Publicerat Juli 18, 201312 yr Funderar lite på att stuva om bland bilarna. Toyota avensisen vi har börjar kännas för trång med två hundar och barnvagn och ford explorern är sleten och kan rasa när som helst, dessutom vansinnigt törstig så den är utesluten att ha som familjebil. Funderar på att sälja avensisen, explorern och vår ford mustang och istället införskaffa en kombinerad jakt- och familjebil kombinerat med en småbil som andrabil när man inte ska ha med hundarna. Innan jag kom på tanken att sälja Avensisen var jag inne på en subaru forester som jaktbil men den lär inte rymma både bur och barnvagn. Vill alltså hitta en komfortabel suv som går bra på landsväg, inte dricker som en finnländare samt är rymlig i bagaget. Jag har inga extrema krav på terrängkörning mer än hög markfrigång och ska ta sig fram på normala snöiga skogsvägar. Dessutom är det fördel om reservdelar ligger på en bra prisnivå och är lättillgängliga (gärna går att hitta enkelt i tyskland/england, har köpt så jädra billiga reservdela till explorern därifrån) Kandidaten jag börjat titta på är XC90 (vet dock inget om reservdelar till denna) då den bör ha utrymme nog i bagaget till familjens krav. En nackdel med xc90 är den höga skatten på 8.500 för diesel. Vad anser ni?
Publicerat Juli 18, 201312 yr Författare Tack men skriv gärna en motivering. Sitta och namedroppa kan vi göra hur länge som helst men det ger mig inget som helst stöd i val av bil
Publicerat Juli 18, 201312 yr Ok. Toyotas V6:à är bland det mest pålitliga som kan köpas för pengar. Trots det bättre MPG än motsvarande Volvo. Antar att vi talar om begagnad 2-4 år gammal? Toyota må vara tråkig men den är pålitlig. Så som du beskriver din situation bör det vara viktigt. Storleksmässigt borde den räcka om nu Volvon var Ok.
Publicerat Juli 19, 201312 yr Författare Ok. Toyotas V6:à är bland det mest pålitliga som kan köpas för pengar. Trots det bättre MPG än motsvarande Volvo. Antar att vi talar om begagnad 2-4 år gammal? Toyota må vara tråkig men den är pålitlig. Så som du beskriver din situation bör det vara viktigt. Storleksmässigt borde den räcka om nu Volvon var Ok. Tack, ska kolla på denna Ja du har helt rätt, vi vill ha en pålitlig bil. Körglädje spelar mindre roll. Vår Avensis är inte speciellt rolig trots sina 175hk men vi har varit så grymt nöjda med den så Toyota är absolut ett alternativ. Har inte tänkt på highlandern, kanske för den inte är så vanlig. ,när jag tänker toyota suv så är det rav4, land cruiser eller hilux. Kände inte ens till highlandern.
Publicerat Juli 19, 201312 yr På den här sidan kan du göra lite olika jämförelser. Men titta inte på totalen. Den är ointressant. Det är när man kollar lite mer detaljerat som det blir intressant. http://carsort.com/compare/Subaru-Outback-vs-Toyota-Highlander
Publicerat Juli 19, 201312 yr På gården har vi en amaruk som gårdsbil. Man åker bra i den och även jag som är 195 cm lång kan köra lääänge i den utan problem. Den är mycket stor i kupén så det är inga problem att ha den som familjebil frånsett då att det är en pickup. Men med en vettig flakkåpa som är låsbar funkar det nog bra. privat kör jag landcruiser och jag håller nog dom ännu högre men jag är väl lite nördig på det
Publicerat Juli 20, 201312 yr Helt klart Saab 9-3x (haldex 4-hjulsdrift) köpte mig en för några månader sedan och är GALET nöjd.
Publicerat Juli 20, 201312 yr Är i lite samma läge.. Behöver större , helst 7-sitsig bil för runt 100'. . XC90, är det något att ha?
Publicerat Juli 20, 201312 yr Är i lite samma läge.. Behöver större , helst 7-sitsig bil för runt 100'. . XC90, är det något att ha? Efter dina önskemål är nog den bland de bättre du kan hitta
Publicerat Juli 20, 201312 yr Efter dina önskemål är nog den bland de bättre du kan hitta Det jag är mest fundersam över är bränsleförbrukningen... :/ Sen har jag rätt svårt att överge Toyota.. Men de 7sitsar de har är lite väl små.. Iaf är det Avensis Verso, men är svårt tt hitta någon sådan till salu som inte är 10 år gammal eller gått 25' .. :/
Publicerat Juli 20, 201312 yr Det jag är mest fundersam över är bränsleförbrukningen... :/ Sen har jag rätt svårt att överge Toyota.. Men de 7sitsar de har är lite väl små.. Iaf är det Avensis Verso, men är svårt tt hitta någon sådan till salu som inte är 10 år gammal eller gått 25' .. :/ Den är nog relativt hög faktiskt om jag har förstått det rätt, de är det stora problemet med att leta på ny bil, det är inte ofta man hittar exakt vad man vill ha på arbetsmarknaden när man har en del att ta hänsyn till så det lär till lite utav en kompromiss där
Publicerat Juli 20, 201312 yr Den är nog relativt hög faktiskt om jag har förstått det rätt, de är det stora problemet med att leta på ny bil, det är inte ofta man hittar exakt vad man vill ha på arbetsmarknaden när man har en del att ta hänsyn till så det lär till lite utav en kompromiss där Var visst frun som ska ha ny bil... Så jag ska bara betala.... :/. VW Touran är visst på tapeten nu. Tittat på 3-4st men jäklar va de verkar rosta! Bara leta vidare.. :/
Publicerat Juli 20, 201312 yr Kollegans XC90 med 2,5 eller 2,4 T hinkar i sig 1,7liter milen. Låter inte som någon spännande lösning.. Och framkomligheten på vinterväglag är väl under a kritik vil jag minnas.. Toyota sa du, ni borde väl kika på en LandCruiser då, stor och rymlig för Rav4 är alldeles för litet... Två kollegor kör Subaru, Forster resp Outback. Nöjdare bilägare har jag svårt och hitta...
