Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dämpardiskussion, konstruktioner.

Featured Replies

Publicerat

Om jag skulle köpt en dämpare idag och Skulle jag lägga ut så mycket pengar som detta gäller hade jag själv köpt en ase utra. Jag hade beställt den med snabbfästet så att man kan skifta mellan att bara skjuta rekyldämpen och sen även kunna välja dämpat.

Jag hade inte köpt aludämp typ Stalon mfl. Jag har haft Stalon och har och den har fått mig att tvivla på utvecklingen av dämpare.

Jag skjuter en hel del kl4 dämpat samtidigt som jag skjuter kl4 high speed.

Överljudsfart på skotten och den i detta fallet Stalon compact dämpade inte bra. Varken subbar eller högfartsammo. En liten dämpare av typ Ålandsdämp hade och gjorde vid test jobbet lika bra. Den kostar 500kr och Stalon 3000kr. Jag tröttnade fett på det och lånade en ase utra rimfire som kostar 1100kr och den funkade lika bra 22lr till både högfartsammo, subbar, 22wmr osv. Sen borrade jag upp min Stalon compact från 5,56 till 9,1mm och nu funkar den riktigt bra till 8x33an både subbar och 750m/s. Den funkar även asbra till 22lr, 260n, 243an osv. Förutom att det blir mirage i skiten efter 3 skott.

Vad i helvete hände här!?

Nu när jag ofta ser dämp på skjutbanan så lyssnar jag noga. Ofta är frontdämparna bäst, teleskoparna ger klangljud om de är i aluminium, inte ståldämparna. Teleskoparna är ofta av vaktyp för att få ner ljudet. Eftersom jag tog isär min teleskoparna helt, det var tvärdumt, för att få den ren, så såg jag hela konstruktionen och jag undrar om den är påhittad eller beräknad? Hela innertuben är gängad och sektionerna gängas i in i dämpen. Var fastnar det skit?? Efter 1000 skott låter den som en Marakas men man får knappt ut skiten ur fronten. När jag kokade den med tvål så släppte inte smutsen men eloxeringen satt i handduken.

Hursomhelst, man bör nog ta sig en funderare på detta innan man handlar, speciellt för typ 3000 kr eller mer.

Publicerat

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=159313

Ase utra är förmodligen som du säger långa vägar det bästa på marknaden pga konstruktionen.

Tror fyllningen i en dämpare spelar riktigt stor roll precis som i tvåtaktsdämpare.

Om man skulle få reda vad som är i en ase utra skulle man kunna be en verkstad fixa ihop något liknande och sen fylla den själv med samma resultat. Gör man det hos en verkstad skulle man kunna be dom ha en gängad front så man bara kunde byta en liten del av dämpen för att byta mellan kalibrar.

Eller fylls alla dämpare med samma material?

Publicerat

Ase utra är förmodligen som du säger långa vägar det bästa på marknaden pga konstruktionen.

Tror fyllningen i en dämpare spelar riktigt stor roll precis som i tvåtaktsdämpare.

Fyllning?

En ljuddämpare för vapen är inte uppbyggd på samma sätt som till motorer.

Publicerat
  • Författare

Om man skulle få reda vad som är i en ase utra skulle man kunna be en verkstad fixa ihop något liknande och sen fylla den själv med samma resultat. Gör man det hos en verkstad skulle man kunna be dom ha en gängad front så man bara kunde byta en liten del av dämpen för att byta mellan kalibrar.

Som nämnts innan är den konstruerad på annat sätt med sektioner som reflekterar och slår sönder ljudet. Hur dessa inbördes är konfigurerade är det som jag undrar om utvecklingen sker mer teoretiskt-praktiskt kopplat eller övervägande empiriskt.
Publicerat

Kollade på RCC's nya dämpare med ytterhölje i kolfiber igår. Förutom det coola utseendet ;) så verkar klang vara annorlunda just tack vare kolfibern, samt att det låter annorlunda om man slår i dämparen under jakt exempelvis. Sen är ju RCC dock inte kända för att ha bäst dämpning precis, men det är en annan femma.

Publicerat

Jaa jag har då aldrig haft upp en ljuddämpare jag ^^ menar ni att det endast är uppbyggt utan något mjukt material? Bara ren metall?

Publicerat
  • Författare

Jaa jag har då aldrig haft upp en ljuddämpare jag ^^ menar ni att det endast är uppbyggt utan något mjukt material? Bara ren metall?

japp!

mjukt material hade inte funnits kvar efter 10 skott eller ens ett skulle jag gissa på.

Publicerat

Bara metall, så länge vi talar krutdrivna kalibrar och moderna varianter av dämp. Historiskt sätt finns det alla möjliga former av dämpare, mer eller mindre lyckade som har innehåll annat än stål/alu bafflar.

För att anknyta till vad WT anger, jag har uppfattningen att tillverkningsekonomi styr mer än design optimering, å andra sidan är det alltid någon, oftast en garagepulare som anser sig ha uppfunnit hjulet igen, det är bara att vid test är det sällan så bra eller så är det någon annan brist i utformningen. /Christian

Publicerat

Lätt ditt bästa inlägg hittills Fjonk! :D

Publicerat

Lätt ditt bästa inlägg hittills Fjonk! :D

Nja, ett i mängden av klockrena intetsägande inlägg :biggrin:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

Jag tror att orsaken till att Stalon compacten inte ger optimal dämpning i den klass 4 bössan som en såkallad "ålandsdämpare" som är mycket mindre är att gasmängden i klass4 inte räcker till för att "fylla" dämparen och du får ingen "mottryck" i dämparen.

