Publicerat Augusti 18, 201312 yr Jo svamp o hylsor, men mer? bananflugor o äpplepaj jag läst! Tunnskivat oxkött?
Publicerat Augusti 18, 201312 yr Kött kan du säkert torka i svamptorken, men du kan också lätt göra det i ugnen. Bara lägga ut skivorna på gallret, sätta ugnen på lägsta temp och ha en springa öppen så fukten har någonstans att ta vägen.. Mvh // Johannes
Publicerat Augusti 18, 201312 yr Författare Hur lång tid på tex 50 grader? Hur tjocka/tunna ska skivorna vara? vilket kött går att torka, kassler?
Publicerat Augusti 18, 201312 yr Jag har bara torkat nöt och viltkött. Köttet ska vara så fettsnålt som möjligt så håller det längre men i princip allt går att torka. Har kört mina köttbitar i ugnen över natt ungefär. Lite olika beroende på tjockleken men kanske 3-5 mm. När du tror dom är klara, släng in en testbit i en ziplockpåse och stäng. Blir det fukt på insidan av påsen så är det fukt kvar i köttet. Som sagt, enormt mycket går att torka, jag har bara provat med rotfrukt, grönsaker, svamp och nöt/viltkött. Mycket står i dessa böcker: http://m.adlibris.com/se/bok/torka-mat-gor-din-egen-friluftsmat-och-ta-vara-pa-svamp-frukter-och-bar-9789186773816 och http://m.adlibris.com/se/bok/friluftsmat-9789151851914 själv har jag den sistnämnda. Mvh // Johannes
Publicerat Augusti 18, 201312 yr I ugn går det att torka tjockare bitar med, det tar bara längre tid. Jag brukar göra strimlor som är ca 15-20 mm tjocka, ca 20-60 mm breda och längden blir vad den blir. Kör det över natten eller under en ruskvädersdag när man ändå är hemma och pysslar.
Publicerat Augusti 18, 201312 yr Författare Varför skulle det inte gå att torka dessa tjockare bitar i svamptorkar? Tänkte iallafall testa med skivad saltrulle!
Publicerat Augusti 18, 201312 yr Klart det går i svamptork med, är nog inga konstigheter. Torklådorna som gjordes i parti och minut ett tag här på forumet är ju enligt samma princip. Jag vill dock ha mitt torrkött med mer utrymme än vad svamptorken erbjuder så jag kör torklådan, innan jag hade lådan så torkade jag i ugnen under de delar av året som inte är lämpliga för utomhustorkning. Det är bara att testa med en bit och se hur det blir.
Publicerat Augusti 19, 201312 yr Författare Saltrullen blev kanon.kanske i knaprigaste laget, kör mindre än tolv timmar nästa gång!
Publicerat Augusti 19, 201312 yr Författare Ska tomaterna vara hela? jo, efter torkning bör man frysa ner köttet fram tills det ska användas eller ska man ha det i en glasburk på mörkt svalt ställe? Kul det här!
Publicerat Augusti 19, 201312 yr Man brukar klyva eller klyfta ner dem vad jag vet, har ingen varmluftsugn eller svamp tork så jag har inte provat.. De vill gärna att luften cirkulerar när de ska torkas tomat... OT: Hörde du någon idiot tuta en massa på vägen i går runt 17-18 så var det bara jag...
Publicerat Augusti 19, 201312 yr Torrköttet brukar jag ha i frysen, det fryser inte särskilt hårt men det är nog den torraste miljö jag kan uppbringa hemma. Så länge dom ligger i frysen går att ha det i påse, ligger det i rumstemp/kyl brukar det vara bättre att ha den öppet. Antingen burk utan lock eller bara liggandes på lämplig plats.
Publicerat Augusti 19, 201312 yr Det vet jag inte för det har jag aldrig provat. Det brukar inte räcka så länge heller de kött jag torkar av någon anledning så jag har inte sett det som ett problem att ha en burk i kylen
Publicerat Augusti 19, 201312 yr Författare Nu var det rea på rostbiff, 69 kr kg! Tänkte koka en l vatten med 5dl grovsalt och tre vitlöksklyftor och en chilifrukt även en skvätt Liquid smoke, låta det svalna och lägga i ca 8 hg kött, låta dra 24 Tim sen skiva 5mm skivor och torka 12Tim, låter det tokigt?
Publicerat Augusti 19, 201312 yr Jag har mestadels bara torrsaltat/kryddat mina bitar men jag tror det där kommer att bli kanon!
Publicerat September 5, 20187 yr Det bästa är att när det är helt torrt packa i en Mylarpåse med en syreabsorbent, det är så det är packat när du köper i affär. Mylarpåsen är helt tät och syreabsorbenten gör så att det inte finns nåt styre i påsen. Finns att beställa på olika hemsidor, tex mylar.se eller överlevnadsbutiken.se Såhär gör jag mitt torkade kött: 1. Använd magert kött, skär bort allt synligt fett. 2. Marinera i valfri marinad, dock utan fett i 1-2 dygn 3. Lägg ut på bakplåtspapper och tillaga i ugn på 80 grader ca 1 timme. 4. Torka i torkugn tills det är torrt eller fortsätt i ugnen med luckan på glänt. (Torkugn/svamptork ger ett mycket bättre resultat än ugn) Lycka till!
Publicerat September 5, 20187 yr Lite OT.... Min svamptork jobbar också för torkning av 3D filament till 3D skrivaren, vissa plaster suger i sig fukt och det blir inte så bra då.
Publicerat September 5, 20187 yr Ska man torka tomater, så ska de kärnas ut och för enkelhetens skull strimlas. I övrigt, så frukt, bär, örter, te går finfint att torka i svamptorken.