Publicerat Mars 18, 200521 yr Sådära... nu blev jag upprörd igen efter att ha läst en notis i senaste nummret av JJ Lodjursforskaren Olof Liberg anser att lodjuren håller på att bli för många i Uppland. Även Anders Wetterin på Naturvårdsverket ser situationen som "brydsam" men vill inte ta till skyddsjakt. Jan Mårtensson som är rovdjursansvarig på Länsstyrelsen i Uppland anser dock att det finns plats för fler lodjur i länet. I samma notis säger dom att lodjursstammen inte kan öka mer i Svealand och Dalsland pga. tillgången på rådjur minskat.. Däremot så är det gott om rådjur i Götaland så där bedöms utrymmet för lodjur bäst. ------------------------------ Men hallå... vad håller dom på med, skall dom ha kål på hela rådjursstammen innan dom ger sig ? För två månader sedan diskuterades dom alarmerande rapporterna om den minskade rådjursstammen i södra delarna av sverige, anledningen till detta har dom ännu inte kommit på, iaf inte officiellt. Jag tycker det är bedrövligt att Naturvårdsverket, Länsstyrelsen och Regeringen ser vår rådjursstam som foder för lo'n Problemen hopar sig till en nivå som ingen av dom ovanstående instanserna kommer att kunna hantera, i mellansverige och till stor del Uppland så är fåruppfödning en vanlig förekomst då man snart avreglerat mjölkkorna och många har sadlat om till just fårskötsel, redan nu hjälper jag och några jaktkamrater till med skyddsjakt på räv, då räven vid flertalet tillfällen tagit lamm. Detta är på samma område som det nu för två dagar sedan sågs lo som dessutom slog rådjur i området, om 6 veckor skall fåren och lammen ut på bete i just det området, undrar om det blir problem :
Publicerat Mars 18, 200521 yr Som vanligt är allt så tungrott. Vet inte varför det är så svårt att tillåta jakt på rovdjur. Efter vad jag förstått så är det likadant med björnlicenserna. Att det är svårt att öka tilldelningen även om det lokalt finns mycket björn.