Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mina bockregler 2013

Featured Replies

Publicerat

Jag tycker att det är rätt tråkigt att sitta och drälla i ett torn och vänta på att en bock dyker upp. Därför har jag de senaste åren satt upp lite regler för hur min bockpürch skall gå till. Med lite variation ser reglerna ut såhär:

1. Det är korta håll som gäller!
  2. Det är smygjakt eller lock som gäller!
  3. Pinnbockar eller returbockar! samt självklart:
  4. Räv går före Rå

Och blir det ingen bock är det inte hela världen. Det blir ju fler tillfällen.

Själva premiären tänker jag inte göra på mina hemmamarker som jag känner. Istället kommer jag att inviga mitt nya ö-arrende denna dag. Jag kan inte den marken rent jaktligt sett vilket gör det till en större utmaning än i vanliga fall.

• Svar 63
  • Visningar 9,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Asså.. sen jag började jaga innan -80 så har rådjuren första året pinnar, korta eller längre. Alltså pinnbock/spetsbock. Därefter utvecklas de med åren. Vissa individer kan givetvis ha riktigt bra an

• Mina regler för bock är att hunden ska ha presterat ett skapligt drev innan bocken blir lovlig. Och fan den som skjuter grävling.

• För mig så är reglerna enkla under pyrschen. Kommer det en bock mellan sunrise-sunset inom 200meter och jag har bra skotthåll och stöd smäller det. Vi har väldigt gott om rådjur och har en unghund ja

Posted Images

Publicerat

För mig så är reglerna enkla under pyrschen. Kommer det en bock mellan sunrise-sunset inom 200meter och jag har bra skotthåll och stöd smäller det.

Vi har väldigt gott om rådjur och har en unghund jag vill ska få nosa =)

Publicerat

På ena marken så smäller det obönhörligen om där är horn i pannan. Där blir oftast inte mer än ett eller två rådjur skjutet per år iallafall.

På arrendemarken där jag jagar sista året iår så är det 6:or eller äldre bockar som skjuts.

Diverse marker som jag brukar gästjaga på är det antingen 6:or eller valfri bock vid tillfälle.

Kommer det fram en räv, grävling eller gris före bocken så givetvis smäller det när läge uppkommer och om beväpningen är rätt (avseende gris).

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

För mig så är reglerna enkla under pyrschen. Kommer det en bock mellan sunrise-sunset inom 200meter och jag har bra skotthåll och stöd smäller det.

Vi har väldigt gott om rådjur och har en unghund jag vill ska få nosa =)

Även om jag inte har hund så är det i stort samma regler som gäller för mig.

Markägaren har tydliggjort att han vill att jag minskar på Råstammen.

Nu är det inte alls säkert att jag gör som han vill men han ska få tro det i vart fall :)

Men ja, jag kommer att skjuta något mer rådjur än jag tänkt från början.

//

Publicerat

Där jag jagar, alltid räv före rådjur. Pinnbock och retur. Om vi sett gott om bock, så får vi plocka en 6:a eller dylikt. Skitjakt på er alla!

Publicerat

flera av er verkar skjuta pinnbock och retur. varför pinnbock? det verkar helt ologiskt?

jag tänker att man antingen har ett system likt filips där man sparar upp bockar till bra storlek eller helt enkelt är sparsam med avskjutningen och skjuter vad som helst. pinnbock och retur känns som en tveksam halvmesyr? 

vi har lite blandade regler men antingen skjuter vi enligt filips modell eller helt enkelt valfritt.

Publicerat

Retur kan man ju skjuta. När dom gått in i returen bär dom ofta på sjukdomar likt flugor eller liknande och har "sämre" gener pga åldern. Pinnbockar skjuter man oftast för att man bara vill ha 6taggare eftersom dom i regel oftast har bättre gener. Jag sparar dock på dom så jag får skjuta såna som jag sköt förra året. En silver"pinnbock".

Edit: sen framkallar pinnbockar ibland skador på andra bockar eftersom det inte är något som tar emot. Fungerar som spjut. Det är inte riktigt bra med öppna sår när man närmar sig rötmånad!

Publicerat

Under många år var jag en hängiven bockjägare med ett stort intresse för trofeer.

Min metod innebär att jag bara sköt spetsar om anlagen såg riktigt dåliga ut-inte annars,samt att alla gafflar var fredade,således sköt jag mellan 10-20 sextaggare varje år.

