Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Har ni fört in licenser på det plastiga jaktkortet?

Featured Replies

Publicerat

Var hos polisen nyss för att de skulle vidimera mina vapenlicenser på årets jaktkort. Inte en helt enkel sak. De letade bra länge innan de hittade en penna som fäste på kortets plastiga baksida. Även stämpeln smetar ut sig så det blir intressant att se om något är läsbart efter några jaktdagar.

Med dagens moderna registerteknik, borde man inte kunna begära att licensuppgifter är förtryckta på kortet för de vapen man äger vid kortets utställande?

Då hade ingen vidimering eller krånglig ifyllnad behövts göras.

Publicerat

Jag har kopior på min licenser i mitt licensfodral, tillssammans med jaktkort, medlemskort och jägarexamensbevis. Originalen på licencerna har jag i vapenskåpet. Funkar kanon för mig iallafall. Ser ingen anledning att försöka kladda dit en massa kråkor på baksidan an jaktkortet. De borde (precis som du skriver) vara förtryckta.

Publicerat

Jag har laminerat mina licenser. Sen har jag dom i fodral. Fick hjälp av den lokala handlaren. Men det vore ju praktiskt att ha det på jaktkortet. Men jag håller med Jacob att det verkar ju funka sådär att skriva och stämpla.

Publicerat

Jag fick också mina licenser laminerade och har med dem ute i jaktplånken.
För mig är det bättre att göra så än föra in licenserna på jaktkortet.

Om du frågar en vapenhandlare är jag nästan 100 på att du får dina
laminerade om du frågar. Hos mig var det inga problem. Gjorde det
i samband med ett ammoköp.

Publicerat
  • Författare

Neverlost. Ja men ska man hålla sig till reglerna så gäller inte dina kopior av licenser ifall du behöver visa dem. Du måste ha orginallicensen. Annars kan du ju ha kvar kopia av en bössa du inte längre äger.

Publicerat
  • Författare

Men laminerade licenser känns lite onödigt stort. Jag kör gärna med ett simpelt skinnfodral med så få kort och kontanter i som möjligt som man kan ha i bröstfickan utan att det stör. Då är ju jaktkortet perfekt att ha istället för licens.

Publicerat

Jag satte lite genomskinlig tejp över text och stämplar så det blev svett och fukt fast

Publicerat
  • Författare

Jag satte lite genomskinlig tejp över text och stämplar så det blev svett och fukt fast

Det tipset ska jag anamma nu när jag ändå har vidimerat kortet.

Publicerat

Neverlost. Ja men ska man hålla sig till reglerna så gäller inte dina kopior av licenser ifall du behöver visa dem. Du måste ha orginallicensen. Annars kan du ju ha kvar kopia av en bössa du inte längre äger.Jo

Jo, jag vet. Dock har ingen anmärkt på detta hitills. Har visat dem både för handlare och en snut faktiskt. Det är ju inte så svårt att kontrollera för polisen om man har licensen eller inte. Jag gillar bara inte att gå runt med originalen på fickan, känns tryggare att ha dem inlåsta. Vet flera andra som gör likadant. Men, egentligen är det ju fel.....

Publicerat

Förstår inte vad du menar ? ang  storlek

Jag fick också mina licenser laminerade licens ,,får plats i plånboken perfekt storlek

Publicerat

Är ju för det första bara plats för fyra vapen på baksidan på jaktkortet.

Jag har kopierat den som var på den gamla jaktkortet med och förminskat den samt laminerat den ihop med det nya jaktkortet och medlemskortet i jägarförbundet. Viker den dubbel, passar perfekt i plånboken. Har haft två "trovärdiga" till att skriva på.

Publicerat
  • Författare

Förstår inte vad du menar ? ang  storlek

Jag fick också mina licenser laminerade licens ,,får plats i plånboken perfekt storlek

Jaha, jag trodde att det var orginallicensen (alltså den som idag är nedersidan på en A4) som ni laminerade. Kan man få licenserna laminerade i visitkortsstorlek menar ni?

Publicerat

Jaktkortet i plånboken, koppior på licenserna inplastade i ryggsäcken =)

Publicerat

Jaha, jag trodde att det var orginallicensen (alltså den som idag är nedersidan på en A4) som ni laminerade. Kan man få licenserna laminerade i visitkortsstorlek menar ni?

Storlek på licens är som ett visitkort kan man säga ja!! :wink:

Publicerat
  • Författare

Storlek på licens är som ett visitkort kan man säga ja!! :wink:

Men är det något man var tvungen att ansöka om när man sökte licens eller kan de göra en ny orginallicens i det formatet och kassera den gamla?

Publicerat

Riv av den från A4 sidan.

Det är perforerat där om du inte upptäckt det?

Då viker du den till visitkorts storlek

Publicerat
  • Författare

Aha. Är det så ni gör :)

Men försvinner inte en del av informationen för det räcker väl inte med att vika den på mitten en gång?

Publicerat

Precis, man viker den på mitten och laminerar, är precis så det går i plånboken kortfack. 

Publicerat
  • Författare

Fan det har ni ju rätt i! Men det visste ni ju!

Jag trodde att den perforerade delen täckte hela bredden på A4:at men nu ser jag att den är en bit in på pappret samt inte går ner i botten.

Som ni förstår har jag aldrig rivit av talongen, ej heller tittat mycket närmare.

Lamineringsmaskin, here I come!

Publicerat

Men jag tänkte ändå gå och fylla i bössorna på jaktkortet, så kan licenserna vara i säkert förvar.

Har man jaktkort med licenser på så behöver man väl inte ha med de klumpiga "jägarbeviset" ?

Jämförelse, licens och normal kortstorlek.

post-14396-0-12205300-1375443291_thumb.j

Publicerat
  • Författare

Snyggt. Det blir svårt med licensen till hagelbössan dock för det är det gamla gula licenspappret som är större än dagens.

Publicerat

Med dagens moderna registerteknik, borde man inte kunna begära att licensuppgifter är förtryckta på kortet för de vapen man äger vid kortets utställande?

Verkligen inte.

Vapenägarregistret är INTE något som andra än de absolut närmast berörda ska ha tillgång till, att låta en annan myndighet till fullo ta del av dessa uppgifter är varken lagligt eller önskvärt.

-- Mats

Publicerat

Verkligen inte.

Vapenägarregistret är INTE något som andra än de absolut närmast berörda ska ha tillgång till, att låta en annan myndighet till fullo ta del av dessa uppgifter är varken lagligt eller önskvärt.

-- Mats

För mig som inte har något större att dölja och som tycker att anonymitet sket sig den dagen samhället började använda datorer, skulle jag gärna se att naturvårdverket gick genom mina papper för att smidigt kunna ha allt på samma kort.

Publicerat
  • Författare

Verkligen inte.

-- Mats

Men är inte ett register över alla som löst jaktkort synonymnt med ett register över vilka i landet som har jaktvapen hemma (- några få % som ej har eget vapen eller inte förvarar det hemma). Därtill känns det som steget till att veta antal och vilka vapen är ganska odramatiskt. Möjligtvis att de sorterar bort revolvrar och ljuddämpare ur NVV registerkopia.

Publicerat

Kanske skulle behövas då en av mina licenser åkt med i bakfickan bra länge så den går knappt att vika upp :P