Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Mad Mike

Lapua vs Normahylsor.

Recommended Posts

Mad Mike

Det är rätt många handladdare som uteslutande vill ha Lapuahylsor och jag blir inte klok på varför.

Jag har använt bägge sorter rätt omfattande i flera kalibrar men kommer uteslutande använda norma när mina sista 243 lapua tar slut.

Enligt mig har Norma:

Längre livslängd

Bättre springback

Fler omladdningar mellan längdtrimmning

Mycket jämnare tändhattslägen

Lapua är sämre på allt men alla vill ha dom så jag undrar om jag missat något?

/Mike

sidelock

Jag upplever tvärtom tändhattslägena som jämnare på Lapua. Kanske skillnad mellan olika batcher?

För egen del använder jag bara Lapuas hylsor för att forma 358w då Normas ger donut.

Jag upplever ingen skillnad i precision så jag har inga skäl att använda Lapua som uppväger prisskillnaden, utom till omformning.

Ska tillägga att jag endast använt Lapuas 308w till någon större reda. Har några i 222r med som jag använder upp några åt gången för initiala test om jag vill provladda en ny kula.

Joacim

Är helt med dig där Mike.

Jag har testat Lapua, Winchester, Remington och Norma och nu kör jag enbart Norma rakt igenom. Omformar Norma 308win hylsor till 243an nu också utan krusiduller. Visst det tar lite extra tid och går åt en kula extra per hylsa, men jag sparar in det i långa loppet misstänker jag då jag får mina 308win hylsor gratis.

Hade det varit besvärligt med omformningen av Norma hylsor till 243win så hade jag nog sett mig om efter annat alternativt köpt färdiga 243win hylsor och då antagligen Norma då de har fungerat klanderfritt till alla kalibrar jag haft utom min 6mmBR som antagligen var någon "tight-neck" historia och enbart svalde Lapuas hylsor.

Mad Mike

Jag upplever tvärtom tändhattslägena som jämnare på Lapua. Kanske skillnad mellan olika batcher?

Nja jag har laddat Lapua under många i flera olika kalibrar och när man kör med primer pocket uniformer så varierar det från att den inte tar alls till att den avverkar mängder med mässing.Så det är inte batchrelaterat.

På Norma har skillnaderna varit mycket små under åren.I stort sett perfekt jämnhet.

/Mike

killer_mouse

när jag har vägt laupa och norma hylsorna så har laupan varit mer jämn i vikten än norma  gäller 222R som är engångsskjutna och utan tändhatt

maddog

Det måste vara olika på olika kalibrar och hur man laddar dom. jag har kört lapuahylsor fruktansvärt med omladdningar och livslängden har varit mer än dubbelt upp i vissa fall. I vissa standardkalibrar har skillnaden varit mindre men jag har aldrig märkt att norma varit bättre utom på 6,5x55 och 30-06. Största skillnaden till lapuas fördel har varit i 6mmbr och 6,5x284 där är det verkligen fördel lapua. Brukar pensionera 6mmbrhylsorna efter 30gg och dom behöver inte trimmas på sin livslängd. har kört lapua till min 358w och kör fortfarande samma batch som när jag köpte bössan för 7 år sedan tusentals skott till trots. Dom är fortfarande otrimmade. Kör norma i 6,5x55 och 221 fireball men i mina andra kalibrar är dom onekligen värd att köpa för mig. Nu är dom rätt ensamma i 6,5x47 men jag är nöjd med dom där också. Jag hoppas det kan ge svar på din fråga varför åtminstone en person föredrar dom.

Henrik

Jag annonserade som du kanske sett efter engångsskjutna lapuahylsor i 308 win, syftet är endast att omforma dessa till 358 win eftersom jag vill undvika den doughnut problematik som tydligen kommer som ett brev på posten med Normas 308 hylsor.

Däremot har jag inget givet fabrikat som jag föredrar när det handlar om hylsor (även om jag oftast undviker jänkehylsor).

