Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rådjurskula i 338 Lapua Magnum?

Featured Replies

Publicerat

Jag vet vad ni tänker: "Åh neeej, ännu en idiot som tror man behöver en luftvärnskanon till rådjur" men håll ut ett litet ögonblick ;)

Nu när 243:an inte uppför sig som den ska så har jag luftat 338:an på banan istället. Och faktum är att bössan (och jag) skjuter tillräckligt bra med SMK 250 på 300 meter för att jaga rådjur (inte nödvändigtvis på 300 meter men på 200 känns det kontrollerat):

post-296-0-85096800-1372932622_thumb.jpg

De Accubond 250 jag laddat med som jaktkula vill dock inte riktigt skjuta i bössan - åtminstone inte med de laddningar jag provat hittills. Därför har jag ingen lust att laborera vidare med denna kula då det blir rätt kostsamt och den uppvisar heller ingen uppenbar potential. I samband med detta diskuterade broder Beatless och jag hur kulan skulle funka på rådjur, och han inflikade att kulan kanske är lite väl hård på längre håll vid lungskott på rådjur. Vis av erfarenheten med Accubond 180 ur min dåvarande 30-06 på rådjur började jag inse att han nog har en poäng.

Om vi för ett ögonblick leker med tanken att man skjuter ett rådjur med lungskott med AB 250 på 300 meter så träffar kulan med ca. 700 m/s och 4000 Joule. Med inputen från tråden jag startade igår om energi kontra precision på vilt så framgick det att det är vitalt att en kula expanderar om den ska ställa till med tillräcklig skada. Och det är ju helt riktigt att 4000 Joule är ganska oväsentligt om kulan bara visslar rakt igenom och fortsätter på andra sidan viltet med 3500 Joule eller så.

Därför undrar jag nu vad herrskapet tänker kring lämplig kula för ändamålet ovan? Jag vill poängtera att jag inte aktivt kommer söka efter skjutavstånd på 300 meter, men om läget uppstår så vill jag ha en kula som gör ett bra jobb ur en rent jaktetisk aspekt.

Jag tänkte spontant på två alternativ. Antingen en TTSX som ju är ganska "binär" i sitt uppträdande, dvs öppnar den upp så öppnar den lika mycket oavsett om det är på 100 eller 300 meter. En sån kula har dock en rejäl restvikt och där får man ju ta med risken för rikoschetter och annat i ekvationen. En sån kula kommer att funka lika bra på grisåtel eller på en älg på säg 50 meter utan att "explodera". Den blir därför väldigt allround och torde funka på både klass 1- och 2-vilt på alla rimliga avstånd.

Det andra alternativet är lättare kulor med plastspets såsom Nosler Ballistic Tip 200 (som iof sig inte tillverkas längre men det finns några askar här och var) samt Hornady SST 200 eller 225 (som har ett attraktivt pris).

• Svar 52
  • Visningar 15,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag är mycket väl medveten om vad som hänger ihop med vad, men när du skrev att jag kan använda "vad som helst - rådjuren kommer dö" så slutade jag läsa. Du får vara lite mer specifik än så. Motivet t

• A-framen är väl också ett alternativ till barneskulan!

• Tack för all input! Funderingarna är över för den här gången och en ask Tipped TSX 210 är beställd från Vapex 225-grainsvarianten hade väl varit att föredra kanske men de hade inga hemma och jag tror

Posted Images

Publicerat

Inte för att "vara sånn", men med en 338LM så får du nog har med rikoshettrisken oavsett kula, känns som om det kommer flyga runt mer eller mindre stora splitter oavsett. Eller är det jag som tänker fel här?

