Publicerat Juli 29, 201312 yr Och killen ska jaga med den! Hur vi kom in på att bänkskyttar inte bryr sig om pipliv förstår jag inte... Klart man vill ha max precision då. Men varför även om du är bänkskytt skjuta en kaliber som äter mer pipa än en annan och inte tjäna något på det. För att det är kul att köpa pipämnen stup i kvarten?
Publicerat Juli 29, 201312 yr Författare Skrev redan att den enda erfarenhet är att jag skjutit kalibern och fått det förklarat av han som ägde bössan. Att en banskytt inte bryr sig om piplivet är ju inte hela sanningen heller. Shehanen är en väldigt liten FF såklart men den skjuter ju aldrig lika bra när den inte har rätt form. Det är inte mycket egen erfarenhet men man kan läsa också och räkna på det... Hjälper det något över huvudtaget att skjutit den i en kronograf som visar helt fel och mäta trycket när man kan räkna ut farten matematiskt och samma visa med trycket. Vad är det som är fel nu då? Det jag klämde ur mig att är bra med kalibern är att du sparar pipa och att den är exakt som en rak 284 förutom om du laddar den till max och tjänar ingenting egentligen... Om du nu tittar allt på tekniskt bästa möjliga sett för bänkskytte är det här inte det bästa kalibern heller. Varför ens skaffa en kaliber där du tjänar pipliv om det absolut enda du är ute efter är precision. Jag förstår inte hur man kan klaga när det som står där stämmer. Du får erfarenhet av att gå i skola också. Då läser du. Menar du att jag ska sluta räkna på kalibrarna skita i att läsa och bara skaffa varenda en så jag pratar av erfarenhet. Min shehane sköt 10milli på 100 i FF med 120gr hornady V-Max. Inte illa pinkat för FF ;-)
Publicerat Juli 29, 201312 yr Författare Min egen erfarenhet av 284 win är begränsad och när det gäller 284 Shehane är den obefintlig. Precis som Ozzian påpekade så har skriver TS att han nått 638 m/s med sin Shehane, precis som Christian vaket konstaterade så har vi ingen aning om vilka tryck den laddningen ger. Om vi vänder oss till QL för en simulering så skulle en maxladdad 284 win med en 162 amax och 24" pipa kunna prestera 915 m/s men då ligger trycket på det maximala 4400 bar. Det som är fakta är att geometrin på Shehanebrotschen innebär att själva hylsan faktiskt får en nååååågot större diameter, vilket är rätt ovanligt om man ser till andra "improved" patroner då dessa normalt har tvärare hylsbröst och ofta en mindre taperad hylsa. Nu är 284 win hylsan i originalutförande rätt när det ideal som man strävar efter när man "improvar" en hylsa med både brant hylsbröst och en minimal tapering varför det inte finns så stor potential i improved hylsor baserad på denna. Konkret innebär detta att Shehanehylsan har en volym som är mellan 3,2-4 grain större, vilket innebär att volymen ökar med 5-6% vilket skulle kunna innebära ca 1,5% ökning av utgångshastigheten (eller att man når samma Vo som 284 win men med ett något lägre tryck). Om vi då utgår från att 284 win med maxtryck på 4400 bar kan nå 915 m/s med 162 grains amax ur en 24"pipa så skulle det kunna vara möjligt men på eller strax över gränsen med 938 m/s ur en shehane. Jag har använt amax i min simulering och TS sköt med SST men enligt både mig och QL så är dessa båda kulor i princip identiska ur ett tryckperspektiv. //Henrik Man skall vara oerhört försiktig att ta QL simuleringar för verklighet men det är nog rätt safe att påstå att 284 shehane kan nå 15-20 m/s högre utgångshastigheter än vad som är möjligt med 284 win med SAMMA tryck. Sedan skall man nog ha respekt för att de 4400 bar som 284 win är CIP:ad för är bland de allra högsta arbetstryck som godkänts för några patroner När du körde QL! ökade du antal grains cap också? kör din egen fakta i QL så kommer du närmare sanningen 180VLD i MIN pipa gav 906ms i snitt med 0,3gr under rött på QL. den som provar lär sig
Publicerat Juli 29, 201312 yr Författare Om jag fick ha 406Chetac så skulle jag ha en Men det fick jag inte så det blev 284 Shehane ;-)
Publicerat Juli 29, 201312 yr Allt är ju relativt. Har man ett intresse så kör man på det man vill ha! Inte det man behöver för då kan man köpa sig en 6,5 swe, ingen dum kaliber det heller! Laddverktyg från whidden gunworks dryga 1900kr med frakt och allt anat sattyg. dom kör Redding bussningar i sina bussningsverktyg. .284win är ingen dum kaliber om tillverkarna skulle fatta att den gör sig bäst i en Long action, inte short som den är gjord för från början, den lilla millisekunds skillnad i fart på omladdningen det är mellan long och short är löjlig. gör lång, kör 7milli! ;-) och ingen ska komma och snacka vikt på bössa! Minna väger över 7kilo och jag gnäller inte 3,2 eller 3,3 känner inte många svenska jägare skillnad på. Det låter vettigt! Riktigt fin kaliber du har. Speciell på alla sätt och vis ! Ursäkta att det blev mycket skrivande oftopic. Helt tydligt ska man vara tyst tills man är 40 år gammal för då kan man säga samma sak med erfarenhet för man har ingen erfarenhet av kalibern alls när man sitter och säger det som en kaliberägare sa till mig för en vecka sen.
Publicerat Juli 29, 201312 yr Författare Det låter vettigt! Riktigt fin kaliber du har. Speciell på alla sätt och vis ! Ursäkta att det blev mycket skrivande oftopic. Helt tydligt ska man vara tyst tills man är 40 år gammal för då kan man säga samma sak med erfarenhet för man har ingen erfarenhet av kalibern alls när man sitter och säger det som en kaliberägare sa till mig för en vecka sen. Ingen fara, Frågar man inte får man inga svar, provar man inte får man inte heller några svar. MEN man ska vara tydlig i sitt skrivande då det är svårt att förstå skillnaden mellan fråga och på stående på the World wide webb
Publicerat Juli 30, 201312 yr Steve, det var imponerande hastigheter som du fick. Nu har jag som sagt ingen egen erfarenhet av Shehane men av vad jag kunnat läsa mig till är det ungefär de hastigheter som många andra Shehaneskyttar fått med 30-32" pipor vilket är det "vanliga" för denna kaliber eftersom den ofta använts på tävlingsbössor och mindre ofta på jaktbössor. Du har uppenbarligen valt att gå "all in" både när det gäller bygget som sådant och laddningen, med en riktigt hopskruvad bössa (vilket du helt säkert har om det är Christer som skruvat ihop den) så kommer du inte att märka av några trycktecken innan trycket blivit riktigt svettigt. Med den informationen jag har så verkar du ligga på eller över maxtrycket men eftersom du nog ändå vet vad du gör så blir nog det ända priset att du sliter rätt hårt på hylsor och pipa och det har du helt säkert räknat med som ett pris du är beredd att betala för att nå den prestandan. För egen del har jag funderat på en shehane men fastnade för en vanlig 284 win (givetvis i långt lås) eftersom jag nöjer mig med 880-890 m/s för mina 162:or. Filip, jag har verkligen försökt förstå vad det är du försöker säga men du får förlåta en gammal enkel knekt för att jag helt enkelt inte fattar vart du vill komma. det känns också som att du blandar 284 win med 6.5x284? Den lilla volymökning som shehanehylsan innebär kan man antingen använda för att öka maxfarten med ca 20 m/s eller för att sänka trycket 100-200bar vid samma hastigheter som 284 win med den är inte magisk utan lyder faktiskt under naturlagarna den med. Henrik
Publicerat Juli 30, 201312 yr Faktiskt en kaliber jag skjutit! Min morbrors flickväns föräldrar har en... Han förklarade en del och sen har jag läst en hel del om 6.5-284 6-284 .284 och shehane också. Skillnaden är allt från 20-60 m/s beroende på pipa osv. 284 shehane rymmer mera krut men arbetar på lägre tryck. Men det är den lilla krutmängden till som ger den extra farten. På grund av det lägre trycket äter den mindre pipa. Det här vet ni redan men jaa det är av en del egen erfarenhet som jag vill få fram. jag gillar detta inlägg. ett av dom roligare på sidan.
Publicerat Juli 31, 201312 yr ålands filip vad heter släktingen som har den ? vem har byggt bössan ? vad är det för lås i bössan ? vad är det för pipa i bössan ?
Publicerat Juli 31, 201312 yr ålands filip vad heter släktingen som har den ? vem har byggt bössan ? vad är det för lås i bössan ? vad är det för pipa i bössan ? Jag har inte en aning alls... Gustav enbär tror jag han heter. Såg ut som ett rem 700 lås fast det var en picatinny på som inte var skruvad utan den var med som själva lådan. Såg väldigt stabilt ut!
Publicerat Augusti 1, 201312 yr Författare Ok lite utvärdering! Att det skjuter är det ingen fråga om, sen att husse kan vara mer eller mindre dement behöver ingen vet KRUT! VV 560 krutet är inget bra krut val för varken 168 vld eller 180 vld kulorna. Normas MRP är att satsa på, måste dock ligga väldigt nära maxtryck för att få 100% förbränning samt att man då har 100% fyllnad. en 180ia sitter ca 13mm djupt i hylsan. Min slutsats av krutet är att Normas MRP behöver ha minimalt med plats för att bygga upp ett tryck för att få bästa förbränning, medan VV560 Behöver vara komprimerat för att kunna få bästa förbränning, detta är slutsatser för denna hylsa! inte nått överlag, så ni inte tror jag är dum i huve 560 krutet ger bra farter men med sämre precision. kanske har med förbränningen att göra, har ingen aning. men det skiljer rejält på träffbilderna, dubbelt upp kan man säga. Så för min bössa just nu är det MRP och Berger 180gr VLD som gäller.
Publicerat Augusti 1, 201312 yr Högenergikrut är satans påfund. I dom regionerna har jag alltid fått bäst precision med n-160 och n-165
Publicerat Augusti 1, 201312 yr Författare Högenergikrut är satans påfund. I dom regionerna har jag alltid fått bäst precision med n-160 och n-165 hehehe... ja jag har kört dom kruten med min indata och då får jag ingen hastighet.
Publicerat Augusti 1, 201312 yr hehehe... ja jag har kört dom kruten med min indata och då får jag ingen hastighet. hehehe... ja jag har kört dom kruten med min indata och då får jag ingen hastighet. nej den högsta hastigheten går förlorad men bättre och mer stabil precision samt bättre pipliv blir vinsten. skillnaden i kulbana på 300m blir väl ett halvft klick.
Publicerat Augusti 1, 201312 yr Steve, vad har du för verifierat drop på 5 respektive 800 med din nuvarande laddning i 284:an? Att den genererar en massa energi i målet är klart men hur ser drop o drift ut för säg 3 m/s från kl 3 på 5 o 800 meter? Christian
Publicerat Augusti 2, 201312 yr Författare Steve, vad har du för verifierat drop på 5 respektive 800 med din nuvarande laddning i 284:an? Att den genererar en massa energi i målet är klart men hur ser drop o drift ut för säg 3 m/s från kl 3 på 5 o 800 meter? Christian Nej inte gjort det mer än på Jonathan Zdziarskis ballistic program som jag har på iPaden, när jag använde det programmet till 168gr VLD laddningen i den vanliga .284win så stämde det ut till 500m. Hoppas att det gör det nu med. men här kommer lite data från den i drop, 1cm klick 100m X 300m 10 500m 24 700m 41 800m 50 1000m 72 Vind 3ms 500m 3 800m 7 1000m 10 Alla denna data kommer från programmet. så vi får se hur det resulterar i verkligheten kommer att göra några provskott i dag om bonden har gjort sitt på 400m.
Publicerat Augusti 3, 201312 yr Författare Stämmer verkligen vindvärdet. Det ser ut som otroligt få klick. Som sagt så är det bara teori just nu på de, har ju inte 1000m utanför ladd rummet så jag kan prova
Publicerat Augusti 3, 201312 yr Jag menar att du lagt in fel data.för att få 15 cm avdrift på 500m krävs bättre värden än att du har bc på 0,8 och fart på 1000m m/och. Jag har inte slagit på det men som gammal långhållsskytt ser jag att något inte stämmer. Droppet är sämre än både min 6,5-06 och 6.5x284 så det är nog bara vinden som är fel.
Publicerat Augusti 3, 201312 yr 100m X 300m 10 500m 24 700m 41 800m 50 1000m 72 Vind 3ms 500m 3 800m 7 1000m 10 Alla denna data kommer från programmet. så vi får se hur det resulterar i verkligheten kommer att göra några provskott i dag om bonden har gjort sitt på 400m. 180 VLD (G7 bc 0.337) i 906 m/s ger följande i Shooter: Drop (cm) - (0,1 mil klick) 100: 0 - 0 300: 32 - 11 500: 132 - 26 700: 315 - 45 800: 444 - 56 1000: 800 - 80 Vind 3 m/s (cm) - (0,1 mil klick) 500: 25 - 5 800: 70 - 9 1000: 116 - 12
Publicerat Augusti 3, 201312 yr Författare 180 VLD (G7 bc 0.337) i 906 m/s ger följande i Shooter: Drop (cm) - (0,1 mil klick) 100: 0 - 0 300: 32 - 11 500: 132 - 26 700: 315 - 45 800: 444 - 56 1000: 800 - 80 Vind 3 m/s (cm) - (0,1 mil klick) 500: 25 - 5 800: 70 - 9 1000: 116 - 12 Kanon, ska anteckna sen får vi se te nästa helg
Publicerat Augusti 3, 201312 yr Författare Jag menar att du lagt in fel data.för att få 15 cm avdrift på 500m krävs bättre värden än att du har bc på 0,8 och fart på 1000m m/och. Jag har inte slagit på det men som gammal långhållsskytt ser jag att något inte stämmer. Droppet är sämre än både min 6,5-06 och 6.5x284 så det är nog bara vinden som är fel. Finns inte så mycket data man kan lägga in i just detta program. Typ av kula samt BC Utgångs fart Vind, vinkel Skjutvinkel spin drift (Dock inte twisten på pipan)
Publicerat Augusti 3, 201312 yr Jag försöker inte jävlas men jag vet hur jobbig träningen blir med fel på rangecardet. Kan du ha slagit in 2 m/s på vinden.