Publicerat Juli 22, 201312 yr tack för förklaringen av VDA. Det enda är nog att provpacka för att se hur man bäst kan nyttja utrymmet. Ja det är alltid ett kompromissande. Här i mellansverige är det sällan decimetervis med snö och blir det så ger vi bonden ett flak öl så kommer han och plogar vägen genom marken. Som ren jaktbil skulle jag givet välja nåt annat än xc90. Dock kommer det vara lika mycket familjebil och då är komfort och säkerheten viktig i valet. Ska man ut med familjen på semester vill man inte ha en stumfjädrad bil som låter som om man sitter i en vindtunnel. Ja, då är iaf 4-hjulsdriften inget problem Läst på http://www.begkopguiden.se/node/879 står lite om ekonomin i en ruta till höger en bit ner. samt fler artiklar http://www.vibilagare.se/alltom/Volvo/XC90 varav http://www.vibilagare.se/test/xc90-ett-dyrt-noje-12126 kan vara bra att läsa Kan tillägga att jag är ett fan av XC90, då jag gillar Volvo över lag, det finns ju negativt att läsa om alla märken För min del föll valet på en V70 AWD istället pga jag hade svårt att motivera det ekonomiska som blir större med XC90 (särskilt då vi bara är 3 plus hund just nu), men det är en trevlig bil
Publicerat Juli 22, 201312 yr Författare Kollade Santa Fe nu och den har ju faktiskt rätt imponerande lastutrymme på 582 liter. Dock är markfrigången ynkliga 18 cm jämfört med XC90 21. Vår Avensis som jag skrapar i hela tiden är 14cm så jag är inte säker på hur mycket Santa Fe´s 4 cm extra faktiskt hjälper till
Publicerat Juli 22, 201312 yr Författare Rättelse. Enligt teknikens värld tycks 2:a generationen (fram till 2012) ha frigång på 20 cm. 18cm gäller enligt Hyundais egna sida och då är det ju nya chassit som gäller. Om man nu kan lita på TV.
Publicerat Juli 22, 201312 yr santa fe är en mycket tråkig bil med tveksamma 4x4 egenskaper, jag skulle titta på något annat. efter att ha jobbat som bilbärgare (och sett en del trasiga barnstolar om man säger så ) så skulle jag aldrig låta någon jag bryr mig om åka i en billig småbil, dom är inte bra om det smäller.
Publicerat Juli 22, 201312 yr och ja att jag vet hur santa fe är är för att vi har en sådan sedan fyra år.
Publicerat Juli 22, 201312 yr Författare Med "Tveksamma" = sämre än XC90? Tråkig spelar mig ingen roll. Vi har en Ford mustang V8 sedan ett antal år tilbaka så jag har fått smaka på körglädje så det räcker för några år
Publicerat Juli 22, 201312 yr Systers family är inne på sin andra xc90, den förra såldes efter massa problem nu köpte dom en annan xc90, samma visa där.. LC måste ju vara det bästa för Er? Eventuellt en mysig X5a
Publicerat Juli 22, 201312 yr Författare Ja tyvärr verkar XC90 vara allt annat än en problemfri bil. Santan verkar enligt många tester hålla ihop riktigt fint med få reparationer.
Publicerat Juli 22, 201312 yr Vi köpte en Landcruiser 90 -01'a i vintras. Har en Corolla Touring -00'a också som jag åker i mest. LC'n åker kärringen och ungarna i. Utöver kärring och två ungar består familjen av två hundar. Jag tar LC'n när det behövs åkas lite vid sidan av vägen. Är faktiskt jävligt nöjda med den hittills, visst den drar ju en del sås med V6 och automat men inte en våldsam skillnad mot 945 Turbon vi hade förut. Vi åker ca 2000 mil om året. Åker bra både på vägen och på sidan av. Bara gasa och styra oavsett väglag. Folk säger att man endast säljer en Landcruiser för att byta till nyare modell. Jag trodde inte på det men det börjar kännas som att det ligger nåt i det. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.