I 22 hornet är den solklara favoriten RWS, i 6x45 har det visat sig att Lapua 223 rem "match" håller betydligt bättre än Norma, i 222 rem, 22-250,243 win, 6.5x55, 308win, 300 wsm, 300 win mag, 8x57 IRS och 9.3x62 har jag kört i princip uteslutande med Norma.. För den kommande 6.5x47 blev det av förklarliga skäl lapuahylsor.

Jag är också helt övertygad om att Maddog har helt rätt i att Lapuas 6.5x284 win hylsor är klart bättre och framför allt av jämnare kvalitet än Normas hylsor i denna kaliber eftersom jag laddat en hel del i denna kaliber tillsammans med en god vän som är 6.5x284win frälst. Han har både en bra och en usel batch av Normas hylsor i denna kaliber vilket är lite frustrerande.

Genomgående upplever jag lapuas hylsor som lite hårdare med de för- och nackdelar som detta för med sig.

Henrik

Lars

Det verkar variera rätt mycket beroende på vilka kalibrar man kollar på sedan förkommer det att man tillverkar åt andra så bara för att det står Lapua i botten är det inte säkert att dem tillverkat hylsan.

I 6br är skillnaden mellan Norma och Lapua extrem jag känner ingen som ens använder Norma i den kalibern längre. Nu senast har jag jämfört i 6PPC och skillnaden är mycket stor även där till Lapuas fördel men då handlar det om .220 Russian.

Även när jag bråkade med 6,5-06 var Lapua den bästa hylsan så har ännu inte testat någon kaliber där Norma slagit Lapua på fingrarna  

Lars

Nja jag har laddat Lapua under många i flera olika kalibrar och när man kör med primer pocket uniformer så varierar det från att den inte tar alls till att den avverkar mängder med mässing.Så det är inte batchrelaterat.

På Norma har skillnaderna varit mycket små under åren.I stort sett perfekt jämnhet.

/Mike

Konstiga kalibrar du använder :tongue:

För mig är Lapua så jämna att man blir förvånad och håller tändlägena medan Norma ger sig och uniformern tar ny mässing efter varje omladdning

Mad Mike

Märkligt detta!

Det var nytt för mig att Lapua är bättre när hylsor skall neckas upp till grövre kaliber avseende doughnut.

Har inte sysslat med det själv då jag bara valt kalibrar som flyttar bröstet vid omformning.

I min 243 win så spricker hylshalsen på Lapua efter ca 5 omladdningar medans Norma håller hur länge som helst.

Liksom Henrik är min uppfattning att Lapua är hårdare att jobba med men även att springbacken försvinner fortare.

/Mike

maddog

alla fabrikat har ju sina problem vid tillverkningen.

en kompis har fått en dålig batch lapuahylsor (han fick dock nya efter kontakt med lapua) och jag fick en batch norma till 6,5x55 som inte höll mer än 3 gg med mitt DL recept.

det kanske är en dålig batch du fått för fem omladdningar är något som till och med remington borde klara.

exabit

"Springback" - är det nåt afrikanskt plains game? :D

Skämt åsido: menar du (Mike) att neck tension minskar per omladdning för varje kalibrering? Jag trodde annars det var ganska vedertaget att neck tension ökar per omkalibrering då man arbetar materialet fram och tillbaka så att det blir sprödare. Såg i A-Squares laddhandbok där de testat detta att man kan få en laddning att stega iväg över max enbart pga detta efter ca. fem omladdningar. Lösningen heter glödgning av hylshalsarna med jämna mellanrum - är detta något du pysslar med? Jag har testat på 243-hylsorna nu och märker att det är mycket jämnare motstånd när jag sätter i kulorna än tidigare. Tror inte något hylsfabrikat kan upphäva fysikens lagar och motverka detta fenomen utan glödgning?

