Publicerat Augusti 18, 200619 yr Jag har en 6.5:a som jag jagat fågel o älg med, men nu när det blir mer o mer vanligt med björn och jag dessutom gärna hänger med på separat björnjakt så har jag börjat fundera över om jag kanske har lite klen kaliber för det. Men som kvinna är jag ju inte intresserad av att ha någon elefantbössa, vill inte bli skotträdd.. Jag vill ha en nätt bössa men med en bra kaliber för både älg och björn. (ska orka bära den när man är hundförare också) Ge mig goda råd!!
Publicerat Augusti 18, 200619 yr Hej, du kommer säkert att få en väldig massa förslag men en ganska lagom kaliber om du vill gå upp ett snäpp från din 6.5:a är 8x57 IS som dessutom går att få i ganska lätta och billiga vapen av hög kvalitet. Det finns ju en uppsjö av gamla begagnade huskvarnor i denna kaliber, om du låter en kompetent vapensmed gå igenom en sån och kanske byta tryck och fixa till ett kikarmontage av bra kvalitet har du en väldigt "lagom" bössa för svenskt klass 1 vilt. Samtidigt finns det en massa andra lämpliga kalibrar och bössor men kombinationen ovan är ett gott alternativ.... Henrik
Publicerat Augusti 18, 200619 yr En Hva 9,3x57 är ju ett annat bra och billigt alternativt som klippt och skuren för det du tänkt jaga. Rekylen är mkt mild bara man har en bra bakkappa och en skapligt rak kolv.
Publicerat Augusti 18, 200619 yr Först och främst VÄLKOMMEN Det där med kaliber kan vara tufft beslut, men en kaliber som jag tror kan funka för dig är 9,3*62. Grov kula med måttlig rekyl ( Trivdes bra med min gamla husqvarna ). Skulle nog testat mig fram lite ( bättre klenare kaliber som man trivs med och skjuter bra med, än stor tung magnum kaliber som man är skotträdd för ) Så mitt förslag blir nog testa en 9,3*62 och se vad du tycker !!
Publicerat Augusti 18, 200619 yr Skulle rekomender en gammal hederlig 9,3x57 har själv en sådan när jag går med hund, på både älg och björnjakt. Mvh
Publicerat Augusti 18, 200619 yr En halvautomat kan linra rekylen lite vad jag har förstått.. ??? Flera fungerande kalibrar finns och är en smaksak. Själv använder jag bara 308an, känner mig trygg med den. 3006 är en populär kaliber annars är det mest 9,3orna som förspråkas.. Lycka till!
Publicerat Augusti 18, 200619 yr 8x57IS får min röst också. Väldigt lätt rekyl och finns ganska bra med kulor att välja mellan. Vad tror ni om en tsx 180 grains till björnjakt? Borde ju funka bra?
Publicerat Augusti 18, 200619 yr Även jag tror att 8x57js är vad du söker. Relativt mild rekyl men ger hög effekt i viltet,nackdelen är att kalibern i princip endast finns i äldre vapen som du måste kosta på en del för modernisera (kolvbyte,trycke-säkringsbyte=lågt kikarmontage) för att ytterligare minska rekylupplevelsen. /Micke
Publicerat Augusti 18, 200619 yr Om ett vapen är från tyskland så finns garanterat 8x57IS att tillgå. Kanske en Sauer 202.a?
Publicerat Augusti 18, 200619 yr kaliber 30 och uppåt det jag tror mer på än kaliber är kulvalet...välj en bra kula med hög restvikt som ger genomslag en som funkar bra på gris & älg är Lapua Naturalis, som även har fördelen att den inte splittras vid träff i tjocka ben mm...
Publicerat Augusti 18, 200619 yr Jag tycker det är dumt att bara se till kulan för bästa bössa.. Det skiljer ju en hel del mellan olika kalibrar och det finns ju dessutom en hel del. Att man dessutom bör ha en bra kula man trivs med är ju nästa steg i kalkylen. Jag har byggt mig en HVA M-98 som jag gjort stocken själv till, satt på Timneytrycke med sidosäkring, kapat pipan och polerat och blånerat all metall. Man kan ju hitta en liknande bössa med 8 eller 9,3x57 för kring 1000 å lägg till ca 4000 för en plastkolv och trycke så har du ju en rätt så billig bössa. Men om man vil ha en ny bössa finns det ju rätt så billiga sånna åxå men då blir det troligen 9,3x62 eller 30-06 som gäller till de flesta modeller. Jag ska prova Accubonden till min 8mm. ska bli kul att se hur den fungerar... Bra hoppas jag!!!
Publicerat Augusti 19, 200619 yr en 9,3x62 med monterad ljuddämpare då får du ner rekylen som till en 6,5a ungefär det måste väl vara bland de bäste
Publicerat Augusti 20, 200619 yr en 9,3x62 med monterad ljuddämpare då får du ner rekylen som till en 6,5a ungefär det måste väl vara bland de bäste Påverkar ljuddämpare rekylen? Min sambo tycker absolut inte att jag ska ha 8x57 eller 9,3. Han anser att de är för häftiga. Han tycker att en 30,06 räcker. Sen har jag ju förstått att det är skillnad på vilken kula man använder, men det är något jag inte kan nåt om. Hur ska man kunna lära sig sånt, finns det artiklar på nätet om vad man ska välja för kula eller?