Publicerat Juli 20, 201312 yr Xc90 är en dyr bil o driva runt. Inte bara i bränsle utan däck o annat käkas upp i rasandes fart. Vet inte vad motsvarande bilar kostar o driva men den känns dyr mot min V70
Publicerat Juli 20, 201312 yr XC90 är väl också extra utsatt för Volvos akilleshäl...framvagnskrångel...mycket byten av styrleder, länkarmar odyl
Publicerat Juli 20, 201312 yr Hyundai Santa Fe eller Chevrolet Captiva matchar din spec. De är sätt lika i XC90 i storlek men kostar bra mycket mindre. JAg har en Captiva, enklaste modell med bensinfyra. Går att få ner till litern/mil på långfärd, upp mot 1,5 i stan. Vi har en pytteliten miljöbil som rullar mest i stan också, precis som ni planerar.
Publicerat Juli 20, 201312 yr XC90 går nog bort.. Pga dyr i drift isf. Får försöka hitta en Avensis Verso med få mil.. :/
Publicerat Juli 20, 201312 yr Subarun är lite liten.. Helst hade jag hittat en bil med fem riktiga säten, men vilken bil har det?
Publicerat Juli 20, 201312 yr Ska du ha en ändå ha en snål småbil vid sidan om så är mitt förslag att sluta fundera på vad den dricker per mil och köpa ngt som tål hårda tag. Bor du nära jaktmarken så spelar det mindre roll om det blir 30sek/mil eller 10sek/mil i bränslekostnad jmfrt med att slå tråget mot en sten eller få ont i magen när ngn elservospecialkombineradbackassistbackspegel får sig en smäll och trillar av.
Publicerat Juli 22, 201312 yr Författare Forestern var jag sugen på tidigare men som familjebil är den för liten. Lutar mycket åt xc90 fortfarande. Vi ska provpacka grannens nån kväll och se hur rymlig den egentligen är för den är ju inte jättestor direkt. Men som ni skriver så är bensinmotorn riktigt törstig. 1,7l/mil låter i högsta laget för 2.5T men den drar åtmindstånde 1,2-1,5. Dieseln är ju betydligt snålare och verkar gå att köra på 0,9-1,0 landsväg, dock är den drygt dubbelt så dyr i skatt och betydligt dyrare i inköp. Fick tips om nissan x-trail. Kart lägre kvalitet än xc90 men där kan man å andra sidan få tag på en ny lågmilare för runt 150.000. Jag är dock väldigt osäker om hur rymlig den är. Enöigt ägare då kör hon sin x-trail diesel på 0,65 vilket känns sjukt bra. Tycker det är lurigt med det här volymmåttet VDA som anges. I Volvos spec så är xc90 lastutrymme mycket mindre än v70 enligt VDA, men läser man innermåtten så är den större? Santa Fe som Markus nämner kan vara ett altnativ. Ska kolla den. Mr snok, för min del är det inte ren jaktbil utan det är även vår familjebil som vi söker vilket innebär att den kommer rulla en hel del, därför är bränsleåtgången en viktig faktor. Att vi köper en snål småbil vid sidan om är inte bara för att ha eatt kära billigt utan för vi faktiskt är i behov av två bilar.
Publicerat Juli 22, 201312 yr Ang. XC 90, anledningen till att V70 enl. VDA har större bagageutrymme är att det är "kantigare" VDA mäts med block på 200x100x50mm så är det mycket konstiga vinklar och vrår så förloras ju en del volym. Sen är ju bagaget inte så stort upp till kanten av fönstret och över det tror jag inte de mäter heller. Sen skulle jag nog inte vilja köra ut med en XC90 på en snöig skogsbilsväg då jag inte är helt överens med haldeskopplingen (har v70 awd med haldex själv). Den kopplar ju först in när framhjulen tappar greppet och jag skulle vilja koppla in 4-hjulsdriften tidigare så man slipper att börja spinna. Men det är ju såklart en fördel på landsväg då man bara driver med 2-hjul, så det är ju en riktigt bra suv. Men det är väl på gränsen att man skulle ge sig ut på snöiga skogsbilsvägar. Nu utgår jag från att snöiga skogsbilsvägar är flera dm snö, menar du 5 cm är det nog inga problem
Publicerat Juli 22, 201312 yr Författare tack för förklaringen av VDA. Det enda är nog att provpacka för att se hur man bäst kan nyttja utrymmet. Ja det är alltid ett kompromissande. Här i mellansverige är det sällan decimetervis med snö och blir det så ger vi bonden ett flak öl så kommer han och plogar vägen genom marken. Som ren jaktbil skulle jag givet välja nåt annat än xc90. Dock kommer det vara lika mycket familjebil och då är komfort och säkerheten viktig i valet. Ska man ut med familjen på semester vill man inte ha en stumfjädrad bil som låter som om man sitter i en vindtunnel.