Publicerat Juli 24, 201312 yr Jag har en XC90 D5 sport -08 som jag kört ett par år och är mycket nöjd med den. Har haft en del fel på den men inget som är specifikt för just XC90 förutom ras på slutväxeln till 4 hjulsdriften som gick åt pipan på semestern förra året ,gick visserligen på maskin försäkringen men ändå tråkigt med en självrisk på 7500:- sista semester veckan . Hade även fel på virvelspjället som fick åtgärdas i motorn men det är ett fel som är vanligt på Volvo D5 motor oavsett modell. Den är tyst och fin utan skrammel i K-stag eller länkarmar trots att den nu gått 16 700 mil och den drar ca 0,93 per mil oavsett packning eller släpkärra ,drar väl lite mer om man har bråttom och gasar för mycket. Ser man ekonomiskt på det så tycker jag inte att XC90 är sämre än liknande bilar i den storleksklassen. När det gäller 4 hjulsdriften har jag alltid tagit mig fram (hittills) , den är ju inte alls lika bra som tex Toyota LC mfl som har riktig 4 hjulsdrift. Den har sina begränsningar , men som familjebil med "lite" jaktbils egenskaper så funkar den fint. Som ren jaktbil har jag JEEP Grand Cherokee V8 och den är väl som din Explorer "härlig" på skogsvägar och funkar fint i terräng men med en förbrukning på ca1,8 liter milen så är den inget man åker till fjällen och jagar med .
Publicerat Juli 24, 201312 yr Författare Jag har räknat fram å tillbaka och vi kommer ta och införskaffa en bensinare. Ifall den drar 3 dl mer per mil än D5 så behöver jag puttra 1000 mil per år för att det ska gå +/- noll med tanke på skatten och det kommer vi inte göra med den bilen. Uppåt 700 mil blir det kanske. Blir i stort sett bara landsväg och då verkar den inte så vråltörstig (1,0-1,1 jämfört med diesel 0,8?). De siffrorna har jag räknat på i alla fall. Sen får vi se om det blir 2.5T eller V8, tydligen ingen större skillnad i soppaförbrukning om man kör sanstat. Men det beror på vad som dyker upp på begagnatmarknaden. Avväger mellan en -04 och en -07. En -07:a som gått lika långt som en -04:a kostar i regel 40.000 kr mer (ca 110k jfr 150k hos bilhandel). och vad jag fattar så är framvagnsproblemen som fanns bortbyggda redan sommaren -03.
Publicerat Juli 24, 201312 yr Jag har räknat fram å tillbaka och vi kommer ta och införskaffa en bensinare. Ifall den drar 3 dl mer per mil än D5 så behöver jag puttra 1000 mil per år för att det ska gå +/- noll med tanke på skatten och det kommer vi inte göra med den bilen. Uppåt 700 mil blir det kanske. Blir i stort sett bara landsväg och då verkar den inte så vråltörstig (1,0-1,1 jämfört med diesel 0,8?). De siffrorna har jag räknat på i alla fall. Sen får vi se om det blir 2.5T eller V8, tydligen ingen större skillnad i soppaförbrukning om man kör sanstat. Men det beror på vad som dyker upp på begagnatmarknaden. Avväger mellan en -04 och en -07. En -07:a som gått lika långt som en -04:a kostar i regel 40.000 kr mer (ca 110k jfr 150k hos bilhandel). och vad jag fattar så är framvagnsproblemen som fanns bortbyggda redan sommaren -03. Köra under 1000 mil/år hur gör man de??? Kör inte så mycket tycker jag, men snittar 2500-3000 per år...
Publicerat Juli 24, 201312 yr Författare Köra under 1000 mil/år hur gör man de??? Kör inte så mycket tycker jag, men snittar 2500-3000 per år... Jag skrev inte under 1000 mil per år totalt utan med familj/jaktbilen. vi har andra bilar också när man inte behöver det stora utrymmet. Men ingen av oss pendlar bil till jobbet och vi avverkar inte så många mil. Snitt senaste 4 åren har vi kört 1200 men kombin + säg 200 med jaktbilen. Kör du bil något för att komma till jobbet? Hur långt måste du åka för att handla mat osv?
Publicerat Juli 24, 201312 yr Om man inte kör så mkt, tycker jag att man egentligen kan strunta i driftskostnader. Då kan man ha en bensinslukade v8, och le! Värre är det om man ligger runt 3k mil per år och bil i hushållet (privat körning). Då börjar man få incitament att fundera! Skickat från min LT22i via Tapatalk 2
Publicerat Juli 24, 201312 yr Om du ska ha en mindre bil till familjen och denna mer som jaktbil förstår jag inte vart en xc90 passar in...
