Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
josc72

Krutvolym och komprimera krut...

Recommended Posts

Dr Krall

'Rebated rim'...@Johan...googla :)

josc72

284 win är en hylsa som inte bygger på någon annan hylsa utan det är en originalhylsa. Den har större volym eftersom den har större diameter på hylskroppen än vad t ex 7-08 har.

Henrik

Jo, det är helt ok att det är en egen hylsa. Jag googlade faktiskt! Det som är intressant är att hylsbotten i så fall redan passar i slutstycket för det har jag inte lust att bygga om. Ser ut på skisserna som att den faktiskt har samma mått som 308-hylsan. Sedan var det ju det att sätta sig och ringa runt bland alla vapensmeder för att se vem som har verktyget eller betala min smed för att köpa ett nytt. Lite bökigt eftersom allt för en 7mm-08 ligger färdigt i Umeå. I så fall skall en 284 verkligen vara mycket vassare för att vara värd besväret. Är den det? Jag googlar som satan....

exabit

Hylsvolym (grains H2O) från Quickload:

7mm-08: 55

7x57: 59,5

284 Win: 66

280 Rem: 67,9

7x64: 69

7mm Rem Mag: 82

Det är således en ganska väsentlig skillnad mellan 7mm-08 och 284 Win då den senare har ganska exakt 20% större hylsvolym.

Henrik

Om man utgår från den 150 TTSX som vi pratat om tidigare och 60 cm piplängd samt en max COL på 74mm eftersom TS modifierat sin bössa för att svälja den längden så klarar en 284 win av att skicka iväg kulan i 930 m/s om man håller trycket till 4200 bar för att ha lite marginal (max för 284 win är 4400 bar). En 7-08 med samma förutsättningar ger 860 m/s om man lägger sig PÅ de 4150 bar som är maxtryck för den patronen.

Så utöver de volymer som exabit pratade om bör man också ta hänsyn till trycknivåerna för de olika patronerna.

Henrik

• Like 1

josc72

Så, vem i vårt land kan då fixa det patronläget åt mig eller skall jag betala "min" smed för att köpa en ny. Vad kan det vara för leveranstid på en sådan?

josc72

Om man utgår från den 150 TTSX som vi pratat om tidigare och 60 cm piplängd samt en max COL på 74mm eftersom TS modifierat sin bössa för att svälja den längden så klarar en 284 win av att skicka iväg kulan i 930 m/s om man håller trycket till 4200 bar för att ha lite marginal (max för 284 win är 4400 bar). En 7-08 med samma förutsättningar ger 860 m/s om man lägger sig PÅ de 4150 bar som är maxtryck för den patronen.

Så utöver de volymer som exabit pratade om bör man också ta hänsyn till trycknivåerna för de olika patronerna.

Henrik

Undrar om Du eller någon annan vet i fall 284 win-hylsan/patronen brukar ge problem med matningen? Behöver jag en ny patronförare? Ska jag nu byta i mina funderingar har jag lite bråttom. De har kort retur på Vapex.se för att returnera de laddverktyg jag redan köpt.

Henrik

Om du inte har kontrollerad matning så är det "bara" frågan om att bocka till magasinsläpparna, sedan förlorar du förmodligen ett skott i magasinskapacitet. Vad är det för lås du kör med?

Henrik

josc72

Tack! Det är en Winchester 70 XTR utan den kontrolerade matingen. Så då borde det inte ge några större problem!? Det jag har kvar är i så fall att övertyga polisens vapenutredare om att detta verkligen är en patron tillhörande klass 1. Svårt, eftersom den inte finns med på naturvårdsverkets lista sedan 2002. Eftersom den inte fins där så finns den inte på riktigt... Jag blir så trött eftersom min 6 xc inte fanns och inte heller 7mm-08.

Henrik

Med en XTR som bas handlar det bara om att justera magasinsläpparna så att den matar ordentligt.

Låter som du har ett större problem med farbror blå ;-)

Henrik

josc72

Det är en tant blå i det här fallet. Hon är grymt snabb (licens på 4 dagar) men inte helt intresserad och påläst om just det hon arbetar med. Mycket trevlig dock! Kanske skall ta med lite kaffbröd och lite masageola nästa gång vi pratar kalibrar :woot:

josc72

Är omkalibreradeLapua eller Norma 6,5-284 hylsor upp till 7 mm bättre än Winchesters orginalhylsor i 284 win? Det är i så fall samma pris på Lapua och Winchester medan Norma är dubbla priset. Alla skryter av normahylsorna. Men, en del säger att de var så bra för 20 år sedan. Nu kan det kvitta om man jämför med tex Winchester. Normas kvalitet skall vara sämre nu. Där till jobbet att calibrera om den. Kan det vara värt det?

josc72

Det går att necka upp 6.5-284 till 7 mm har jag läst. Kan någon säga vad dessa krutsorter ( Hodgdon's H4831SC and H4350) kan jämföras med hos Norma och Vihtavuori? Hittade en sida som jag tror kan bli användbar i framtiden bara min nya bössa dyker upp någon gång. http://www.6mmbr.com/gunweek095.html

Henrik

Beroende på vilka kulor du har tänkt köra så funkar Norma 203B, URP och 204. Utöver detta så finns det så klart en massa Vihtavourikrut som också funkar.

Henrik

Stalkern

TTSX är faktiskt inte speciellt hård ur ett handladdningsperspektiv, då är t ex noslers ballistic tip en kula som bygger högre tryck.

Henrik

Hm, är anledningen att man inte kan använda samma mängd krut till TTSX som till BST att ttsx skäl hylssutrymme? Normas maxdata i .30-06 för 150 grain bst är ju 60,5 grain URP och ger 951m/s. Åke gav mig max 56-57grain för ttsx vilket kanske inte ens kommer över 900m/s men i och för sig va col 82mm så det är ju att sätta ttsx:en rätt djupt i hylsan. Om man har stort patronläge och magasin och strävar efter max 1,5mm friflykt, vilket kanske ger ett COL på 85/86mm kan man då pytsa i m er krut och matcha BST laddningen utan att gå över maxtryck? om nu inte ttsx kulan i sig bygger mer tryck än BST så borde det ju vara så?

Henrik

Jag vill nog påstå att man visst kan använda samma krutmängd och väl det till TTSX som vad man använder till BST. Jag har kört BST och TTSX/TSX parallellt i tre olika kalibrar. 250 grains kulor i 9.3x62, 150 grains kulor i 308 win och 120 grains kulor i 6.5x55 i samtliga fall så har TSX/TTSX genererat lägre hastighet än vad BST gjort med samma krutmängder vilket är ett rätt säkert tecken på att också trycket varit lägre.

För att nå upp till samma hastigheter som med BST har jag regelmässigt varit tvungen att pytsa i något extra grain krut bakom TSX/TTSX pilarna.

Hoppas att detta besvarade dina tankar?

Henrik

Stalkern

Tack Henrik! Det va ett mycket intressant svar och du har ju rätt i att hastighet är ett bra mät för tryck.

W.T.

eller om en kula går trögt genom loppet  :ph34r:

josc72

Så tror ni då att jag kan ladda mina Barnes tsx, Swift scirocco II och Sierra hålspets (alla 150 gr) så som norma laddar sin helmantel och nosler i 284 win? De använder 204-krut med min 52 gr och max 54,5 gr. Kan jag kopa den??