Min röst går oavsett till en TTSX eller TSX. Det blir lite av ett "moment 22" med denna kalibern då jag tror att en mjuk och lätt kula mycket väl kan knäcka sadeln på ett rådjur på flera punkter med det avgivna splittret och kraften, kanske att TSX/TTSX kan tänkas vara bättre ur den synpunkten.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Min enkla åsikt, som baserar sig mest på teorier och kanske därför redan är självklar för er andra, är att du behöver en kula som är konsekvent i herrejössesfart samtidigt som mer normala hastigheter, (vilket ju är det du har på 3-400meter). TTSX borde vara ett gott val om man ser till effekt i vilt. Det har varit mycket effekt i det fåtal vilt jag skjutit med TTSX185Gr i 338. Inga stora utgångshål men duktigt söndertrasat inuti. Jag skulle tro att det blir ganska jämförbart med liknande hastigheter i din bössa med tyngre varianter av TTSX.

SST225 är säkert en bra kula, jag har ännu inte skjutit vilt med den men frågan är om den håller ihop vid kortare avstånd då hastigheten fortfarande är lite över genomsnittet.

Publicerat
  • Författare

Jag tror den kulan är kinkigare att få att skjuta än de andra jag listat. Just TTSX brukar skjuta läskigt bra i de kalibrar jag själv och andra provat den i.

Inte för att "vara sånn", men med en 338LM så får du nog har med rikoshettrisken oavsett kula, känns som om det kommer flyga runt mer eller mindre stora splitter oavsett. Eller är det jag som tänker fel här?

Min röst går oavsett till en TTSX eller TSX. Det blir lite av ett "moment 22" med denna kalibern då jag tror att en mjuk och lätt kula mycket väl kan knäcka sadeln på ett rådjur på flera punkter med det avgivna splittret och kraften, kanske att TSX/TTSX kan tänkas vara bättre ur den synpunkten.

Med en 200 grains Nosler BT tror jag inte det blir så mycket värre med "splitter" än en 200 grains blyspetskula ur en 300 Win Mag eller så? 200 grains är ju inte alls exceptionellt tungt för att vara en jaktkula. Men det är möjligt att det kan bli grisigt - det har du rätt i. Jag har ingen koll på den biten. En TSX/TTSX känns ju rätt klockren annars som du skriver.

Min enkla åsikt, som baserar sig mest på teorier och kanske därför redan är självklar för er andra, är att du behöver en kula som är konsekvent i herrejössesfart samtidigt som mer normala hastigheter, (vilket ju är det du har på 3-400meter). TTSX borde vara ett gott val om man ser till effekt i vilt. Det har varit mycket effekt i det fåtal vilt jag skjutit med TTSX185Gr i 338. Inga stora utgångshål men duktigt söndertrasat inuti. Jag skulle tro att det blir ganska jämförbart med liknande hastigheter i din bössa med tyngre varianter av TTSX.

SST225 är säkert en bra kula, jag har ännu inte skjutit vilt med den men frågan är om den håller ihop vid kortare avstånd då hastigheten fortfarande är lite över genomsnittet.

Poäng! Kanske får jag göra så att jag helt enkelt väljer bort skott på vilt under 100 meter om jag ska använda en blötare kula. Eller så får det bli TSX/TTSX som känns som ett väldigt hett alternativ.

Publicerat

Med 338LM  kan du stoppa i vad som helst! träffar du så dör rådjuret!

Ta den kula som skjuter bäst, rådjur är ju ingen vattenbuffel direkt :thumbsup:

Publicerat

Med 338LM kan du stoppa i vad som helst! träffar du så dör rådjuret!

Ta den kula som skjuter bäst, rådjur är ju ingen vattenbuffel direkt :thumbsup:

Tycker mig kunna se en viss ironi ditt inlägg.

Men för att vara övertydlig så vill jag ändå säga att tråden inte handlar om huruvida ett rådjur dör eller inte av en 338LM, det ska gärna gå hädan på ett värdigt sätt också. Personligen tycker jag inte det är riktigt värdigt om revbenen är fördigklippta och sadlen "färdigskuren" på ett antal punkter när rådjuret hängs i kylrummet.

