Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sjöfågel premiär NR2

Featured Replies

Publicerat

ja jag är då lycklig att några har lyckats. För mig gick det så dåligt så vi for hem innan 0600. Men man får väl satsa på framtiden det är ju ett tag tills man dör...

• Svar 112
  • Visningar 8,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
En annan grej som jag funderade lite på.. säkert helt klart och uppenbart för er men iaf.. Jag tar varje möjligt tillfälle att skjuta vattenskott på änderna för att på så sätt förenkla för jyckarna, har man ett 50-tal änder som ska in så är det synd att bränna energi på att jaga en and som ligger och dyker o bökar. Men jag tror ni har koll på det..

Tacka givet för att man smäller på en gång extra om man får chansen, men i bland så glider dom ju rätt långt utom skotthåll innan dom tar ner på vattnet och då funkar det inte med en extra smäll.

Jag fick faktiskt hjälpa labben med en and som låg och dök samtidigt som den simmade undan. Jag drog efter den med kanoten då hunden inte fick något bra spår, det var bara näbben som stack upp. Nu var det ganska lugnt och den simmade ut på öppet vatten så det gick bra att få tag på den efter några extra skott.

Även om hunden kan så undviker man ju eftersök på skammade änder om det finns möjlighet, det tar ju en massa tid och stör den fortsatta jakten om man måste vissla och dirigera. Dessutom händer det ju faktiskt att hundarna misslyckas med eftersök då dom inte får något spår efter långdykande änder eller änder som blir kvar under vattenytan.

Det är ju i andjaktssammanhang ofta mycket snack om änder som dyker ner och "Biter fast sig".

Jag är övertygad om att det är en skröna startad av andjägare utan hundar som vill döva sitt samvete då dom inte lyckats med eftersöken.

Jag vet däremot att dom i bland trasslar in vingarna i tunnt gräs då dom i panik försöker att ta sig undan, har plockat upp några döda änder som legat intrasslade i gräs under vattenytan. Men att en and efter döden skulle lyckas hålla sig fast i gräs med näbben håller jag för att vara helt otroligt!

Play the ball!  ;D ;D

Publicerat

Kan bara konstatera att vi är rörande överens  ;D

Jag supade tex en skammad ubåt igår mitt ute på en sjö! Hade två änder att hålla reda på och 4 hundar i vattnet så det vart rörigt, tänkte att den där ligger så bra till att jag får tag på den iaf. När den andra anden var bärgad och 3 av 4 jyckar i båten så började jag skicka för att hitta den första anden. Icke! Den var väck och då visste jag att den inte dragit utan fanns kvar inom skotthåll. Där var byst med näckrosor och dessutom så hade de klippt näckrosor för att ta sig fram med båt så det var en j-la sörja. Fick faktiskt ge mej där.. Körde iväg till ett annat område och därefter gick tre båtar med hundar ned i rätt område och en jycke som satt i en båt tog anden! Den fick vind av den och när hundföraren skickade hunden så visade det sig att anden låg helt under vatten men hade näbben uppe med ett näckrosbland som paraply. Snyggt jobbat!

Ubåtarna som drar dyker oftast då hundarna kommer nära. Ofta kan man följa dem under vattnet via luftbubblor. Har faktiskt skjutit en and under vatten en gång och det var smått makabert faktiskt. Kompisen som var med och låg i båt brevid såg hur ett andhuvud kom flygande igenom luften medan kroppen flöt upp.. Samma jakt förövrigt så reste hundarna en annan skadad and som jag fick på 3-4 meters håll i uppfloget. Hade den fått fortsätta sin bana så hade jag haft 5-6 båtar bakom så jag var tvungen att skjuta på nära håll.. Man vill inte skjuta sönder dem bortom allt förnuft så jag drog på och försökte medvetet skjuta anden i huvudet i luften och lyckades! Snacka om att man kände sig som Jocke Smålänning där ett tag  ;D ;D ;D

Mvh!

Publicerat

Blev en duva imorse.....Jävla skitjakt! >:(.....jaja, ska iväg med lillebror nu på en stund...

