Publicerat Juli 12, 201312 yr Tjenare, Hoppas att kunna få lite hjälp här ifrån för nu börjar jag att bli villrådig när det snart är dags för kuljaktstigen i Obbhult. Hur som helst så har jag ett par hundra 110grs Remington FMJ RN liggnde i kaliber .308" (om jag förstått Exabit rätt så är de avsedda för 30 Carbine från början). Jag har hållt på att krångla med lite olika krutvikter med Normas 200 krut då det är det enda krutet jag kan hitta laddata smidigt till, men med förfärliga resultat på tavlan. Det sprider i regel över ett helt A4 i princip, vilket inte är ok. Själv har jag lite olika teorier, Nr1: Kulan sitter jävligt löst i hylshalsen, varje gång jag avfyrar vapnet med skott i magasinet så trycks kulorna in lite i hlsen med olika friflykt som resultat. För att ytterligare spä på det så kanske min Ruger "knökmatare" trycker i kulorna även på vägen upp till patronläget? Svaret här är kanske crimpning? Nr2: Norma 200 kanske inte är ett br krut ändå, kanske ska försöka få Exabit till att köra lite QL-simuleringar för Norma 202, Vhitavouri N-135 och N-140 också? Nr3: Friflykten kanske är en känslig punkt på denna kulan i denna kalibern? Vore evigt tacksam för all input i frågan, det går som sagt var snabbt till den 4/8 och då måste allt helst fungera
Publicerat Juli 12, 201312 yr Jag tror du bör crimpa fast dessa eller kalibrera hylsorna utan expandern i verktyget. De lär ju knappast ha potential för nån superprecision men man tycker ju att de borde kunna skjuta inom en snusdosa iaf.
Publicerat Juli 12, 201312 yr Författare Jag tror du bör crimpa fast dessa eller kalibrera hylsorna utan expandern i verktyget. De lär ju knappast ha potential för nån superprecision men man tycker ju att de borde kunna skjuta inom en snusdosa iaf. Ok, ska prova med att kalibrera utan expandern, så får vi se. Bara där blir "jaktstigsprecision" så är jag mer än nöjd, då har jag skott till både Obbhult och Härryda (och några tjuvträningar innan), så då ska jag försöka ge herrn en match i år Tack för tipset grabben! Ska nog till pappa och ladda idag så ska jag köra upp 10st utan expandern i verktyget så ser vi hur de presterar.
Publicerat Juli 12, 201312 yr Jag skjuter Hornady 110 grains FMJ RN min 308 win. Kulorna är så korta så det är inte mer än drygt hälften av hylshalsen som håller dem och ändå blir det lång friflykt. Krimp ser jag som ett måste för att få jämn tryckutveckling/kulsläpp och därmed godtagbar precision. Krimpar med ett Lee Factory Crimp die...nästan en måstepryl att ha. Mina skott håller gott och väl diametern av en ölburk på 80 m...ca 6 cm. 40 grains Norma 200. Billig älgbaneladdning. Nu ska jag dock övergå till Lapua 123 grains spetsig FMJ, eftersom jaktskytteklubben har bestämt att man måste använda spets-FMJ på nya elektronälgen som monteras i sommar, även om jag hävdar att en trubb-FMJ ur en 308 win säkerligen inte skadar markeringsduken nämnvärt (om alls) mer. Men pröva övertyga gubbsen om det är nog kört ;-) Mindre risk för matningsproblem ur min gamla Sako AII blir också en bonus med spets ist för trubb B-) Skickat från min LT26w via Tapatalk 2
Publicerat Juli 14, 201312 yr Författare Jag skjuter Hornady 110 grains FMJ RN min 308 win. Kulorna är så korta så det är inte mer än drygt hälften av hylshalsen som håller dem och ändå blir det lång friflykt. Krimp ser jag som ett måste för att få jämn tryckutveckling/kulsläpp och därmed godtagbar precision. Krimpar med ett Lee Factory Crimp die...nästan en måstepryl att ha. Mina skott håller gott och väl diametern av en ölburk på 80 m...ca 6 cm. 40 grains Norma 200. Billig älgbaneladdning. Nu ska jag dock övergå till Lapua 123 grains spetsig FMJ, eftersom jaktskytteklubben har bestämt att man måste använda spets-FMJ på nya elektronälgen som monteras i sommar, även om jag hävdar att en trubb-FMJ ur en 308 win säkerligen inte skadar markeringsduken nämnvärt (om alls) mer. Men pröva övertyga gubbsen om det är nog kört ;-) Mindre risk för matningsproblem ur min gamla Sako AII blir också en bonus med spets ist för trubb B-) Skickat från min LT26w via Tapatalk 2 Intressant, Problemet för mig nu verkar vara att LEE Factory crimp är "back order" på de flesta håll. Tog och la en beställning igår hos Sinclair på 243win och 7/08 verktyg, tyvärr så var 308win Crimpen slut som sagt var. Ska prova att ta bort expandern som Exabit tipsade om och fungerar inte det så är väll frågan om inte ett kulbyte är smidigare trots allt. Orkar inte kludda för mycket, det blir i regel dyrare i det långa loppet med krut osv. Tack för tipsen! MVH Joacim
Publicerat Juli 14, 201312 yr jag sköt dessa mycket i både 30-30 och 308. polaren skjuter dem på älgbanan osv. 50-60 mm på 80 m ska den hålla. jag satte ned så jag hade 50mm sättsjup sen sket jag i friflykten helt. har funkat på våra bössor. passa bara för att kulan agerar blykula när du träffar en hård tavla, den öppnar sig. M1 kulorna är sjukt tunna i manteln och funkar skitbra som jaktkula. jag har kanske en crimp du kan låna... ska jag kolla? /Kalle
Publicerat Juli 14, 201312 yr Författare jag sköt dessa mycket i både 30-30 och 308. polaren skjuter dem på älgbanan osv. 50-60 mm på 80 m ska den hålla. jag satte ned så jag hade 50mm sättsjup sen sket jag i friflykten helt. har funkat på våra bössor. passa bara för att kulan agerar blykula när du träffar en hård tavla, den öppnar sig. M1 kulorna är sjukt tunna i manteln och funkar skitbra som jaktkula. jag har kanske en crimp du kan låna... ska jag kolla? /Kalle Härligt Kalle Du får gärna kika i gömmorna efter ett crimpverktyg, då blir det ju lite som att köra både hängslen och livrem om jag dessutom sätter de till 5mm sättdjup. Har ju ett par veckor på mig att hitta ett fungerande koncept så jag vore evigt tacksam för all hjälp och assistans mannen Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Juli 14, 201312 yr Var iväg och sköt laddstege med 'nya' älgbane/kulstig-kulan Lapua FMJ spets 123 grains idag och vill gärna dela med mig av info. Den sköt suveränt i min bössa. Överlägsen gamla Hornady 110 gr FMJ RN jag haft i många år. 40 grains Norma 200 gav Vo 885 m/s åt Lapuakulan (41 grains 900 m/s och 42 grains 917 m/s). Valde 40 grains som bruksladdning. OCL 67,7. Krimpat med Lee FCD. Höll 2-3 cm på 80 m. Liten rekyl och smällde moderat, perfekt övningsladdning med andra ord. Matar som en oljad blixt ur kryssmagget på min Sako AII också (patroner med gamla RN-kulan kunde ibland kinka). Kunde inte vara mer nöjd
Publicerat Juli 14, 201312 yr Författare Var iväg och sköt laddstege med 'nya' älgbane/kulstig-kulan Lapua FMJ spets 123 grains idag och vill gärna dela med mig av info. Den sköt suveränt i min bössa. Överlägsen gamla Hornady 110 gr FMJ RN jag haft i många år. 40 grains Norma 200 gav Vo 885 m/s åt Lapuakulan (41 grains 900 m/s och 42 grains 917 m/s). Valde 40 grains som bruksladdning. OCL 67,7. Krimpat med Lee FCD. Höll 2-3 cm på 80 m. Liten rekyl och smällde moderat, perfekt övningsladdning med andra ord. Matar som en oljad blixt ur kryssmagget på min Sako AII också (patroner med gamla RN-kulan kunde ibland kinka). Kunde inte vara mer nöjd 2013-07-14-inskjutning-Lång.jpg Trevlig uppdatering Jag kommer säkerligen också att byta kula (om jag inte lyckas med något hissnande) när dessa 150-200st Remington RN FMJ är slut. Kuljaktstigerna är ju i antågande och detta är vad jag har till mitt förfogande, därför vill jag försöka få de att skjuta såpass bra att man i vart fall kan skjuta upp de på årets kuljaktstigar. Ska lägga Lapua 123grs FMJ på minnet till nästa år/träningssäsong, tack för tipset Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Juli 15, 201312 yr Författare Hittade en Lee factory crimp die för 308, ska du låna? Lånar jätte gärna, vad hamnar hyran på för en vecka eller två Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Juli 15, 201312 yr den hamnar på 1-2 range reports. kan även tänka mig ett en eller två rapporter från tävlingarna om du lyckas! /Kalle
Publicerat Juli 15, 201312 yr Författare den hamnar på 1-2 range reports. kan även tänka mig ett en eller två rapporter från tävlingarna om du lyckas! /Kalle Det är taget Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Juli 15, 201312 yr Joacim: har du inte crimp i kulisättaren? Jag har aldrig använt separat crimpverktyg utan kört med det i kulisättaren. Dock vet jag inte hur det funkar på en kulan utan rill, men jag skulle iaf ha provat med en lätt crimp och se om den tar utan att knyckla till hylsan.
