Publicerat Augusti 11, 201312 yr Författare Till och från har vi haft perukhornade rådjur på marken. De skjuts såklart, likaså synbart skadade djur. Här klöven på en trebent bock jag fällde för ett par år sedan: Såhär skrev SVA som svar när de analyserat benet: OBDUKTION OCH RÖNTGENUNDERSÖKNINGFramben av rådjur, enligt uppgift vänster framben, från bock.Av frambenet har nedre delen, nedom framknäet insänts. På foten saknas klövar, klövben, kronben och större delen av kotbenen. Översta delen av kotbenens benpipor sticker ut genom en i huvudsak hopläkt hud.I benänden ses en kraftig varig inflammation i mjukvävnad och skelett med omfattande upplösning av skelettet.Benet har röntgats utan att spår av metallfragment påvisats.DIAGNOS: Trauma (yttre våld), varig ben- och bemmärgsinflammation (purulent osteomyelit).KOMMENTAR: Råbocken har råkat ut för någon for av yttre våld som skadat foten. Antingen har nedre delarna av foten slitits av eller så kan en skada ha utgjort inkörsporten för en infektion som gjort att vävnaden i de nedre delarna av foten dött (gått i nekros) och sedan fallit av. Ytan på benänden har sedan läkt av.
Publicerat Augusti 11, 201312 yr Detta är en populär post. Mina regler för bock är att hunden ska ha presterat ett skapligt drev innan bocken blir lovlig. Och fan den som skjuter grävling.
Publicerat Augusti 11, 201312 yr Det var en j-vla tur att du sköt den! Stackarn. Vi hade en halt killing som vi matade. En dag när farfar skulle mata den sprang den rakt in i stängslet pga att den inte kunde styra. Den bröt nacken av det.
Publicerat Augusti 11, 201312 yr Givetvis finns det gafflar överallt men det allra första året är de spetsar, vilket gör att ditt snack om att en spets inte kan bli en sexa haltar värre än Älgflugans trebening här ovan.
Publicerat Augusti 11, 201312 yr Sa jag att en spets inte blir sextaggare? Chansen är mindre. Men rådjur med gaffel är mer vanligt än spets här... Första året.
Publicerat Augusti 11, 201312 yr Det gäller väl alla klövvilts arter, rå, kron, dov, älg, att första hornuppsättningen är spets/pinntjur!? En dov börjar ju inte med stång uppsättning och ett rå borde då inte börja med gaffel/fyrtaggare...
Publicerat Augusti 11, 201312 yr I-landsbymmer ? Här i loland är vi glada att vi fortfarande ibland får se ett rå, ännu lyckligare när vi kommer till skott.
Publicerat Augusti 11, 201312 yr Här på ön Orust som sägs vara rådjurens förlovade land har vi en tät stam även om den har gått ned sen toppåren på -90 talet är första uppsättningen nästan alltid spets och dom flesta blir 6 taggare om dom hinner bli tillräckligt gamla! Men visst finns det undantag.
Publicerat Augusti 11, 201312 yr Det gäller väl alla klövvilts arter, rå, kron, dov, älg, att första hornuppsättningen är spets/pinntjur!? En dov börjar ju inte med stång uppsättning och ett rå borde då inte börja med gaffel/fyrtaggare... det måste inte va så...väl? Tycker det borde va olika i olika gener.
