Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Förbannade trafikanter..

Featured Replies

Publicerat

Ett gris uppdrag inatt..

Ingen utmärkning.

Liten asfalterad väg, ingen trafik.

Ska varit en rejäl smäll enl kontaktmannen.

Bör kunna hitta platsdetaljer fick jag reda på.

Föraren ville inte/vägrade vända och markera.

Han uppgav dessutom sin mors mobilnummer, bägge bor i Malmö.. antar att han inte känner inte till området.

Fan vet vad han gjorde på den lille vägen ute i ingenstans...

Gick helt enkelt inte få tag på honom.

Fotvandrade ett par km runt den angivna platsen. Försökte med bilen ännu längre bort.

Inget som tydde på att där varit en olycka. Högt gräs ända in till asfaltskanten. Ev plastbitar bör inte kunna blåsa bort såväl som det syns väl om där varit någon aktivitet i kanten.

Ösregnade gjorde det hela tiden...

Fick iallafall en markering med Blackie på ett ställe som skulle kunna va olycksplatsen.

Vi va ju osäkra som fan och tiken kan mycket väl markera friska djur såväl som annat vilt, dessutom är hon extremt sugen på att jaga nu...

Inte ett grisspår såg vi på den lilla stigen, såg inte direkt ut som en grisstig heller, den va för smal.

Bytte hund till polarens karelartik som enbart jagar gris och älg.

Hon va helt ointresserad av platsen.

Hade inge mobilteckning på platsen heller.

Vi avbröt och åkte hem igen. 

Hoppas föraren åker dit så det ryker  :mad:

Publicerat

Trist :sad:

Men allt för vanligt att det inte är korrekt utmärkt  :verymad:

Publicerat

Jag var ute på rådjur idag, inte ett spår vid markeringen . Vid kontakt med föraren visade de sej att han inte "hunnit" stanna så han markerade ut platsen på tillbakavägen ett par timmar senare :@

"det kan vara någon kilometer fel" sa han...

När vi packade ihop fick jag rapport om ett rådjur som kravlade omkring 2,5 km ifrån oss.

På plats hittade jag ett rådjur med ryggskador och förlamning...

Fick avlivat snabbt.

Föraren blev informerad om rådjurets lidande.

Det skulle inte upprepas lovade han.

Skickat från min LT18i

Publicerat

Nån som har koll på vad lagen säger angående att anmäla viltolycka? Att man måste anmäla vet ju de flesta(Iallafall på forat) men vad säger lagen om att märka ut platsen?

Publicerat

Nån som har koll på vad lagen säger angående att anmäla viltolycka? Att man måste anmäla vet ju de flesta(Iallafall på forat) men vad säger lagen om att märka ut platsen?

Enligt lagen är man skyldig att märka ut platsen,

Publicerat

Berättelsen i trådstarten borde ingå i körkortsutbildningen. Jag tror inte "gemene man" vet hur mycket problem de ställer till med när de inte märker ut ordentligt. De förstår nog inte heller hur mycket jobb och tid sådana som NS lägger ner på eftersök.

Publicerat

ja detta fenomen blir väl vi alla som håller på med trafikeftersök ut för :dry:  när det inte  märks eller märks ut på fel plats,, inget nytt eller förvånande...-

Det tar ju  tid innan Eftersöket kan startas o redas ut,, när bilster är arroganta i trafiken,

Tar inte många min,, att stanna o märka ut plats med markeringsremsan eller platspåse väl synligt sen är det klart,,-

Sen går det bra om man har gps i bilen o lämmna kordinater till polis :wink:

Är förövrgt dryga böter när man inte märker ut finns inga ursäkter för detta,, att skylla på jobb eller chock eller vad det kan vara håller inte

Publicerat

Jobbar på polisen och tar emot dessa samtal på kvällen. Det är allt för ofta folk märker ut platsen undermåligt eller försöker förklara med avstånd från något annat....

Publicerat

Borde vara böter på att inte märka ut platsen .

Publicerat

Bara det att man uppger någon annans mobilnummer så börjar varningsklockorna ringa om man nu inte är 12år

Måste komma på något smartare än pappremsan för viltolyckor

Publicerat

Rekordet måste ändå vara: "18 mil från Västerås, då måste du väl ha någorlunda beskrivning"!