Som sagt var, bara ett förtydligande om hur jag har uppfattat Exabits tanke bakom tråden :wink:

Publicerat

Har en bekant som skjuter mycket klövvilt varje år med ttsx och tsx i 340 wby mag ut till 300m. Han är köttjägare och därför väldigt nöjd med kulan, viltet springer dock enligt honom en bra bit som standard vilket är skoj för hans tre weimaraner men inget som jag personligen är spec imponerad av. Men viltet dör givetvis så du kan lugnt använda kulan om effekten är den du söker.

Publicerat

.

Publicerat
  • Författare

Har en bekant som skjuter mycket klövvilt varje år med ttsx och tsx i 340 wby mag ut till 300m. Han är köttjägare och därför väldigt nöjd med kulan, viltet springer dock enligt honom en bra bit som standard vilket är skoj för hans tre weimaraner men inget som jag personligen är spec imponerad av. Men viltet dör givetvis så du kan lugnt använda kulan om effekten är den du söker.

Intressant! Vad är det för klövvilt han skjuter? Har det blivit några rådjur? Vore också intressant att få reda på exakt vilken kula/kulvikt han använder samt hastighet.

Publicerat

A-framen är väl också ett alternativ till barneskulan!

Publicerat

Med tanke på mina egna erfarenheter med ett par olika 300 magnum och rådjur så är jag lite skeptisk till kombinationen 338 LM och rådjur. Jag TROR att det finns två vägar att gå, å ena sidan skulle du kunna försöka med tyngsta möjliga kula i lägsta möjliga fart eller också provar du med en 250 grains TSX men jag misstänker att du kommer att bli tvungen att hålla dig till huvud/halsskott på avstånd under 100m nästan oavsett vilken kula du väljer.

Jag förutsätter att du vill köra på med "normal" 338 LM prestanda...

//Henrik

Publicerat

Nyfiken fråga, varför får du inte 243 att skjuta väl?

Publicerat
  • Författare

Jag har själv skjutit en bock med 300 Win Mag och Oryx 200 med rent lungskott. Det var absolut inga problem med spräckt mellangärde eller utan ett 5 cm utgångshål med en rejäl blodfontän ut. Men den var rätt slött laddad vill jag minnas - kanske 850 m/s. Jag har också skjutit en riktigt stor bock med A-Frame 250 på kanske 60-70 meters håll. I det fallet satt träffen lite lägre och kulan hade touchat hjärtat. Där var det ingen större oreda faktiskt och bocken trippade t.o.m. iväg 50 meter innan den gav upp. A-Frame känns dock lite väl hård och jag vill dessutom ha en bättre bc om jag får välja.

Publicerat

338lm är bara aningens kraftigare än 338wm , speciellt om man kan sätta tunga kulor långt ut i 338wm

200gr sst, lågt laddat med , 75 gr n133 så är det i gränsen till så låg laddning man kan ha

Publicerat
  • Författare

200gr sst, lågt laddat med , 75 gr n133 så är det i gränsen till så låg laddning man kan ha

Med andra ord totalt meningslöst ;) Man tankar ju inte E85 i en dragster - eller hur? :D

Hade jag nu haft endast EN bössa till all jakt och det var en 338 Lapua så kanske det kunde vara intressant med reducerade laddningar, men den här maskinen ska drivas till maximal prestanda. Därför är det kulvalet som är variabeln här snarare än laddvikt och utgångshastighet.

Publicerat

Nä du måste helt klart köpa en bössa till eller kanske två :tongue:

Publicerat

Intressant! Vad är det för klövvilt han skjuter? Har det blivit några rådjur? Vore också intressant att få reda på exakt vilken kula/kulvikt han använder samt hastighet.

Älg, gris, kron, dov, rådjur, ttsx 225or skjuter han just nu och det är fullt med mrp i hylsorna men jag vill minnas att de inte är kronade. Han har en lååång mark V så potentialen för fart finns iaf.

