Publicerat Juni 11, 201312 yr Har ni några tips? Bra om den funkar både för människa och hund! Jag kom å tänka på kylpåse, engångs och om det finns ormserum som håller mer än 6 mån! Fler förslag! Denna ska ju ligga i varje bil!
Publicerat Juni 11, 201312 yr Några saker som dyker upp: Tryckförband, avsnörande förband, sterilt täckförband, gasbinda, enklare plåster, kirurgtejp, dukar med koagulerande preparat att stoppa blödning med, adrenalin i injektionspenna istället för ormserum tillsammans med predisolon alt betapred (kortison) i tablettform, morfin eller annan opioid för injektion, nitroglycerin i tablettform, betablockerare för injektion, grova och finare veninfarter, koksaltlösning (kan även användas för att lösa kortisontabletter i innan intag), vätska för intravenös tillförsel i form av till exempel Ringer-Acetat, lokalbedövningsmedel för injektion, nål och spruta för injektion av densamma, nål för uppdragning av läkemedel, suturer, nålförare, pincett, peanger, skalpeller med olika blad, improviserad bår för att snabbt få fram den skadade till väg i väntan på ambulans, kylpåsar, spjälor att stabilisera benbrott med, bäckenkrage för att stabilisera bäckenet vid bäckenfraktur, mitella, blodtrycksmanschett och stetoskop med mera med mera (Bara att välja och vraka efter ambition, tillgänglighet och kompetens). Borde täcka allergiska reaktioner, frakturer, skottskador, skärskador, axelluxationer, hjärtinfarkter. Finns säkert fler saker som kan vara bra...
Publicerat Juni 11, 201312 yr Författare Några saker som dyker upp: Tryckförband, avsnörande förband, sterilt täckförband, gasbinda, enklare plåster, kirurgtejp, dukar med koagulerande preparat att stoppa blödning med, adrenalin i injektionspenna istället för ormserum tillsammans med predisolon alt betapred (kortison) i tablettform, morfin eller annan opioid för injektion, nitroglycerin i tablettform, betablockerare för injektion, grova och finare veninfarter, koksaltlösning (kan även användas för att lösa kortisontabletter i innan intag), vätska för intravenös tillförsel i form av till exempel Ringer-Acetat, lokalbedövningsmedel för injektion, nål och spruta för injektion av densamma, nål för uppdragning av läkemedel, suturer, nålförare, pincett, peanger, skalpeller med olika blad, improviserad bår för att snabbt få fram den skadade till väg i väntan på ambulans, kylpåsar, spjälor att stabilisera benbrott med, bäckenkrage för att stabilisera bäckenet vid bäckenfraktur, mitella, blodtrycksmanschett och stetoskop med mera med mera (Bara att välja och vraka efter ambition, tillgänglighet och kompetens). Borde täcka allergiska reaktioner, frakturer, skottskador, skärskador, axelluxationer, hjärtinfarkter. Finns säkert fler saker som kan vara bra... Vad ska du ha för två såna väskor? Tänkte kanske en liiite mindre väska..... man kan ju inte ha en hel ambulans i bilen typ! Men självklart har du säkert rätt men jag tror att man måste välja bort vissa saker för att den ska funka prismäsigt och storleksmässigt!
Publicerat Juni 11, 201312 yr Vad ska du ha för två såna väskor? Tänkte kanske en liiite mindre väska..... man kan ju inte ha en hel ambulans i bilen typ! Men självklart har du säkert rätt men jag tror att man måste välja bort vissa saker för att den ska funka prismäsigt och storleksmässigt! Jag har nål och tråd, vatten och kompress med mig när jag jagar. Täcker det mest akuta
Publicerat Juni 11, 201312 yr Det var bara lite tips på vad man skulle kunna ha. Tar man bort båren och bäckenkragen går det nog ner i en vanlig mindre jaktryggsäck. För båren räcker egentligen en filt och en yxa man snabbt kan fixa till två raka trästammar med. Om jag ska prioritera lite med tanke på utrymme då: Tryckförband, avsnörande förband, mitella, gasbinda, plåster, kirurgtejp, ett par dukar med koagulerande preparat att stoppa blödning med, adrenalin i injektionspenna (istället för ormserum) tillsammans med prednisolon alt betapred (kortison) i tablettform, antihistamin för injektion (glömdes förut), morfin eller annan opioid för injektion, stesolid för injektion samt som suppositorie (glömdes förut), nitroglycerin i tablettform, betablockerare för injektion, bricanyl inhalation, grova och finare veninfarter, koksaltlösning (kan även användas för att lösa kortisontabletter i innan intag), en påse Ringer-Acetat, droppslang (glömdes förut), lokalbedövningsmedel för injektion, nål (för injektion av detsamma) och spruta (används även för intravenösa injektioner), nål för intramuskulära injektioner, grov stor nål och stor spruta för behandling av övertryckspneumothorax och hjärttamponad (glömde jag visst förut också), nål för uppdragning av läkemedel, suturer, nålförare, pincett, peanger, ett par skalpeller med olika blad, en kylpåse, blodtrycksmanschett och stetoskop. Nu har vi lagt till flera mycket allvarliga tillstånd som vi har en chans att behandla, på bekostnad av blödningsrisk vid frakturer. Och det där borde gå ner i en vanlig hederlig Fjällräven Kånken eller motsvarande. Ormserum ser jag för övrigt som tämligen meningslöst om man inte befinner sig minst säg 6 timmar från sjukhusvård - adrenalin + kortison är mer användbart i akutfasen och mer riskfritt.
