Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilket kikarsikte ska jag välja?

Featured Replies

Publicerat

Den eviga frågan... -Vilket är "bäst"?

Då jag var för dumsnål och gick och funderade för länge på ett belyst Nikon Monarch 2,5-10x56 för 5.000:- på XXL så blev det naturligtvis sålt mer eller mindre framför ögonen på mig.

Nu ska ett sikte inhandlas snart, och jag är ute efter ett kvallitetssikte för all slags jakt samt för skytte på bana.

De sikten som jag funderar på är följande:

Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 för 11.999:- : http://www.xxl.se/Root/Jakt/Optik/Kikarsikte/Classic-Diavari-2%2C5-10x50-T-%2C-Rm-60/p/1066020_1_Style

Schmidt & Bender Clasic 2,5-10x56 för 13.995:- : http://www.handladigitalt.se/schmidt-bender-classic-2510x56-lm-a7-kikarsikte-p-4323.html

Kahles KX 3,5-10x50 för 10.490:- : http://www.handladigitalt.se/kahles-kx-3510x50-4a-kikarsikte-p-7477.html

Leupold VX-3 3,5-10x50 för 9.695:- :  http://www.handladigitalt.se/leupold-vx3-3510x50-belyst-duplex-kikarsikte-matt-p-3211.html

Trijicon AccuPoint 2,5-10x56 för 10.795:- : http://www.jakt.se/kikare-kikarsikten/trijicon/trijicon-accupoint-2-5-10x56.html

Vortex Viper PST 4-16x50 för 6.595:- : http://www.jakt.se/kikare-kikarsikten/vortex/vortex-viper-4-16x50.html?ir1=Prisjakt&ir2=5402

Och, så slutligen det retliga Nikon Monarch som nu kommer att kosta mig avsevärt mer än om jag varit snabb på XXL: http://natur.astrosweden.se/nikon-monarch-e-25-10x50-belyst-sf/19240-0

Vad jag förstått så är samtliga av dessa sikten helt ok, och jag kommer inte att bli besviken på något av dem.

Jag är en ganska nöjsam person som gärna köper det bästa som jag har råd med, och sedan behåller det.

Det är således viktigt att siktet klarar all tänkbar jakt, även om fokus kommer att ligga på drevjakt på älg, pürsch på rådjur samt banskytte.

Jag tillbringar nog 90% av tiden med vapnen på banan.

Självklart är ett variabelt sikte med belysning en kompromiss.

Men jag vill att det ska vara en bra kompromiss, så att jag kan åka och hälsa på släkten och vaka vildsvin någon gång, -om jag skulle känna för det, samtidigt som siktet ska funka tillfredsställande för det jag huvudsakligen använder det till.

Är det något sikte ovan som jag bör gallra bort omgående?

Eller är det min personliga smak och upplevelse som måste avgöra?

Jag vill köpa ett bra sikte nu, som jag kan ha kvar resten av livet. (Och jag är inte 92 år).

Är det något av ovanstående sikten som är lite bättre än dom andra?

Vilket ska jag titta på först, så att säga?

Och, en annan sak: Vad tusan är detta? http://www.xxl.se/Root/Jakt/Optik/Kikarsikte/Kikarsikte-2%2C5-10x50-belyst/p/1074134_1_Style

Något att ens fundera på?

Håller det, är skottfast, och går att justera in så är det ju en bra affär.

Om man dessutom ser hyffsat i det så kanske det kan vara värt lite sämre optik och spara 10.000:- jämfört med ett högkvallitetssikte?

Många frågor!

Hoppas någon har ork att svara. :)

-Tack på förhand.

Publicerat

Om inte priset är avgörande så hade jag valt S&B. Zeissen du länkar till har onormalt mkt tubseende om jag inte missioner mig helt! Jag sålde iaf min 1,5-6x42 av samma serie av just den anledningen o så gjorde även polarn med sen 3-12x56.

