Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.284 Shehane

Featured Replies

Publicerat

Jaaa då är bössan helt klar, extra allt delux kan man väll säga efter första inlägget.

Det som är gjort på bössan sedan sist är en borelock och patronläget är brotschat till .284 shehane.

Skjuter gör det, 5skottare håller 9mm på 100m med en så billig kula som Hornady 162gr SST i 938ms.

Kommer upp är

180VLD utvärderas i fart och precision i dag (20130728)

168VLD samma där men en annan dag

140VLD när dom jävla jänkarna ska få tummen ur och fatta att man kan jobba övertid för att ge kunderna kulor ;-)

Kruten som utvärderas är Norma MRP och Vihtavuori 560

När jag hittar den kula och laddning som funkar bäst i min pipa så kommer det finnas 7milli kulor till försäljning.

OBS! Jag lägger inte ut eller delar med mig på något sätt mina laddningar, inte för att vara gniden men om det händer nått så vill jag inte vara orsakande OBS! 

Bilder

post-12217-0-59137600-1375005723_thumb.jpost-12217-0-61112500-1375005761_thumb.jpost-12217-0-50871400-1375005790_thumb.j

Och nu har jag fan ansträngt mig med telefonen för att få bra bilder! :)

• Svar 60
  • Visningar 8,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Backwoods Steve
    Backwoods Steve

Ingen fara, Frågar man inte får man inga svar, provar man inte får man inte heller några svar. MEN man ska vara tydlig i sitt skrivande då det är svårt att förstå skillnaden mellan fråga och på ståend

• Steve, det var imponerande hastigheter som du fick. Nu har jag som sagt ingen egen erfarenhet av Shehane men av vad jag kunnat läsa mig till är det ungefär de hastigheter som många andra Shehaneskytt

• Det är ju självklart att han har valt shehane, för att: nu är inte 284win en bössa som står i var hem i svearike men jämfört med shehane så är det en 3006a! udda =kul Väldigt udda= väldigt kul!  

Posted Images

Publicerat

Ser riktigt mysig ut!

Ska den användas till någon jakt?

Publicerat
  • Författare

Ser riktigt mysig ut!

Ska den användas till någon jakt?

Den används 80% till jakt och resten på bana. Det är tanken, den har mest varit på banan sen jag fick den, men några gråkappor har fått sätta livet till :)

Publicerat

Den stocken är ju så j---a snygg! :woot: Grattis till en ruskigt fin bössa :yes:

Publicerat
  • Författare

Den stocken är ju så j---a snygg! :woot: Grattis till en ruskigt fin bössa :yes:

Tackar!

Publicerat

Intressant på alla vis, skall bli intressant med återkoppling kring kulorna och inte minst vilka farter du får?

Sedan skulle det vara intressant att höra om dina tankar kring 284 Shehane versus 284 win, vad var det som gjord att du valde Shehane?

Även om du inte vill dela med dig av laddningarna vore det också intressant att veta vilka krut du använder.

Henrik

Publicerat

Intressant på alla vis, skall bli intressant med återkoppling kring kulorna och inte minst vilka farter du får?

Sedan skulle det vara intressant att höra om dina tankar kring 284 Shehane versus 284 win, vad var det som gjord att du valde Shehane?

Även om du inte vill dela med dig av laddningarna vore det också intressant att veta vilka krut du använder.

Henrik

Skulle gissa piplivet och farten... Vad jag vet går den lite över 900 med rätt laddning mot 800-850 i 284. Men han kan ha valt den av en annan orsak?

Här lägger man sig i!! Intressant kaliber.

Publicerat

Filip, när du säger "vad jag vet", baserar du det då på egen erfarenhet eller har du läst det på nätet?

För mig låter det som orimliga skillnader, rimligen borde skillnaden i fart mellan 284 win och 284 Shehane ligga på max 20 m/s.

