Publicerat September 25, 200619 yr Skulle då apportera på ett större ställe ikväll. Sista organiserade jakten, nästa grej där slyngeljakt x flera ;D Idag ringde chefen där och undrade om jag möjligen kunde tänka mej att skjuta i stället för att apportera på kvällsträcket? Han hade fått några återbud men ville besätta passen för att undvika att änderna kunde landa där.. Kan jag väl sa jag ;D ;D Dessa kvällsträck är rätt makalösa, vi snackar ruskigt mycket änder! Nu fick vi som skulle stå inte vara med om lottningen, repjakt gästerna fick slåss om de bästa passen. Men jag är rätt nöjd ändå, skytten som jag hade på sidan verkade ha fått hjärnblödning för det small inte ett skott från den flotten! Tror att det passet och nästa var besatta med folk utan vettiga hörselskydd eller nåt.. Jakten var nämligen styrd, chefen satt strategiskt placerad och blåste en signal för fritt skytte och två signaler för eldupphör. Han släppte då in änder i viken och när de var nere på bra höjd blåste han igång jakten. Tror inte mina passgrannar hörde det för jag såg aldrig att det vart ngn reaktion från dem då chefen blåste.. Begriper det inte.. känns som ett kvalificerat slöseri med skyttar som praktiskt taget sitter av nästan tre timmar under ett kvällssträck utan att skjuta! Hur som, jag hann med tre dubbléer iaf och fick ihop 19 änder totalt. När jag stötte upp fågel ur ena viltvattnet innan kvällssträcket så lyckades jag med bedriften att skamma en and i fint motskott på ca 20 meter..Fick skjuta två skott på anden och fick tag på den direkt men det gav en liten lätt osäkerhet när det gäller nya bocken som jag hade då. Nästa viltvatten jag reste så tog jag automaten och då trillade det 3 änder tämligen komplikationsfritt så då använde jag automaten på kvällen med med gott resultat :-) Egentligen bara en and, en hane, som jag skulle ha tagit men bommade.. I morgon efterapportering, lär bli en hel del fågel skjutet i morgon. Sen jobb 17-02 och därefter ny andjakt onsdag eftermiddag! Då tror jag att det lär bli rätt många änder skjutna, vi ska bland annat skjuta rent i ett viltvatten där de ska sluta fodra.. Mvh!
Publicerat September 27, 200619 yr Vart en knippe till igår, speciellt en sitter som gjuten på näthinnan. Precis då vi började jobba med jyckarna så reste alla änder som låg inne i viken. Det flöt ut typ 400 änder, både gräsänder men även krickor, bläsänder knipa samt vigg. Ville inte skjuta på dem men så kom där en solokvist efter att flockarna dragit.. Sa åt kompisen som jag delade båt med att han skulle plocka ned ankan! Han var inte svårövertalad men han är väl definitionen på grisjägare eller något så detta med hagelskytte är inte hans grej. Ok, lite halvstyft håll, gissningsvis ngn meter över 30 eller nåt men jag såg direkt att det skulle skita sig för han gjorde anläggningen på tok för tidigt och började "åka" på anden med bössan. Som att be om att skjuta bakom.. Då han sköt löft jag Comforten och drog förbi ca 1,5 meter och god fart på bössan. Skickade iväg 32 gram stål us 5 och anden föll som klubbad ;D Var så snyggt, vart själv lite impad, men det var man ju snabb att dölja! Hur som, vi sköt kanske 15 änder till eller något under eftersöket. Det var inte så mycket att plocka reda på eller så fick vi helt enkelt inte tag på det. Viken är skapt på ett sånt sätt att det bara finns ett vettigt sett att jobba av den och med den vind som var igår genererade det uteslutande medvindssök för jyckarna. Resultatet av det var att de inte alls funkade som de brukar > Detta gjorde att de inte fick utdelning på jobbet de fick inte tag på några änder vilket, i kombintion med vatten temeraturen, gjorde att de slaknade fort dessvärre.. Ska åter idag, blir tredje dagen med ankor. Idag betydligt lättare hundjobb, uteslutande grävda viltvatten som i regel är lättapportrat. Tror det ligger en bit över 100 fågel i det ena vattnet och då över hälften med vildänder så det kan nog bli en hel del bankade ;D ;D Märkligt nog så är det ffa kul, brukar ruttna i slutet av säsongen men iår har vi haft ett av de bästa åren på detta ställe! Har blivit ett supertight gäng och vi har så jävla kul helt enkelt och som pricken över I:et så kommer slyngeljakterna nu tätt!!! Mvh!