Publicerat

En Gräsand blev det...fortfarande jävla skitjakt...ingen fågel i luften på hela kvällen (ja, förutom då anden)...måste ha att göra med att vattenståndet är otroligt lågt :-, dom hittar helt enkelt andra ställen att vara på...

ska testa en liten pöl här i byn som är ett riktigt "fågelvatten"...måste bara få dit ekan eller polarens kanot först...

och så skall Öjebyn testas...

Men i morgon mitt på dagen eller eftermidagen (beroende på temp) så ska jag ta vovven och försöka panga ner nån Orre eller tjäder.

Publicerat

Gick ner och tittad efter kanadagåsar i dag , såg 200-300st som satt och käkade på en åker men hade bara hagelbrakan med mig så alla lever . gör ett nytt försök i morgon bitti :)

Publicerat

Det blev fyra änder i kväll, vi stog helt fel i förhållande till hur änderna flög så man kan faktiskt säga att det var en misslyckad jakt i förhållande till hur mycket som flög.

Tyvärr så var det klart och vindstillla så dom flög högt också :-

Håller fortfarande sviten med att man har alla skammade änder med sig hem :)

I morgon blir det stötjakt innan kvällspasset, vad gäller morgonen så tänker jag sova och i morgon på dagen så får jag nog ta hand om änderna som jag fick i dag.

Publicerat

kvällspasset sket sig oxå fortfarande 0 fåglar i säcken >:( men det flög inte allt för bra heller. sköt bara 2skott mot en flock på 5st som kom i 200m/s  ;D det var nog för bra väder föratt alla änder i skärgården skulle söka skydd inåt lan men nu är det lite sämre väder så det kan nog bli lite fart i fjärden i kväll..Som vanligt började de skjutas än massa när vi gick i land :( men thats life. Jo jag fick prata med kustbevakningen oxå för första gången  ;D ;D

Publicerat

Jo kvällspasset blev det noll och inget av.

Hade inte en fågel innom hagelhåll och vi gav faktiskt upp rätt så tidigt.

KB var och kollade oss också och som vanligt hade vi alla papper i ordning, synd att det inte är straffbart att skjuta på långa håll som väldigt många gör.

Då hade det blivit många böterslappar, för det finns allt för många idioter som skjuter på fågel 40-80 meter upp i luften, skrämmande att se >:(

Jodå en större flock med gäss kom och skulle in för landning, men de blev redan påskjutna på alldeles för långt håll ( ca 50 m ), så det drog iväg till något annat ställe och gjorde helt rätt i det :-

Nä släpp in fågeln på ca 30m som längst och det blir också ofta effektiva knall och fall paket av änderna med stålhaglerna :)

Publicerat

jag håller med seger de finns de som skjuter på så långa håll så att man blir skrämd..undrar vad de tänker? men det är inte så mkt sånt på ersnäsmark som tur är..

Publicerat
27§ Jaktlagen Jakten skall bedrivas så att viltet inte utsätts för onödigt lidande och så att människor och egendom inte utsätts för fara

Under den paragrafen så kan man nog håva in dom som notoriskt skjuter på allt dom ser, vid enstaka tillfällen kan nog de flesta skjuta på fär långa håll, man gör helt enkelt en missberäkning!

Problemet i sådanahär fall kan vara att ha en bevisning som håller i rätten, det beror alltså till stor del på den rapporterande tjänstemannens erfarenhet om det ska bli någon påföljd i dom trixigare fallen. Hur kan man bevisa att en person sköt på för långt håll och utsatte en fågel för onödigt lidande? anden flyger ju vidare, faller den ner så funkade ju skottet!

Något av det vidrigaste jag sett i den här vägen var ett par killar som satt i en båt i Ersnäsfjärden mot Måttsundssidan, det kom en trut och flög över dem på ca 70-80m höjd. Givetvis så small 4skott och döm om min förvåning när dom lyckades klippa vingen av fågeln som skrikande  och i spiral ramlade ned i vattnet bredvid båten.

När vi några timmar senare åker förbi samma plats så hittar vi fågeln simmande med vingen släpande, dom hade inte ens bemödat sig med att avliva fågeln, det var väl "bara en trut" kan jag tänka. Givetvis avlivade vi fågeln direkt!

Seger

Vill man vara säker på att få ett riktigt bra resultat i den fjärden så måste ju det bästa sättet vara att gå med hunden och efterapportera, det måste ju ligga massor med "skammade" änder och trycka efter stränderna på premiärkvällen.

Publicerat

Jo man brukar hitta en hel del skadade änder när dessa gått upp på land, igår fann vi dock ingenting.

Problemet är att det jagas och skjuts mest ( därav dessa långhållsskyttar ) på andra sidan våran vik utanför Ersnäs jaktgräns, så jag kommer inte åt att patrullera den sidan tyvärr och några hundar efter den stranden har jag då inte sett på många år >:(

Seger

Vill man vara säker på att få ett riktigt bra resultat i den fjärden så måste ju det bästa sättet vara att gå med hunden och efterapportera, det måste ju ligga massor med "skammade" änder och trycka efter stränderna på premiärkvällen.

Publicerat

Var ut idag, båt, vettar, fika till ett träsk. All sjöfågel slog på andra sidan sjön men jag fick skjuta en simmandes bisam (Största jag sett) med 22 mag och sen såg vi en mink, tranor, en fiskgjuse som började fiska i sjön. Inga änder fick vi men vi fick uppleva en del av vad naturen kan bjuda på för trevligheter så det var inte så tokigt.

Publicerat

Körde ett litet kvällssträck ikväll, en kompis har fodrat med spridare under sommaren samt pluttat ut 11 ällingar varav 4 övrelevde första dygnet. Ikväll skulle det premiärjagas och kompisen hade väl sett något 50 tal änder kanske.. De två första gängen som kom såg något och vart skeptiska varpå de landade ute i en havsvik 200 bort och givetvis damp varje and nästan som kom ned där. När vi blåste av hade vi iaf skjutit 5 änder varav 2 var mina. Rätt kul kvälll iaf.

Mvh!

Publicerat

>:(....fortsätter att gå åt h*vete här uppe var till den där "fågelsjö pölen" som jag skrev om i ett tidigare inlägg....1st gräsand föll ner...f*n vad det är dåligt om fågel iår >:(...flyger ju knappt någonting alls...såg ett gäng krickor, fast naturligtvis på aldeles för långt håll :'(....men nu ligger iaf Ekan i "fågelsjö pölen" så jag ska dit imorrn igen för å se om det ligger nån and som flugit dit tidigt på morgonen...

Har ni nå bilder som man kan få se för att få upp sjöfågeljakts humöret?...ska ta med kameran imorrn så får ni se eländet...

Publicerat
  • Författare

Premiären var en besvikelse jag fick bara 3änder totalt på 6man så fick vi 19änder snacka om dålig premiär.

För lågt vatten för oss änderna sitter långt ut och kommer inte in till kvällen.

Bilder på vyerna kommer senare.

Nu lägger jag allt krut på stövaren bara han skulle fatta vad han ska göra.

Publicerat

Tjhapp nu drar jag på andjakt! Vi ska peta upp fyra vatten, två viltvatten, en sjö samt en havsvik! Ska köra slut på 4 hundar under dagen, när jag kommer hem ikväll vid 20-tiden så är de fyra blöta pälshögar som inte gör annat än sover  ;D Så j-la skönt att se dem i det skicket, de har nu stenkoll på vad som komma skall. Husse har tagit fram badbyxorna dvs de regnbyxor som jag har i båten samt den gamla skabbiga bocken o radio! Har 8 förväntansfulla här men bara halva gänget får hänga med...

Mvh!

Publicerat

Gud f*rbannade j*vla h*vete!!!!!....nu är man mäkta upprörd!! >:(...asså, först å främst så flyger det knappt nån fågel överhuvudtaget på ställen som det brukar vara massor på!!...å sen, det absolut mest irriterande av allt, när det väl kommer ett gäng gräsänder, ja, vad f*n tror ni händer?!?!?!...BOM! å det var ju läget FFS som en straffspark i öppet mål!!

>:( >:( >:( >:(

Snälla någon! kan ingen av er berätta en riktig solskenshistoria så att det känns lite bättre...

Hippen, Hur gick det för er ikväll??

Publicerat
Har ni nå bilder som man kan få se för att få upp sjöfågeljakts humöret?...ska ta med kameran imorrn så får ni se eländet...

Jo här finns det några  ;)

http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=4423.0;all

Publicerat

Tack å Bock! :) :)....

ska iväg imorrn också en sväng...revansch sugen vettu ;)....sånna lägen som ikväll får man bara inte bomma :-[

Publicerat

Jorå gick rätt bra! Jag skulle peta upp andra viltvattnet och vinden gjorde att änderna ville styra ut över mej i stället för mot den övre delen av vattnet där skyttarna stod. Chefen beordrade tokmulning och jag är ju en duktig bollkalle så där åkte det ned en knippe ankor  ;D ;D Sköt irriterande nog slut på skott.. Rätt kul upplevelse, Kungen var på besök och jagade änder!

Mvh!

Publicerat

Jag var ut på premiär dagen med min lilla båt, jag rodde ut till en liten ö mitt i älven och på vägen dit tyckte jag att jag skymtade några kanadagäss vid ö kanten. Det var ganska mörkt fortfarande så jag var inte säker. Då jag rodde i land ca. 100 meter nedanför "gässen" så gjorde jag i ordning skyddet. Då det började ljusna lite, så smög jag i den höga vassen mot det som jag trodde kunde vara gäss, då jag var ca. 40-50 meter ifrån så reser jag mig sakta upp. Då ser jag att det nog är en massa stenar och tuvor o vattnet, skit tänkte jag och gick tillbaka. då jag gått 30 meter hör jag ett jäkla liv bakom mig, minst  :o hundra kanadagäss lyfter vid vasskanten och flyger bort från mig. >:( De satt så tätt i och ljuset var inte bra nog att jag inte såg vad det var. :-[ :'( :'(

KLANTIGT!!!

Publicerat

Nytt race idag, bollkalle på storgods. Sköt 5 änder i andra viltvattnet som jag petade upp, änderna ville helst flyga ut där jag stod och chefen beordrade ånyo full eldgivning. Kan ju inte jag rå för att ankorna flög rätt över min pipa  ;D Något senare kom det på radion.. "Max 10 änder Rikard" så då kunde man rocka på ett tag till.

Samma sak på kvällssträcket, det bara öste in änder, så sjukt mycket fågel! Chefen tyckte jag kunde gå ned och ställa mej i strandkanten och det tyckte jag var ett utmärkt förslag  ;D ;D ;D

Efterapportering i morgon, blir nog några till då.

Fan va kul detta är!!!

Mvh!

Publicerat

Tvärskön kväll! Fixade en liten extrajakt eller vad jag ska säga åt kära hustrun som håller på att avlida pga abstinens. Hon är med lika mycket som jag på andjakterna och iår har det av naturliga skäl inte blivit så då vi nu har en bebis. Hur som, fick till ett kvällssträck åt hustrun och det var skithäftigt! Jag tassade runt vattenhålet med Wilda i bärsele inbyltad i ruskigt mycket kläder pga stark ganska kylig vind medan hustrun knackade på riktigt friskt  ;D Hennes blick då hon kom åter med trött labbe och lätt patronväska var ta mej fan guld värd!!

Mitt största dilemma var att dottern ville att farsan skulle knalla hela tiden och jag ville helst knalla mot viltvattnet för att kunna se vad som trillade och inte trillade. Så fort man stannade och duckade för inkommande fågel så vart det knorr i fleece högen på magen.. Hon somnade ett tag och då satt jag och två hundar 70 meter från vattenhålet och tittade på fågel och kollade vad som trillade.. fy fan va mysigt det var!!! Sen, när hon vaknade så skötte unga fröken Lewander magen så då var det bara att knalla till bilen och plocka fram blöjor och tvättlappar  8)

När vi var klara med det och frk var insnurrad i alla kläder ånyo så hade hustrun och kompisen givit upp så då gick jag ned och skötte eftersöket medan Vacker fyllde på fröken med käk!

Toppenkväll!

post-241-1157750807_thumb.jpg

Publicerat

Petar in ngr bilder till..

post-241-1157751731_thumb.jpg