Vad gäller Lapua vs Norma så har jag skjutit rätt mycket med bägge men inte kunnat dra några säkra slutsatser. Men jag minns en intressant test i Handloader där en kille gjorde ett tortyrtest av alla hylsfabrikat han kunde uppbringa i 308 och sköt dem i en Sako TRG-22. Testen gick ut på att skjuta och maximalt helkalibrera hylsorna mellan varje skjutomgång för att se vilka hylsor som skulle ge upp (gå av) först. Norma vann faktiskt det testet med 24 omladdningar eller nåt sånt, med Lapua som god tvåa på 21 eller liknande.

• Like 1

Mad Mike

Jag påstår ingenting men vad det gäller Norma så ser jag ingen anledning att lägga in ytterligare ett arbetsmoment vid hylsbearbetningen då jag inte noterat att neck tension varierar med antalet omladdningar, ej heller trycket eller varierande es mellan hylsor från olika omladdningsbatcher.

Om glödgning av halsarna är svaret för att öka livslängden på Lapuas hylsor så har jag ytterligare ett argument för att inte använda dom.

/Mike

Backwoods Steve

Jag tycker Lapuas hylsor är för hårda, dom går inte tillbaka, visserligen så sträcker dom inte på sig i samma utsträckning som normas, men det går att svarva hylsor.

Jag kör heta laddningar i mina bössor jag hand laddar till, och tycker Normas hylsor håller längre, nu kommer det visserligen en 200 batch med norma hylsor till min shehane så då får vi se om dom klarar sig bättre än Lapuas.

Men tills vidare, Norma hylsor!

Backwoods Steve

Vad gäller Lapua vs Norma så har jag skjutit rätt mycket med bägge men inte kunnat dra några säkra slutsatser. Men jag minns en intressant test i Handloader där en kille gjorde ett tortyrtest av alla hylsfabrikat han kunde uppbringa i 308 och sköt dem i en Sako TRG-22. Testen gick ut på att skjuta och maximalt helkalibrera hylsorna mellan varje skjutomgång för att se vilka hylsor som skulle ge upp (gå av) först. Norma vann faktiskt det testet med 24 omladdningar eller nåt sånt, med Lapua som god tvåa på 21 eller liknande.

Stog det nå om hur heta hans laddningar var? mina lapua hylsor håller max 3ggr i min .284a. 4 ggr ink fire form

exabit

Jag tror inte de var särskilt heta utan helt ordinära 308-laddningar. Det som tog död på hylsorna var alltså helkalibreringarna - de var inte det minsta anpassade utan han körde maximal helkalibrering med hylshållaren dikt an mot verktyget och lite till.

maddog

Det är mycket intressant Hur otroligt mycket det skiljer i antalet omladdningar innan hylsorna går åt skogen. just 6,5x284 hylsorna från lapua är mer eller mindre dom bästa hylsorna jag laddat. Jag räknar dom som mycket svåra att få död på. Hade 100 st jag körde varv på varv med utan minsta tecken på utmattning och den kalibern ställer rätt hårda krav.

Hogslayer

Jag kommer ihåg den artikeln, läste den igen för några dar sen så tidningen var lätt att hitta :smile:

Norma höll bäst med haveri vid den 24:e skottet

Remington förnicklade havererade vid 22:a skottet.

Vanliga Remington havererade vid 20:e skottet

Lapua havererade vid 15:e skottet.

Artikeln handlade om att utveckla den laddningen med högsta precisionen i 308w.

Laddningen var 45,0 gn Varget och Berger 168M vilket är redline i QL

Vi kanske skulle omvärdera Remingtonhylsor?

