Publicerat Juli 7, 201313 yr Då många forummedlemar har varit kloka och förkastat mina planer på att skjute pappälgen med 6xc så tänker jag köpa en 6,5x55 pipa eller en 6,5 ai pipa till någon av bössorna! Toll grs/blaser kostar en ny men jag kan ju köpa en lothar valter för 6500kr, vilken är bäst? Om jag då tar lw pipan kan jag ju fluta den och göra den lite tjockare, kommer detta att märkas på älgbanan, svalnar den mycket fortare eller är det försumbart? sista frågan: om jag endast ska ha den på älgbanan så vill jag givetvis ha en dämpare och jag gillar a-max, kan jag kapa denna till 46cm, inte optimalt men duger väl för pappälgen?
Publicerat Juli 7, 201313 yr Ska du bara ha den till älgbanan så ska du absolut inte ha dämpare! Eller klart om du vill ha massa störande värmeflimmer efter 2 serier så är det ju bra med dämpare när man står i skjutkuren där det redan med en vanlig pipa blir värmeflimmer rätt fort...
Publicerat Juli 7, 201313 yr + att dämpare på våran älg (hjk) stör akustiken och det registreras dubbelskott. Dessutom med två olika träfflägen..... :/
Publicerat Juli 7, 201313 yr Författare jäv... utan dämp? ok hur går det med att kapa den till 46 cm utan dämp?
Publicerat Juli 7, 201313 yr Jag har mycket liten personlig erfarenhet av flutade pipor men jag är rätt övertygad om att, utifrån vad jag läst, att skillnaden i avkylning mellan en vanlig och flutad pipa är mycket marginell. Dvs att fluta en pipa bara för avkylningseffekten är i stort bortkastade pengar. Det man vinner på att fluta en pipa är att man kan uppnå en rigiditet som är högre än för en oflutad pipa med lite tunnare pipprofil som väger lika mycket.
Publicerat Juli 7, 201313 yr Väldigt tråkigt inlägg men: Hur vore det att köpa något standard och bara skruva dit och använda för en gångs skull? En std pipa 57cm till Blaser r93 i 6,5x55, enklast att både köpa (och ev sälja i framtiden) (Detta inlägg var skrivet med viss ironi med.)
Publicerat Juli 7, 201313 yr jäv... utan dämp? ok hur går det med att kapa den till 46 cm utan dämp? När man skjuter älgbana vill man ha balans och gärna tyngd i bössan. Oftast skjuter man bättre! Jag gör det i alla fall. Varför vill du ha så kort pippa? Blir bara viftigt (flugsmälla) Du har en blaser med grs stock. Satsa på en match pipa 22mm eller en semi 19. I 6,5x55. Varför krångla till de? S
Publicerat Juli 7, 201313 yr Författare När man skjuter älgbana vill man ha balans och gärna tyngd i bössan. Oftast skjuter man bättre! Jag gör det i alla fall. Varför vill du ha så kort pippa? Blir bara viftigt (flugsmälla) Du har en blaser med grs stock. Satsa på en match pipa 22mm eller en semi 19. I 6,5x55. Varför krångla till de? S nej men ändå tack för svar! Antingen blir det en standard original helst beg, ny kostar 7200kr men annars så blir det en flutad 19mm lothar walter om jag ska ha dämp annars samma men 22mm, detta kostar mig 8500kr!
Publicerat Juli 7, 201313 yr Om detta är en älgbanepipa så kommer den få slita ont och skjutas varm ofta, dessutom ligger precisionskravet på en snusdosa. Pipan ska därmed vara så billig som möjligt. AI är enbart krångel i detta fallet. Skit i Amax, skit i dämpare och skit i kapning. Köp den billigaste kulan som du får att skjuta under 50mm, alternativt köp billig övningsammunition. Dämparen kommer slitas ut av värmeslag och du kommer få mirageproblem efter 1-2 serier. Kapning kommer ge eldkvast och sämre balans (mtp den tunga kolven). Ut på blocket och leta upp den billigaste pipan du kan hitta i 6,5x55 eller 308w, dessa får ses som hyfsat lika ekonomiskt sett eftersom 6,5 är lite billigare i ammunition och 308 tål lite fler smällar. Mvh Sidelock, som gillar AI, Amax, dämpare och kapning, men inte just på älgbanan.
Publicerat Juli 7, 201313 yr Författare nja det skilljer lite på 308 o 6,5 cirka 300kr för 50 norma dl mot ca 500kr norma dl(50 ask)
Publicerat Juli 7, 201313 yr Skall du köra med dl på älgbana,,finns väl billigare alternativ. Vanlig jaktmatch skiljer väl knappt en hundring
Publicerat Juli 7, 201313 yr Författare normas återförsäljare, men nu är det 5 årsen jag hade 6,5 eller nästan 10 sen jag köpte!
Publicerat Juli 7, 201313 yr Köp Scandium istället så kommer du ner i pris. Eller Podium som säljs av interjakt. Du behöver inte matchammo för att träffa ett A3 papper på 80m.
Publicerat Juli 7, 201313 yr Normas hålspets är billigare än scandium till 6,5. Har för mig att scandium är c:a 30 spänn dyrare.
Publicerat Juli 7, 201313 yr vad är det för hylsor i dessa? Scandium=norma för de tillverkar enbart till interjakt gruppen.
Publicerat Juli 7, 201313 yr Podium görs av s&b men är bättre än väntat efter vad jag hört. Hur som lär de skjuta bra nog för älgbana.
Publicerat Juli 23, 201313 yr Scandium=norma för de tillverkar enbart till interjakt gruppen. Jag är dock lite tveksam till Scandium. Vet av några stycken med just 6,5x55 som klickat under sommarens träning. Är det verkligen samma som Normas FMJ?
Publicerat Juli 23, 201313 yr Jag är dock lite tveksam till Scandium. Vet av några stycken med just 6,5x55 som klickat under sommarens träning. Är det verkligen samma som Normas FMJ? Nej men de är tillverkade i samma fabrik, i samma linje, med samma maskiner men med ett annat märke på hylsbotten. Skillnaden i pris ligger i det lägre kravet på kontroll, på de billigare ingående komponenterna osv. /CHristian
Publicerat Juli 23, 201313 yr Scandium vs jaktmatch är de 5kr diff på. Jaktmatch 345 o scandim 350. Scandium i nämnda kaliber har en lite tyngre kula än jaktmatchen om jag inte missminner mig. Podiumen har fungerat klockrent vad jag har hört av våra stamkunder o även på mässan då ammon användes i maralaen o andra vapen som testsköts. Har den själv i 30-06:an onden smäller o kulan går framåt även där. i 30-06 kostar den lite mer dock. 369kr asken istället för scandiums 480kr o jaktmatch 519kr. Mvh