Publicerat Juni 20, 201312 yr Hur fort försökar sig egentligen grisar? Håller till och jagar i östra värmland (Storfors/Lungsund) där har vi inte än fått några vildsvin. Men bara 3 mil där ifrån finns det massvis. Runt karlskoga/kristinehamn är det inte ovanligt att se 30 vildsvin på en kväll när man är ute och åker. Skogarna runt oss är inte jakttrycket speiellt hårt på och vi har gott om åkermark och granskog. Lustigt nog skjöt vi förra året en galt på 202kg vilket inte var så lyckat i när man tänker efter men lätt att vara efterklok. Den galten är dock det enda vildsvinet vi sett. Hur snart kan man räkna med att få gris på våra marker tror ni? Är det bara en tidsfråga eller håller grisarna sig oftast till samma ställe dom födds på?
Publicerat Juni 20, 201312 yr Svinen är väl på ont och gott efter allt vad man läser i Land och se på TV. Bönderna är väl inte så glada i dom precis om man inte har en bra avskjutning o håller stammen på en lagom nivå. Kul med ett nytt jaktbart vilt för en del men bonden är nog gladast så länge han slipper dom i sädesfälten.
Publicerat Juni 20, 201312 yr Författare Svinen är väl på ont och gott efter allt vad man läser i Land och se på TV. Bönderna är väl inte så glada i dom precis om man inte har en bra avskjutning o håller stammen på en lagom nivå. Kul med ett nytt jaktbart vilt för en del men bonden är nog gladast så länge han slipper dom i sädesfälten. Jag har bara 7ha åker som vi inte odlar ett skit på utan jag bara arenderar ut till en bonde som slår det och gör ensilage av. Så let them all come =) Men som sagt så vore det kul att få höra om hur lång folk mycket dom sprider sig varje år. Om galtar brukar gå långa turer ensamma eller om det snart kan början för en stabilisering av vildsvin på vår mark.
Publicerat Juni 20, 201312 yr Jag läste i någon av jakttidningarna att de utbreder sig i medeltal 15 km per år. Galten gör nog varken till eller från vad gäller etablering.
Publicerat Juni 20, 201312 yr Författare Jag läste i någon av jakttidningarna att de utbreder sig i medeltal 15 km per år. Galten gör nog varken till eller från vad gäller etablering. Då bör dom med andra ord vara påväg =)
Publicerat Juni 20, 201312 yr Då bör dom med andra ord vara påväg =) du kan jo tjære 4-5 stedder så for du se om der er grise i området kalle.
Publicerat Juni 20, 201312 yr Jag har varit med om att naturliga hinder som åar och vägar gör att utbredningen stannar av. Tar några år innan de kommer över men när de väl har gått över gränsen så går det fort. På¨min gård hade jag gris på ena sidan av en liten asfalterad väg när jag köpte den 2004 men det dröjde tills 2007 innan de gick över vägen. Nu springer de överallt.
Publicerat Juni 20, 201312 yr Det finns nog inget enkelt svar på din fråga. Det är många faktorer som påverkar utbredningen. Man räknade för bara några år sedan på en fördubblingshastighet på 2,7år. Det man senare upptäckte var att fördubblingen i antal inte per automatik innebär utbredning på dubbelt så stor yta. Det ser ut som att under gynnsamma förhållanden kan det bli ännu fler på marken de redan är och utbredningen blir minst sagt ojämn i förhållandet till antalet svin. Enstaka grisar som söker sig ut för att hitta nya revir blir ofta skjutna av ivriga jägare och bönder som antingen inte vill ha gris alls eller tycker det är så himla spännande med nytt vilt att de gärna skjuter första bästa. Då stoppar utbredningen naturligtvis upp, önskvärt eller inte. Det finns många exempel på att det finns mycket stora lokala variationer på relativt små områden. Ett jaktlag kan ha en stabil stam och skjuta många varje år samtidigt som grannmarken knappt ser något enda svin. Fodertillgång och andra mer eller mindre gynnsamma förhållanden på markerna spelarstor roll för utbredning och spridningshastighet. Jag är långt från någon expert på vildsvin men har försökt lära mig lite om detta nya spännande vilt, det finns dock många andra som kan oändligt mycket mer än mig. Innan någon av dem hittar hit så hoppas ja att detta kan hjälpa dig lite på vägen till din egen kunskap i ämnet.
Publicerat Juni 23, 201312 yr Våran erfarenhet här är att "mest mat vinner", finns större fastigheter och områden som haft gris här i 20-30år medans bara nästnästa jaktlag knappt sett ett enda svin. De kommer förhoppningsvis sakta men säkert och i hanterbara mängder.