Publicerat Juli 22, 201312 yr Med "Tveksamma" = sämre än XC90? Tråkig spelar mig ingen roll. Vi har en Ford mustang V8 sedan ett antal år tilbaka så jag har fått smaka på körglädje så det räcker för några år Dom är nog lika värdelösa båda två. Tråkig innebär tråkig kvalitet utöver allt annat tråkigt som att den knappt orkar göra en omkörning fast den ändå är törstig.
Publicerat Juli 22, 201312 yr Författare Dom är nog lika värdelösa båda två. Tråkig innebär tråkig kvalitet utöver allt annat tråkigt som att den knappt orkar göra en omkörning fast den ändå är törstig. Tråkig kvalitet håller jag med om, plastig och dan innuti. Men törstig vette katten, 0,72L/mil blandad körning. Den ska vara riktigt driftsäker också, Enligt Automotorsport fick den betyg 98 i "Problemfri" jämfört med XC90 som fick 71. Och du får ursäkta mig, men jag har svårt att förlita mig på personer som totalsågar bilar vid hjulnaven som enligt många tester får riktigt bra betyg. Absolut att de flesta bilar har sina ups and downs men få bilar är skit rakt igenom.
Publicerat Juli 22, 201312 yr Vi har en 06 och den drar inte nära det där. Du får ta infon hur du vill men jag kommer aldrig att hissa något som inte förtjänar att hissas bara för att man äger det.
Publicerat Juli 22, 201312 yr Har du tittat på Mitsubishi Outlander ? Möjlighet till 7sitsar och går att låsa fyrhjulsdriften, relativt hög också. Snygg ? Ja. Fått vettig kritik också. Äger ingen och ingen direkt erfarenhet heller men vi kollar också efter nytt och den ligger just nu bra till, nu har vi inga småbarn men 6hundar + packning skall kunna färdas i våran framtida bil.
Publicerat Juli 22, 201312 yr Blir att skippa terrängbehovet denna gång. Verkar bli en Corolla Verso. Inget rock n roll direkt, men de bara rullar och går. Svårt att byta märke då man en gång haft Toyota.. Blir nog ngt större med terrängmöjlighet nästa gång..
Publicerat Juli 22, 201312 yr Vi köpte en Landcruiser 90 -01'a i vintras. Har en Corolla Touring -00'a också som jag åker i mest. LC'n åker kärringen och ungarna i. Utöver kärring och två ungar består familjen av två hundar. Jag tar LC'n när det behövs åkas lite vid sidan av vägen. Är faktiskt jävligt nöjda med den hittills, visst den drar ju en del sås med V6 och automat men inte en våldsam skillnad mot 945 Turbon vi hade förut. Vi åker ca 2000 mil om året. Åker bra både på vägen och på sidan av. Bara gasa och styra oavsett väglag. Folk säger att man endast säljer en Landcruiser för att byta till nyare modell. Jag trodde inte på det men det börjar kännas som att det ligger nåt i det. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit. Är själv sugen på en LC som andra bil. Har du så att du kan ställa fjädringen på din?
Publicerat Juli 23, 201312 yr Är själv sugen på en LC som andra bil. Har du så att du kan ställa fjädringen på din? Nope.
Publicerat Juli 23, 201312 yr Författare Land cruisern är ju fin men tycker den verkar orimligt dyr när jag jämför på blocket. De flesta har gått riktigt långt. Tex LC -04 26,500 mil för 147,500kr jämfört med XC90 diesel -04 15,800 mil för 109,000 kr Säljs av bilfirma båda två. Vi har ju avensis idag och jag diggar Toyota starkt men vette katten om jag anser att den har högre kvalitet än Volvo?
