Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ultimata rip-studsaren ?

Featured Replies

Publicerat

För framtida köp av studsare som skall användas till fjällripa tänkte jag höra lite vad folk tycker o tänker om saken.

Framför allt vilken kaliber, men även fabrikat?

Hur mycket påverkar vinden och kylan olika kalibrar och patroner?

// T.S

Publicerat

kaliber törs jag nog inte uttala mig om, har bara jagat ripa med 22lr och dem jag har skjutit på och träffat har dött. men jag skulle inte vilja vara på fjället utan en Brno 452 med syntetstock och rostfri pipa..eller det är väl egentligen inte rostfritt utan nickelplätterat eller vad det nu var...ett mycket välskjutande vapen, men framför allt, VÄLDIGT lätt. vilket är A och O för mig när jag ska skidra/klättra/gå en hel dag uppe på fjället. visst är det inte fel med en 22a med lite vikt för övningsskytte, men till ripjakt ser jag inga som helst fördelar i ett tyngre vapen. det som kan vara på 452orna är att trycket ofta är väldigt hårt, dock lätt åtgärdat hos smed, eller så lär man sig helt enkelt att skjuta med det befintliga trycket.

Publicerat

Nu har jag aldrig jagat ripa men jag röstar ändå på 22 hornet i passande bössa  ;D.. Om du handladdar

brno zkw465 eller äldre sako skulle jag satsa på.

Publicerat

Tack för svaren. Annars så funkar ju .22 lr utmärkt, men som bekant kan de ibland blåsa lite på fjället.

I hur stor grad påverkas 22 wm och Hornet av vinden?

Publicerat

det är ju det som är själva utmaningena, kunna träffa även om det är sidvind....med kula på fjället är ingen dans på rosor...

Publicerat

Tycker nog man ska sträva efter att få en så lättskjuten bössa som möjligt för vem vill skadskjuta en massa ripor?

Visst är 22 hornet också vindkänslig men av det jag har testat 22lr och hornet i samma förhållanden så vinner ju klart horneten. Den har ju ungefär dubbelt så hög utgångshastighet så det är klart at den påverkas mindre. Skulle jag välja en kula till den så skulle jag ta en tung helmantel typ sakos 50 grains torpedkula.

Men som sagt var så spekulerar jag bara... Men i vinter så kaske :P

Publicerat

man får ju en betydligt mindre köttförstöring med 22lr jämfört med en hornet, ne en hornet är inte lämpad till ripjakt...

Publicerat

har du testat? Av det jag har läst mig till så är det ingen skillnad  ;)

Den når ju betydligt längre men man skrämmer fler med knallen. Kanske 22WM är medelvägen att gå

Publicerat

jepp, och det säger ju sig självt....det är ju inga tvivel ;)

Publicerat

Jo det säger sig självt men jag tror den lilla skillnaden i "sönderskjutning" uppvägs av andra saker... Men som sagt var tror.... Dessutom har det mer med kulval att göra än kaliber. Det som är fördelen med handladdning...

Jaja lägger ner den här diskusionen nu  :)

Publicerat

men om man tänker generellt sett, istället för kulval, det går ju inte att hålla på att träta hit å dit..

Publicerat

är väldigt sugen på en 17 hmr tror jag den heter en 22 magnum ner strypt till kaliber 17 borde funka bra till ripa om man hittar en helmantlad kula...eller?

Publicerat

Jag hade samma dilemma som du.

22 LR?

22 WMR

22 Hornet?

22 LR är ju billig, men ganska värdelös för mig eftersom jag vill jaga annat också med bössan.

22 Hornet är en mysig kaliber mindre vind känslig, men åt pepparn för dyr, jag ids/kan inte ladda själv.

Mitt val blev enkelt, 22 WMR, och jag har inte ångrat det en sekund. Du slipper ladda själv, rakare kulbana än LR, du får skjuta upp till räv med den, kanonfin till tjäder/orre/gås.

Jag köpte en Ruger.

Rekommenderas!

Publicerat

Jag har provat 22Lr, 22WM och Hornet, jag fastnade för Hornet:en för att den tål lite drygare skotthåll, mer vind samt att den inte trasar fågeln så mycket. Vad gäller fåglar som sitter efter skott så är det nog ingen större skillnad mellan Hornet och 22WM.

22WM trasar enligt mig sönder fågeln ganska rejält samt att fåglarna ofta flyger vidare trots bra träffar :'( (Joo, efter tre olika bössor i kalibern samt efter att ha provat en otrolig massa olika sorters amunition på just ripa så har jag dragit den slutsatsen)

22Lr är nog den ultimata ripbössan vad gäller knall och skott-effekt men tål vinden dåligt samt har mycket begränsad räckvidd med krokig kulbana som följd.

