Publicerat Juli 22, 201313 yr Hur svårt är de att jaga Björn utan hund då? Ska man bara gå ut och smyg någon morgon de eller hur gör man?
Publicerat Juli 22, 201313 yr Hur svårt är de att jaga Björn utan hund då? Ska man bara gå ut och smyg någon morgon de eller hur gör man? Havreåker kan vara populära måltidsställen.
Publicerat Juli 22, 201313 yr Författare Ragnarsson Kolla vad du har för grannar. Det kan mycket väl vara så att du kan få tillstånd att fortsätta ett förföljande av björn in på deras område. (Givetvis mot att du ringer och berättar och är beredd på att låta dem posta av på lämpliga ställen om de vill/hinner) Så har vi det kring där jag jagar i Jämtland. Och i så fall kan 800Ha absolut vara tillräckligt. Det finns ju ställen där flera jaktlag har gått ihop o infört rovdjurskort som gäller över flera marker. Vi för sådana diskussioner med grannlagen ännu.
Publicerat Juli 22, 201313 yr Hur svårt? Jäkligt svårt. Men mindre svårt ju bättre lokalkännedom man har. Mitt tipps (hur mycket ett tipps nu kan vara värt från någon som aldrig lyckats själv...) är att först spana i himlen efter korp. Och med hjälp av dem leta rätt på Renen som björnen har slagit. Och sedan passa vid den. Men då var det ju det där med att hitta en slagen ren innan licensen e slut... (OBS det måste vara en han slagit själv) I jordbruksbyggder finns det folk som är lyckosamma vid både Havre och vete åkrar. Jag är lite osäker på hur bra detta går/har gått i Sverige. Men i takt med björnens utbredning så ökar nog även den möjligheten!
Publicerat Juli 22, 201313 yr Jonsson Vi har inte riktigt kommit så långt. Men med flera grannar har vi överenskommelse om att det är OK att gå över gränsen för att ta Björn. Det är inte riktigt alla men deflesta inom "storlicens området" som gått med på detta. Har för mig att det finns någon formalia om att detta skall tas upp på resp villtvårdsområdes årsmöte för att "gälla". Men är lite osäker där. Jag hoppas på att de nu i år (Jag är ju fortfarande i Staterna) röstar igenom att samma sak skall gälla på Lo. Kommer ju hem till årskiftet så jag hoppas på jaktmöjligheter under våren!
Publicerat Juli 22, 201313 yr Jonsson Vi har inte riktigt kommit så långt. Men med flera grannar har vi överenskommelse om att det är OK att gå över gränsen för att ta Björn. Det är inte riktigt alla men deflesta inom "storlicens området" som gått med på detta. Har för mig att det finns någon formalia om att detta skall tas upp på resp villtvårdsområdes årsmöte för att "gälla". Men är lite osäker där. Jag hoppas på att de nu i år (Jag är ju fortfarande i Staterna) röstar igenom att samma sak skall gälla på Lo. Kommer ju hem till årskiftet så jag hoppas på jaktmöjligheter under våren! Nog är det så inom VVO världen, vi har samarbete sedan flera år över gränserna med björn/lo. En annan intressant tingest är att vildsvinsjakten också måste tas upp och klubbas igenom inom VVO på årsstämman, kommer inte ihåg varför men vi gör så sedan några år.
Publicerat Juli 22, 201313 yr Författare Jonsson Vi har inte riktigt kommit så långt. Men med flera grannar har vi överenskommelse om att det är OK att gå över gränsen för att ta Björn. Det är inte riktigt alla men deflesta inom "storlicens området" som gått med på detta. Har för mig att det finns någon formalia om att detta skall tas upp på resp villtvårdsområdes årsmöte för att "gälla". Men är lite osäker där. Jag hoppas på att de nu i år (Jag är ju fortfarande i Staterna) röstar igenom att samma sak skall gälla på Lo. Kommer ju hem till årskiftet så jag hoppas på jaktmöjligheter under våren! På LO ska det tydligen gälla ifrån i vinter, men inte på nalle. Medlemmarna fick kallelse och dagordning och där stod det skrivit.
Publicerat Juli 22, 201313 yr Författare Nog är det så inom VVO världen, vi har samarbete sedan flera år över gränserna med björn/lo. En annan intressant tingest är att vildsvinsjakten också måste tas upp och klubbas igenom inom VVO på årsstämman, kommer inte ihåg varför men vi gör så sedan några år. Det har diskuterats men inget vvo har fattat något beslut i frågan ännu.
Publicerat Juli 22, 201313 yr Om du inte uppsöker gamla hembygder så är väl det där med gris inte så aktuellt för dig. Eller har jag missat något vad gäller grisens spridning och övriga växthuseffekter?
Publicerat Juli 22, 201313 yr Författare Om du inte uppsöker gamla hembygder så är väl det där med gris inte så aktuellt för dig. Eller har jag missat något vad gäller grisens spridning och övriga växthuseffekter? Jag ska då inte hemåt i år så någon grisjakt är det inte tal om och några sådana 4-benta invandrare har vi inte ännu iaf. Enda sättet är väl med djurtransport upp. Många breda älvar upp igenom landet ska dom över innan dom är här och det är nog lika bra att vi slår slippa dom här uppe.
Publicerat Juli 23, 201313 yr Författare Nya hövdingen Österberg fortsätter i sin föregångares spår. http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6896328
Publicerat Augusti 3, 201313 yr 16st nallar har jag sett i år dock så ligger de ett x antal mil bakom ratten för dom syn obs.
Publicerat Augusti 14, 201313 yr Författare Hur långt ut söder finns det nallar som det ges licensjakt på? Det kommer snart en lista på SVA:s hemsida som du kan följa dag för dag tills björnjakten är avslutad dock senast 15/10. http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Vilda-djur/Rovdjur2/Licensjakt_pa_bjorn/Licensjakt-pa-bjorn-2012/
Publicerat Augusti 14, 201313 yr o i Jämtland ger ni fn iatt skjuta fullt,,,,då jag inte hinner jaga innan älgjakten!
Publicerat Augusti 16, 201312 yr Hur långt ut söder finns det nallar som det ges licensjakt på? Värmland tror jag är det sydligaste området... Har det iaf vart tidigare....
Publicerat Augusti 18, 201312 yr Snrat så, åker upp på tisdag skit skit skitjakt! Spara några i Jämtland till mig!
Publicerat Augusti 18, 201312 yr Trots att åtling på björn inte har gett någon nalle ännu så ska dom fortsätta experimentet. Beror nog på hur man räknar....
Publicerat Augusti 18, 201312 yr Författare Beror nog på hur man räknar.... Jaja, men i det här fallet ser jag till dom som har gjort det ärligt. Med olagliga metoder så lyckas man nog förr el. senare tyvärr.
Publicerat Augusti 19, 201312 yr Jonsson, hur många ekipage tror du vi har i Sverige som klarar frisök efter Björn utan risk för älgupptag..egentligen? Många björnar som fälls i Sverige för hund har nog haft nattvistelse på åtel. Inte olagligt på nåt sett men klart är att åteln fyller en viktigare del av avskjutningssiffrorna än vad statistiken gör gällande.