Publicerat Juni 12, 201312 yr Nä du Dr BT, Det heter faktiskt bäckengördel eller T-pod som vi brukar slänga oss med i vardagligt tal ibland alla andra pods ;-) :-P Annars har du ju fått med det mesta som behövs lite lätt kunskap att använda eller ge... Jo en tourniquet, andra former av avsnörande förband är rätt verkningslösa. / Herbert
Publicerat Juni 12, 201312 yr Jag hoppas ni inser att man måste vara utbildad för att använda det mesta Beatless föreslår. Både oetiskt och olagligt. En veterinär är sällan mer än 1-2 timmar bort någonstans i Sverige. Låt inte bekvämlighet och snålhet gå ut över djurskyddet! Behandlar ni som lekmän era egna barn vid akutfall!? Skickat från min LT26w via Tapatalk 2
Publicerat Juni 12, 201312 yr Självklart måste man ha utbildning, jag utgick efter att det fanns viss medicinsk kompetens och tillgång på läkemedel eftersom det talades om ormserum, som absolut inte är något som vem som helst ska använda eller har i bakfickan i Sverige när det gäller något så relativt benignt som huggorm. Det frågades om tips, tips gav jag. Sorry, bäckengördel, my bad
Publicerat Juni 12, 201312 yr Jag hoppas ni inser att man måste vara utbildad för att använda det mesta Beatless föreslår. Både oetiskt och olagligt. En veterinär är sällan mer än 1-2 timmar bort någonstans i Sverige. Låt inte bekvämlighet och snålhet gå ut över djurskyddet! Behandlar ni som lekmän era egna barn vid akutfall!? Skickat från min LT26w via Tapatalk 2 Är olyckan framme, kan 1 timme vara allt för lång tid! Självklart skulle, i mitt fall, hunden till veterinär, men om det tex är ett stort skärsår som blöder ymnigt, så får jag ju fixa det själv först.. Jag tror inte att det finns amatörveterinärer här, vi lär ju alla älska och vårda våra djur Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
Publicerat Juni 12, 201312 yr DrKrallig, kan du inte berätta vad du tycker man behöver i hundlådan för en jaktdag, vet att det säljs en plastbox men oklar på innehållet. Första hjälpen kit för jägare/friluftsliv där funkar en kudde från tex. Claes i sjön, jag tycker man ska komplettera med: värmereflekterande filtar bra även som väderskydd, några av typ små&stora Cederroths tryckförband, några stora kompresser att täcka större skador, mitella för bruten arm, silvertejp om arm/ben behöver stabiliseras med grenar/brädor, stark visselpipa, reflexväst, pannlampa gärna med blinkfunktion. Om du fått utbildning civilt eller militärt i att anlägga en tourniquet så köp en, penetrerande skador i armar/ben blöder mycket och forskning från krigen i nutid samt från "Utöja" visar på väldigt positivt utfall. Mediciner från apoteket: AntiAllergitabletter, Alvedon, Imodium för att stoppa upp magsjukan. Om du har någon i din närhet som är överkänslig mot getingstick be denne få kortisontabletter och en EpiPen (adrenalininjektor) utskriven och att du får en förevisning. Sen tycker jag att det är av högsta prio att kunna enkel hjärtlungräddning. Det kan bidra till att rädda liv. Jo jag jobbar enbart med akut och traumasjukvård sedan dryga 5år samt ambulanssjukvård sedan början av 2000talet. Gör det enkelt och framförallt gör något! / Herbert
Publicerat Juni 12, 201312 yr DrKrallig, kan du inte berätta vad du tycker man behöver i hundlådan för en jaktdag, vet att det säljs en plastbox men oklar på innehållet. Första hjälpen kit för jägare/friluftsliv där funkar en kudde från tex. Claes i sjön, jag tycker man ska komplettera med: värmereflekterande filtar bra även som väderskydd, några av typ små&stora Cederroths tryckförband, några stora kompresser att täcka större skador, mitella för bruten arm, silvertejp om arm/ben behöver stabiliseras med grenar/brädor, stark visselpipa, reflexväst, pannlampa gärna med blinkfunktion. Om du fått utbildning civilt eller militärt i att anlägga en tourniquet så köp en, penetrerande skador i armar/ben blöder mycket och forskning från krigen i nutid samt från "Utöja" visar på väldigt positivt utfall. Mediciner från apoteket: