Publicerat Augusti 12, 201312 yr På mina marker har jag konstaterat att det där sista steget som behövs för att få riktigt stora horn saknas. Under alla år jag höll på som mest med selektiv jakt och omfattande vinterutfodring så har jag fått tre silverhorn (knappt) och ett par kartonger med bronshorn,att någon bock skulle sätta upp en gulduppsättning finns inte underlag för. /Mike
Publicerat Augusti 12, 201312 yr På mina marker har jag konstaterat att det där sista steget som behövs för att få riktigt stora horn saknas. Under alla år jag höll på som mest med selektiv jakt och omfattande vinterutfodring så har jag fått tre silverhorn (knappt) och ett par kartonger med bronshorn,att någon bock skulle sätta upp en gulduppsättning finns inte underlag för. Vad beror det på egentligen? Är det bara "rätt" kost med mineraler etc. (plus bra gener förstås) som krävs?
Publicerat Augusti 12, 201312 yr På mina marker har jag konstaterat att det där sista steget som behövs för att få riktigt stora horn saknas. Under alla år jag höll på som mest med selektiv jakt och omfattande vinterutfodring så har jag fått tre silverhorn (knappt) och ett par kartonger med bronshorn,att någon bock skulle sätta upp en gulduppsättning finns inte underlag för. /Mike I det jaktlag jag varit med i sen jag börja jaga rådjur(-92) skjuts det årligen nån eller några medaljbockar. Men dom riktigt stora guldbockarna saknas där också. Jag borde ha 3-4 silver och sen kanske 6-7 brons. Överlag tycker jag Åland producerar dåligt med riktigt stora guldbockar, med tanke på hur mycket rådjur det finns.
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Säkert måste alla förutsättningar finnas,bra gener och ingen brist på högkvalitativt sommar och vinterfoder samt låg dödlighet/predation. Som vanligt så ingen regel utan undantag men utan dessa tre så blir det så bra som förutsättningarna medger. /Mike
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Jag vet att min trovärdighet efter det kanske inte är så hög. Men jag vet inte jag. Det enda vi matar med här är majs höballar och äpplen på höst/vintern. Finns en del spetsbockar som unga också såklart. Men jag tror att det har mycket att göra med själva marken man bor på. En del guldbockar har vi haft och medaljbockar. En i närheten här blev påkörd av min farbror vilket var synd. En guldbock. Men många reagerar också på hur stora själva killingarna är här tidigt. Jag menar att oftast när gaffelbockarna har gaffel är det ju inte några stora taggar direkt. Ibland har det varit det och ibland har det varit någon spets med helt snea horn. T.ex. en stor tagg på ena redan vid ung ålder och ingen på andra. Nu när den är äldre är han en vacker 4taggare som jag funderat på att plocka den 15e. Men jag ser över huvudtaget mer gaffelungar än spetsungar. Men jag tror inte det ger en så stor skillnad. Hellre spetabockar med grova baser än gaffelbockar med ingenting. Jag får snart åtelkamera så kan jag lägga upp någon bild kanske.
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Tror att innan jag blev född var dom som bor här riktigt skickliga på att förvalta rådjursstammen. Bor flera jägare här som jagat otroligt aktivt. Antagligen därför det inte finns rovdjur att skjuta här. Är ute varje kväll och jag är glad om jag får en mårdhund. Räv får man skjuta kanske 2-3 st på vintern endast när man åtlar eller lockar. Resulterar i att vi har mycket hare också. Därför har jag beagle.
Publicerat Augusti 12, 201312 yr O sen kommer jag som bara vill ha bra kött, bock är segt o magert samt skjutet lite väl varmt som oftast. /Christian Fast jag tycker köttet på en augustibock är godare än en fet,hornlös bock skjuten i november:D
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Kan inte anklaga köttet vara gott på en bock under brunsten... Därför tar jag det själv och ger killingar till markägarna.
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Fast jag tycker köttet på en augustibock är godare än en fet,hornlös bock skjuten i november:D Skulle nog inte skjuta kräket då heller, men lite feta små kiddar i slutet av november, det är mumma det. Nåja, det är tur att alla har olika smak om detta med kött, Filip i Sverige är brunsten som oftast över till den 16 aug, det smakar inget eller väldigt lite brunst om köttet, det är bara att bockarna har sprungit sig magra o sega under tiden de föröktat sig. /Christian
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Jaa just så. Så kanske det är! Trodde det var pga att hormonerna fortfarande var i rörelse eller något. Gubbarna brukar reta mig för jag är den enda som jagar på bockjakten här. Dom brukar säga att jag får ta hem dom där brunstiga bockarna. Men tror du har mer koll på det.
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Vadå vart jag fått denna information ifrån??? Jag bor för h-vete mitt i min jaktmark där rådjuren går på gården. Tror du inte jag har koll på rådjuren? Å va fan tror du jag bor, på en balkong i ett betonggetto eller? Eftersom jag (och tydligen fler) inte har dom erfarenheterna så var väl frågan befogad eller?
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Självklart ^^ men det lät mer som att du trodde jag satt och skrev något helt borta från intet. Vad jag förstått och vad jag försökt få fram är rådjur med gaffel första året. Ska på rådjursmöte imorgon kväll. Kan ju se vad dom säger
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Att en bock kan få en liten gaffel första året eller höga spetsar eller för den delen vanbarting med nagelstora knoppar är väl inget ovanligt så sett. De flesta här är spets, finns en o annan liten gaffel oxå. Men än har jag dock inte sett annat än att samtliga kan bli sexor när tiden så är inne. Kan givet skilja stort på kvaliteten på sexorna... Sköt förresten en 7 taggare för många år sen. Är inte speciellt intresserad av guld, brons, silver o allt va de är... Har aldrig ens mätt mina horn... För mig är hornet ett minne om det sen är gigantiskt eller knappt synlig skiter jag i. En medalj har inget värde för mig... Ligger förresten några horn i frysen än... borde fixat till dem för flera år sen.... Men den biten är mindre rolig numera....
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Hade en halvblind sjutaggare på marken jag med. Tror han trillade av pinnen i vintras. Han var aldrig på någon foderplats. Hade gråstarr eller något liknande på vänster öga. Ögat var blått