Publicerat Juni 23, 201312 yr Fodra, fodra, fodra då kommer dom. Ta kontakt med något bageri där ni kan hämta sånt som ska kastas. Det luktar gott med bröd, men inget att hålla på med när grisarna är etablerade, då bröd oftast innehåller socker. Socker= hål i tänderna= arga grisar. På när grisarna väl kommit så ut med foderspridare, majs vete ärter...... Och tjära träd.... Ha en foderplats per 500ha, skjut inget på foderplatsen! Lycka till! Väl mött
Publicerat Juni 23, 201312 yr Författare Tack för grymma svar! Givetvis har man sambo som är bagare, så nog ska svinen få bröd när dom kommer
Publicerat Juni 23, 201312 yr Tack för grymma svar! Givetvis har man sambo som är bagare, så nog ska svinen få bröd när dom kommer Kolla då innan med sambon så bageriet är reggade som foderproducent, så slipper bageriet åka dit om ngn surnar till. Då det troligen innehåller flera olika animaliska produkter (ägg, smör, mjölk) så finna det även en stor risk att det även ställer till det med biproduktförordningen. Så skippa brödet och ska du åtla kör med ärtor el majs. Här drar det oftast bäst iaf.
Publicerat Juni 24, 201312 yr Köp melass, lite och några kg vete, och lite jäst... i en hink med perforerat lock. blanda i med lite vatten, och häng upp i ett träd. Det kommer att jäsa, till "veteöl" som lockar till sig både gris och ungdommar... Även efter att det börjat härskna lockar det gris. Tjära något träd i närheten åxå.
Publicerat Juni 25, 201312 yr Författare Kolla då innan med sambon så bageriet är reggade som foderproducent, så slipper bageriet åka dit om ngn surnar till. Då det troligen innehåller flera olika animaliska produkter (ägg, smör, mjölk) så finna det även en stor risk att det även ställer till det med biproduktförordningen. Så skippa brödet och ska du åtla kör med ärtor el majs. Här drar det oftast bäst iaf. Hallå, dom är reggade, nej dom kör på surdeg så varken smör, ägg eller mjölk används. Tror jag börjar med bröd och när dom börjat etablera sig går jag över till majs m.m. Är det en tokig idé? Mvh
Publicerat Juni 25, 201312 yr Hallå, dom är reggade, nej dom kör på surdeg så varken smör, ägg eller mjölk används. Tror jag börjar med bröd och när dom börjat etablera sig går jag över till majs m.m. Är det en tokig idé? Mvh Tjena, Finns egentligen ingen anledning att köra på bröd i en fas där du tvekar om att där överhuvudtaget finns gris i närheten. bröd i det fria äts upp av fåglar, bröd under hink kommer mögla om du inte har frekventa besök. gör en rulltunna och fyll med majs, tjära ett träd och gör eventuellt en sån där (foder?)bomb som verkar poppis på forat. när grisarna besöker din åtel flera gånger i veckan kan du överväga bröd om du så önskar.
Publicerat Juni 25, 201312 yr Hallå, dom är reggade, nej dom kör på surdeg så varken smör, ägg eller mjölk används. Tror jag börjar med bröd och när dom börjat etablera sig går jag över till majs m.m. Är det en tokig idé? Mycket bra idé! Mvh
Publicerat Juni 25, 201312 yr Köp melass, lite och några kg vete, och lite jäst... i en hink med perforerat lock. blanda i med lite vatten, och häng upp i ett träd. Det kommer att jäsa, till "veteöl" som lockar till sig både gris och ungdommar... Även efter att det börjat härskna lockar det gris. Tjära något träd i närheten åxå. Det där måste jag testa:-) tror dock att jakttiden på ungdomar är indragen:-P
Publicerat Juni 27, 201312 yr Det där måste jag testa:-) tror dock att jakttiden på ungdomar är indragen:-P Ungdomar får man jaga, men iofs finns det äldre ungdomar man åxå måste jaga på. Skickat från min LT22i via Tapatalk 2
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Författare Nu har jag köpt mig en foderspridare (genzo eco) och riggat en åtelkamera. Mestadels kommer det ju bara rådjur på vår mark men kanske kan locka dit någon gris. Visst kan jag väll köra majs/ärtor även till rådjuren?
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Detta är en populär post. Tänk på att ett skjutet vildsvin inte sprider sig alls
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Nu har jag köpt mig en foderspridare (genzo eco) och riggat en åtelkamera. Mestadels kommer det ju bara rådjur på vår mark men kanske kan locka dit någon gris. Visst kan jag väll köra majs/ärtor även till rådjuren? Har du tjärat några träd? Brukar vara ett bra sätt att börja locka in Nasse och hans vänner
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Författare Har du tjärat några träd? Brukar vara ett bra sätt att börja locka in Nasse och hans vänner Absolut har jag det, ska endast ha det som foderplats och inte skjuta något där. Men nu till frågan om majs/ätor+rådjur= tummen upp eller tummen ner?=)
Publicerat Oktober 8, 201312 yr Vi har då rådjur som knaprar ärtor och ett rå jag sköt i vintras hade då majs i magen.