Laddar du själv så bör 22H vara det självklara valet! Har själv en Brno ZWK465 som jag är mycket nöjd med.

Publicerat

Det blir ingen köttförstöring av ett huvudskott på 50 meter med en hornet. Däremot blir det inget kött med en 22 lr när kulan driver iväg flera decimeter i sidvind.

::) Jag har sett vad en helmantel i 22 WM kan göra med en ripstackare och jag föredrar sakos helmantel i min K-hornet.

Publicerat

Har en 22lr och använder CCI stinger, en snabb kula som förbättrar kulbanan rejält. Till det ett billigt men helt ok 4x Bushnell-sikte med bra mörkeregenskaper (ripjakten sker i ständig gryning/skymning). Har ingen lust att sätta på ett +5000 kr sikte och klättra runt i stenskravlen, för halkar gör man.

Var inte nöjd med vanliga ammunitionerna som finns till 22lr utan testade ett antal höghastighetsskott, stinger gav en mycket bra träffbild som inte var temperaturberoende i mitt vapen.

Kanske 22 wm hade passat bättre för mig då? ::) :) Men det var en 22lr som jag hade så jag fick göra det bästa av situationen.. :)

Publicerat

Gör som jag köp en Sako quad med 22lr och 22wmr så är det bara att välja pipa efter humör ;D

Min går grymt bra med cci standard i 22lr och Rws i 22wmr den ska användas flitigt i höst med finnen ;D

Publicerat

Okey, får passa på och tacka er som tagit sig tid att skriva ner några rader. Det lyder delade meningar i frågan, men många verkar gilla Hornet:en, som även är en bra bössa till annan jakt. Men dock är ju .22 lr:en väldigt billig att övningskjuta med.

CZ 453:an verkar vara en väldigt omtyckt vapen. Vad har ni för erfarenheter av den?

Publicerat
Okey, får passa på och tacka er som tagit sig tid att skriva ner några rader. Det lyder delade meningar i frågan, men många verkar gilla Hornet:en, som även är en bra bössa till annan jakt. Men dock är ju .22 lr:en väldigt billig att övningskjuta med.

CZ 453:an verkar vara en väldigt omtyckt vapen. Vad har ni för erfarenheter av den?

Hornet eller 22LR?

Alltså väljer du 22 WMR ;) ,som jag.

Publicerat

Skulle nästan föreslå det jag också, fast jag är ägare av en 22lr.

Hornet har du ingen större praktisk nytta av på fjället jämfört med 22lr och 22wm. Den är dock användbar till mer vilt, men nu handlade det om ripa :).

Fasen, jag tror jag har abdikerat och måste byta min 22lr till en 22wm. Damn!! ;):D Så går det ibland när man börjar resonera med sig själv i sitt eget huvud... :)

Publicerat
Skulle nästan föreslå det jag också, fast jag är ägare av en 22lr.

Hornet har du ingen större praktisk nytta av på fjället jämfört med 22lr och 22wm. Den är dock användbar till mer vilt, men nu handlade det om ripa :).

Fasen, jag tror jag har abdikerat och måste byta min 22lr till en 22wm. Damn!! ;):D Så går det ibland när man börjar resonera med sig själv i sitt eget huvud... :)

5.gif
Publicerat

Jag kan bara hålla med föregående, 22wm går att skjuta då det blåser och det händer ju att det gör det ibland på fjället. ::)

Publicerat

Från 2008 så blir det svårt att skjuta .22LR med tanke på blyförbudet, så jag skulle satsa på en hornet som man kan handladsda med kopparkulor redan idag. Vi har numera en Hornet hemma i skåpet av just den anledningen. Med handladdning kan du också ladda den snällt eller hårt beroende på vad du jagar, ripa eller räv!

Publicerat

men kopparkulorna går hur bra som helst...

Publicerat

joaquin och rosen

Ni dömmer ut 22H som ripkaliber, något som jag inte förstår? Min erfarenhet är att fler och fler går "upp" till 22H som ripkaliber just för att den är flack, tål vind samt att den INTE slår sönder viltet speciellt mycket. Jag har skjutit ripa på håll från 5-105 meter med min Brno och den har funkat utmärkt. Är hållen extremt korta så så får man hålla på huvudet då viss sönderskjutning annars kan ske.

Detta gäller även med 22WM som i mitt tycke är "elakare" med viltet än 22H, hög fart och lättare kula?

Vad gäller mängdträning så finns det ju ingen kaliber som slår 22Lr men den har som sagt sina begränsningar vad gäller det jaktliga.

Laddar du 22H själv så kommer du ner på ca 2:-/smäll dvs samma som för 22WM.