AntiAllergitabletter, Alvedon, Imodium för att stoppa upp magsjukan. Om du har någon i din närhet som är överkänslig mot getingstick be denne få kortisontabletter och en EpiPen (adrenalininjektor) utskriven och att du får en förevisning. Sen tycker jag att det är av högsta prio att kunna enkel hjärtlungräddning. Det kan bidra till att rädda liv. Jo jag jobbar enbart med akut och traumasjukvård sedan dryga 5år samt ambulanssjukvård sedan början av 2000talet. Gör det enkelt och framförallt gör något! / Herbert Vill minnas att DrKrall har författat en tråd med första förband till hund för något år sen... http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/37324-hundapotek-vad-boer-man-ha-hemma/?p=606057
Publicerat Juni 29, 201312 yr Var det något sånt här? Det var en fin väska! Men vi säljer motsvarande prylar på min vet.mottagning, inkl en sax och en pincett och en tass-sko, men ej med alu.filt, samt i en ziplock-påse...för 200 kr (dock i sanningens namn väääldigt små marginaler på det priset ;-) ...för vi tycker det är viktigt med bra prylar ute hos jakthundarna).
Publicerat Juni 30, 201312 yr Tja,en sån skulle vara bra att ha. Var ligger den mottagningen? Skulle man kunna få ett sånt paket skickat kanske? /Lars.
Publicerat Juni 30, 201312 yr Det var en fin väska! Men vi säljer motsvarande prylar på min vet.mottagning, inkl en sax och en pincett och en tass-sko, men ej med alu.filt, samt i en ziplock-påse...för 200 kr (dock i sanningens namn väääldigt små marginaler på det priset ;-) ...för vi tycker det är viktigt med bra prylar ute hos jakthundarna). Nog var priset väl saltat i den annonsen, 200 är nog snudd på självkostnadspris har du någon länk
Publicerat Juni 30, 201312 yr Jag skulle definitivt också vara intresserad. Inte bara för priset, utan för att ett proffs har plockat ihop det för en glad amatör. Kalle Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
Publicerat Juni 30, 201312 yr Lakan! För är olyckan framme räcker inte de som finns. Det var en fin väska! Men vi säljer motsvarande prylar på min vet.mottagning, inkl en sax och en pincett och en tass-sko, men ej med alu.filt, samt i en ziplock-påse...för 200 kr (dock i sanningens namn väääldigt små marginaler på det priset ;-) ...för vi tycker det är viktigt med bra prylar ute hos jakthundarna). Jag är också intresserad! S
Publicerat Juli 1, 201312 yr Det värsta för min egen del, vore om jag fick ett fult sår, och en klåpare skulle försöka sy ihop det...utan bedövning, teknik, eller förståelse för hur ett sår skall rengöras innan suturering.
Publicerat Juli 1, 201312 yr Jag köper ditt resonemang till100%!!!! Men när man har att välja på att tappa halva tarmpaketet på väg ut ur skogen, eller lägga några stygn, och därmed ev få behålla sin hund vid liv... Då väljer jag alternativ två! Men som jag sa jag förstår vad du menar! Väl mött
Publicerat Juli 1, 201312 yr Hade tänkt om och valt lite större säkerhetsnålar om du nu vill hålla inne något. Det bästa vid tarmar i dagsljuset är tex ett förband dränkt i koksalt. Håll in, blöt ordentlig och vira 2varv lagom hårt runt hunden. Ta ett gammalt lakan, klipp till lämplig bredd och 2varvs längd. / Herbert
Publicerat Juli 1, 201312 yr Jag köper ditt resonemang till100%!!!! Men när man har att välja på att tappa halva tarmpaketet på väg ut ur skogen, eller lägga några stygn, och därmed ev få behålla sin hund vid liv... Då väljer jag alternativ två! Men som jag sa jag förstår vad du menar! Väl mött Ditt uttalande åskådliggör enbart alltför tydligt varför det är reglerat i djurskyddslagen att lekmän inte själva är tillåtna tråckla och sy i skogen.
Publicerat Juli 2, 201312 yr Hade tänkt om och valt lite större säkerhetsnålar om du nu vill hålla inne något. Det bästa vid tarmar i dagsljuset är tex ett förband dränkt i koksalt. Håll in, blöt ordentlig och vira 2varv lagom hårt runt hunden. Ta ett gammalt lakan, klipp till lämplig bredd och 2varvs längd./Herbert Tack för bra svar, inte tänkt på det alls....