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Bock jakt är en av två starka jaktlaster jag har jämte toppfågel. Har ca 120ha varav 100 sammanhängande och där skjuts endast medalj bockar som är förmodad på topp eller på tillbakagång. (Man vet ju inte om dom blir större efter som dom är skjutna) Åldersmässigt blir nästan alla >5år. Haft sådan riktad jakt sedan 2004 och det jag märk är att när säsongen är över och hornen börjar växa räcker det inte med att ha rätt ålder för bockarna. dom sätter inte större horn än dom måste alltså måste det finnas minst 2 kapitala bockar som ska konkurrera om revir. sedan måste det finnas foderförutsättningar för att sätta stora horn. Just iår har jag preliminärt 1 guld (på topp 6år) 1 silver (5år så ev ett år till) 1 brons (6år så den skjuts iår va samma förra året) 1 som är +100p (3år skall sparas) horn är bara bedömda på levande djur men det hänger 6medaljer på väggen så det finns något att jämföra med. Har sådan koll på rådjursstammen att det nästan aldrig blir någon "returbock" sedan skjuts även små spettbockar (kroppsligt/horn) har märkt att kommer dom efter så kommer dom aldrig riktigt ikapp. små spettbockar är max 4-5cm defekta eller jäkligt klen kroppsligt. all energi gått åt till överlevnad föregående vinter. Jagar sedan sparsamt rådjur med hunden och då skjuts enbart kid oberoende av kön ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG skjuta "smaldjur" på hundjakt! Nästan undantagslöst har dessa hondjur kid. har man riktig tur vid ett sådant skott får man ju tre rådjur, geten man sköt + 2 kid som svälter ihjäl. Sedan det viktigaste med bra bockjakt/rådjursjakt. JAGA MYCKET ROVVILT! Man måste skjuta räven, snittat nu 8 rävar/år och lon är överdjävlig men det går att påverka! ex låt en med bra rovstövare jaga obegränsat +3 dagar i veckan, om man inte kan/får skjuta lo så blir störningen såpas att den flyttar. Finns några som skriver att dom skjuter det som kommer framför bössan , jaha det är väl kul att ni få skjuta..... alla blir vi saliga på våran egen tro. jag skjuter själv inte bock varje år, men jag jagar varje år! det kan komma vad som helst framför bockpasset, räv, grävling, mink, iller, kron (finns inte överallt), gris nötskrika....... Ellar varför inte bara en fin upplevelse i soluppgången, det är också jakt. Så jagar jag bock
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Bock jakt är en av två starka jaktlaster jag har jämte toppfågel. Har ca 120ha varav 100 sammanhängande och där skjuts endast medalj bockar som är förmodad på topp eller på tillbakagång. (Man vet ju inte om dom blir större efter som dom är skjutna) Åldersmässigt blir nästan alla >5år. Haft sådan riktad jakt sedan 2004 och det jag märk är att när säsongen är över och hornen börjar växa räcker det inte med att ha rätt ålder för bockarna. dom sätter inte större horn än dom måste alltså måste det finnas minst 2 kapitala bockar som ska konkurrera om revir. sedan måste det finnas foderförutsättningar för att sätta stora horn. Just iår har jag preliminärt 1 guld (på topp 6år) 1 silver (5år så ev ett år till) 1 brons (6år så den skjuts iår va samma förra året) 1 som är +100p (3år skall sparas) horn är bara bedömda på levande djur men det hänger 6medaljer på väggen så det finns något att jämföra med. Har sådan koll på rådjursstammen att det nästan aldrig blir någon "returbock" sedan skjuts även små spettbockar (kroppsligt/horn) har märkt att kommer dom efter så kommer dom aldrig riktigt ikapp. små spettbockar är max 4-5cm defekta eller jäkligt klen kroppsligt. all energi gått åt till överlevnad föregående vinter. Jagar sedan sparsamt rådjur med hunden och då skjuts enbart kid oberoende av kön ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG skjuta "smaldjur" på hundjakt! Nästan undantagslöst har dessa hondjur kid. har man riktig tur vid ett sådant skott får man ju tre rådjur, geten man sköt + 2 kid som svälter ihjäl. Sedan det viktigaste med bra bockjakt/rådjursjakt. JAGA MYCKET ROVVILT! Man måste skjuta räven, snittat nu 8 rävar/år och lon är överdjävlig men det går att påverka! ex låt en med bra rovstövare jaga obegränsat +3 dagar i veckan, om man inte kan/får skjuta lo så blir störningen såpas att den flyttar. Finns några som skriver att dom skjuter det som kommer framför bössan , jaha det är väl kul att ni få skjuta..... alla blir vi saliga på våran egen tro. jag skjuter själv inte bock varje år, men jag jagar varje år! det kan komma vad som helst framför bockpasset, räv, grävling, mink, iller, kron (finns inte överallt), gris nötskrika....... Ellar varför inte bara en fin upplevelse i soluppgången, det är också jakt. Så jagar jag bock härligt att det lyckas med förvaltning även på en så liten mark! många med småmarker skulle lära av dig så kanske man hade hört mindre "skjuter inte jag skjuter ändå grannen"! tack för att du delar med dig