Publicerat Augusti 20, 200619 yr Påverkar ljuddämpare rekylen? Min sambo tycker absolut inte att jag ska ha 8x57 eller 9,3. Han anser att de är för häftiga. Han tycker att en 30,06 räcker. Sen har jag ju förstått att det är skillnad på vilken kula man använder, men det är något jag inte kan nåt om. Hur ska man kunna lära sig sånt, finns det artiklar på nätet om vad man ska välja för kula eller? ...och sedan har ju bakkappan en viss betydelse också.
Publicerat Augusti 20, 200619 yr 8x57Is har en mjukare rekyl en 30-06 enligt mitt tycke . 30-06 har en snärtig rekyl det har inte 8x57Is på samma sätt . Men mycke av rekyl upplevelsen sitter i kolven ;)
Publicerat Augusti 20, 200619 yr Påverkar ljuddämpare rekylen? Min sambo tycker absolut inte att jag ska ha 8x57 eller 9,3. Han anser att de är för häftiga. Han tycker att en 30,06 räcker. Sen har jag ju förstått att det är skillnad på vilken kula man använder, men det är något jag inte kan nåt om. Hur ska man kunna lära sig sånt, finns det artiklar på nätet om vad man ska välja för kula eller? Kanske en 308 win skulle va nå, har ju nästan likvärdig prestanda som 30-06an + att övnings ammo blir lite billigare än 30-06an... Eller kanske en .585 Nyati :D
Publicerat Augusti 20, 200619 yr finns det artiklar på nätet om vad man ska välja för kula eller? www.norma.cc kolla på "jakt" och underrubrik: "skottverkan" + "jaktkulor" Alltid en början.. mvh
Publicerat Augusti 20, 200619 yr .30-06 har helt klart mer rekyl än 8x57, men mindre än 9,3x62. 9,3x57 är ungefär som .30-06. Låter som om han vill ha dig att köpa just .30-06, men det är ju inte det ideal du letade efter - det är en mkt bra kaliber till allt, men när du har en 6,5 så är ju 8x57 och 9,3 de naturliga valen. Lycka till i vilket fall!
Publicerat Augusti 21, 200619 yr Hade en 8*57js som jag tyckte hade betydligt mindre rekyl än min 30-06, därimot så är nog 9,3 an likvärdig med 30-06 ( har en 9,3 + 30-06 a nu ) så mitt förslag på 9,3 kanske var kanske i grövsta laget, men måste hålla med övriga att absolut inte dömma ut 8*57js. Mycket trevlig kaliber... Att jag bytte min 8*57 mot en 9,3*62 berodde mest på att jag tyckte 30-06 och 8*57 gjorde ungefär samma jobb och bytte därför 8*57an mot 9,3an men om du tycker att 9,3 blir i grövsta laget så skulle jag nog iallafall testat en 8*57js ( 30-06 är ju också en bra kaliber så .......... ) Lycka till med valet, men testa en 8*57 innan du bestämmer dig !!
Publicerat Augusti 21, 200619 yr Rekylupplevelsen är väldigt personlig, men en rak kolv med bra bakkappa gör mycket. en ljuddämpare både minskar rekylen och smällen, men den är inte något vidare trevlig att gå och släppa på..
Publicerat Augusti 23, 200619 yr din gubbe är inne på mer rätt spår enligt mig . Hade du tänkt att stå på bana också så är inte en 9,3:a något roligt för dig . Finns förvisso rekyllbroms mm men en 308 eller 3006 räcker länge och väl . Är en stor förespråkare för 308:an Lycka till med ditt val
Publicerat Augusti 24, 200619 yr Och skillnaden mellan 6,5x55 och .308 är i praktiken? Förutom då blyfrågan naturligtvis då 6,5x55 inte kommer att klara klass 1 från 1 januari 2008, men väl alla andra nuvarande klass 1 kalibrar såsom tex .308.
Publicerat Augusti 24, 200619 yr Mr Fiberclass, jag var på väg att skriva ett svar men instämmer istället till fullo med vad du skrev. ;D ;D Henrik
Publicerat Augusti 24, 200619 yr Jag tolkar det som att .308 är lite för nära 6.5:an är det rätt? Jag har funderat och kikat lite på nätet och om det nu skulle stå mellan 30-06 och 8x57 som det känns som just nu så är ju frågan. Har man något utbud att välja mellan om man vill ha 8x57? Det verkar ju inte finnas så gott som begagnade vapen. Däremot finns det många i kalibern 30-06.. Nu har jag ju inte provat någon ännu, så det blir väl nästa steg. När det gäller sambon så tror jag nog att anledningen till att han försöker styra mig mot mindre kalibrar är att han själv har 30-06 och vill inte att jag ska vara värre..