Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Att fälla eller att freda, det är frågan!?

Featured Replies

Publicerat

Okej, låt oss köra igång en tråd där jag tror att åsikterna kommer att gå isär en smula.

Jag har min åsikt och min ståndpunkt färdig, men det är alltid kul att se vad ni andra säger om det. Särskilt de lite mer rutinerade vildsvinsjägarna/förvaltarna (givetvis får alla oavsett erfarenhet lägga sin röst i tråden).

Utgångsläge.

På en av mina åtlar så har jag nu under ett tag haft ett ensamt hondjur (utan kultingar eller andra efterföljande djur).

Spenarna är små vilket för mig känns som om hon varken är på gång att få grisar eller har några grisar liggande någonstans.

Jag och ett par bekanta har kollat bilderna på åtelkameran och varit på plats för att försöka få en korrekt uppfattning om storleken och vi är alla rörande överens om en vikt på 120kg+.

post-2176-13749956733892_thumb.jpg

post-2176-13749956943739_thumb.jpg

Mina tankar går som såhär,

Hon är själv, har inga avkommor med sig eller i närheten. Dessa gammla suggor kan vara några vresiga djävlar och det förvånar mig föga om hon håller väck allt vad andra grisar heter från åtlen den tiden på dygnet som hon går där.

Vore det inte en välgärning att plocka bort en sådan madam?

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

Just det glömmde ju att fråga om det kan vara så att hon är så gammal så hon blivit typ steril? Ungefär som en "gallko" vad gäller älgar.

Publicerat

Tycker hon ser lite rund ut om buken, smått på g eller??

Publicerat
  • Författare

Tycker hon ser lite rund ut om buken, smått på g eller??

Borde inte spenorna varit större då?

Publicerat

Hur länge har hon gått på åtlen?

Publicerat
  • Författare

Hur länge har hon gått på åtlen?

Till och från under någon månads tid.

Publicerat

har du nån bild som är typ en månad tidigare?

då ser man lättare om hon är rund o go eller om nått är på g!

Publicerat
  • Författare

har du nån bild som är typ en månad tidigare?

då ser man lättare om hon är rund o go eller om nått är på g!

Hon har sett likadan ut under hela tiden.

Har ingen bild på min dator mer än några dagar tidigare än dom jag lagt upp.

Publicerat

Till och från under någon månads tid.

Om hon fått gå helt ostörd å äta i en månads tid så tycker ja nog inte att de e så konstigt att hon blivit lite rund.. Men om hon ser lika dan ut om två månader så är hon nog inte dräktig, men vem vill vänta så länge :P
Publicerat
  • Författare

Det jag är ute efter med denna diskutionen är dock frågan om att fälla ensama hondjur eller att freda allt vad hondjur heter.

Har en liten galt på runt 50-60kg att ta hand om först, så suggan får gå ett tag till.

Men jag tänkte att det kunde vara kul att få en diskution.

Publicerat
  • Författare

Om hon fått gå helt ostörd å äta i en månads tid så tycker ja nog inte att de e så konstigt att hon blivit lite rund.. Men om hon ser lika dan ut om två månader så är hon nog inte dräktig, men vem vill vänta så länge :P

Precis.

Jag släpper henne ett tag till och fokuserar på den lilla galten.

Publicerat

Jag är absolut ingen expert och jag friar hellre en fäller!

Men jag kommer säkert att skjuta en sugga som är dräktig någon gång, och då vill jag känna att man gjort så gott man kunnat!

Publicerat
  • Författare

Jag är absolut ingen expert och jag friar hellre en fäller!

Men jag kommer säkert att skjuta en sugga som är dräktig någon gång, och då vill jag känna att man gjort så gott man kunnat!

+1 på det Ozzian.

Har skjutit ett par dräktiga årsgrisar och visst är det trisst varje gång det händer, men som du säger så kan man inte göra mer än "så gott man kunnat" för att undvika det.

Publicerat

Spännande fråga Joacim! För att beta av fråga ett: jag anser att man aldrig skjuter av kapitalet utan tar av räntan dvs oavsett klövviltslag är jag tvärt emot att skjuta produktiva hondjur.

