Jump to content

Gräsands vettar

Droggot

Recommended Posts

Droggot

Jag har nu fått möjlighet till lite andjakt vid en sjö och behöver nu skaffa lite and vettar.

Är det några märken man skall undvika? Priserna skiljer sig rätt rejält. Vad säger ni som är lite mer erfarna i denna jaktform.

http://www.fritidvildmarksliv.se/butik/jakt/jakttillbehor/lockjakt/vettar-bulvaner/bulvan-grasand-hane-39cm.html

Har dom för 49:-

XXL

Tar 119:- för sina.

Hipshot

Köp dessa 

http://www.gundogeq.com/product_info.php?cPath=32_40&products_id=92

12 st för 595:-   bra kvalitè o ligger bra i vattnet.

/per

Tror det är dessa jag sett, såg förbaskat fina ut!

Snubben som köpt dem hade tagit dem direkt från Cabelas i staterna och priset var helt okay har jag för mej. Priset på dem i länken var rätt bra det med.

Mvh!

Har även redhead bulvaner 12 st      http://www.racerback.se/lockjakt/gas-sjofagel/andbulvaner-12st-flytande/

samma pris som greenhead  595:-

Dock är dom i tunnare plast sämre färgkvalite o ligger lite högt i vattnet      dock får du ett livligare vettlägg när det blåser lite. 

Längtar till den 21a......

/Per

Droggot

Satt och surfade runt lite igår och kom in på lite amerikanska sidor som har el drivna vettar.

Är det någon här som har provat några sådana?

Dom ser ju jäkligt häftiga ut tex den här.

http://www.youtube.com/watch?v=0Nt2ElVCjC0

Men frågan är har dom någon effekt eller är det bara försäljnings trick.

• 1 month later...

Ring dem.

De är hur bra som helst att ha o göra med!

Jagar kanske för mkt gås just nu!?  :tongue:

• Like 1
  • 2 weeks later...
hs_merkel

Är det någon här som beställt något från www.gundogeq.com??

Jag gjorde den i början på förra veckan men har varken hört något om beställningen inte ens att den är packad.

/Larsa

Hur har de gått?

S.

Hur har de gått?

S.

Jag har fortfarande inte fått några. Jag ringde till honom i måndags och frågade. Trevlig snubbe vi snackade nog jakt i en 40 min. Han skulle skicka dom så jag fick dom till helgen sa han.

Jag hoppas!!

Saknar nu bara en båt.

Tyvärr fick jag en fortkörnings bot i söndags så jag blev 2800 kr fattigare på ett bräde.

Båten får nog vänta tills nästa månad om det nu finns några änder kvar då.

hs_merkel

Jag har fortfarande inte fått några. Jag ringde till honom i måndags och frågade. Trevlig snubbe vi snackade nog jakt i en 40 min. Han skulle skicka dom så jag fick dom till helgen sa han.

Jag hoppas!!

Saknar nu bara en båt.

Tyvärr fick jag en fortkörnings bot i söndags så jag blev 2800 kr fattigare på ett bräde.

Båten får nog vänta tills nästa månad om det nu finns några änder kvar då.

Jag känner igen de där. Var 1 km/h från att körkortet skulle ryka.

Kolla min båt? Kanske funkar?

S.

Jag har nu äntligen fått mina vettar.

En rekomedation om ni beställer här ifrån www.gundogeq.com ring killen och maila för annars tar det tid att få din beställning.

Satt och kollade på lite US sidor och där påstår dom att färgen flagnar efter nått år.

Har någon här haft det problemet?

Dom rekomenderar att klarlacka vettarna med matt klarlack. Någon som testat?

• 2 weeks later...

Oftast är det hanteringen av vettarna före/efter jakten som gör att färgen flagnar eller slits ut. Ett tips är att inte dem i säck. Lägg dem hellre i rader i större plastlådor, typ brödlådor. Tar lite större plats men vettarna håller längre.

• 4 months later...
spionnadh

Jag har använt mig av nra FUD vettar denna säsongen och tycker de funkar bra. Ser sjukt fina ut när de ligger i vattnet. Dessutom lätta att släpa med sig..

Finns att köpa bla hos racerback...

Skickat från min LT25i via Tapatalk

hs_merkel

Jag har använt mig av nra FUD vettar denna säsongen och tycker de funkar bra. Ser sjukt fina ut när de ligger i vattnet. Dessutom lätta att släpa med sig..

För dyra. Och sen att man måste börja vika dem innan man ska lägga i dem gillar jag inte.

Ska bara va att kasta i grejerna.

S.

spionnadh

För dyra. Och sen att man måste börja vika dem innan man ska lägga i dem gillar jag inte.

Ska bara va att kasta i grejerna.

S.

Ja, de är inte direkt billiga.. Däremot så går det snabbt att vika dem, så tycker inte det direkt stör.

spionnadh, hur många FUDs har du i en bild? Funderar på hur många som räcker att ha?

Har tittat på att köpa gräsandsmodellen, då jag har ringduvorna och dessa har fungerat väl.

// P

spionnadh

Hade 18st senast. Dock bör tilläggas att platsen jag jagar på inte är optimal för jakt med vettar. Men fuddarna drar absolut in fåglarna till gömslet.

Har planerat att köpa några änder till, samt testa med duvorna också.. Så bra att du gillar dem! :)

Ok.

Ja, duvorna är bra. Har 18 st av dem och duvorna landar lätt mitt i bulvan bilden samt spatserar runt (om man inte skjuter dem.. ;))

Har du fäst ihop bulvanerna med lina eller flyter de en och en? Jag jagar vid i havsbandet så det kan vara lite djupare där så att man inte kan vada i bara så där...