Samma dag bockara fällde sina horn blev dom fredade under resten av säsongen.

Hondjur fälldes ytterst sällan och då smaldjur.

Jag var tom så selektiv att jag i princip endast sköt getkillingar.

Summan av detta blev att mina marker var nedlusade med getter och smaldjur och därmed även kapitala bockar.

Idag har jag tröttnat på allt vad trofeer heter och skjuter i princip bara ungdjur(för köttets skull).

/Mike

Publicerat

Och nej det är inget som jag läst på internet... Skjutit 2 returare och båda har haft "jag kommer inte på namnet" men det är som stora kvalsterliknande djur som käkar upp hjärnan inifrån. Har även skjutit en bock med stort fint öppet infekterat flugdrabbat sår vid örat. Antagligen pga fight.

Publicerat

Under många år var jag en hängiven bockjägare med ett stort intresse för trofeer.

Min metod innebär att jag bara sköt spetsar om anlagen såg riktigt dåliga ut-inte annars,samt att alla gafflar var fredade,således sköt jag mellan 10-20 sextaggare varje år.

Samma dag bockara fällde sina horn blev dom fredade under resten av säsongen.

Hondjur fälldes ytterst sällan och då smaldjur.

Jag var tom så selektiv att jag i princip endast sköt getkillingar.

Summan av detta blev att mina marker var nedlusade med getter och smaldjur och därmed även kapitala bockar.

Idag har jag tröttnat på allt vad trofeer heter och skjuter i princip bara ungdjur(för köttets skull).

/Mike

Skjuter också bara getkillingar ;) smaldjur är fredade då jag anser dom vara bättre än en gammal get med bara ett litet kid vilket tyder på att den närmar sig slutet. Smaldjur är ju fina hondjur i stadiet att dom klarar sig från mindre rovdjur och snart blir kapabla att klämma ut kid

Publicerat

Kan bara kontra med mina egna regler... Ser du en bock så köp en trisslott för det är din turdag!  :(

Publicerat

Retur kan man ju skjuta. När dom gått in i returen bär dom ofta på sjukdomar likt flugor eller liknande och har "sämre" gener pga åldern. Pinnbockar skjuter man oftast för att man bara vill ha 6taggare eftersom dom i regel oftast har bättre gener. Jag sparar dock på dom så jag får skjuta såna som jag sköt förra året. En silver"pinnbock".

Edit: sen framkallar pinnbockar ibland skador på andra bockar eftersom det inte är något som tar emot. Fungerar som spjut. Det är inte riktigt bra med öppna sår när man närmar sig rötmånad!

För att förtydliga: min tolkning är alltså att pinnbock spetsbock. Spetsbockar kan också bli sexor :)

Publicerat

Jag kallar det för gaffel om det är 4 spetsar alltså 2 horn och 2 taggar ut. (Dessa ungbockar vill man ha med kraftiga baser på hornen)

Spetsbock om det är mindre än 4 alltså 2 horn och 1 tagg ut = tretaggare (som vuxen). 

Pratar om ungdjur just nu. Sextaggare på ungbockar ser man knappt även fast jag såg en nu ikväll ;) Dom kallar jag för "senare offer" eller liten sextaggare. (Inget förespråkar mot att dom på något sätt är bättre än en gaffelbock).

Returbockar är ju självklart äldre bockar som istället för att få större horn med åren börjar det gå åt andra hållet. Ungefär som gamlingar hehehe... 

Pinnbock är en bock med 2 horn och inget annat. Tycker att en pinnbock med fint utlägg och grova horn är riktigt fina.

Kommer ju aldrig slå drömbocken med 700gr perfekt symmetrisk sextaggare med fint utlägg och 30cm horn. <--- och det var den sista bocken.

På tal om annat... Enda gången man ska skjuta en get om man vill ha fina gener bland sina rådjur är när den har perukhorn. Det är ett fenomen bland rådjur som är roligt men samtidigt det värsta tänkbara för generna. Ett hondjur med så mycket manliga hormoner i sig att hon börjar bilda brosk och ben på huvudet som täcks av hår så det ser ut som en peruk. Oftast utan killingar. Skjut. 

Edit: Som du sa kan en spetsbock också bli sextaggare men chansen är mindre vad jag upplevt.

Publicerat

Mina regler är enkla, är det missbildat horn, dvs en fulbock, då blir jag intresserad.