Han fick välja mellan att komma tillbaka och visa platsen eller att ta smitning.

han vart hyffsat ......... men dat gav jag fulkomligt f_n i.

Djuret hittades, dött i diket. rådjur.

Så har man det vid kanten av E20 å stabor som får en allé till fin skogsbiltur.

Jag hoppas det är rekordet, hur fan tänkte man då? jag åker bil i två timmar och så ringer jag! Tur att det var dött, annars hade jag anmält honom för djurplågeri, genom att vänta så länge med att ringa, det märkliga är vad folk gör i en olyckssituation, har de inte bättre nerver?

Publicerat
  • Författare

enda gången man numera blir förvånad är om olycksplatsen är ordentligt och korrekt markerad...

Publicerat

enda gången man numera blir förvånad är om olycksplatsen är ordentligt och korrekt markerad...

Det är inte ofta allt stämmer! Markeringsremsan satt i hornet på bocken på en av dom senaster rådjuren jag va ute på.

Herren var jättenöjd ioch berättade även stolt att han dragit in djuret en bit i skogen.

Hel_ete va jag leta men mycket riktigt! 30m in i skogen låg en 4:taggare med markeringsremsa i ena hornet.

Bara å le, förklara lite ödmjukt att det vore bättre att markera ut OLYCKSPLATSEN nästa gång men att det va fint jobbat, hehe

Publicerat

Det är inte ofta allt stämmer! Markeringsremsan satt i hornet på bocken på en av dom senaster rådjuren jag va ute på.

Herren var jättenöjd ioch berättade även stolt att han dragit in djuret en bit i skogen.

Hel_ete va jag leta men mycket riktigt! 30m in i skogen låg en 4:taggare med markeringsremsa i ena hornet.

Bara å le, förklara lite ödmjukt att det vore bättre att markera ut OLYCKSPLATSEN nästa gång men att det va fint jobbat, hehe

:lol::lol::lol:

Skickat från min LT18i

Publicerat

Ett tipps. Om någon dragit fram rådjuret till närmaste stolpe samt knutit en ljusblå sopsäck kring stolpen. Talat om vad busshållsplaysen som stolpen markerar heter samt lämnat telefon nr man kan nås på. Då vore det trevligt om man fick feedback att ja nu har vi hämtat djuret och det blev hundmat alt att det var tjänligt som människo föda. Självklart finns ingen skyldighet att göra så. Men jag tror på teorin om uppfostring via positiv feedback. Hundar och bilister lika...

Publicerat

Jobbar på polisen och tar emot dessa samtal på kvällen. Det är allt för ofta folk märker ut platsen undermåligt eller försöker förklara med avstånd från något annat....

Bara på kvällstid? Vad gör du? Annars har jag upptäckt att man faktiskt kan peka med hela handen åt de flesta.. Om Polisen barskt meddelar att nu är du så god och kör tillbaka och markerar så funkar det faktiskt ibland  :tongue:  Man märker att man har så otroligt mycket lättare att hantera dessa samtal om man vet exakt vad det är som sker efteråt och hur det går till.

Bara det att man uppger någon annans mobilnummer så börjar varningsklockorna ringa om man nu inte är 12år

Måste komma på något smartare än pappremsan för viltolyckor

Knepig grej detta.. Ringer du PKC så pluppar ditt nummer ofta upp på display av någon anledning. Ringer du LKC så gör det inte det, där finns någon idé om att du ska vara garanterad anonymitet om du så önskar. Iofs så kan man rassla fram numret via 112 men det är sällan man i dessa ärenden lägger ned det jobbet.

Sen är påfallande många nummer nu kopplade till skumma företagsväxlar och annat så den info du kan få av numret är begränsad.

Mvh!

Publicerat

Bara på kvällstid? Vad gör du? Annars har jag upptäckt att man faktiskt kan peka med hela handen åt de flesta.. Om Polisen barskt meddelar att nu är du så god och kör tillbaka och markerar så funkar det faktiskt ibland  :tongue:  Man märker att man har så otroligt mycket lättare att hantera dessa samtal om man vet exakt vad det är som sker efteråt och hur det går till.