Sköt med ett Trijicon 2,5-10 o lördags o det hade tubseende oavsett förstoring! Suck.

3,5-10 tycker jag själv går bort då 3,5 är för mkt till nära håll o 10 är lite lågt på längre håll. Det blir liksom varken stekt eller kokt med den förstoringen.

Publicerat

De tvista lärde men ta det plånboken förmår för alla är i stort sett toppenkikare :)

Publicerat

ziessen om det inte är tubseende i den.

Publicerat

Kahles eller Zeiss.

-- Mats

Publicerat

Sköt med ett Trijicon 2,5-10 o lördags o det hade tubseende oavsett förstoring! Suck.

Vad innebär tubseendet du nämner?

Har precis köpt ett Trijicon 2,5-10 56 och är mycket nöjd än så länge har dock bara varit ute på 2 bockpürch och en kväll/natt på åteln. Men å andra sidan har jag ingen erfarenhet från andra dyrare sikten. Det är därför jag undrar.

Det jag kan hålla med om är som någon skrev när jag ställde frågan om sikten. Trijicon är kanske inte optimalt på skjutbanan men det funkar för mig.

Det jag gillar bäst är den gula triangeln. Mitt öga hittar punkten snabbt utan några bekymmer med båda ögonen öppna.

Jag är som sant supernöjd men undrar vad tubseendet innebär.

Publicerat

Vad innebär tubseendet du nämner?

Har precis köpt ett Trijicon 2,5-10 56 och är mycket nöjd än så länge har dock bara varit ute på 2 bockpürch och en kväll/natt på åteln. Men å andra sidan har jag ingen erfarenhet från andra dyrare sikten. Det är därför jag undrar.

Det jag kan hålla med om är som någon skrev när jag ställde frågan om sikten. Trijicon är kanske inte optimalt på skjutbanan men det funkar för mig.

Det jag gillar bäst är den gula triangeln. Mitt öga hittar punkten snabbt utan några bekymmer med båda ögonen öppna.

Jag är som sant supernöjd men undrar vad tubseendet innebär.

Tubseende är när det blir som en svart ring runt bilden du ser i siktet. Svårt att förklara med ord lättare om du tittar i 2 olika sikten.

Vanligtvis så är det lite tubseende på lägsta förstoring men om man vrider upp lite så brukar det försvinna.

På det Zeiss Diavari Z 1,5-6x42 jag hade så var det ca så här.

Hade jag siktet inställt på ca 2,7-3 någonstans så var det full bild utan tubseende vred jag ner förstoringen så förminskades bilden utan att synfältet ökade. Det blir istället en svart ring i utkanten av bilden.

Hoppas att min morgontrötta förklaring var begriplig :)

Publicerat

Som vanligt är det begreppsförvirring kring tubseende och tunnelseende...två olika optiska artefakter.

I ditt övre stycke Per, beskriver du tubseende. Det är ofta konstant genom förstoringsspannet. I nedre stycket kommer du mer in på tunnelseende, som när det förekommer, ökar mot nedre förstoringsspannet på siktet.

Helia CSX är exempel på en siktesserie med påtagligt tubseende men med noll tunnelseende.

Zeiss Classic har väldigt lite tubseende men påtagligt tunnelseende.

Zeiss Victory har obefintligt tubseende, men tunnlar till viss del mot lägsta spannet.

Swarovski Z6 har väldigt lite tubseende och noll tunnelseende, likaså Helia 5. Plus att bägge dessa har väldigt breda synfält...'top of the notch' B)

Leupold VX-II har också väldigt lite tub och noll tunnel, MEN såsom de flesta amrisar ett påtagligt snävare synfält än ovanstående exempel. De har i princip 'maskat av' siktbilden.

Det är skillnad på olika ;)

Publicerat

Som vanligt är det begreppsförvirring kring tubseende och tunnelseende...två olika optiska artefakter.

Vill du förklara skillnaden på ett bättre sätt? :) Båda 2 stör mig oerhört mkt. Men kan säkert blanda ihop vilket som är vilket :/

Publicerat

Vill du förklara skillnaden på ett bättre sätt? :) Båda 2 stör mig oerhört mkt. Men kan säkert blanda ihop vilket som är vilket :/

Tubseende är som du säger när det är en påtaglig svart sorgkant runt siktbilden. Ofta upplevs sorgkanten ganska diffus och suddig. Ibland kan man tycka sig se insidan av siktestuben.

Tunnelseende är när man vrider ner siktet mot lägre förstoringsgrader, och kommer till en punkt i förstoringsspannet där synfältet ej längre blir bredare, utan siktbilden förefaller endast flyttas bort från dig såsom du backar in i en tunnel. Tunnelkanten som flyttas in brukar man se ganska skarpt.

:)

Publicerat

Tubseende är som du säger när det är en påtaglig svart sorgkant runt siktbilden. Ofta upplevs sorgkanten ganska diffus och suddig. Ibland kan man tycka sig se insidan av siktestuben.

Tunnelseende är när man vrider ner siktet mot lägre förstoringsgrader, och kommer till en punkt där synfältet ej längre blir bredare, utan siktbilden förefaller endast flyttas bort från dig såsom du backar in i en tunnel. Tunnelkanten som flyttas in brukar man se ganska skarpt.

:)

Då är vi helt överens :)

Publicerat

Jag störs mer av sikten som tunnlar än av de som tubar. Men jag tar ändock hellre ett tunnlande sikte med brett synfält, än en avmaskad jänketub med siktbild av sugrörsmodell. Breda synfält är jaktgudinnan Dianas gåva till kikarsiktesvärlden. Igår t.ex när jag var på skjutbanan och sköt klubbmästerskap i jaktskytte...slogs jag av hur härligt det var att skjuta på älgen med 8x på mitt Helia CSX 3-12x56...och ändå se hela älgen plus lite luft både framför och bakom...inte som med t.ex en Leupold på 8x, där du ser endast träffområdet och kanske lite till :P Fördelarna i skogen behöver inte nämnas i sin självklarhet B)

Publicerat

Jag störs mer av sikten som tunnlar än av de som tubar. Men jag tar ändock hellre ett tunnlande sikte med brett synfält, än en avmaskad jänketub med siktbild av sugrörsmodell. Breda synfält är jaktgudinnan Dianas gåva till kikarsiktesvärlden. Igår t.ex när jag var på skjutbanan och sköt klubbmästerskap i jaktskytte...slogs jag av hur härligt det var att skjuta på älgen med 8x på mitt Helia CSX 3-12x56...och ändå se hela älgen plus lite luft både framför och bakom...inte som med t.ex en Leupold på 8x, där du ser endast träffområdet och kanske lite till :P Fördelarna i skogen behöver inte nämnas i sin självklarhet B)

Huvudet på spiken! ;)
Publicerat

Hur ställer sig Meoptas sikten i denna tunnel/tub diskussion, något sugen på ett Meostar R1r 3-12x56. Känns som hanterbara pengar, otroligt svårt och välja då man alltid kikar i en butik ut genom ett fönster typ och dagtid tillråga på allt...

Publicerat

Hur ställer sig Meoptas sikten i denna tunnel/tub diskussion, något sugen på ett Meostar R1r 3-12x56. Känns som hanterbara pengar, otroligt svårt och välja då man alltid kikar i en butik ut genom ett fönster typ och dagtid tillråga på allt...

Vet ej. Jag har ej skjutit genom ett Meopta. Alla andra jag nämner har jag ägt, eller provskjutit på kompisars bössor :)

Publicerat

Den tunnlar mellan x3 och x3,7-ish.

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar! 

Jag ska ta och fara och provtitta lite i Zeiss, S&B och Kahles nu i veckan.

Det billiga 3000:- Mackenzie-kikarsiktet som XXL har är alltså ingenting att ens ödsla tid med att titta på?

