jag på för att inte komma försent en tredje gång till orrmyren. Väl på plats så fick jag vänta en stund innan spelet kom igång. Lockade några blåsningar med munnen och en orrtupp glider in över platsen som att den äger stället. Intet ont anande sätter den sig i trädet jag redan har valt ut som hetaste platsen. Korset stadigt i halsfästet då avståndet bara är femtio meter. Första orren tippar rakt ner. Hämtar den och provar att locka. Nytt svar den här gången utifrån myrtallarna ganska långt bort. Fäller ner ghilliesuiten över ansiktet och smyger sakta framåt. Får syn på den i högsta myrtallen och mäter avståndet till 205m Bössan är inskjuten på 180m så krysset sätts några cm högre än tilltänkt träffpunkt och ännu en orrtupp får följa med hem efter lite äventyr på blötmyren. Tillbaka på fast mark så svarar ytterligare en orre på tilltal och efter lite spanande så får jag syn på den högst upp i en torrtall. Blött som tusan men hittar en fläck som ger bra stöd. Avståndet är exakt 180m och helt vindstilla. Tredje tomhylsan och tredje tuppen lyfter jag på mössan och tackar Diana för en kanonmorgon. Hämtar tuppen och knallar tillbaka till ryggsäcken där jag sätter mig ner och njuter av solen som värmer lite och bubblandet av orrar överallt runtomkring. Förra gången jag fick skjuta orre där så fick jag krypa ut ur skogen med benet låst i vinkel och med svåra smärtor. Det här var en revansch som landstinget förvägrade mig rätten att få uppleva men som jag tack vare min arbetsgivare fick en möjlighet till samtidigt som jag kan fortsätta arbeta.

Två av dem nedan.

attachicon.gifDSC_0012.jpg

Härligt att läsa grattis.

Publicerat

Grattis Nils! Härlig morgon låter de verkligen som!

Publicerat

Klart att räven äter lingon och blåbär, nästan det enda dom har att äta när dom käkat upp alla orr-tjäderkycklingar :verymad:

Publicerat

Käkar rävarna här uppe lingon o blådär :/

Jo räven äter lingon och blåbär på hösten sedan markerar den revir på stenar efter grusvägarna.

Publicerat

Alltid ska man lära sig något nytt. Aldrig skådat sån rävspillning neröver hos oss men har inte heller några mängder med bär så.

Publicerat

Med tanke på hönskytte. Finns det några vetenskapliga/forskargrunder för det ?

Med tanke på hur lite vi plockar av småviltsstammarna, typ promille av skogshönsen som dör pga av oss.

Vill minnas att jag läste i början av 90-talet att 90% av föryngringen lever inte ett år.

Tycker själv det är ok att skjuta unghönor, men ser jag att det är en gammelhöna släpper jag.....om det inte är en utomordentlig prestation av en unghund.

Min högst personliga uppfattning är att man bör vara lite extra rädd om hönorna under år med dåålig föryngring.

/Urban

• 2 weeks later...
Publicerat

Var ute en vecka och jagade, såg max 1 fågel per dag och inte träade dem.

Även om jag inte jagat så länge så var detta det sämsta jag sett. Mycket rovdjur i skogen.

Publicerat

Var ute en vecka och jagade, såg max 1 fågel per dag och inte träade dem.

Även om jag inte jagat så länge så var detta det sämsta jag sett. Mycket rovdjur i skogen.

Ja, det är dåligt men det har inte varit någon bra sommar heller.

Jag vet inte vad det beror på. 

Publicerat

Den naturliga fluktuationen hos skogsfågelstammarna, inget vi kan påverka, men en annan typ av skogsbruk kanske skulle kunna påverka lite.

• 2 weeks later...
Publicerat

Här i östra granne det ser bättre

Sent from my LT25i using Tapatalk

Publicerat

...ut, fågel mängd är bättre nu än i flera år. Sverige är två - tre år efter oss. Be patient B-)

Sent from my LT25i using Tapatalk

Publicerat

dags o ladda bössan då inför....2016!

Publicerat

Angående hönskytte så finns det många olika teorier. Personligen så har jag svårt att tro att det inte påverkar om man skjuter hönor. Framförallt i början på säsongen. Räv och Mård får det nog lite enklare om hönan ryker 25augusti... Vill man gynna skogsfågeln är jag sedan övertygad om att hur man röjer, gallrar och sparar kantoner kring myrar och våtmarker påverkar åtminstone 10 gånger mer än om du fäller eller sparar en handfull hönor...

Publicerat

Japp, Det skulle statt med I "raden"...

• 2 weeks later...
Publicerat

Angående hönskytte så finns det många olika teorier. Personligen så har jag svårt att tro att det inte påverkar om man skjuter hönor. Framförallt i början på säsongen. Räv och Mård får det nog lite enklare om hönan ryker 25augusti... Vill man gynna skogsfågeln är jag sedan övertygad om att hur man röjer, gallrar och sparar kantoner kring myrar och våtmarker påverkar åtminstone 10 gånger mer än om du fäller eller sparar en handfull hönor...

Som sagt det finns många teorier om att skjuta hönor. Vissa säger tilloch med att det är bättre att skjuta hönor än tuppar. Men som jag brukar säga, döda hönor värper inga ägg.

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Var ut en sväng idag. Vi lyckade skrämma iväg två Orrtuppar strax efter vi lämnat bilen för att gå dit jag skulle släppa fröken Röd eller tant Röd. Hon har hafft en del ståndskall idag men det är svårt då det är snö, fåglarna flyttar sig en hel del just nu, Såg där hon stått o skällt att det var en hel del spår efter fågel just vid en gran där hadde Mirva jobbat hårt såg jag en hel del spår efter henne. Men skit samma denna dag var Mirvas dag hon har hafft roligt. Men fort har det inte gått, på vissa ställen var det små djupt. MEn det var även en härlig dag i skogen.