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Författare Sedan har vi det där med jaktlag..... De regler jag satt upp i början av tråden gäller mig själv. Reglerna för det jaktlag jag är med i på hemmamarken är att vi får skjuta en bock per medlem på pyrchen, därefter jagar i fritt utifrån jakttabellen. Tämligen helt urskiljningslöst alltså. Inga konstruktiva krav på att man skall ha skjutit en räv innan man får skjuta rå eller liknande. Inga regler kring storlek. Och att diskutera detta har hittills varit rätt fruktlöst, det enda jag lyckats åstadkomma är ett beslut om att vi får fler gästdagar per medlem om dessa används till predatorjakt. Så skall man vara lite krass är mina regler rätt meningslösa, de spelar ingen roll i det sammanhang jag jagar. Anledningen till att jag satte upp dem var alltså inte för att jag tror att jag kan påverka stammen så utan för att ge mig själv större utmaning i bockjakten. Det är klart mycket svårare att smyga in på en bock eller locka in den än att sitta i ett torn och vänta på att en bock skall drälla fram. Suga lite mer på karamellen kan man säga. Men tråden har gett mig lite inspiration. Jag har en annan jaktmark på en ö. Där kommer min premiär att äga rum i år. Jag funderar allvarligt på att där bara inrikta mig på 6-or. Och såklart skadade eller sjuka djur samt perukbärare om sådana finns. Givetvis går räv och grävling före rå även där.
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Det måste det vara för är säker på det här. alltså. jag vill inte vara taskig men antingen driver du med oss eller så har du missuppfattat. jag uppfattar det som att du påstår följande; - de bockar som är spetsar, dvs två enkelhorn utan taggar, som ettåringar kan aldrig bli sexor. - du har många bockar som "hoppar över" spetsstadiet, dvs två enkelhorn utan taggar, som ettåringar och dessa blir bra stämmer det?
Publicerat Augusti 12, 201312 yr alltså. jag vill inte vara taskig men antingen driver du med oss eller så har du missuppfattat. jag uppfattar det som att du påstår följande; - de bockar som är spetsar, dvs två enkelhorn utan taggar, som ettåringar kan aldrig bli sexor. - du har många bockar som "hoppar över" spetsstadiet, dvs två enkelhorn utan taggar, som ettåringar och dessa blir bra stämmer det? Tack för omdömet tidigare om det är rätt eller fel?..... Finns inget som säger att en ettårig spetts inte blir en medalj sexa! har själv följt en (har följt fler än en men i detta ex.) som var ordinär spetts första året som jag sedan skjutit som fin sexa. Skulle vara intressant att höra vart Ålandsfilip fått denna information ifrån? finns tre huvud aspekter på detta: Föda, konkurrens, arvsanlag och i viss mån ålder
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Jag skrev redan att spetshorn också kan bli sextaggare men att jag aldrig sett någon som blivit en fin sextaggare. Hoppar över spetsstadiet?! Det är exakt likadant i eckerö på min kompis mark. Gaffel första året ger alltid bäst horn har jag märkt.
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Tack för omdömet tidigare om det är rätt eller fel?..... Finns inget som säger att en ettårig spetts inte blir en medalj sexa! har själv följt en (har följt fler än en men i detta ex.) som var ordinär spetts första året som jag sedan skjutit som fin sexa. Skulle vara intressant att höra vart Ålandsfilip fått denna information ifrån? finns tre huvud aspekter på detta: Föda, konkurrens, arvsanlag och i viss mån ålder Vadå vart jag fått denna information ifrån??? Jag bor för h-vete mitt i min jaktmark där rådjuren går på gården. Tror du inte jag har koll på rådjuren?