Publicerat Juli 15, 201312 yr Författare Joacim: har du inte crimp i kulisättaren? Jag har aldrig använt separat crimpverktyg utan kört med det i kulisättaren. Dock vet jag inte hur det funkar på en kulan utan rill, men jag skulle iaf ha provat med en lätt crimp och se om den tar utan att knyckla till hylsan. Måhända att jag är lite under genomsnittet i IQ, men jag har aldrig förstått mig på hur man crimpar med kulisättaren Har du lust att köra en "snabbkurs" för en oinvigd? Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Juli 15, 201312 yr Se till att ha exakt lika långa hylsor efter kalibrering. Skruva ner kulisättarverktyget tills det precis tar i en tom kalibrerad hylsa. Skruva ner ca ½ varv till (kan behöva prövas ut vad som blir optimalt). Justera isättningsdjup av kulan. Kör!
Publicerat Juli 15, 201312 yr Författare Se till att ha exakt lika långa hylsor efter kalibrering. Skruva ner kulisättarverktyget tills det precis tar i en tom kalibrerad hylsa. Skruva ner ca ½ varv till (kan behöva prövas ut vad som blir optimalt). Justera isättningsdjup av kulan. Kör! Tack för en bra beskrivning! Är en LEE Crimp Die lättare att använda eller är det enligt samma process typ? Kalle skickar över sitt LEE verktyg, så blir det smidigare med det så är det lika bra att invänta det, annars kanske jag ger mig på att smygstarta så smått redan ikväll med hjälp av kulisättaren. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Juli 15, 201312 yr Kanske en vanesak, men jag tycker Lee Crimp är lättare att använda, och du behöver inte ha exakt lika långa hylsor, och 'krimpstyrkan' är ställbar, och ingen risk att knyckla till hylshalsen. Sen krimpar ett Lee Crimp oerhört starkt, om man ställer in det på max. T.o.m så krimpen fixar till en rill på kulor som inte har sådan (på kulor med inte alltför tjock mantel, eller helkopparkulor).
Publicerat Juli 15, 201312 yr Jag kör min crimp i ett separat moment i samma verktyg efter kulisättandet. Det går säkert att få till det så att kulan trycks i och avslutas med crimp i samma moment, men jag har kört en vända till med patronerna enbart för crimpen och det funkar kanon. En Lee Factory Crimp Die verkar dock vara the shit
Publicerat Juli 15, 201312 yr Författare Kanske en vanesak, men jag tycker Lee Crimp är lättare att använda, och du behöver inte ha exakt lika långa hylsor, och 'krimpstyrkan' är ställbar, och ingen risk att knyckla till hylshalsen. Sen krimpar ett Lee Crimp oerhört starkt, om man ställer in det på max. T.o.m så krimpen fixar till en rill på kulor som inte har sådan (på kulor med inte alltför tjock mantel, eller helkopparkulor). Kanon, inväntar verktyget då Antar att man får tänka sig för när man laddar och crimpar om kulan för trycket ökar väll en del innan kulan släpper. Laddar på lite moderat till och börja med. Känns som "den rätta vägen" ändå för de tar ju 10-12cm högre än mina 168grs TTSX med den laddningen jag körde nu sist, vilket inte var hett på något vis. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Juli 15, 201312 yr det blir jämnare öppningstryck men inte så värst myckt högre. när smällen kommer så utvidgas hylsan i patronläget och krimpen släpper kulan. krimpa den ite för hårt sen heller för kulan blir intryckt då.
Publicerat Juli 15, 201312 yr Krimpen påverkar inte maxtrycket nämnvärt. Däremot får du precis som Whiskey Tango beskriver ovan, ett mer uniformt tryck vid vilket kulan släpper från hylshalsen (vilket för övrigt inte sker vid maxtryck). Du får alltså en mer likvärdig tryckutvecklingskurva från skott till skott, ergo potential till bättre precision
Publicerat Juli 15, 201312 yr Författare OK, tack grabbar. Man lär sig nya saker hela tiden Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Juli 15, 201312 yr Jag skjuter Hornady 110 grains FMJ RN min 308 win. Kulorna är så korta så det är inte mer än drygt hälften av hylshalsen som håller dem och ändå blir det lång friflykt. Krimp ser jag som ett måste för att få jämn tryckutveckling/kulsläpp och därmed godtagbar precision. Krimpar med ett Lee Factory Crimp die...nästan en måstepryl att ha. Mina skott håller gott och väl diametern av en ölburk på 80 m...ca 6 cm. 40 grains Norma 200. Billig älgbaneladdning. Nu ska jag dock övergå till Lapua 123 grains spetsig FMJ, eftersom jaktskytteklubben har bestämt att man måste använda spets-FMJ på nya elektronälgen som monteras i sommar, även om jag hävdar att en trubb-FMJ ur en 308 win säkerligen inte skadar markeringsduken nämnvärt (om alls) mer. Men pröva övertyga gubbsen om det är nog kört ;-) Mindre risk för matningsproblem ur min gamla Sako AII blir också en bonus med spets ist för trubb B-) Skickat från min LT26w via Tapatalk 2 På den ansvarige för en militär skjutbana här ner så är dukarna tidigt jäkligt känsliga om det inte är spetsigt när det går igenom. En 5,56 från en AK5 som passerat några cm snö river tydligen sönder dukarna fint. så städning av dukarna till vallen är ett måste innan skytte. Kan tänka mig att en trubbig kula kan orska större slitage med!!