Vänligen,

Henrik

Publicerat

Ts fick ju upp 162grains i 934m/s

Det går ju inte med 284win!

Publicerat

Tja inte för att vara sådan men vi har ingen aning om laddning eller tryck, allt över 2900 fps med 162/180 grains kulor förefaller vara rejäla övertryck, en suspekt crono kan ligga bakom värdena också.

http://forum.accurateshooter.com/index.php?topic=3794800.0

http://forum.accurateshooter.com/index.php?topic=3737115.0

Om hylsorna pallar för 10+ omladdningar då är trycket inte på tok för högt, om de lägger av på 3-6 omladdningar då vet vi att det är det som ger farten. /Christian

Publicerat

Filip, när du säger "vad jag vet", baserar du det då på egen erfarenhet eller har du läst det på nätet?

För mig låter det som orimliga skillnader, rimligen borde skillnaden i fart mellan 284 win och 284 Shehane ligga på max 20 m/s.

Vänligen,

Henrik

Faktiskt en kaliber jag skjutit! Min morbrors flickväns föräldrar har en... Han förklarade en del och sen har jag läst en hel del om 6.5-284 6-284 .284 och shehane också.

Skillnaden är allt från 20-60 m/s beroende på pipa osv. 284 shehane rymmer mera krut men arbetar på lägre tryck. Men det är den lilla krutmängden till som ger den extra farten. På grund av det lägre trycket äter den mindre pipa. Det här vet ni redan men jaa det är av en del egen erfarenhet som jag vill få fram.

Publicerat

Hursomhelst är det e intressant och "vill ha" kaliber... Var köpte du laddverktygen? Tycker du det är värt pengarna över en .284?

Publicerat

Min egen erfarenhet av 284 win är begränsad och när det gäller 284 Shehane är den obefintlig. Precis som Ozzian påpekade så har skriver TS att han nått 638 m/s med sin Shehane, precis som Christian vaket konstaterade så har vi ingen aning om vilka tryck den laddningen ger. Om vi vänder oss till QL för en simulering så skulle en maxladdad 284 win med en 162 amax och 24" pipa kunna prestera 915 m/s men då ligger trycket på det maximala 4400 bar.

Det som är fakta är att geometrin på Shehanebrotschen innebär att själva hylsan faktiskt får en nååååågot större diameter, vilket är rätt ovanligt om man ser till andra "improved" patroner då dessa normalt har tvärare hylsbröst och ofta en mindre taperad hylsa. Nu är 284 win hylsan i originalutförande rätt när det ideal som man strävar efter när man "improvar" en hylsa med både brant hylsbröst och en minimal tapering varför det inte finns så stor potential i improved hylsor baserad på denna.

Konkret innebär detta att Shehanehylsan har en volym som är mellan 3,2-4 grain större, vilket innebär att volymen ökar med 5-6% vilket skulle kunna innebära ca 1,5% ökning av utgångshastigheten (eller att man når samma Vo som 284 win men med ett något lägre tryck). Om vi då utgår från att 284 win med maxtryck på 4400 bar kan nå 915 m/s med 162 grains amax ur en 24"pipa så skulle det kunna vara möjligt men på eller strax över gränsen med 938 m/s ur en shehane.

Jag har använt amax i min simulering och TS sköt med SST men enligt både mig och QL så är dessa båda kulor i princip identiska ur ett tryckperspektiv.

//Henrik

Man skall vara oerhört försiktig att ta QL simuleringar för verklighet men det är nog rätt safe att påstå att 284 shehane kan nå 15-20 m/s högre utgångshastigheter än vad som är möjligt med 284 win med SAMMA tryck. Sedan skall man nog ha respekt för att de 4400 bar som 284 win är CIP:ad för är bland de allra högsta arbetstryck som godkänts för några patroner

Publicerat

Det ska nog vara max allt för att dra upp en .284 i över 900... Eller en riktigt bra pipa om det endast är 24"! Det du säger låter rimligt. Men en fint pipad shehane med perfekt harmoni och centrerad kommer gå fortare än en .284 Win. Det kan vara med 10-20m/s och det kan skilja enda upp till 50. I samma trycknivå! F.ö så har Steve inte svarat på varför han valt så här än... Gissar på att han vill spara pipa.

Publicerat

Det är ju självklart att han har valt shehane, för att:

nu är inte 284win en bössa som står i var hem i svearike men jämfört med shehane så är det en 3006a!

udda =kul

Väldigt udda= väldigt kul!

sen tror jag med att den sparar på krutlivet men maxar man så blir piplivet kortare!

Publicerat

Piplivet kan väl inte bli kortare under mindre tryck? En vanlig .284 håller ju inte mer än 1500 skott... Denna best ska hålla 2000!

Publicerat

Piplivet kan väl inte bli kortare under mindre tryck? En vanlig .284 håller ju inte mer än 1500 skott... Denna best ska hålla 2000!

?

mindre tryck= längre pipliv !

Sen finns det massor av andra parametrar men inte ger väl HÖGRE tryck längre pipliv?

Publicerat

?

mindre tryck= längre pipliv !

Sen finns det massor av andra parametrar men inte ger väl HÖGRE tryck längre pipliv?

Någon av oss tolkade fel.

Jag menade att shehanen fortfarande har ett lägre maxtryck pga den större krutmängden vilket ger trycket tidigare.

Men pga att det är mera krut kommer det sluta ungefär lika mycket VID maxladdning. Men som vi vet är vanliga .284an redan duktigt bra vilket gör att du kan ladda shehanen så den skjuter som en rak .284 och spara in många kulor genom pipan pga trycket.

Föredrar shehanen alla dar före 6.5-284 pga piplivet. Men sen är 6.5-284 billigare att skjuta och finns färdiga lapua hylsor. Shehanen tappar där sitt extra pipliv eftersom man måste fireforma.

Publicerat

Men shehanen äter inte mera pipa vid maxladdning. Finns inget som pekar mot att den gör det. Lägre tryck men mer krut. Tar väl ut varandra VID MAXladdning. Men det finns ingen vettig orsak att ladda shehanen max.

Kanske ger dej lite mindre vindavdrift. Men det är minimalt eftersom de flesta .284 win har fler rekord osv än shehanen pga av att dom är vanligare och skjuter ungefär lika bra. Det enda ultimata är piplivet. Oooch att man har en speciell kaliber ;)

Publicerat

JO

Publicerat

Filip du är verkligen kul ibland,

9 av 10 som har kalibrar med ff skjuter på bana eller rent av jagar med ff laddningar, den tionde har en ff-pipa. Hur mycket av det du skriver är egna kunskaper och hur mycket är sådant vi andra läste för fem år sen på div foran?

kan inte följa dina tankar om vo och tryck, inte heller vad du anför om pipliv, något som är så otroligt subjektivt, bänkskyttens krav är väsenskilt från banskytten från älgjägarens, därtill är klart att det är mer en fråga om hur man skjuter en pipa snarare än antalet skott.

Endera dagen förstår jag mig säkert på dig med men tills dess är jag frågande. Christian

Publicerat
  • Författare

Hej alla glada spekulanter!

I dag, en dag senare så körde vi 180vld genom cronon. 906ms i snitt, med träffbilder som ligger 10-12mm i snitt på 22skott. Nu vet ni det.

Och så är det många faktorer. Pipan, kulan, krutet, tändhatten, pattronen och inte minst skytten.

En shehanad .284win har 3,35gr mer kapacitet, vilket någon sa att det skulle ligga mellan 3,2 & 4, men faktum är för den som är intresserad är att all info finns på nätet. det är inget konstigt att skjuta kalibrar som någon redan uppfunnit!!! Konsten är att göra dom!

