Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Behöver hjälp, har fått beslutsångerst.

Featured Replies

Publicerat

Kan inte a-max vara ett trevligare alternativ?

Publicerat
  • Författare

Kan inte a-max vara ett trevligare alternativ?

Stabiliserar tyvärr inte i min bössa. Annars hade det varit ett klart intressant alternativ.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Ok, men Nosler bt är väl något snällare än v-maxen iallafall!

Publicerat

Nej, det är samma, samma, har man en gång halverat kulor så förvinner oerhört mycket av vilfarelser av det slaget, då vet man. /Christian

Publicerat

Ok, nosler bt 120 grais sköt jag många rådjur med i 6,5x55 och det funkade bra, om man skjuter bakom bog!

Publicerat
  • Författare

:) Då har du att acceptera en kompromiss, jag hade kört V-max och tänkt mig för, men det är jag det. /Christian

Ja, det lutar åt V-max eller SST. Vi får se vilket det blir, beror på lite hur andan faller på :wink:

Publicerat

Nej, det är samma, samma, har man en gång halverat kulor så förvinner oerhört mycket av vilfarelser av det slaget, då vet man. /Christian

Gäller det även 90- och 95-grainarna? De är ju "Hunting" enligt Noslers hemsida till skillnad från de lättare 6mm:arna (55, 70 och 80 grains) som samtliga är uttalade varmintkulor.

Publicerat

Ricky- jag minns inte om jag hade tag på någon av de där tyngre baltipen, men jag vill minnas det, mantlarna är lövtunna på dessa kulor, roande nog är manteln tjockare på A-max än på både baltip och V-max, 

förmodligen för att den skall klara än mer fart och så där. En tillstötande faktor är att de tyngre baltip blir dyra om jag minns rätt, notera hur skralt det är med mitt minne. /Christian

Publicerat
  • Författare

Vill passa på att tacka för all input. Gött att kunna ta hjälp av er andra när man inte provat så mycket själv.

Publicerat
  • Författare

Har suttit och kammat Youtube på klipp när folk skjuter med 75grs V-max ur 243winchester.

Stötte då på denna killen, som för visso mer verkar vara troféjägare och högaktningsfullt skiter i hur många köttbullar som faller bort från slaktkroppen. Men vilken effekt dessa kulor har!  Måste provas :yes::devil:

https://www.youtube.com/user/sako751SG/videos?sort=p&tag_id=&shelf_index=1&view=0

Publicerat

Men varför inte prova V-Max 87 för att få ner anslagshastigheten något och samtidigt vinna en hel del bc? Fast den är iof sig lite knöligare att få tag på - jag har provat :sleep:

EDIT: har sett ett par av den mannens klipp tidigare men de imponerade inte extremt mycket. Bättre effekt med 340 Wby ;) Ska dock kolla resten nu - tack för länken :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Men varför inte prova V-Max 87 för att få ner anslagshastigheten något och samtidigt vinna en hel del bc? Fast den är iof sig lite knöligare att få tag på - jag har provat :sleep:

EDIT: har sett ett par av den mannens klipp tidigare men de imponerade inte extremt mycket. Bättre effekt med 340 Wby ;) Ska dock kolla resten nu - tack för länken :thumbsup:

87grs V-max skulle helt klart kunna vara värt att se efter, frågan är om det är värt det extra besväret. Jag menar, behöver jag värkligen en massa extra BC? Du vet ju hur mina jaktmarker ser ut, det första man tänker på är kanske inte högsta BC :wink:

Nu har Torsbo 75grs V-max hemma för 245kr asken, inget krångel, bara till att beställa när det börjar tryta.

Jag ger det en chans. I värsta fall får jag köpa en ask med typ 80grs TTSX som komplement om detta skulle visa sig vara "to much".

Publicerat

Nu har Torsbo 75grs V-max hemma för 245kr asken, inget krångel, bara till att beställa när det börjar tryta.

Vi får hoppas att du har rätt - jag har aldrig sett några V-Max i 6mm på Torsbo :ph34r:

Men Vildsvinsbutiken eller Fritid & Vildmarksliv lär ju ha, om inte annat. Go for it! :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Vi får hoppas att du har rätt - jag har aldrig sett några V-Max i 6mm på Torsbo :ph34r:

Men Vildsvinsbutiken eller Fritid & Vildmarksliv lär ju ha, om inte annat. Go for it! :thumbsup:

Ja just fan, kanske inte kan utgå för mycket från deras hemsida :geek: I min värld så bör man ha det som står på hemsidan, i hyllan, eller vart fall på väg till hyllan om det nu skulle vara tillfälligt slut.

Imorgon läggs en första beställning på 300st, sedan om det blir från Torsbo eller Fritid & Vildmarksliv återstår att se.

Publicerat

tipsade kanske dumt ,,,,jag har inte bestämt vilken kula jag ska ha i min 6xc.......

Publicerat
  • Författare

tipsade kanske dumt ,,,,jag har inte bestämt vilken kula jag ska ha i min 6xc.......

Tack för tipset Ozzian!

Jag tror dock att jag ska ge "lillebrodern" (75grs varianten) en chans. Så får du lite extra tid att bestämma dig dessutom :wink: