Jump to content

Någon som har jagat duva i stockholm?

frodan

Recommended Posts

Hej,

Har marker strax norr om Sigtuna där jag för första gången provade att jaga duva (med bulvaner) har varit ute ett par eftermiddagar men knappt sett en duva. Jag har kollat runt lite på olika åkrar men det syns knappt till någon duva. Nästan inga åkrar är skördade förutom ett par (där jag har suttit).

Någon som har jagat duva i Stockholm och kan berätta hur det gått för er?

Är det för sent för duva?

ozzian

Det är inte för sent för duva men finns det inga så finns dom inte..... typ pröva att jaga gris med grishund i Västernorrland, det går inte heller hur bra hunden än är!

Kolla av ärtåkrar i första hand!

Finns inga ärtåkrar :(

Men va fan, de måste ju finnas fler duvor än 4-5 per timma!? Vart håller dom då hus?

Ska ut imorgon bitti vid 06.00, får se om det finns flera då.

Hipshot

De finns där maten finns oftast vid ärtorna. Många bönder är snabba på att vända på ärtorna efter tröskning för att höstså så om de flyger på ett ställe en dag så kan den åkern vara brukad nästa och då får de söka sig annan plats. Vi hade tre ärtåkrar och de tröskades förra veckan, nu är alla tre nedkörda till stora delar dvs ganska dåligt med duva.

Så det kan ändra sig, håll koll..

kennetht

finns det rapsfält som inte är tröskade än så kan det vara bra att hålla koll på när dom tröskas....

kennetht

jag var ute i går morse och fick en kråka.....fast det var duva jag jagade men det fans några duvor i luften....tänkte ta en vända i kväll och titta vart dom flyger

En bit bort (ej vår mark) hade bonden precis plöjt åkern. Där satt ett gäng duvor... Är det normalt att dom pickar i jorden?

Kommer åka förbi åkrarna varje dag för att se om den skördas. Då blir det att börja jobbet lite senare dagen efter ;)

kennetht

det kan ju vara så att dom pickar frön som har blivit kvar och syns....

jag tänkte hinna med i morgon efterjobbet.....visserligen på en korn åker men var dit idag och tittade så det var endel duva i luften så det var kanske ett sträck dom har där.....väntar på flera veteåkrar och någon rapsåker att bli tröskade....hoppas det blir lagom till helgen...

vart i sigtuna håller du till??

det kan ju vara så att dom pickar frön som har blivit kvar och syns....

jag tänkte hinna med i morgon efterjobbet.....visserligen på en korn åker men var dit idag och tittade så det var endel duva i luften så det var kanske ett sträck dom har där.....väntar på flera veteåkrar och någon rapsåker att bli tröskade....hoppas det blir lagom till helgen...

vart i sigtuna håller du till??

Marken börjar precis norr om Sigtuna, ca 400 ha. Flyttade ut till Erikssund för ett tre år sen och blev medbjuden av grannen. Förra året blev en plats ledig och jag fick erbjuden om att vara med. Från att letat efter egen mark och att ha köpt ett par jakter per år kan jag nu ta bössan på axeln och gå ut i skogen när jag vill. Otroligt, ibland ska man ha tur :)

Jagar du i närheten också?

kennetht

Jag har blivit lovad att få jaga fågel och räv/grävling på ett par marker runt grillby...

Här ej egenmark så det är skönt att få lov till detta...

Var ute i lördags ut mot Vaxholm och det sträckte nästan inte alls.... Trots tröskade vete fält.

Jag undrar om "våra" duvor har dragit söder över. Har pratat runt och alla var överens om att det har hänt nått senaste dagarna. Jag jagade i onsdags i Haninge och då var de stora flockarna kvar....

Mvh Jonas

kennetht

Kan det vara så illa.....får hoppas på tillfällig sinnesförvirring...

Får se hur det ser ut ikväll....duvor fanns det igår men inga mängder....

Christian N

Har ju över helgen kört mellan Skåne och Sthlm x 2 har inte sett några enorma mängder med duva någonstans, som mest var det lagoma flockar av dem i och omkring Östergötland. /Christian

kennetht

Var en sväng igår men såg bara 2 duvor...men ca 200 gäss..

Lyckades lura en så det blev en kanadagås istället

Inte fasiken blev det någon duva ikväll heller. Dock var det fler duvor i luften än tidigare dagar. Mest aktivitet mellan 17.30 och 18.30, kanske 20 duvor. Inte ville dom landa vid mina bulvaner utan flög vidare. Måste finnas bättre och mer mat någon annan stans.

Fick i alla fall skjuta ett skott, dock bom :(

kennetht

smörstekt bulvan har jag också haft fundering på....

har samma problem med duvorna....dom flyger förbi men vill inte landa....

hade en duva i lördagsmorse som kursändrade och flög in över mina bulvaner men den skrämde jag bort innan den hann med en massa bus

Det blev en hel duva denna morgon! :) betydligt fler duvor i luften på morgonkvisten, varav en som slog och då PANG!

Nu är det på gång ;) nästa tillfälle blir på lördag morgon.

hs_merkel

Söder Hallunda innan avfarten Salem Rönninge på den tröskade vete åkern satt säkert 700+ idag vid 1430.

Drog på stark hornet och då såg ut som hela åkern explodera:-)

S

kennetht

Söder Hallunda innan avfarten Salem Rönninge på den tröskade vete åkern satt säkert 700+ idag vid 1430.

Drog på stark hornet och då såg ut som hela åkern explodera:-)

S

Skräm upp dom till norra sidan av stan...gärna till grillby
  • 2 weeks later...

Som någon annan sa, duvorna drar dit maten finns. Nytröskade fält helst med vete och ärtor.

Sätt bulvanerna i rätt vind, de kommer sätta sig för "fel vind" också men det verkar då som de inte fattar hur de skall komma ner alternativt sätter de sig "fel".

Ha inte för trångt där de kommer in. Vi satt i en åkerflik på ca 40-50 meter mellan två skogspartier. Svårt att få ner duvorna och de som kom, störtdök ner.

Likadant så var bulvanbilden något snäv vilket gjorde att de duvor som gick ner inte riktigt visste vart de skulle sätta sig. Vi hade väl då knappa 10 meter i "hästskon".

Vid vår morgonjakt förra veckan så kom några duvor tidigt i den lätta morgondimman men bäst blev det när solen kom upp runt kl 07-08 och värmde upp marken. Vi såg hur duvorna satte sig i träden dit solens strålar kommit för att värma sig.

Tänk på att duvorna ser bra, så bra gömsle behövs. Vid ena jakttillfället satt vi ute på det slagna fälter och tog då ett par hörullar som skydd bakåt med nät framåt men de duvor som gick över våra huvuden var svåra för minsta rörelse så skrämdes dem.