Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vad skulle ni köpa för 100000kr?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Blaser r93, med en 308 pipa+stalon whisper dämpare och en kort 9,3x62 pipa ca 35000:-

En meopta meostar belyst 1,5-6x42 = Ca 10000 med blaser sadelmontage

En zeiss 6-24x56 mildot ca 29000 med blaser mont.

Resten av $ kikare och nån slangbella

Jag gillar faktiskt blaser främst pga montaget men alla jag pratat med som har en r93 säger att det är deras hat kärlek och rekomenderar mig att inte köpa en... varför har jag inte riktigt fått reda på

Publicerat

Jag gillar faktiskt blaser främst pga montaget men alla jag pratat med som har en r93 säger att det är deras hat kärlek och rekomenderar mig att inte köpa en... varför har jag inte riktigt fått reda på

Jg är inne på min 3e Blaser. Helnöjd med systemet! Säkringen var det jag fastnade för dålig går mest som hundförare eller övrig rörlig jakt. Har nu R8 innan var det R93.

Köp 2 sikten till vapnet vad du än väljer.

Publicerat
  • Författare

Jg är inne på min 3e Blaser. Helnöjd med systemet! Säkringen var det jag fastnade för dålig går mest som hundförare eller övrig rörlig jakt. Har nu R8 innan var det R93.

Köp 2 sikten till vapnet vad du än väljer.

Vilken tycker du bäst om? r93 eller r8?

Publicerat

Vilken tycker du bäst om? r93 eller r8?

Trycket är bättre på R8. Annars är det en smaksak.
Publicerat

Härligt,,, nån har lyckats!

Jag tycker ta mig tusan det. Garderoben passar min jakt och tärning bra.
Publicerat

Hahahaha vad är gravt äckliga med den kalibern?

Med tanke på vilket syfte den togs fram för så är det förmodligen ett av de största misslyckandena sedan hedenhös. Att den sedan bara kopierar en bra jaktpatron som 8x57 är mest en slump och ett misstag.

handkikare blir nog en beg zeiss 7x50b.

Beror som sagt på vad du vill ha, men de är förvånande billiga sett till vad man får för optik.

hagelbössa vill jag hälst ha en gammal sida sida men jag har för lite kundskap om att kunna se vad som kommer hålla 100år till och vad som kommer rassla och glappa som en gammalt tröskvärk från sovjet efter 30 skott.

Om det är det enda kravet så är det tämligen enkelt löst.......

studsade har jag ingen aning om, men jag gillar min husqvarna m98 i 9.3x57 en m98 i 6.5x55 vore inte helt fel att ha brevid i skåpet.

men gubbarna i jaktlaget tycker jag ska köpa något helt nytt.

Varför det? Moderna konstruktioner tillför förhållandevis lite nytta om man ska vara ärlig. Men 98 är lite av entusiastens val, de tarvar lite lite engagemang för att bli fullt användbara med optik. Det är liksom inte bara att skruva på fästena hej och hå. Men väl inpassad så sitter det som det ska, och du kan ta av och på kikaren som du vill.

Vill man ha mer skruva av och skruva på mojänger är det liksom mer Blaser som gäller - där passar allt rakt av från början. Eller om vill ha ett lite mer traditionellt koncept - Sako 85.

mina kikarsikten i framtiden blir modeller helt utan plast.. även fast optiken är grym i min z3 så har jag tappat förtroendet för den efter att den gick i 20 delar.

Tja, en gammal tysk från 60-talet med ståltub håller för det mesta.....

T

Publicerat

Bäste bror,

Om någon nu anser sig vilja lägga dessa pengar på nya grejer så står det denne fritt att så göra. Vi kan hjälpa till med kloka val men vår egna värderingar behöver inte nödvändigtvis vara andras...

.......

-- Mats

Bäste bror - i all bror stora visdomar. Visst bör även vi som vandrat en smula längre på livets krokiga väg få råda de bröder vars vandring blott påbörjats.

Att lägga de pengarna på vapen må nu kanske inte vara för vare sig dig bäste bror eller mig, men att med det kapitalet i börsen råda någon att nöja sig med en sketen 686:a är nog inte brors finest hour.

Då jag i övrigt uppskattar brors klokskap och visdomar finner jag brors brist på djupare insikt en smula förvånande. Vem som helst kan tillverka en studsare, kan man lite tillverkningsteknik så blir det tom en bra studsare. Men att göra ett roligt hagelgevär kräver lite mer..... varför då nöja sig med hagelvapnens motsvarighet till en Volvo 740 om man nu har en brinnande börs?

Som bror skriver - om nu någon vill lägga de pengarna på nya grejor, varför då råda honom utifrån våra egna tillkortakommanden och begränsningar?

T

Publicerat

PMT...  :wallbash:

Publicerat
  • Författare

Om det är det enda kravet så är det tämligen enkelt löst.......