Detta märkes tydligt när det testades 22lr i en enligt testerna effektivaste dämparen (testerna utförs oftast med 308w) och den gav sämre effekt i 22lr än en liten liten dämpare som är anpassad för 22:an.

När det sedan gäller dämparnas konstruktion så är Ase Utra helt klart ett av dom på marknaden som är bässt på att utveckla dämpare, tillsammans med Hausken så har dom hela tiden legat i framkant av utvekligen , (dock har jag personligen en annan favorit just för tillfället, men snart släpper väl Ase eller Hausken nått nytt som är bättre igen :) )

Publicerat
  • Författare

Ray Ban.

hur fasiken förklarar man att dämpeffekten blir så mycket bättre för olika kalibrar när man öppnar hålet 3mm?

Publicerat

Host host... Trodde ljuddämparen från moppen skulle funka. Nog kan jag mycket!!! ;) men aldrig att jag ens rör något så fjolligt som en ljuddämpare ;)

Förhoppningsvis är jag inte helt bakom flötet förklarad än... Eller?

Publicerat

Va?! Jag som trodde du kunde allting om allting? Hela min världsbild är rubbad!

Förlåt... Asså man kan ju inte vara bäst på allt! Det kommer du också lära dig ;) hehe

Publicerat

Ray Ban.

hur fasiken förklarar man att dämpeffekten blir så mycket bättre för olika kalibrar när man öppnar hålet 3mm?

Kan jag faktiskt inte svara på! Låter rätt ologiskt, men jag kan ställa frågan till ett par tillverkare och kolla vad dom har för förklaring på det fenomenet.

Publicerat
  • Författare

Kanske inte. Eller så är dessa komplexa geometrier inte så lättberäknade. Vilka tänkte du fråga?

Publicerat

WT,intressant de där. På vilket sätt blev dämpningen bättre av borrningen?

Mätte du upp dB före och efter? Kanske compacten är för trång,blev bättre flöde av borrningen...fast det borde ju konstruktörerna ha testat med olika diametrar.

/Lars.

Publicerat
  • Författare

Knallen försvann, den väser mer nu och dB gick ned.

Det är en reflex/teleskop-dämpare så med 260n och rätt bra fart i laddningen kan jag definitivt känna gummibandseffekten av de dubbla reflexerna bak i dämpen. Det blir en gung-gung effekt.

När jag sköt 222 med Pontus dämp så var det skit samma mellan denne och hans Stalon.

Jag tror lite åt ditt håll att nu kommer det ut mer gaser som bildar vortex framåt med nackdelen att reflexytan vid mynningen blev rak då jag borrade bort konan invändigt som tvingar mesta möjliga mängd gas bakåt. Det blev gung i riggen vilket var nytt.

22an så försvann "dinget" i aludämpen, på vv ammo så blev det pissig dämpning kanske med förklaringen från Ray ban.

Publicerat

RayBan och WT:

En teori...

Bafflarna eller brickorna om ni så vill sitter med ett avstånd från varandra som till viss del är/bör vara anpassat till längd och hastighet på projektilen. Det är alltså meningen att en viss del gastryck skall "smita förbi" när kulen befinner sig mellan två bafflar. Med höghastighetskamera går det i vissa fall t.o.m. att filma de pulser som uppstår. (Så långt vet jag, resten är teori)

För att få någon form av ekonomi i tillverkning och försäljning kan man inte ha oändligt många varianter. En kula som är vesäntligt kortare än den kulan för vilken dämparen är optimerad skulle då eventuellt kunna släppa förbi alldeles för mycket tryck när den befinner sig mellan de två första bafflarna. Det borde då vara "värst" för kalibrar där det finns kulor med stor skillnad i längd och hastighet. Kanske är i det fallet .22 bland de värsta? Åtminstone skulle man kunna tänka sig att det är ganska stor skillnad på en lång kula i 222 och en std 22lr. 

Om vi istället går åt andra hållet. DVS en kula som är vesäntligt längre än den som dämparen är optimerad för. Då skulle den aldrig "släppa förbi" något tryck. Och dämpningen består då "bara" av den volymen som själva dämparen innehåller. Att då öppna upp dämparen något skulle säkert medföra en mer utdragen knall. (Som då även borde bli lägre) Och kunde man mäta så skulle "väsandet" egentligen vara ett pulserande ljud.

Som sagt. Bara den första delen är vetskap. Resten är min teori...

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag har precis köpt en A-Tec Maxim och var på skytte banan igår med den för att testa.. Sicken skillnad det var asså men när jag kom hem och skulle stoppa un den i skåpet så hörde jag något aom skramlade i den är dett rätt eller är det jätte fel?

Publicerat

Låter inte riktigt rätt....

/Lars.

Publicerat
  • Författare

det är inget som kommit in i dämpen? 

jag har ibland haft en 22 hylsa som ramlat i fodralet sen kommit in i dämpen till 8mm bössan. men en dämp ska inte skramla annars