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Detta med hornuppsättningar är ett rätt intressant ämne och massor av parametrar spelar in. Vi har ingen som helst insyn i tex Filips markers genbank och inte heller på kvaliten av sommar eller vinterfoder. Hos mig är det absolut vanligaste att ettåringarna har spetshorn men ettåriga gafflar förekommer om än mycket sällsynt,att det skulle vara det omvända på Åland behöver inte vara uteslutet. Kanske fler åläningar kan skriva här om hur det ser ut på deras marker. /Mike
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Är det som du säger Filip så vill jag från tårna gratulera till en av de genetiskt bästa rådjursstammarna i landet då de hoppar över småhornen som varenda bock har första året tom på Kulla Gunnarstorp i Skåne där ett par gamla klasskamrater har mark (samma mark där en viss Franz jagar bock varje höst). Men jag funderar över din trovärdighet. Jag har under din tid här på forumet sett dig argumentera angående bl.a ljuddämpare, dämpargängor, Varbergers studsare och 284 Shehane, och jag kan inte påminna mig om att du någonsin haft koll på vad du snackar om.
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Det är just därför det finns öppna diskussionsforum,alla har inte alltid rätt om allting men det finns alltid någon som vet allt om just "det" ämnet. Tex kan jag tycka att tråden om att torka hylsor i ugn var riktigt bra för jag vet med säkerhet att fler inte hade någon koll på att det är riktigt dåligt att göra så,tack vare Filip så är rätt och fel nu utrett. Att ha fel är bra och ifrågasättande är bra i min bok Fast jag har aldrig fel /Mike
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Detta med hornuppsättningar är ett rätt intressant ämne och massor av parametrar spelar in. Vi har ingen som helst insyn i tex Filips markers genbank och inte heller på kvaliten av sommar eller vinterfoder. Hos mig är det absolut vanligaste att ettåringarna har spetshorn men ettåriga gafflar förekommer om än mycket sällsynt,att det skulle vara det omvända på Åland behöver inte vara uteslutet. Kanske fler åläningar kan skriva här om hur det ser ut på deras marker. /Mike Där jag jagar så går det nog oftast i följden spets->gaffel->sextaggare. Men tycker oftare att det går från spets till lite sexa än från killing till gaffel. Tror inte Åland skiljer sig speciellt mycket från övriga norden faktiskt. Som du skriver är det många parametrar som spelar in. Nu for tiden skjuter jag bara riktigt stora eller riktigt små. Vill gärna ha en riktigt fin trofé, men tar hellre en riktigt liten än en gaffel.
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Att ha fel är bra och ifrågasättande är bra i min bok Det är kanonbra OM man förstår att man har fel och man lär sig något på det. Annars är det... fel.
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Men jag funderar över din trovärdighet. Jag har under din tid här på forumet sett dig argumentera angående bl.a ljuddämpare, dämpargängor, Varbergers studsare och 284 Shehane, och jag kan inte påminna mig om att du någonsin haft koll på vad du snackar om. Word! Har beslutat att lägga forumet bakom mig för obestämd tid framöver. Har kommit fram till att det enda jag gör med någon reda här på forumet är att föra jakt/skytte/projektdagböcker, vilket man kan starta ett Worddokument och göra utan att behöva gå genom forumet. De personer jag har kontakt med via forumet kan jag lika gärna ha mail/telefon och sms kontakt med. Jag kommer enbart att ha forumet som en köp/sälj och byteskanal hädanefter, ungefär som jag gjort med Robsoft under de senaste två åren. Så mitt sista stycke som aktiv forummedlem får nog ändå bli: huvudet på spiken Sidelock! Tänk om fler kunde dra dessa paraleller/reflektioner om Filip! Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Publicerat Augusti 12, 201312 yr O sen kommer jag som bara vill ha bra kött, bock är segt o magert samt skjutet lite väl varmt som oftast. /Christian
Publicerat Augusti 12, 201312 yr Det är kanonbra OM man förstår att man har fel och man lär sig något på det. Annars är det... fel. Man kan inte tvinga på folk kunskap,dock för den stora massan med öppnare sinne så kommer faktan tillgodo. /Mike