Vad är den enkla lösningen? Sen så är det klart att man vill ha lite klass på pinnen och stålet men samtidigt ska man våga ta med den ut i skogen :P

Publicerat

Tikka T3 Varmint 308 11500kr ca (skippa extrapipan)

Steiner Nighthunter Extreme 3-15x56 20k ca

Vanliga optilock till det ca 1500kr?

33k kr.

Hagelbrakare! Browning 725 sporter beg 30k?

63k.

Nu är frågan Swarovision EL 10x42 20k eller Nikon SE CF 12x50 10k... Med tanke på Nikon står sig mot Swarovision i tester är inte swarovskin värd pengarna enligt mig. Hur man vill. 

73 eller 83k!

Gängar du ljuddämpare och lite smått sånt + skott så har du 100k.

Publicerat

I mina yngre dagar så böt jag begagnade vapen oftare än underkläder :wink: mest beroende på ungdomlig nyfikenhet över kalibrar och olika modeller,mer än en gång så blev besvikelsen stor då jag ännu inte lärt mig vad man skall titta efter med avseende på slitage eller materialfel samt olika modellers tillkortakommanden.

Dyrköpta erfarenheter!

/Mike

Vi är många om vandrat den vägen......

All form av erfarenhet kommer till ett pris..... Och eftersom det liksom alltid tar ett bra tag innan egen erfarenhet byggts upp så köp begagnade bössor - för du kommer i alla förr eller senare att hitta nått som du tror är lite bättre.

T

Publicerat

Så är det,mitt tips är att börja med att skaffa något som alltid funkar och levererar,därefter om man har intresset så går det bra att fylla på garderoben med lite roligare grejor.

/Mike

Publicerat

Jag säger som maddog, jag hade köpt det jag har i dag. Är vrålnöjd med min garderob. En grym handkikare saknar jag dock. Jag har en zeiss från försvaret som jag är riktigt nöjd med när det är ljust. I skymning har den dock starka begränsningar..

Din budget bör hålla för den med (om du köper en begagnad Krieghoff).

Publicerat

.......

Vad är den enkla lösningen? Sen så är det klart att man vill ha lite klass på pinnen och stålet men samtidigt ska man våga ta med den ut i skogen :P

Köp en Sauer&Sohn av lite högre grade gjord innan 1945. Eller någon annan av de bra tyskarna: Chr. Funk, Greifelt, Eckoldt, Imman Meffert, Thieme & Schlegelmilsch, Schilling, Triebel, Schuler, Collath, Schimy, Schlish, Jäger, Steigledier, Schmidt & Habermann, BSU, Barella, Otto Bock, Foester, Benekkendoff, Kessler, Krieghoff, Heym för att nu ta de vanligaste.

Eller så letar du upp en bra britt, satsa på lite högre grade där med så blir saken enklare. Men då blir det om regel lite dyrare än med tyskarna.

Egentligen är det så att alla länder ( med några undantag som Sverige) under 1900-talets första hälft gjorde jäkligt bra hagelbössor, även om de som tex belgarna pumpade ut en massa billigt mög med. Det handlar bara om att hitta dem..... Tyskar och britter är enklast att bedöma eftersom de vanligen inte är speciellt dåliga, i synnerhet om man väljer exemplar i lite högra grade.

T

Publicerat
  • Författare

Jag tackar alla för bra svar. nu ska jag ta mig till jaktbutiker och känna på olika bössor så får vi se vad det blir för något.

Publicerat

hade någon givit mig 100 000 att köpa leksaker för,,så hade det blivit

blaser r93/sauer öppna riktmedel på med 2 pipor 6,5 o 9,3/62 sen sikte 1.7-10 50 beggat  , man sliter inte för att man kollar i glaset.

beggad perazzi mx12, ^^

e vi öppe på 70 -80 nu eller?

handkikare har ja inge koll på så ja hade tagit nån som kändes skysst och på rea ^^

och så hade jag köppt en Sbs för resterande dollares!! sidollås ofc.

mvh john

Publicerat

tänk bara på att våga klämma på vapen även om det inte är omnämnt här av oss

alla har olika preferenser

Publicerat

Jag tänker nog annorlunda här om det gällde mig och går mer på I-mats linje, beggat och beprövat. Med pengarna som blev över(50000:-?) skulle det jagas istället, två tre jaktresor eller ta en eller höstar ledigt på hemmaplan.

Publicerat

Hade behållt 9,3x57.

Sen hade jag möblerat in en begagnad sako, tikka, mauser eller va fan som bara man tycker om den! Kaliber kvittar de e bössan man skjuter med, men visst de e kul med olika kalibrar.

På med en bra begagnad optik 3-12x50/56 och 1-4x24 och sen skjut o njut!

Glömde också 500 övnings patroner och efter detta boka en jakt resa eller två!