Annars kollar jag efter räv, eller grävling ist.

Ska jag skjuta mig ett rådjur, blir det i innan eller efter jul.

(gäller egna marker)

Annars skjuter jag enlig jaktledarens önskemål.

Publicerat

mina regler är som följande

alltid räv och grävling först

ska råbock skjutas så ska den vara antingen returare eller av undermålig kvalitet

fast ska gå ifrån reglerna lite och skjuta en fin sexa mest för lärlingens skull

Publicerat

Då bockjakten slutade för ca 2mån sedan så fälls det under vårjakten som blivit en favorit (MKJ fel :wink: ) så fälls det bara pinnbockar, på hösten så är det ju en fin trofé som är målet eller räv förstås, nytta före nöje!

Förra året hade jag grabben med mig och den här fick bli inskolningen.post-356-0-07254900-1376206064_thumb.jpg

Publicerat

Alltså arvsgenerna förändras inte med åldern det hoppas jag inte jag skrev! Men däremot blir spermierna sämre med åldern. Om returbockar över huvudtaget producerar det? Dåliga spermier ger dåliga kid.

Edit: jag skrev det inom "" för att man skulle tolka det som att allt blir sämre med åldern. Generna kan ju inte bli sämre men förmågan att föra dom vidare kanske inte är lika bra.

Sen är det ju ofta större chans att det blir en fin sextaggare utav en gaffelbock med fina baser än en pinnbock. De flesta pinnbockar jag sett i ung ålder har aldrig blivit en fin sextaggare. Men sen har ju jag inte jagat så länge. Bara några år. Men den tretaggaren jag sköt förra året var pinnbock från början. Den lyckades ju faktiskt klämma ut en tagg till! Så varför skulle dom inte kunna få ut fler.

Publicerat

6 taggare, om det nu överhuvudtaget dyker upp nån så åker de i marken medan jag spar på 4 taggarna.

Publicerat

Alltså arvsgenerna förändras inte med åldern det hoppas jag inte jag skrev! Men däremot blir spermierna sämre med åldern. Om returbockar över huvudtaget producerar det? Dåliga spermier ger dåliga kid.

Edit: jag skrev det inom "" för att man skulle tolka det som att allt blir sämre med åldern. Generna kan ju inte bli sämre men förmågan att föra dom vidare kanske inte är lika bra.

Sen är det ju ofta större chans att det blir en fin sextaggare utav en gaffelbock med fina baser än en pinnbock. De flesta pinnbockar jag sett i ung ålder har aldrig blivit en fin sextaggare. Men sen har ju jag inte jagat så länge. Bara några år. Men den tretaggaren jag sköt förra året var pinnbock från början. Den lyckades ju faktiskt klämma ut en tagg till! Så varför skulle dom inte kunna få ut fler.

Menar du allvarligt att de bra bockarna har gaffelhorn från första året där du jagar?

I övriga världen brukar de börja som spetsar.

Publicerat

Joo? En gaffelbock är väl ingen ovanlighet? Det finns mest av dom här iallafall. Vi har ju relativt bra rådjursstamm här med en del medaljbockar (4st som jag vet om just nu) men inte är det direkt någon überultrastamm. Men gaffelbock som ungbock är väl ingen ovanlighet här nej... Inte på min kompis marker heller. Han sparar endast på dom säger han.

Publicerat

mormalt er spids derefter gaffel  og derefter 6 ender, det kan også forekomme at den går fra spids til en lille 6 ender kalle dk. har kun skudt ræve-krager-og ænder der vi for se.

Publicerat

Jaa det stämmer nog här åtminstone. Att en spets blir till gaffel. Kanske dom blir 6taggare med lite tur! Men jag har 3 som var gafflar som små som blivit 6taggare efter den här vintern. En av dom har redan grova fina horn som jag hoppas blir ännu större nästa år. Men han ska va kvar 3 år till innan någon skjuter han beroende på... Men jaa helst ska man väl ha många unga gaffelbockar på marken för att få störst chans till fina sextaggare eller liknande. Så har jag uppfattat det

Publicerat

ja så er det gafler har større mulighed for seks ender en kraftig gaffel er altid vær at spare!!! og nu er der kun 5 dage tilbage har en lille mark sparet alle rådyr i 3 år og der gård nu en god 6 ender så vi for se hvad som hender 1-0,1-1 eller 0-0 kalle dk :thumbsup: