Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

blyhagel us 5

Featured Replies

Publicerat

XXL behöver nog ngr år innan de blir intressanta. Nu kör de någotslags standardsortiment modell Gyttorp kryddat m billiga Saga. Efter att ha blivit erbjuden LeadMax för 3 kr/smällen så har jag konstaterat att de inte är ett alternativ öht i dessa sammanhang.

Publicerat

Hej!

Är de någon som vet om nå billiga us 5 blyhagel? Eller någon affär som har "storköps" erbjudande?

Tack för svar!

Hej!

Jakthallen i Madesjö säljer billig US5 ammo i storpack! http://www.jakthallen.se/sv/

MVH Mollskinnaren!

Publicerat

Oklart om det är bilderna som går runt eller om det är pluggen men det där FAM pluggen har snurrat runt i ett antal olika butiker som ett större restlager under det senaste året/åren, 

för egen del skulle jag vara ytterst försiktig med att köpa på mig av dem, inte enbart på grund av den tveksamma kvalitéen från början, den tveksamma lagringen under tiden sedan tillverkning utan framför allt för att de inte ger mycket prestanda för pengarna, det är jag och min uppfattning i saken. /Christian

Publicerat
  • Författare

Oklart om det är bilderna som går runt eller om det är pluggen men det där FAM pluggen har snurrat runt i ett antal olika butiker som ett större restlager under det senaste året/åren, 

för egen del skulle jag vara ytterst försiktig med att köpa på mig av dem, inte enbart på grund av den tveksamma kvalitéen från början, den tveksamma lagringen under tiden sedan tillverkning utan framför allt för att de inte ger mycket prestanda för pengarna, det är jag och min uppfattning i saken. /Christian

Så Du tycker jag ska köpa dyrare skott? Har kollat på rottweiler fasan, us6 de kostar runt 200kr för 25 och FAM kostat 75kr för 25st, värt att köpa rottweiler?

Publicerat

Nej, jag tycker nog att du kan behärska dig åt båda hållen, FAM kostar 3 kr smällen, RW 8 kr, båda är för dyra men Rotweill är i varje fall bra,

det här är precis så svårt eller enkelt som man vill göra det, för svartfågel och korta håll på duvor och annat motsvarande 28 grams sporting plugg är bra, dvs Rio basic 7:or, Saga elit Sporting, mfl, med priser från 2.30 eller rent av Mirage T4:a 24 grams 7:or, för 1.99, jag har skjutit upp två lådor med Mirage det är/var en fin puppa.

För pälsvilt och skogsfågel  32-34 gram, US 5-6 där Rio kostar från 2,49 st där jag personligen och med anledning av att jag inte skjuter så oändligt många runt 2-300 skott av denna typ årligen skulle lyxa till det med någon av gamebore laddningarna som börjar från 3 kr st.

I valet mellan FAM som jag är ytterst suspekt emot och Gamebore för 3 kr st är mitt val helt klart, jag åker brittiskt. 

Om du tror att skogsfågel är hårdskjuten, jag vet inget om detta så välj en ask med 3;or att ha som andra pipa i din pang, välj en med kvalité, rotweill tiger med flera är hårdslående och har ofta täta mönster, det skulle kunna vara ett val.

Men om du vill vara snäll mot din egen skalle, köp en låda med Gyttorp Grouse och en låda med Gyttorp Fågel, dvs första och andra sortering eller något motsvarande och var sedan nöjd med det, man kan göra så också utan bekymmer. /CHristian

Publicerat

Intressant hemsida, lite kul att läsa att enligt britterna så dör inte gäss av mindre hagel än 1:or eller större gärna BB:s och då enbart stål. :)

Men bortsett från det väldigt trevlig länk, tack/Christian

Publicerat

Intressant hemsida, lite kul att läsa att enligt britterna så dör inte gäss av mindre hagel än 1:or eller större gärna BB:s och då enbart stål. :)

Men bortsett från det väldigt trevlig länk, tack/Christian

Spec när gräsänder enligt samma sida tvärdör av US12 stål. :)

Publicerat

Hej igen!

Trådskaparen undrade om billig US5 plugg, samt i större köp!

Inget om "BRA" ammo eller om hur tätt de skulle skjuta???

Jagar inte längre med kal12, men om jag gjort det, hade jag gladeligen testat FAM-ammon för det priset.

Hade isåfall provskjutit dessa på lite olika håll (20-30m), med olika choker för att se om något är gångbart, för att sedan

månne använda till jakt, eller förkasta och övningsskjuta med.

Tror faktiskt man kan få en 25-låda till bra pris för provskjutning. De verkar inte omöjliga!!

MVH Mollskinnaren!

Publicerat

Intressant så då föreslår du relativt dyra, 3 kr puppan plugg som är av tveksam kvalitè, i stället för garanterad kvalité av samma eller lägre pris, typ Rio mfl, ja men det verkar ju motiverat. Christian

Publicerat

Jag har skjutit väldigt mycket skogsfågel med hagel i mina dagar och är nu inne på mitt 26 år som fågeljägare. Man behöver inte mer än en 28grams us7 för att fälla en tjäder vid sidoskott, Rakt bakifrån är en snabb 34-36grams us6 eller us5 ett bättre val då ryggen på en tjäder är svår att komma igenom och skyddas av ben. För skräpfågel så duger en 28grams us7 långt om man bara håller ner skotthållen lite på trut. Faktum är att jag föredrar att skjuta med snabba lätta laddningar då det är träff som räknas och det får man inte med ett andraskott om det första var ett dubbelkryssextramagnumarmageddon64grams skott som förorsakar hjärnskakning och dubbelseende i första smällen och bara buskröjde och avlövade de första femtio metrarna på sidan om fågeln. Mina favoriter från förr var antingen Gyttorp T4 28g us7 och i andra hand sellier and bellot 36g us6 med filtförladdning. Den senare finns tyvärr inte kvar längre. Leta efter skott som öppnar upp kärven ganska snabbt och skippa fieldvarianterna då dessa ger alldeles för täta träffbilder normalt.

Publicerat

Torsbo har ett ganska bra sortiment och en del till rätt bra kurs. Jakthagel sidan 2 längst ner. Den duger till allt från ripa till tjäder även om den är lite overkill på ripan.

Publicerat

Nils, menar du Top Game 36g Rio Bly US6?

Har funderat på att köpa på mig lite ammunition då jag skall förbi Torsbo om några veckor. Tycker du 32g Super Game US6 är för klent, för detta är vad jag först tänkte mig?

Publicerat

Ja det är dem jag menar. Jag har skjutit en del med gafabs 32grams sexor såna där man köper i hink och jag tycker att täckningen blir för dålig så de där fyra grammen gör skillnad. Sedan hade Torsbo även 28grams us7,5 och de är perfekta till kråka och ripa samt orre på förhösten. Köpte på mig ett restlager på några tusen skott av Gyttorps patroner som jag håller på att göra livet surt för kråkorna på soptippen och de gör alldeles säkert vad de ska..