Publicerat

.

Publicerat

Intressant,

jag har uppenbarligen ovanligt klena rådjur. Jag har faktiskt till och med varit med om att få mellangjärdena spräckta av 6.5x55.

Hmmm..

//Henrik

Publicerat

Äh, Alaska 19g i börset. Ändå inget att ta rätt på där   :wink:

Publicerat

Tycker mig kunna se en viss ironi ditt inlägg.

Men för att vara övertydlig så vill jag ändå säga att tråden inte handlar om huruvida ett rådjur dör eller inte av en 338LM, det ska gärna gå hädan på ett värdigt sätt också. Personligen tycker jag inte det är riktigt värdigt om revbenen är fördigklippta och sadlen "färdigskuren" på ett antal punkter när rådjuret hängs i kylrummet.

Som sagt var, bara ett förtydligande om hur jag har uppfattat Exabits tanke bakom tråden :wink:

Ingen ironi!

Du har en kula som nästa är 9mm från början.

Jag och många mer i detta land skjuter rådjur med .22 (inte 22lr utan .22 kula i kl2)

och det är inte många .22 kulor som kommer upp i den diametern efter expansion som 338 gör innan.

Sen är nog dom flesta kulor i den kalibern tänkta för lite grövre vilt så ett rådjur ger väl inte så mycket motstånd för kulorna därav min slutsats att det finns nog ingen kula som hinner mer än knappt börja expandera så då spelar det nog inte så stor roll vilken plugg man toppar med utan ta den som skjuter tätast

Publicerat
  • Författare

Ingen ironi!

Sen är nog dom flesta kulor i den kalibern tänkta för lite grövre vilt så ett rådjur ger väl inte så mycket motstånd för kulorna därav min slutsats att det finns nog ingen kula som hinner mer än knappt börja expandera så då spelar det nog inte så stor roll vilken plugg man toppar med utan ta den som skjuter tätast

Den slutsatsen kan inte vara baserad på egna erfarenheter. Om du har orkat läsa något av det som skrivits i tråden så borde du veta att det går utmärkt att spränga ett kid med Hornady rundnos och rena LUNGskott. Eftersom mina egna erfarenheter strider med din "slutsats" så bortser jag direkt från det du skriver.

En TSX/TTSX expanderar till full diameter efter passage genom ett äpple(!). Att en sån kula inte skulle "hinna expandera" i ett rådjur är bara nys.

Publicerat

Jag har skjutit en del rådjur med 250 grains barnes X i min 9.3x62 och de har i samtliga fall expanderat på ett bra sätt. Märk väl att jag pratar om de gamla X kulorna som var betydligt mer trögexpandrade än vad som är fallet med dagens TSX/TTSX.

Kulorna har nog legat på 650-750 m/s när de träffat rådjuren och även om jag aldrig skulle promota den laddningen som en optimal rådjursladdning har den egentligen funkat rätt bra.

Jag kan inte påminna mig att jag varit med om spräckta mellangärden med den laddningen...

Henrik

Publicerat
  • Författare

Tack för all input! Funderingarna är över för den här gången och en ask Tipped TSX 210 är beställd från Vapex :thumbsup: 225-grainsvarianten hade väl varit att föredra kanske men de hade inga hemma och jag tror inte skillnaden mellan dessa kulvikter är direkt astronomisk.

Med runt 100 grains MRP-2 kommer denna varvas upp i 920-940 m/s. På 300 meter har den då kvar runt 730 m/s och 3600 Joule. Blir intressant att utvärdera detta. Jag tror säkert det funkar bra på älg och annat även på kortare håll ;)

Jag passade även på att beställa en ask Nosler BT 90 till 243:an. Det torde vara en kula som är lätt att få att skjuta (förutsatt att jag får ordning på pipan). Bitarna börja att falla på plats inför 16/8 och framåt :yes: