Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

.284 Shehane

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Inga problem maddog :)

Jag slog in 9,9fps på vinden då det inte går att ta det i ms.

Jag lyssnar på allt alla har att säga sen provar jag och sen idiotförklarar :P skämt å sido :)

• Svar 60
  • Visningar 8,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Backwoods Steve
    Backwoods Steve

Ingen fara, Frågar man inte får man inga svar, provar man inte får man inte heller några svar. MEN man ska vara tydlig i sitt skrivande då det är svårt att förstå skillnaden mellan fråga och på ståend

• Steve, det var imponerande hastigheter som du fick. Nu har jag som sagt ingen egen erfarenhet av Shehane men av vad jag kunnat läsa mig till är det ungefär de hastigheter som många andra Shehaneskytt

• Det är ju självklart att han har valt shehane, för att: nu är inte 284win en bössa som står i var hem i svearike men jämfört med shehane så är det en 3006a! udda =kul Väldigt udda= väldigt kul!  

Posted Images

Publicerat

Jag blev tvungen att slå på det för att stilla min nyfikenhet och om jag tog en 168 gr kula med g1 0,89 i 1000 m/s så stämmer det på 500m.

Publicerat
  • Författare

Jag blev tvungen att slå på det för att stilla min nyfikenhet och om jag tog en 168 gr kula med g1 0,89 i 1000 m/s så stämmer det på 500m.

Jo om ditt stämmer så är mitt ute och cyklar. Ska se om jag hittar nå plats i morgon jag kan prova på iaf 700m får smöra lite med drängen på godset :P

Publicerat

Det stämmer nog på droppen som sagt det är vindavdriften som inte stämmer. Skulle det vara samma input på drop som vind skulle den ta nästan två meter högre på 1000m än på ditt range card.

Publicerat
  • Författare

Det stämmer nog på droppen som sagt det är vindavdriften som inte stämmer. Skulle det vara samma input på drop som vind skulle den ta nästan två meter högre på 1000m än på ditt range card.

Okey. hmmm, märkligt.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Lite nytt nu da! :)

Sköt min livs första dov hjort för ett par veckor sen, valet av rigg att ta med på denna jakt var inte så svårt, shehanen skulle bara med, den skrek ta med mig! Så så vart det, hade en bunt 150gr Nosler BST uppladdat, 5 prov skott på 100m tavla och vi höll en enkrona, det fick duga.

Eftersom jag var bjuden på denna jakt på en mark jag aldrig jagat på med folk jag aldrig träffat, ja förutom den som bjöd in mig så var man lite nervös ang riggen, tog inte fram den förens alla skulle visa och pilla på allas vapen.

Den första frågan som kom upp var va fan är det där? :) vad ska du jaga? Helvete va tung den är!? är det en .50BMG? ja pikarna haglade tätt :) men vad gör det i gott sällskap.

Passet jag vart tilldelad på kvällen var ett torn högt beläget på en äng med lite små björk runt, trevligt torn, kom ut en hind en älg och jag letade efter horn på den stackars smalhinden i ca en timme men jag hittade inga :P.

Tiden går och det är 15min kvar, då är det som skolavslutning, det bara brakar till och flera stora dov individer rasslar ut på läggdan, oj tänker jag och tar upp bössan för att leta horn, skovel efter skovel passerar i kikarsiktet, pulsen blir så hög att det blir svårt att hålla i bössan, måste lyfta på huvet och vänta för att låta sinnena handskas med denna puls, en puls jag skulle kunna få vid en språngmarsch, ner med huvet igen och spana genom gluggen, sätter på rödkorset och börjar leta efter ett djur som står fritt, hittar ett och klämmer av ett skott, då jag har monterat en mynnings broms så kan jag faktiskt se vart skottet tar på 80-100m, det gjorde jag inte innan, ser ju att skottet tar i djuret lite lågt men det är iaf i regionen vart ett hjärta sitter, jag var ju bra jävla nervös kan jag tillägga! Efter skottet blir det tumult och jag tappar djuret i siktet.

Jaktledaren smsar och frågar om det gått bra, jag skrev tillbaka ta med hund! Han kom gåendes och vi träffades en bit ut på läggdan, det första var att jag hade gått från tornet och fick en tillsägelse, den rann av mig då jag var ivrig på att tala om vad som hänt, han lyssnade och fråga tillslut om jag var nervös, klart jag var det första doven och den var ju bra större än en spets, då sa han, du kan vara lugn, det sticker upp en skovel här nere den ligger!

Så kan det gå :D

Nu till inlägget!

150gr Nosler BST är en väldigt bra kula, inge snack om saken den dödar. men i hastigheter runt 920ms och på avstånd på runt 80m är den inget bra val om du inte planerar på att sätta ett hals eller huvud skott.

Fråga mig inte vad jag tänkte när jag laddade upp den kulan till den hastigheten, men från och med nu så är det huvud och halsskott som skall sättas på mat vilt, bössan klarar det, och skytten, så länge det inte springer ut en massa fjolliga medlaj troféer ;-)

Ha en fortsatt trevlig söndag, i kväll blir det jakt på det som kommer ut, förhoppningsvis en gris för det är slut i frysen!

Publicerat

Trevlig läsning :) Grattis till din första Dov!

Testa Scirocco 150gr. Den ger riktigt bra effekt utan att slå sönder allt för mkt i dessa hastigheter :)

Publicerat

0,337 G7 på en 7 mm kula?!? Låter HELVETISKT högt, även mht att den ligger på 180 gr - det borde motsvara ett G1 på det dubbla eller mer...

Jag tror juryn är ute tills vi ser verklighetens droppsiffror.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

0,337 G7 på en 7 mm kula?!? Låter HELVETISKT högt, även mht att den ligger på 180 gr - det borde motsvara ett G1 på det dubbla eller mer...

Jag tror juryn är ute tills vi ser verklighetens droppsiffror.

-- Mats

Fan vet jag, men dom flyget långt :) det finns 9,3 kulor som ligger runt 1,0 i bc (Fråga mig inte vart jag hittade den för det kommer jag inte ihåg, usa vart annars) så varför inte en 7milli med bc på dryga 0,7. 

Publicerat
  • Författare

Trevlig läsning :) Grattis till din första Dov!

Testa Scirocco 150gr. Den ger riktigt bra effekt utan att slå sönder allt för mkt i dessa hastigheter :)

tack, jaa jag har tittat på den och kom fram till att jag har för mycket kulor att leka med för tillfället :)

Publicerat

Jag kollade och Berger anger 0,659 G1... Det är fan bra.

Nu vet jag inte vilken 9,3-kula som skulle vara så vansinnigt effektiv - eller varför - men det finns kulor som ligger en bit över 1 i BC givet att man går upp ordentligt i kaliber... Lehighs .50-kulor ligger på över 1,1 enligt G1.

-- Mats