Publicerat Juli 23, 201312 yr Jämföra LC med XC90 är ju som att jämföra... Nä, det går fan inte. Åk och provkör båda. Man får vad man betalar för, som vanligt. Köpa billigt blir oftast att man får köpa två gånger.. först det billiga, sen det dyra iaf. Var i landet håller du till?
Publicerat Juli 23, 201312 yr Författare Jämföra LC med XC90 är ju som att jämföra... Nä, det går fan inte. Åk och provkör båda. Man får vad man betalar för, som vanligt. Köpa billigt blir oftast att man får köpa två gånger.. först det billiga, sen det dyra iaf. Var i landet håller du till? Mellansverige. Jag blir dock inte klok på hur stor bagagevolym outlandern har. De har ju en som kallas "Nya Outlander" och den verkar ha ynkliga 402 liter? Men kollar man deras spec för "Outlander classic" så skriver de ofantliga 771 liter. Anges dock inte om det är VDA eller vad de räknar. Är det så stor skillnad på dem? Enligt deras uppgift verkar bensinaren ha markfrigång på 21,5 cm medan dieseln bara har 18 cm. Verkar oxå besynnerligt? Men jag kollade snabbt och kanske slarvigt.
Publicerat Juli 23, 201312 yr Ska du inte ha den till mer terrängkörning än skogsvägar och kunna forcera snö på några decimeter så tror jag 18cm räcker gott, 4cm är mer än vad man tror i det sammanhanget.
Publicerat Juli 23, 201312 yr Författare Jämföra LC med XC90 är ju som att jämföra... Nä, det går fan inte. Åk och provkör båda. Man får vad man betalar för, som vanligt. Köpa billigt blir oftast att man får köpa två gånger.. först det billiga, sen det dyra iaf. Var i landet håller du till? Sorry, jag är rörig i huvudet av alla bilar. Jag svarade Outlander på ditt inlägg om LC
Publicerat Juli 23, 201312 yr Författare Ska du inte ha den till mer terrängkörning än skogsvägar och kunna forcera snö på några decimeter så tror jag 18cm räcker gott, 4cm är mer än vad man tror i det sammanhanget. Är det verkligen det? Vår toyota avensis mäter 14 cm och den känns REJÄLT låg på skogsvägar och är främsta syftet till att jag har en annan bil i skogen (idag en Ford Explorer). Känns inte som jag vågar chansa på att 4 cm extra hjälper mig med problemet.
Publicerat Juli 23, 201312 yr Land cruisern är ju fin men tycker den verkar orimligt dyr när jag jämför på blocket. De flesta har gått riktigt långt. Tex LC -04 26,500 mil för 147,500kr jämfört med XC90 diesel -04 15,800 mil för 109,000 kr LC är som nämnts onödigt dyr i inköp, MEN priset står sig betydligt bättre än volvon. Den dan du säljer kan du troligen ta hutlöst betalt för LC:n Min lyckades jag få ovanligt billigt så efter fem år kan jag utan problem sälja den för det jag gav plus lite till. Om jag nu skulle få för mig att byta vill säga.
Publicerat Juli 24, 201312 yr Författare Det blev till slut egenskaperna som familjebil, komfort för långresor samt trafiksäkerhet som gjorde att vi nu bestämt oss för xc90 i alla fall. Ja, det är väl inte helt hugget i sten men med största sannolikhet i alla fall. Skulle bilen främst varit jaktbil hade valet blivit annan. Gillar dessutom xc90 rent estetiskt. Vissa bilar har gått bort pga undemåligt rostskydd. Vissa för de har hård fjädring som mer passar offroad än landsväg. En del känns tråkigt plastiga. Frugan har redan kontaktat en kille som vill köpa vår ford explorer. Herregud kvinna! Vänta tills vi har nåt annat som går att köra i skogen i alla fall! Jag har aldrig tidigare ägt en bil som är så härlig att köra på skogsvägar som min explorer i alla fall så visst kommer den vara lite saknad.