Publicerat Juli 25, 201312 yr Nån som har gjort nån tunna som grisarna kan rulla på och få ut lite majs? köpes är ju "svin"dyra
Publicerat Juli 25, 201312 yr 25l dunk med 10mm hål 2-3dm från botten. Detta för att göra det svårare för mössen att ta sig in till majsen när dunken står upp efter påfyllning. // Micke
Publicerat Juli 25, 201312 yr Nån som har gjort nån tunna som grisarna kan rulla på och få ut lite majs? köpes är ju "svin"dyra Har hafft ett antal vanliga blå tunnor i varierande med rörligt schackel i tunnan, en kedja och sedan ett järnspett eller motsvarande också med en typ nosring för tjurar eller liknande runt. Nu har vi dock gott över till spridare eller köpe-rulltunnor. Fördelen med köpetunnorna är att den delen där fodret ligger (innan grisarna kastar runt den), den delen är upphöjd 4-5cm vilket gör att fodret inte gror så lätt i dessa tunnor vilket det gjort i en del av våra blå tunnor. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Juli 25, 201312 yr Finns en kanon tråd om detta: http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/30901-bygga-rulltunna/
Publicerat Juli 25, 201312 yr Författare Jag hittar bara typ 200liters(150l). det hade nog funkat med de små 35l! Men då har du kanske att sälja?
Publicerat Juli 25, 201312 yr Har alltid kört vanlig 25l plastdunk och flagglina. Ser inget behov av kedja el wire.
Publicerat Juli 25, 201312 yr Har alltid kört vanlig 25l plastdunk och flagglina. Ser inget behov av kedja el wire. räcker det som utfodring eller har du automat också?
Publicerat Juli 25, 201312 yr Författare Jag har flera foderautomater men tycker det går åt så mycket foder.... ska testa med 25l plastdunk!
Publicerat Juli 25, 201312 yr Jag har flera foderautomater men tycker det går åt så mycket foder.... ska testa med 25l plastdunk! Sedärja! För egen del gör jag av med fan så mycket mindre foder på åtlarna med spridare. Fyller numera på 100kg/gång, sprider 2 ggr/dygb och 2sek/gång. Fodret varar då i runt 2-2,5månader. När jag använder rulltunna så slänger jag i 5kg varje gång, vilket de gör slut på efter ungefär 45min. Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Juli 25, 201312 yr Författare Haha, jo men då kan du ju skjuta en gris mens dom håller på i 45 min. jag har mina ställda på max 2 sec en gång kl 20-22, men fåglarna blir bara tjockare om inte grisen tar det på natten!
Publicerat Juli 25, 201312 yr Haha, jo men då kan du ju skjuta en gris mens dom håller på i 45 min. jag har mina ställda på max 2 sec en gång kl 20-22, men fåglarna blir bara tjockare om inte grisen tar det på natten! Ställ ner spridartiden till 1 sek en gång/ugn tills du har gris var natt på åteln? Har du gris mindre än en gång per veckan skulle jag lägga majs under hink med en sten på. Jag kör 8 sek 20:45 och 6 sek 03:30 på mina åtlar.
Publicerat Juli 25, 201312 yr Ställ ner spridartiden till 1 sek en gång/ugn tills du har gris var natt på åteln? Har du gris mindre än en gång per veckan skulle jag lägga majs under hink med en sten på. Jag kör 8 sek 20:45 och 6 sek 03:30 på mina åtlar. men om man inte är där dagen eftet dem vält hinken o grisarna kommer dit o igen mat där? Kanske ska stänga av foderspridaren och bara har hinken/ar
Publicerat Juli 25, 201312 yr men om man inte är där dagen eftet dem vält hinken o grisarna kommer dit o igen mat där? Kanske ska stänga av foderspridaren och bara har hinken/ar Rulltunnan töms ändå på en natt om gris är där så de fyller ungefär samma funktion.
Publicerat Juli 25, 201312 yr Försök få tag på en gammal kabel trumma i plast, locka ändarna med en trä-/metallplatta och gängstav rätt igenom. Den ena bör gå ta bort för fyllnad sen borrar du små hål i den. Kommer upp från marken och de får jobba för maten..
Publicerat Juli 25, 201312 yr Författare Försök få tag på en gammal kabel trumma i plast, locka ändarna med en trä-/metallplatta och gängstav rätt igenom. Den ena bör gå ta bort för fyllnad sen borrar du små hål i den. Kommer upp från marken och de får jobba för maten.. Jo trumman får jag tag i men ändarna/locket är problemet! borra fixar jag, så jag leta ändar hela tiden!
Publicerat Juli 25, 201312 yr Jag använder vanlig liten blåtunna med ringlock. Utan vire,dom bökar inte iväg den så långt. Hade 25 lit dunk fastkättad,men den bet dom av handtaget på och bar med sig ca:700 meter. Den var alldeles sönder tuggad. Blåtunnan får dom inte grepp på. /Lars.
Publicerat Juli 25, 201312 yr Jo trumman får jag tag i men ändarna/locket är problemet! borra fixar jag, så jag leta ändar hela tiden! En plåtbit/plyfaskivebit.. Har inte kunderna skräp containrar med träavfall???
Publicerat Augusti 8, 201312 yr bruger rultønde vanlig 100l med låg tog bort halve låget for påfyjdning i starten ok men nøtskriger lærte sig at hoppe i tønden så nu er der kun et lille hul tilpåfyldning og en gran pind i !!!!,har også hink med sten samt fodersprider. oz hvor mange skal du bruge? om jeg har plads på bilen kan jeg tage nogle med køre tirsdag 13/08 mvh kalle dk.
Publicerat Augusti 8, 201312 yr Författare Tack, men jag har de blå,ca 150liters som kan funka! Ville helst ha de mindre på 30l!
Publicerat Augusti 14, 201312 yr Författare Nu är nio dunkar inköpta! Tänkte borra hål i den övre delen om jag ställer den blå tunnan upp! detta för att majsen inte ska börja gro om grisarna INTE puttar på tunnan! Hur grova bör hålen vara? 10mm eller sväller majs till större storlek?