Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp med val i denna djungeln av kikarsikten!

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Har köpt en Tikka T3 stainless lite i kaliber 308w som jag snart kommer ha i mitt vapenskåp. 

Detta är mitt första gevär och jag måste nu köpa mig ett sikte, är inne på zeiss, swarovski men
har också hört att leupold är prisvärda om man tittar i den lite billigare klassen.

Jag vill ha ett sikte att lita på, skotten skall gå på det jag siktar på samt att det skall hålla!
Min smärtgräns går på 15.000 kr ungefär och jag vill ha det belyst.

Användningsområdet är vak på gris, älg men kan i vissa lägen också bli tal om snabba skott.
Finns det något som skulle kunna fungera till allt detta? Helst skall jag ju kunna se när det börjar
skymma och inte sitta där som en idiot....

Tips behövs verkligen här, allt ifrån förstoring till märke!

Tack!

Publicerat

meopta docter,smidt&bender Zeiss, Swarovski,helia, funkar men jag anser att leupold är för dåliga i skymning!

inget sikte är perfekt för både drevjakt med snabba skott och samtidigt vara ett bra vaksikte, närmast kommer kanske helia 5 2,4-12x56 men det kostar ca 18000.

meopta r1 3-12x56 kan du nog hitta för 7000kr.

swarre har ju ett 2-12x42 som är allround men inte perfekt på vak!

finns många 2,5-10x50 som också borde funka.

Publicerat

Jag vågar inte rekomendera detta då jag inte har testat det. Men skulle gärna ta emot kommentarer från de som har synpunkter.

Halva priset mot din budget! (På denna site, finns billigare men du har längre transport än mig)

Funderar på detta till frugan om hon nu någonsin får tummen ur och tar den där examen... 

http://www.trijicon.com/na_en/products/product3.php?pid=TR22

Publicerat

Jag vågar inte rekomendera detta då jag inte har testat det. Men skulle gärna ta emot kommentarer från de som har synpunkter.

Halva priset mot din budget! (På denna site, finns billigare men du har längre transport än mig)

Funderar på detta till frugan om hon nu någonsin får tummen ur och tar den där examen... 

http://www.trijicon.com/na_en/products/product3.php?pid=TR22

Jag har ett Trijicon 2,5-10X56 och är väldigt nöjd, vad det nu är värt.

S&B 1,5-6X42 är väl rätt så allround. Visserligen "bara" 42mm men med riktigt bra optik.

Publicerat

Helia 5 var ingen dum rekommendation... Har en som är riktigt allround annars ;) docter classic 2,5-10x48 för ca 8000kr :) har testat det. Skitfint sikte. Hänger lätt med 50orna i mörkret. Fin optik och det är ju docter också :) det skulle jag köpa om man skall ha billigare sikte till allt. Annars hamnar valet på Steiner nighthunter 3-15x56. Lite större men f-n så trevligt.

Publicerat

Har inte provat docter unipoint men det är ju lite dyrare. Tyckte classic var fint redan.

Publicerat

meopta docter,smidt&bender Zeiss, Swarovski,helia, funkar men jag anser att leupold är för dåliga i skymning!

inget sikte är perfekt för både drevjakt med snabba skott och samtidigt vara ett bra vaksikte, närmast kommer kanske helia 5 2,4-12x56 men det kostar ca 18000.

meopta r1 3-12x56 kan du nog hitta för 7000kr.

swarre har ju ett 2-12x42 som är allround men inte perfekt på vak!

finns många 2,5-10x50 som också borde funka.

Jag håller me övriga att trijicon är nog ok, som meopta i mörker!

Publicerat

Titta på docter och alla helia. Har för mig att det ska finnas ett helia runt 10-12k som är 2.5-10x50...

Publicerat
  • Författare

Titta på docter och alla helia. Har för mig att det ska finnas ett helia runt 10-12k som är 2.5-10x50...

Tack ska ni ha! Hade inte ens hört talas om meopta tillexempel.... ! :smile:

Publicerat

Jag har meopta. 1, 5-6*42. Riktigt trevligt sikte :)

Publicerat

Zeiss Classic 2,5-10x50 med belyst 60 riktmedel kanske? Köpte mitt på rea för 12000:-

S.

Publicerat
  • Författare

Zeiss Classic 2,5-10x50 med belyst 60 riktmedel kanske? Köpte mitt på rea för 12000:-

S.

Okej! Är du nöjd med det??

Publicerat

Mycket nöjd! Har vakat många nätter med denna och den har inte svikit mig. Gillar belysningen på Zeiss att den inte bländar.

Har haft den på någon älgjakt och drev jakt med. Funkar men är inte optimalt.

S.

Publicerat

Zeissen ;)

Publicerat

Kan inte uttala mig om den Helian? Annars är Helia väldigt fina. tex CSX...

S.

Publicerat

jag skulle personligen gå på Helian av dessa två, den har lite mindre tunnelseende på minsta förstorningen än Classicen.

Publicerat

Vet inte om du kan välja riktmedel men hade jag stått i det valet och inte kunnat välja så hade jag tagit Helian. Har samma riktmedel på Zeissen här och dessvärre börjat utveckla en diffus allergi av oklara skäl.

Publicerat

Vet inte om du kan välja riktmedel men hade jag stått i det valet och inte kunnat välja så hade jag tagit Helian. Har samma riktmedel på Zeissen här och dessvärre börjat utveckla en diffus allergi av oklara skäl.

Hippen, vad är felet/allergien då, rm:en är ju trots allt ganska lika? Har inte ägt någon modern Helia, skulle helt klart kunna tänka mig. Christian

Publicerat

Stolparna i Zeissen är så feta samt medförstorande. Har samma rm i Helian och de är inte medförstorande..eller ja det stör inte lika mycket iaf. Lurar på att byta riktmedel till något tunt fint hårkors med rödpunkt modell mindre.

Det sjuka är att det i praktiken inte spelar ngn roll, går bra att sikta på räv osv... men tja min allergi är inte rationell.

Publicerat

Ahh ffp-sjukan, helt ok att ha/drabbas av, men det är ju det som är så bra med valfriheten idag med optik, det finns medicin/medel till alla. Christian

Publicerat

Helian kommer att vara vassare i skymning men zeissen har ju lägre lägsta förstoring!

Jag har sålt alla mina Zeiss och leupold då mina ögon inte gillar dem, så för mig är valet enkelt, helia.

men testa båda!

Även om jag inte tycker zeissen är värd pengarna så är det ett väldigt bra sikte!

zeissen är bättre än docter , meopta,trijicon!