Fråga två: hur gör man när är ett hondjur inte längre produktivt?

Hur många gånger har jag inte stått bredvid en skytt som dragit ner en 100 kilos "gylta" alternativt "den är så gammal att den inte längre är produktiv". Jag blir lika trött var gång.

I ditt fall är det dock rätt enkelt. Du har fina möjligheter att följa grisen på kameran ett tag för att se vad som händer. Skulle hon inte bli dräktig eller trycka ut kultingar på 6-8 månader är något fel och det är bara att ta bort. Segt att vänta så länge? Nja, inget emot hur segt hennes kött kommer vara :)

/hondjursälskaren

Publicerat

Att freda allt va hondjur heter tycker jag personligen är idioti. Kommer ihåg den så kallade älgjakten här på södertörn för många år sen, koförbud rådde och allt vad tjurar o kalvar sköts men vi hade en otroligt fin stam av icke produktiva kor som om dom hade tur blev påkörda och slapp svälta till döds. En stor tjur på den tiden va på sin höjd ett cykelstyre som på någon konstig anledning klarat sina första år. Använd sunt jägaromdöme är mitt tips + att du har kameran till hjälp

Publicerat

Att freda allt va hondjur heter tycker jag personligen är idioti. Kommer ihåg den så kallade älgjakten här på södertörn för många år sen, koförbud rådde och allt vad tjurar o kalvar sköts men vi hade en otroligt fin stam av icke produktiva kor som om dom hade tur blev påkörda och slapp svälta till döds. En stor tjur på den tiden va på sin höjd ett cykelstyre som på någon konstig anledning klarat sina första år. Använd sunt jägaromdöme är mitt tips + att du har kameran till hjälp

Sedan många år har större delen av alla älgskötselområden här nere taggrestriktioner så det är inget problem. Inga tjurar under 7 tagg får skjutas.

Inser mitt misstag ovan - för att förtydliga fjolårshondjur (kvigor) får ibland skjutas om tilldelningen säger det.

Gällande rådjur har vi på samtliga marker jag jagar på minst sexor på pyrsch. Drevjakt upp till skytt.

Ursäkta för ot joacim!

Publicerat

Vi har ännu inte kommit dithän med för mkt gris, snarare tvärsom så vi fredar (så gott det går) oavsett hondjur. Även på den mark som har längst historia gällande grisförvaltning har de alltid haft suggförbud och hade även under en tid böter (4000:-) på dem, gränsen låg då på 60kg.

Risken som de ser det är att man i princip aldrig kan vara hundra på att suggan inte har smått eller på G, men de har heller inte din möjlighet att följa dem" live" genom kamera. 

Den dagen vi anser oss ha nog med gris så antar jag att det under samma omständigheter skulle bli, njut å skjut.

Publicerat
  • Författare

Spännande fråga Joacim! För att beta av fråga ett: jag anser att man aldrig skjuter av kapitalet utan tar av räntan dvs oavsett klövviltslag är jag tvärt emot att skjuta produktiva hondjur.

Fråga två: hur gör man när är ett hondjur inte längre produktivt?

Hur många gånger har jag inte stått bredvid en skytt som dragit ner en 100 kilos "gylta" alternativt "den är så gammal att den inte längre är produktiv". Jag blir lika trött var gång.

I ditt fall är det dock rätt enkelt. Du har fina möjligheter att följa grisen på kameran ett tag för att se vad som händer. Skulle hon inte bli dräktig eller trycka ut kultingar på 6-8 månader är något fel och det är bara att ta bort. Segt att vänta så länge? Nja, inget emot hur segt hennes kött kommer vara :)

/hondjursälskaren

Så länge det är vuxna, produktiva hondjur så håller jag med om att man inte ska plocka bort de.

Men äldre hondjur som inte längre producerar några avkommor fyller ingen funktion i naturen och bör därför plockas bort.