Vad är det som jag ska vara extra observant på när jag tittar på ett kikarsikte?

Hur ska jag bära mig åt för att se om just det siktet är bra optiskt?

Publicerat

Googla maddog optics , http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=146072 o snegla på trådar som då dyker upp, du kan ge mig 2900 kr o så skickar jag en av hans sikten istället för xx märket. Christian

Publicerat
  • Författare

Googla maddog optics , http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=146072 o snegla på trådar som då dyker upp, du kan ge mig 2900 kr o så skickar jag en av hans sikten istället för xx märket. Christian

Hahaha! Minst sagt underhållande läsning, på min ära!  :biggrin:

Jag tackar för det generösa erbjudandet av att få köpa en Maddog Optics, men jag tror jag hoppar över den här gången.

-Liksom jag även hoppar över XXL´s Mackenzie-sikte, då de torde hålla ungefär likvärdig kvalitet...

Tänkte åka och titta på kikarsikten idag, så jag upprepar frågan:

Vad ska jag vara uppmärksam på?

Hur avgör jag om ett sikte är "bättre" än ett annat?

Publicerat

Det är så svårt att säga/ange,

"testar" man optik inne och lös i handen är det inte mycket man kan verkligen analysera, men känn på rattar och vred, du skall gilla känslan, titta i tuben på lägsta/högsta förstoring samt genom växeln för att se om du upplever tub/tunnel effekt, känn av ögonavstånd och ögonbox,

Titta i siktets kanter, titta i centrum, se till att fokusera det för ditt öga samt panorera, dvs rör det fram och åter, blir du åksjuk i butiken lär du bli det vid jakt också, Duralyt har varit sådana för mig att jag upplever en fiskskål effekt och jag blir rent åksjuk direkt. 

Titta på färgerna i siktet, återges de neutralt, mättat eller kallt, vad passar ditt öga? Jag skulle vilja påstå att egen preferens och det egna ögats färgseende påverkar flers uppfattningar om bra/bättre/bäst optik mer än vad vi tror.

Slutligen, man träffar genom att lägga riktmedlet på målet och trycka av, du måste gillar och eller förstå riktmedlet så att det passar dig och ditt skytte. /Christian

Publicerat
  • Författare

Det är så svårt att säga/ange,

"testar" man optik inne och lös i handen är det inte mycket man kan verkligen analysera, men känn på rattar och vred, du skall gilla känslan, titta i tuben på lägsta/högsta förstoring samt genom växeln för att se om du upplever tub/tunnel effekt, känn av ögonavstånd och ögonbox,

Titta i siktets kanter, titta i centrum, se till att fokusera det för ditt öga samt panorera, dvs rör det fram och åter, blir du åksjuk i butiken lär du bli det vid jakt också, Duralyt har varit sådana för mig att jag upplever en fiskskål effekt och jag blir rent åksjuk direkt. 

Titta på färgerna i siktet, återges de neutralt, mättat eller kallt, vad passar ditt öga? Jag skulle vilja påstå att egen preferens och det egna ögats färgseende påverkar flers uppfattningar om bra/bättre/bäst optik mer än vad vi tror.

Slutligen, man träffar genom att lägga riktmedlet på målet och trycka av, du måste gillar och eller förstå riktmedlet så att det passar dig och ditt skytte. /Christian

Tack.

Mycket användbara tips.

Återkommer säkerligen med fler frågor ikväll.

Publicerat

Har själv ett Meopota meostar R1 3-12*56 på min bössa och igår när jag satt ute på pyrch så satt jag och kollade både efter tunnel och tub seende.

Ska väl sägas att jag är LÅNGT från någon expert på optik men om jag riktigt ansträngde mig så kunde jag nog ana en svag svag svart ring längst ut bilden på strax över 3ggr förstoring men absolut inget som var irriterande.

