Publicerat Augusti 8, 201312 yr Vad krävs av en recurve med pil för klara 40joule? Säg att bågen är på 50lb och 29-30 " drag längd och pilvikt på 31-32 GRAM... Klarar man kravet med 100 gr spets eller borde man gå högre? Tacksam för svar
Publicerat Augusti 9, 201312 yr Säkrast är väl att skjuta pilen i kronograf. Då har du den faktiska hastigheten på just dina grejor. (Hastigheten på pilarna varierar ju beroende på vilken pil du använder och vilken fart just din båge kan leverera. 50lb och 29" ger inte alltid samma hastighet med olika bågar även om du använder samma pil.) Väg pilarna och lägg på 100 eller 125 grain.(omräknat till kg) Då har du allt du behöver för att räkna ut anslags energin! Den kinetiska energin är Där Ek = Energin i Joule, m = massan i kilo och v = hastigheten i meter per sekund.
Publicerat Augusti 9, 201312 yr Är bågen rätt konstruerad så ska du klara dig, men enklast är väl att skjuta genom en kronograf allt annat blir rena spekulationer. Läser jag frågeställningen rätt om 31-32gram är pilvikten utan spets? Kan vara att pilen blir lite långsam i sådana fall, men du borde ändå klara 40Joule om bågen gör sitt. /Patrik
Publicerat Augusti 9, 201312 yr om man har 25 grams pil och skjuter recurve bör man ligga på minst 70 lbs för att få 40 joule, sen är ju draglängden avgörande med
Publicerat Augusti 10, 201312 yr Författare Jag har tyvärr ingen tillgång till chronograf ! Pilen med en 100grain spets väger 31-32gram, pilen är en easton axis och 29"... Har en draglängd på 30"
Publicerat Augusti 10, 201312 yr Gör ett upprop! Berätta vart du bort så är jag övertygad om att någon på forumet som finns i din närhet, kan hjälpa dig med kronograf!
Publicerat Augusti 10, 201312 yr Författare Jag kommer om ca 2 veckor få chansen prova en och får helt enkelt vänta.... Tack för svaren och spänn bågen hårt
Publicerat September 2, 201312 yr Klenaste bågen jag fått ut 40j ur var en 53# långbåge. Har dock kortare draglängd än du...
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Författare Ja det klarade sig med 45lb och mina 30"dl, fick upp den 432gr tunga pilen i 190fps... Life is like a box of chocolate
Publicerat Oktober 10, 201312 yr Box of chocolate... Or Jar of Jalapeno. Good today but might still burn your as tomorrow... ;-) Obs det är inte en reflektion på tråden i övrigt!