Hur som haver, hylslivet är inte så långt när man vill skjuta så pass tunga kulor i 900+, behövs ingen schimpans i handladdning för att förstå det. men vad man vill ha! Det behövs det en gorilla till.

Jag jagar till 80% med minna bössor, oavsett vad vissa skribenter i VP tycker. Jag gör som jag vill när jag vill å så sätter vi punkt där!

När jag beställde denna bössa, så valde jag allt, jag har aldrig varit någon kolv människa, eller ja en snygg valnötsbit är ju alltidigt trevligt på en 98a men jag använder mina vapen till praktisk jakt, smyg, vak och drev jakt. Smygjakten är den som håller mig mest kärt då det är den som sållar jägare från jägare. Men plast är plast och det håller jämt! där av den kolv det är på bössan, ergonomin, känslan i alla jaktligt förekomman skjut positioner´, grym kolv! Får du tag på en KÖP! eller så köper du en AX för den är lika bra i mitt tycke.

Tillbaka till kalibern!

Valde 284win i första hand efter lite övertalning från 7mm-08a, sköt ca 300skott med den kalibern (.284win), kom upp i 924ms med 162gr SST inte helt fel! (Höga tryck) Men det gav 938ms med samma mängd krut (från samma burk dessutom) (inga höga tryck)så börjar man fatta vad Mr Shehane har lyckats fixa. Jag bryr mig inte om hylsan håller 3 omladdningar eller 100, huvudsaken är att jag får det jag vill ha.

Det jag också har upptäckt med denna hylsa är att, med den högre kapasiteten så får jag bättre förbränning av krutet. 100% enligt QL kontra 98,25%, sen om det ger bättre precision vet jag inte då jag monterade borelocken samtidigt som jag brotschade om patronläget. Och jag kommer inte skruva bort den!

Pip liv!

Är ett samtalsämne som aldrig tar slut! Det finns skyttar som skjuter 3000-5000kulor genom sin .243win, men vad han har för laddning framgår inte, samtidigt så finns det grabbar som kör slut på sin .308win på 3000 kulor, vet inte deras laddningar heller, min shehanre med krieger pipa kanske håller 1000 med lite tur 1500 och om jag har jävligt tur 2000 kulor. nu är ju bössan klar och laddningen hittat så nu blir det kanske nå fältskytte men annars jakt.

ALLT är relativt, tryck, hastighet, kula tror allt har med pip liv att göra, en kulla med stor anläggningsyta och högt tryck borde väll ge mer slitage än en VLD eller Hybrid!? vad tror ni? Den som vågar lär sig mer än den som läser ;)

Jag valde Shehane för hastigheten! en Berger 180gr VLD med BC på 0,659 i 900+ ms är inte att förakta! (Ni som skjuter tråkig08 kan ju försöka matcha det) Sen att jag kan få upp en 150gr Sierra MK i över 1000 ms!!! Vad är problemet prestanda kostar som en bekant alltid säger. Ni som är tveksamma får ta med sig egen crono och kasta upp lite stålar till hylsor och kulor och provskjuta.

Nästa pipa kanske skiter ner hela bössan och den blir till salu för en billig peng! Men jag har provat, och jag har lärt mig (Hoppas jag)

För att kontar höga tryck och pipliv! Min erfarenhet av metaller och tryck= Högt tryck i ena änden ger en komprimering av objektet som just nu befinner sig i en väldigt obehaglig situation, trycket gör så att objektets trycksida vill köra om den icke tryckta sidan, detta skapar en expansion och där av högre friktion. Friktion sliter! Kör en röv kliare på gymnastiken så får du se ;)

Tänk en pil som skjuts från en pilbåge, skulle inte fjädrarna funnits där så skulle pilen börja rotera horisontellt! Lätt sagt.

Nej nu har jag gått från ämnet! Är det någon som tycker jag är dum i huvet så säg det rakt ut ingen kommer att döma er!!! Moderatorena har nog översende (Hoppas jag).

Shehane är det man ska gå om man vill ha 7milli utan att behöva gå till magnumkalibrar! Det skjuts ju amerikanska världsrekord med .284win och 7milli improved var dag verkar det som, jänkare har ju aldrig fel om man får tro på Obahma eller vad han heter!

Frågor svarar jag på via PM och diskret så lägger jag upp fråga och svar här!

Trevlig kväll och Skål!

Med vänlig hälsning

Mr Backwoods One shoot Steve

Publicerat
  • Författare

Henrik

Ok Henrik!

För att göra ett kort svar lång så är det så här det ligger till.

Det blev .284win för 7millis bc. och långrepeter för att kunna få i mer krut och högre hastigheter. 920+ms med alldeles för höga tryck gjorde att jag valde shehane. med den så sänks trycken och hastigheten höjs.

Just nu har jag kört MRP som ger bäst prestanda, och det är typiskt när jag sitter på 3kilo VV560.

Publicerat

Filip du är verkligen kul ibland,

9 av 10 som har kalibrar med ff skjuter på bana eller rent av jagar med ff laddningar, den tionde har en ff-pipa. Hur mycket av det du skriver är egna kunskaper och hur mycket är sådant vi andra läste för fem år sen på div foran?

kan inte följa dina tankar om vo och tryck, inte heller vad du anför om pipliv, något som är så otroligt subjektivt, bänkskyttens krav är väsenskilt från banskytten från älgjägarens, därtill är klart att det är mer en fråga om hur man skjuter en pipa snarare än antalet skott.

Endera dagen förstår jag mig säkert på dig med men tills dess är jag frågande. Christian

Skrev redan att den enda erfarenhet är att jag skjutit kalibern och fått det förklarat av han som ägde bössan.

Att en banskytt inte bryr sig om piplivet är ju inte hela sanningen heller. Shehanen är en väldigt liten FF såklart men den skjuter ju aldrig lika bra när den inte har rätt form.

Det är inte mycket egen erfarenhet men man kan läsa också och räkna på det... Hjälper det något över huvudtaget att skjutit den i en kronograf som visar helt fel och mäta trycket när man kan räkna ut farten matematiskt och samma visa med trycket.

Vad är det som är fel nu då?

Det jag klämde ur mig att är bra med kalibern är att du sparar pipa och att den är exakt som en rak 284 förutom om du laddar den till max och tjänar ingenting egentligen... Om du nu tittar allt på tekniskt bästa möjliga sett för bänkskytte är det här inte det bästa kalibern heller.

Varför ens skaffa en kaliber där du tjänar pipliv om det absolut enda du är ute efter är precision.

Jag förstår inte hur man kan klaga när det som står där stämmer.

Du får erfarenhet av att gå i skola också. Då läser du. Menar du att jag ska sluta räkna på kalibrarna skita i att läsa och bara skaffa varenda en så jag pratar av erfarenhet.

Publicerat
  • Författare

Hursomhelst är det e intressant och "vill ha" kaliber... Var köpte du laddverktygen? Tycker du det är värt pengarna över en .284?

Allt är ju relativt. Har man ett intresse så kör man på det man vill ha! Inte det man behöver för då kan man köpa sig en 6,5 swe, ingen dum kaliber det heller!  Laddverktyg från whidden gunworks dryga 1900kr med frakt och allt anat sattyg. dom kör Redding bussningar i sina bussningsverktyg. .284win är ingen dum kaliber om tillverkarna skulle fatta att den gör sig bäst i en Long action, inte short som den är gjord för från början, den lilla millisekunds skillnad i fart på omladdningen det är mellan long och short är löjlig. gör lång, kör 7milli! ;-) och ingen ska komma och snacka vikt på bössa! Minna väger över 7kilo och jag gnäller inte :) 3,2 eller 3,3 känner inte många svenska jägare skillnad på.