Knepig grej detta.. Ringer du PKC så pluppar ditt nummer ofta upp på display av någon anledning. Ringer du LKC så gör det inte det, där finns någon idé om att du ska vara garanterad anonymitet om du så önskar. Iofs så kan man rassla fram numret via 112 men det är sällan man i dessa ärenden lägger ned det jobbet.

Sen är påfallande många nummer nu kopplade till skumma företagsväxlar och annat så den info du kan få av numret är begränsad.

Mvh!

Jobbar på LKC, mitt fel, samtalen kan ju komma hela dygnet men kommer ju för det mesta på kvällen :)

Publicerat

Jag hoppas det är rekordet, hur fan tänkte man då? jag åker bil i två timmar och så ringer jag! Tur att det var dött, annars hade jag anmält honom för djurplågeri, genom att vänta så länge med att ringa, det märkliga är vad folk gör i en olyckssituation, har de inte bättre nerver?

Får lägga in ett litet förtydligande.

föraren startade i Västerås och hade kört 18 mil när olyckan inträffade, han skulle till göteborgstrakten så han behövde "bara" ta sej från Göteborg och hit ca 7mil enkel resa.

Handlingen är skrämmande för det och mannen verkade mest irriterad över rådjurets dåliga smak att hoppa upp på vägen och förstöra just hans bil.

Fanns inget medlidande att det var en get (verkar inte lämna något kid efter sej som tur var) 

Men för det så är det en bedrövlig beskrivning han lämnat till lkc

Publicerat

Finns en annan sida av myntet med ,, det är dom på LKC som tar i mot samtalet där kan man tycka att dom kan vara hårdare eller kräva tydligare-

Beskrivning av olycksplatsen   får i bland luddiga beskrivningar som varken jag eller Dom själv på LKC kan tyda på vart olyckan kan vara ,,

Nu mera så tar jag telefonnummer till bilförare o ringer innan jag åker ut då det oftast inte stämmer med uppgifterna ,,

Sen här är vi tillsagd att ringa 114,, då 112 är ett akutnummer tror jag dom sa men det kanske är olika direktiv kommunvis....

Publicerat

Finns en annan sida av myntet med ,, det är dom på LKC som tar i mot samtalet där kan man tycka att dom kan vara hårdare eller kräva tydligare-

Beskrivning av olycksplatsen   får i bland luddiga beskrivningar som varken jag eller Dom själv på LKC kan tyda på vart olyckan kan vara ,,

Nu mera så tar jag telefonnummer till bilförare o ringer innan jag åker ut då det oftast inte stämmer med uppgifterna ,,

Sen här är vi tillsagd att ringa 114,, då 112 är ett akutnummer tror jag dom sa men det kanske är olika direktiv kommunvis....

Att komma fram på 11414 kan var hopplöst, så vi har ett speciellt nummer till vårt LKC.

Publicerat

En bit ner står det att det är 112 som gäller. Jag håller med om att 11414 borde vara det som gäller men har dom sagt det så har dom.

http://www.viltolycka.se/service/sa-har-gor-du-om-du-kolliderar-med-vilt/

//Mekus

Edit: Jag menar givetvis vart man ringer för att anmäla en viltolycka. Vi har också ett direktnummer där kontaktmän och eftersöksjägare når LKC.

Publicerat

Fast det där är jätte svårt, särskilt när det är folk som inte är ifrån trakterna. De vet i princip att de är emellan xx och yy men inte mycket mer. Så det kan vara mycket svårt att få fram riktigt bra beskrivning, är personen från trakten så brukar det inte bli några större problem.

Publicerat

Nej just där är ju problemet :sad: Bilisten vet inte vart han är,,inte heller LKC så eftersöksjägaren får först göra ett Eftersök vart olycksplatsen är sen ett på trafikviltet-

Som skrivits i tråden så går det säga åt bilisten att andvända trippmätare till närmsta vägskylt  m,m lite mera tryck på LKC att ligga på bilisten för att underlätta för oss!! :smile:

Publicerat

Det bästa för oss hade nog varit att koppla bilisten direkt till eftersöksjägaren så får ni reda ut det :P

Så vi kan fortsätta med resten av verksamheten :)