Har tidigare haft/ har vxr och vx3 och JAG personligen tycker att Meoptan spöar dom båda i skärpa och när jag var tvungen att bryta för att det var för mörkt.

Mvh/Robster

Publicerat
  • Författare

Var och tittade i Trijicon Accupoint, Zeiss Duralyt, Zeiss Classic Diavari, och tittade även i en Swarowski Z6i 2:nd generation idag.

Samtliga gluggar var i den aktuella förstoringsgraden.

Jävlar vilka fina kikare de var, allihop!

Jag kunde urskilja liiiite tub-effekt i Duralyten, men det var marginellt.

Kikade sedan i ett Vortex Diamondback och höll på att trilla baklänges!

Jävlar vilken tunnel-effekt den hade. :(

De som jag föll för var Trijicon Accupoint och Zeiss Classic Diavari. (Visst, Swarren var gudomlig, -men PRISET!!!)  :wacko:

Det kommer att bli ett Zeiss Classic Diavari, eftersom det blir ett par tusenlappar billigare(!) än Trijicon.

Ett hett tips är att hålla koll på XXL fr.o.m. torsdag.

Det kommer att öppnas en ny butik i Västerås, och en liten fågel viskade i mitt öra att att dom kommer att ha ett öppningserbjudande med flera prissänkta varor, -som gäller i alla XXL-butiker i hela landet.

Dom kommer bl.a. att sälja ovanstående belysta Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 för 8.999:- i en vecka. ;)

Publicerat

Var och tittade i Trijicon Accupoint, Zeiss Duralyt, Zeiss Classic Diavari, och tittade även i en Swarowski Z6i 2:nd generation idag.

Samtliga gluggar var i den aktuella förstoringsgraden.

Jävlar vilka fina kikare de var, allihop!

Jag kunde urskilja liiiite tub-effekt i Duralyten, men det var marginellt.

Kikade sedan i ett Vortex Diamondback och höll på att trilla baklänges!

Jävlar vilken tunnel-effekt den hade. :(

De som jag föll för var Trijicon Accupoint och Zeiss Classic Diavari. (Visst, Swarren var gudomlig, -men PRISET!!!)  :wacko:

Det kommer att bli ett Zeiss Classic Diavari, eftersom det blir ett par tusenlappar billigare(!) än Trijicon.

Ett hett tips är att hålla koll på XXL fr.o.m. torsdag.

Det kommer att öppnas en ny butik i Västerås, och en liten fågel viskade i mitt öra att att dom kommer att ha ett öppningserbjudande med flera prissänkta varor, -som gäller i alla XXL-butiker i hela landet.

Dom kommer bl.a. att sälja ovanstående belysta Zeiss Classic Diavari 2,5-10x50 för 8.999:- i en vecka. ;)

Jag hattade hit och innan jag köpte ny kikare. Jag testade, kikade och klämde på olika Meopta, Nikon, Vortex, Minox och någon till som jag glömt. Ville ha ett "allaround" sikte gärna belyst. Min budget var på 9-10 kkr. Jag tittade i en belyst Helia och blev frälst, men insåg att det var på tok för dyrt för mig. Nästan dubbla pengen. Kanske nästa gång? Men jag avvaktade och gick på en jaktmässa och tittade på några till. Kollade på en 3-12X50 belyst Duralyt, visste att flera hade klagat på den så jag försökte verkligen se om jag kunde hitta någon kantoskärpa - det kunde jag inte. Tvärtom, jag tyckte den var mycket förlåtande för vad jag satte mitt öga och att den var "klart" :thumbsup:  bättre än de jag sett i innan (Helian undantagen). Så det blev affär på den. Fick den för 9 kkr jämnt. Jag är nöjd. T.o.m. mycket nöjd.

Jag tror att våra ögon och vad som passar till dem kan skilja sig litet åt, att ett sikte som passar perfekt för A kanske inte passar B? Man måste nog testa innan köpet.

Men priset under 9k för Zeissen ovan på XXL är ju inte dåligt!