Publicerat Juli 24, 201312 yr Författare Om man inte kör så mkt, tycker jag att man egentligen kan strunta i driftskostnader. Då kan man ha en bensinslukade v8, och le! Värre är det om man ligger runt 3k mil per år och bil i hushållet (privat körning). Då börjar man få incitament att fundera! Skickat från min LT22i via Tapatalk 2 Helt rätt, det rör sig om max ett par tusenlappar per år.
Publicerat Juli 24, 201312 yr Författare Om du ska ha en mindre bil till familjen och denna mer som jaktbil förstår jag inte vart en xc90 passar in... Jag tror inte du läst mina inlägg för jag skriver tydligt att hade det varit främst en jaktbil hade jag skaffat en annan. Men det här är främst en familjebil. Den lille vi ska skaffa är absolut ingen familjebil utan en extrabil när man åker ensam med grabben utan hundar.
Publicerat Juli 25, 201312 yr Författare Du verkar ha bestämt dig...vidare diskussion överflödig Japp. Men det är bra med alla tips som strömmar in för många nämnda bilar har jag inte alls haft i åtanke. Sen får man utvärdera för/nackdelar med alla och bilda sig en egen uppfattning för att hitta en bil som passar. Samt jämföra vad som finns på begagnatmarknaden. Då har man i alla fall tagit ställning och vet varför man väljer just den bilen. Istället för som många: "Svågern har en sådan och är nöjd så en sån ska jag oxå ha".
Publicerat Juli 25, 201312 yr Jag skrev inte under 1000 mil per år totalt utan med familj/jaktbilen. vi har andra bilar också när man inte behöver det stora utrymmet. Men ingen av oss pendlar bil till jobbet och vi avverkar inte så många mil. Snitt senaste 4 åren har vi kört 1200 men kombin + säg 200 med jaktbilen. Kör du bil något för att komma till jobbet? Hur långt måste du åka för att handla mat osv? 1km till CityGross, 7km till jobbet, 19 mil till grabben som hämtas lämnas varannan/var tredje helg.. Enkel resa på alla resor... Sen ska ju farsan hälsas på i bland 12 mil bort..
Publicerat Juli 25, 201312 yr Författare 1km till CityGross, 7km till jobbet, 19 mil till grabben som hämtas lämnas varannan/var tredje helg.. Enkel resa på alla resor... Sen ska ju farsan hälsas på i bland 12 mil bort.. Ja men då är det väl inte så konstigt? Du har flera resor som jag undviker. Hämtar du grabben varannan helg blir det 900 mil/år Jobbet tar ca 400 mil för dig. Där är du uppe i 1300 direkt som jag inte behöver lägga Lägg på mina 1200 så är det 2500 mil/år Dessutom bor min farsa 1 mil från mig, inte 12. Inte så märkligt jag klarar mig med 1200/år när man räknar på det eller hur?
Publicerat Juli 25, 201312 yr Ja men då är det väl inte så konstigt? Du har flera resor som jag undviker. Hämtar du grabben varannan helg blir det 900 mil/år Jobbet tar ca 400 mil för dig. Där är du uppe i 1300 direkt som jag inte behöver lägga Lägg på mina 1200 så är det 2500 mil/år Dessutom bor min farsa 1 mil från mig, inte 12. Inte så märkligt jag klarar mig med 1200/år när man räknar på det eller hur? Jo het klart, tycker bara det humoristiskt och se och svårt och förstå hur man tar sig runt på så mil.. Min största post är helt klart sonen, blir 76 mil varje helg man har honom så dina 900 mil räcker inte så långt de bir elva helger bara.. Men nog trådkapning.. köp din nya bil och bli glad, jag ska ha en diesel snart när skrotholken dör...
Publicerat Juli 30, 201312 yr Författare Hyundai Santa Fe eller Chevrolet Captiva matchar din spec. De är sätt lika i XC90 i storlek men kostar bra mycket mindre. JAg har en Captiva, enklaste modell med bensinfyra. Går att få ner till litern/mil på långfärd, upp mot 1,5 i stan. Vi har en pytteliten miljöbil som rullar mest i stan också, precis som ni planerar. Vi slog till på en 7-sitsig Santa fe igår så tack för tipset! Prisvärdheten var svår att matcha om man sneglade på XC90. Hittade en -06 (med 2:a gen karossen) som gått 9500 mil för 89.000 papp hos bilhandlare vilket kändes som ett bra kap. Bensinare dock men med det vi kör så blir den inte så mycket dyrare än dieslen per år.