Publicerat Augusti 25, 201312 yr Jag tror att Maddog brukar köra dom i ugnen på 50 grader över natten!:-D Skickat från min ST17i via Tapatalk 2
Publicerat Augusti 25, 201312 yr ha ha vad fan hände. som sagt nu tror jag inte någon som läser tråden kan missa denna info, någon moderator kanske kan snygga till tråden.
Publicerat Augusti 25, 201312 yr Ok, jag trodde du körde hylsorna i ugnen på 50 grader jag, inte 50 grader i ugnen men nu vet jag. men jag kör mina i svamptorken på 45 grader ändå
Publicerat April 9, 201610 yr jag lästa nån stans att man kan använda en hushållsassistent, degbunken med degkrok, luta den lite och häll i vanligt okokt ris sen i med hylsorna låt snurra/gå en stund, vad tror ni om de?
Publicerat April 9, 201610 yr OK- ett väldigt kort saga om det här med att torka hylsor i ugn, för dryga 18 år sen hade jag fått mina första tillstånd för enhandsvapen och sköt mycket, väldigt mycket, så pass att jag knappt hann med att ladda ammo för mitt missbruk. Jag sköt PPC i off duty och standard laddade 9x19 enbart i Norma och GFL hylsor, av en bekant fick jag 10 000 Norma, de var skänkta av polisen, genom att de lämnats på skjutbanan, jupp skitiga och oxiderade. I storkok gjorde jag som beskrivet ovan och här kommer twisten. Jag var smart nog att inte torka alla i ugn eller blanda dem, visst på nätet står kör på upp till 100-150 grader, slå av eller osv är råden. Är det någon som har tänkt på hur varma glödtrådarna blir i en ugn, vad avhärdningstempen är för Hylsmässing och var temp kännaren sitter på en ugn? Nåväl ett gäng dvs runt 1000 hylsor kördes i ugn och av dessa blev jag tveksam över, så jag tog enbart och laddade upp en ask ie 50 st av dem med en mild laddning för att testa. Glocken är ingen direkt säker pang, tom tvärtom, den har delar av hylsan som inte stöds av patronläget vid avfyrningsögonblicket. Det finns tom ett namn för det glock bulge eller på svenska glock mage, Nåväl jag sköt mina vanliga träningsrunda om 300 skott och sedan tog jag fram asken med "de där" laddningarna, jag sköt tre magasin x 6 skott, sedvanligt med halvisar och pickor så är det ibland lite skit som far omkring, så jag tänkte inte nämnvärt på det. Vid förflyttning skulle jag ju ha mina hylsor, till omladdning så klart, när jag hittade dem såg de alla ut så här, Med andra ord hade min grillning av hylsor tillsammans med glockens (gen 1) tekniska brister medfört att jag varit en hårsmån från att åka på ett katastofiskt vapenfel och eller mer troligt ett ansikte fullt med kopparskrot. Till saken hör att jag är/var ful nog utan det så jag var glad som fn när jag kom hel den dagen, köpte nog tom en trisslott på vägen hem. Kontentan av detta är då följande, 1 vet man inte vad man håller på med för kvalité på hylsa skall man var försiktig ( i efterhand har jag förstått att det inte alls var Norma SÄK som skjutits ie engångsskjutet utan Mag-tec ammo, ett företag som laddade om plisen hylsor på ett mycket tveksamt sätt. 2 vet man inte vad man håller på med, dvs inte har kontroll på temp osv så skall man inte grilla hylsor, de torkar efter en tid på en handduk, i fönstret eller på elementet 3 vet man inte vad man håller på med så skall man vara extremt försiktig med att lyssna på råd på nätet, han som ger dem kan vara mindre erfarenhen än du, han kan vara rent av illvillig eller bara sjukt inkompetent, det är bara att du/den som följer råden är den som får svara för effekterna inte personen på nätet. Är det någon som har några frågor på detta? Fråga Int-Mats han har redan gjort allt dumt och lite till. /CHristian Edit- just det, för god ordnings skull kan anges att ovanstående bilder inte avser 9x19 hylsor men är bilagda som rena typ exempel. Vann du något på trisslotten?
Publicerat April 9, 201610 yr Jag brukar ställa in mina hylsor på toagolvet över natten. Golvvärmen torkar upp dem. De blir kruttorra över natten om man drar på värmen på max. Det jobbiga är när ungarna eller jag själv (som kommit upp i den åldern), halvt sovande vinglar in för att pinka. Det blir ett ruskigt liv av ett par hundra hylsor...! Men, det är ju också en jäkla dyr lösning om man inte redan har golvvärme.
Publicerat April 10, 201610 yr Köpte en ultraljudstvätt på Kjell & Co. Fungerar utmärkt för mindre batcher. Får plats med ca. 60 6.5x55 hylsor åt gången. Vad gäller torkning, så brukar jag ställa hylsorna på laddbrättet, smo jag i sin tur ställer inuti en pappkartong. KArtongen ställer jag sedan som en tunnel framför en liten byggfläkt. Blir kruttora över natten. Efterbearbetar hylsorna med lite kromglans och trasa.
Publicerat April 10, 201610 yr Faan va fint dom glänser Men använder du tumlare tillsammans med LG9 medlet?
Publicerat April 10, 201610 yr Faan va fint dom glänser Men använder du tumlare tillsammans med LG9 medlet? Japp . Japp, en kapsyl till ca 80 st 308 . Det kanske funkar i Ul-tvätten oxå, ingen aning.
Publicerat April 10, 201610 yr Får se om jag lyckas komma över en skvätt för att testa i UL tvätten. Annars använder jag Autosol kromglans samtidigt som jag svarvar hylsorna.
Publicerat April 13, 201610 yr Jag kör helt enkelt ett par skvättar Häxans kopparpolering direkt i tumlaren . Funkar klockrent //