//Blyström

• Like 1

Lars

Totalt meningslöst test tycker jag ungefär som att kolla vilken bil som går längst sedan man tappat ur motoroljan :wink:

Inte alls förvånad att Lapua ger upp först vid felhantering just för att dem är hårda så spricker dem lättare. En hård hylsa i ett tajt patronläge är min övertygelse att det fungerar bäst och håller längst!

maddog

Jag tror du är nära pudels kärna Lars. Att erfarenheterna skiljer sig så fruktansvärt kan vara relaterat till hur dom kalibreras kanske. Jag brukar ha 5-10 hylsor som jag använder för att ta fram laddningar och göra tester med. Dessa brukar gå rätt hårt då jag tex inte vill testa vart maxgränsen går med finhylsor. Till och med dessa misshandlade satar brukar klara sig bra.

Mad Mike

En hård hylsa i ett tajt patronläge är min övertygelse att det fungerar bäst och håller längst!

Jo fast nu snackar vi inte CIP eller Saami chambers utan tight neck eller avancerade bänkskyttevapen,vilket innebär svarvade halsar för att överhuvudtaget fungera.

Tight neck och svarvade halsar innebär att halsen knappt expanderar alls vilket förstås innebär mindre stress och töjning av materialet och därmed längre livslängd.

Mina tankar med detta handlar om CIP patronlägen och helkalibrerade hylsor med bussningsverktyg och helt klart finns där en skillnad.

/Mike

Backwoods Steve

Det är mycket intressant Hur otroligt mycket det skiljer i antalet omladdningar innan hylsorna går åt skogen. just 6,5x284 hylsorna från lapua är mer eller mindre dom bästa hylsorna jag laddat. Jag räknar dom som mycket svåra att få död på. Hade 100 st jag körde varv på varv med utan minsta tecken på utmattning och den kalibern ställer rätt hårda krav.

Det är dom hylsorna jag har neckat upp till 7milli till min shehane. Dom är mer eller mindre döda i tändhattsläget. man kan nästan kasta in tändhatten, men jag kör ju heta laddningar dock. :)

maddog

Helt otroligt som sagt. Jag vet att den nya ägaren till den bössan med den pipan kör med samma hylsor fortfarande och det var över två år sen jag sålde. jag börjar ana att det inte är hylsorna som är problemet för normahylsorna jag hade i 6,5-284 höll klart sämre.

Du har inte haft funderingar på att du laddar för högt, på min 284 räckte prestandan till 1200 meter och hylsorna is still going strong.

Lars

Jo fast nu snackar vi inte CIP eller Saami chambers utan tight neck eller avancerade bänkskyttevapen,vilket innebär svarvade halsar för att överhuvudtaget fungera.

Tight neck och svarvade halsar innebär att halsen knappt expanderar alls vilket förstås innebär mindre stress och töjning av materialet och därmed längre livslängd.

Mina tankar med detta handlar om CIP patronlägen och helkalibrerade hylsor med bussningsverktyg och helt klart finns där en skillnad.

/Mike

Jo det gör vi sköt över 2000 kulor med 50st hylsor i en helt standard läge i 6br.

Och jag använder helt vanliga redding typ-s FL verktyg till allt jag skjuter även till thigt neack bänkpipor, men har även varit med om Lapua hylsor som spricker i halsarna efter 5-6 laddningar så helt klart har dem misslyckats ibland!

Backwoods Steve

Helt otroligt som sagt. Jag vet att den nya ägaren till den bössan med den pipan kör med samma hylsor fortfarande och det var över två år sen jag sålde. jag börjar ana att det inte är hylsorna som är problemet för normahylsorna jag hade i 6,5-284 höll klart sämre.

Du har inte haft funderingar på att du laddar för högt, på min 284 räckte prestandan till 1200 meter och hylsorna is still going strong.

Hehe Jag vet att jag ligger högt :) Men det finns dom som lever på att göra hylsor :) Och kan jag använda mina 3+ff så är jag nöjd, speciellt med den laddningen.

Vi får se vad normas hylsor klarar. Men för tillfället så är min preliminära slutsats att Lapua hylsor är för hårda :) Kommer i .284 Shehane tråden under våra kulvapen att lägga upp testerna med Norma hylsorna ! :)