Samma sak med yngre hondjur (gyltor, smaldjur och kvigor) bör plockas lite av för att få en hyggligt jämn könsfördelning bland djuren.

Helt med dig där!

Det är dock alltid roligt att väntillera omdömet mellan jägarna, då det inte alltid är helt lika.

Ursäkta för ot joacim!

Det är lugnt. Det hör väll absolut hit, förvaltning som förvaltning :wink:

Vi har ännu inte kommit dithän med för mkt gris, snarare tvärsom så vi fredar (så gott det går) oavsett hondjur. Även på den mark som har längst historia gällande grisförvaltning har de alltid haft suggförbud och hade även under en tid böter (4000:-) på dem, gränsen låg då på 60kg.

Risken som de ser det är att man i princip aldrig kan vara hundra på att suggan inte har smått eller på G, men de har heller inte din möjlighet att följa dem" live" genom kamera.

Den dagen vi anser oss ha nog med gris så antar jag att det under samma omständigheter skulle bli, njut å skjut.

Japp, kameran är ju värd mycket i ett sådant här läge så att man kan följa dag för dag vad som händer.

På denna marken finns det hyggligt med gris, varken jätte mycket eller lite utan lite lagom typ.

Publicerat

Nu ynglar ju grisarna av sig lite mer än vad tex älgarna gör så själv klart skjuta räntan före kapital, men om ett ensamt djur  visar sig under en längre tid så hade jag nog bedömt det som skjutbart.

Har själv sett en stor sugga jagat bort yngre grisar från matplats då är frågan, en levande sursugga eller åtta döda fjolisar av svält (det va mycke snö då)och hon jagade till och med bort hararna/rådjuren. Hon gör inte det längre och det va mitt beslut.

Happy hunting you all 

Publicerat

Jag tycker du ska låta henne föda dig många fler kullar. Skjut inte!

iPad Tapatalk HD

Publicerat
  • Författare

Ska ut och sätta mig imorgon kväll och natt. Blir nog en "långkörare" till typ 03-03:30 någonting.

Ser ut som om vi har 3 "grupper" på åtlen just nu, men ingen av de andra två verkar våga sig fram samtidigt som "den store".

Den första är den stora suggan som vi alla i den här tråden vet om vid det här laget

post-2176-0-17150000-1375030034_thumb.jp

post-2176-0-16735300-1375030049_thumb.jp

Den andra är den ensamma galten som jag har som ett primärt mål just nu. Efter att ha studerat bilderna närmare på honom så vill jag nog sänka min uppskattade vikt på honom till runt 50-60kg levande.

post-2176-0-58415300-1375030138_thumb.jp

post-2176-0-32933900-1375030160_thumb.jp

Och den tredje gruppen är troligtvis en sugga med en lite äldre avkomma, alltså sugga med brungris. Är tämligen säker på att det inte är samma sugga som den ensamma då jag tycker storleken skiljer en del och denna suggan är dessutom långt ifrån lika "rund och god" :happy:

post-2176-0-86010800-1375030304_thumb.jp

post-2176-0-26114000-1375030330_thumb.jp

Kommer att fokusera på de två mindre grisarna, alltså den ensamma galten och brungrisen som går med suggan i detta första skedet. Jag kommer att hålla ett vakande öga på den stora suggan och se vad som händer med henne och om det ser likadant ut om några månader till så kommer hon att tas bort.

Publicerat

Bra plan!

skitjakt!

Publicerat
  • Författare

Bra plan!

skitjakt!

Tackar!

Det var ett tag sedan sist (januari) så det är väll hög tid att bärga en gris snart :wink:

Publicerat

Lite snålt med dem för att ta för många men den där lille galten hade gjort sig bra i din frys :)

Publicerat
  • Författare

Lite snålt med dem för att ta för många men den där lille galten hade gjort sig bra i din frys :)

Instämmer till fullo. Tänkt ta en nu och sedan får det vara lugnt till senhösten/vintern då någon gäst får komma till. Nu är prio ett att få lite kött i den egna frysen och då behövs det inte mer än en gris i den storleken :smile: