Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

För mager vorsteh!

Featured Replies

Publicerat

Min Vorsteh på ca 2 år är mager jämfört med andra Vorstrar. Jag ger honom lite mer än rekommendationerna på fodret. Han får Eukanuba drygt 400 gram på två mål per dag. Är det för lite?

Publicerat

Om hunden är mager så får den inte så mycket mat den behöver. Tänk på att hundar är individer dom oxå, rekommendationer är just bara rekommendationer, sen får man från det avväga hur mycket den egna individen behöver.

Publicerat

helt rätt, men är hunden avmaskad?

då måste du öka fodermängden!

Publicerat

Blanda ut med lite kraftigare mat och ge hunden. En vorsteh kräver mer mat än en labbe så är det bara. Har man dessutom en levnadsglad tvååring som har hur mycket energi som helst så är det bara att mata den ordentligt. Köp i värsta fall rent fett och smält ner ca 50 gram och blanda ut med det men ta det lugnt i början så att magen inte slår bakut  Sedan rekommenderar jag att du kollar så den inte åkt på någon maskinfektion för då hjälper det inte hur mycket du än ger.

Publicerat

Skulle sitta fint med en bild å vikt/höjd.

Publicerat

Jag skulle byta till ett högenergifoder med hög smältbarhet, och öka dagsgivan tills du ser resultat. 
När hunden är lagom i hullet försöker du lista ut vilken mängd som är lämplig. 

Om hunden forsätter vara mager bör den kollas upp hos veterinär.

Publicerat
  • Författare

Strävhår, vet inte hur man laddar upp bild. Om du säger hur så kan jag PM:a dig en bild. Höjd 66 cm och väger ca 27 kg.

Han är avmaskad, mår bra, bra päls och väldigt pigg.

Jag ger honom Eukanuba Jogging and Agility fodret som jag antar är ett högenergi foder.

Jag tycker han är mager eftersom han lämnat valpstadiet, men konstigt nog har ingen fågelhundsmänniska påpekat det. Träffar en hel del bla på Långtora.

Jag måste säga att jag blir snurrig av foderdjungeln. Ge gärna enkla kostråd :smile: Gärna namn på foder. Utmärkt om det är Eukanuba.

Publicerat
  • Författare

Nils I, var får man tag på rent fett?

Publicerat

Testa fryst kött, fodax är billigast men det finns många andra!

tillsätt gärna olja!

Publicerat
  • Författare

Ozzian, vanlig rapsolja?

Publicerat

det står still just nu, goggla,, jag kollar med!

Publicerat

efter 1 min goggle så går det bra med raps,solros majs och laxolja var nu man hittar det.

men ge lite i början kanske en halv dl!

det är positivt med omega 3.

Publicerat
  • Författare

Ozzian, tack!

Publicerat

utfodring.doc

Detta är vad en skriver och då verkar ju fett/ister bäst, även förespråkas solrosolja om jag snabbläst rätt!

Jag påstår inte detta utan hittade det på nätet!

Publicerat

När det gäller tjocklek på hundar så är det en stor skillnad mellan personer om vad som är vad, därav trevligt med bild.

Du har min mail.

Sällan man hör om för magra hundar, men ofta man ser för feta hundar som är i "fin form".

Våra är 62-64 å håller 24- 28kg.

Publicerat

det stog även att du kan ta smör på en rostad macka ej orostad, brödet gör att hunden kan ta upp smöret!

Nu tror jag att jag skrivit av mig i denna tråd :thumbsup:

Publicerat

Strävhår kanske skickar upp bilden när den kommer fram till honom. :)

Sen är det där med lagom vikt mycket individuellt då min vorsteh är 65cm hög och väger 35kg och ändå har fint markerad midja och revben som känns tydligt.

Publicerat

Jag bytte från Eukanuba till Bozita Robur då mitt Monster Elände inte verkade tillgodogöra sig tillräckligt med näring från Eukanuba. Supernöjd med Bozita här en länk till det foder jag ger mina hundar.

http://www.bozita.com/sv/Robur/Produkter/robur-performance/

Publicerat

Hmm vår tik är 58 cm å väger 18 kilo. Blir två i september. Inte mager så att ben sticker ut men smärt. Drar bra när man cyklar med henne och är avmaskad. Foderkämslig som hon är får hon nu ett bakat foder istället för torrfoder samt tillskott med fryst kött. Har ej fått upp hennes vikt nämnvärt. Funkar de för hunn så

Publicerat

Ister finns ofta fryst och går du in på ett slakteri och ber att få köpa så kan de säkert ordna. Även under älgjakten så går det att ta rätt på älgfeta men var försiktig i början för magen kan slå bakut när hunden inte är van och det ger motsatt resultat. Men som skrivits ovan så kan du hälla lite vanlig matolja i maten. Det brukar ge snabb verkan men var även där försiktig.

Publicerat
  • Författare

Jag börjar nog med att behålla befintligt foder och lägga till olja.

Publicerat

Låter som ett bra beslut. Men gå in och köp lite ister. Lägg i en liten bit, det räcker med 25-30g och låt gå en vecka. Öka sedan till 50g om dagen men inte mera. Jag vet att draghundsfolket är tvungna att ge tillskott utöver vad ett högenergifoder klarar men man måste vara lite vaksam så att det inte blir tvärvändning i magen på hunden eller att den får fettknölar under skinnet.

Publicerat

Jo, spanade in bilderna och 2-3kg skulle nog klä hunden. 

Om du vill fortsätta med Eukanuba så ett tips, Senad som jobbar för nämnda märke föder upp vorsteh och ger sina Starter som är en uppfödarprodukt.

Annars skulle jag rekommendera Appetitt extreme som är ett norskt foder.

Publicerat
  • Författare

Sjysst, Strävhår att du tog dig tid att kolla på bilderna. 

Jag börjar med olja och ister. Funkar det inte så byter jag foder till något som tipsats om här.

Tack!!

Publicerat

Sjysst, Strävhår att du tog dig tid att kolla på bilderna. 

Jag börjar med olja och ister. Funkar det inte så byter jag foder till något som tipsats om här.

Tack!!

Fungerar inte olja och ister så fungerar inget och då är nog hunden inte frisk och måste kollas mer ordentligt av veterinär.