Publicerat September 27, 200619 yr Tror jag ska döpa om denna tråd till Hipshots jaktdagbok.. ingen annan som jagar änder? Ny slyngeljakt idag.. rätt stort pådrag, trodde vi skulle peta upp två vatten kanske men när jag kommer dit så visar det sig att vi ska jaga igenom fyra viltvatten! Första sjön petade jag i men utan bagbegränsning.. I vanliga fall så har jag max 10 änder per pet men nu var det fritt fram ;D Dessvärre reste och drog en rätt stor hög åt fel håll men sen ordnade det till sig. Sköt 7 änder där tror jag, svårt som f-n att hålla reda på siffrorna tycker jag. Hade en bra knippe med tillbaka men då hade jyckarna tagit några med. På väg tillbaka så apporterade jag mej förbi en kompis som rapporterade tre nere. Plättlätt, labbetiken tog två och spanieln snodde som fan i en buske tills han gick på anden som försökte lyfta. Han hade ett bra tag i rumpan på ankan när han kom in till mej ;D Andra vattnet gick klockrent! En bra drös änder gick upp mot de andra och jag passade i ett litet gatt där det brukar spilla ut lite fågel. Idag var det inte många som styrde ut där, tre försökte och tre änder hade jag med tillbaka. Nästa sväng stod jag på pass och fick givetvis 40 änder inom 30 meter med påföljd att man vart yr i bollen. Detta hände två gånger med det enda resultatet att jag tog första anden i varje gäng och sköt sen bom.. så vansinnigt svårt att kunna svinga lugnt i den soppan av fågel. Vart tillslut 7-8 även där, när det lugnat sig så började flockarna flyga tillbaka och då fick jag en knippe riktigt läckra lägen på 25-30 meters änder med lite fart ;D Förvaltade alla dessa lägen väldigt bra måste jag säga, är *riktigt* kär i min Comfort nu! Sista svängen var ett helt nygrävt viltvatten modell skitstort! Inga satta fåglar utan enbart flyttfågel.. Där hamnade jag rätt off så jag hade inte en and inom håll.. Men shit vilka kul jakter vi kommer att ha där! Just storleken är så kanonbra, man sätter ut skyttarna på pass lite här och var, inga skyttelinjer och bök, en apportör per skytt. Sen petar man lite här och där och det lär ge en ruggigt bra jakt med stor uthållighet då chefen avgör hur mycket änder vi ska peta upp.. Slyngeljakterna där lär bli rätt ruggiga!!! Stod och funderade på stålhaglen igen idag.. Sköt alltså ett antal änder på rejält håll, upp emot 35 meter kanske, och de bara stendog! 32 grams laddade stål 4:or.. Rätt ok tycker jag men bara i denna miljö, vill gärna behålla blyet om inte annat av ekonomiska skäl på kråkor och annat. Mvh!
Publicerat September 27, 200619 yr Ok ...då rapporterar jag väll lite då efter hippens lilla solorace här ;D ;D rätt så händelselöst här uppe...fjälländerna har inte kommit ner ännu...eller så har dom redan passerat...inte vet jag :...jaja...jag och Farfar (en man med många många många änder på sitt samvete) tog ekan och körde runt i vassen på en rätt så stor insjö här i byn...såg en del änder, men dom var aningen för fega (såg väll mest troligt comforten AKA "the killing machine") och stack aningen för tidigt (typ 50m)....men en av de små liven stannade kvar aningen för länge och föll handlöst tillbaka i plurret ;D...nu har jag gett fan i stålet och pangar winchester super XX 36g 4:or...villka underbara patroner...mycket döda i dom ujujuj 8)... vi har fruktansvärt mycket att göra nu på jobbet, så det blir till att jobbar över ganska ofta...ikväll t.ex, kom hem 22:00...så det inverkar ju lite på jakten...men men, sånt är livet om jag inte jobbar över imorrn så tänkte jag sticka till min andra jaktmark här i Piteå och se om man inte lyckas panga ner nån and eller gås... /Fredde
Publicerat September 27, 200619 yr Tror jag ska döpa om denna tråd till Hipshots jaktdagbok.. ingen annan som jagar änder?Ny slyngeljakt idag.. rätt stort pådrag, trodde vi skulle peta upp två vatten kanske men när jag kommer dit så visar det sig att vi ska jaga igenom fyra viltvatten! Första sjön petade jag i men utan bagbegränsning.. I vanliga fall så har jag max 10 änder per pet men nu var det fritt fram ;D Dessvärre reste och drog en rätt stor hög åt fel håll men sen ordnade det till sig. Sköt 7 änder där tror jag, svårt som f-n att hålla reda på siffrorna tycker jag. Hade en bra knippe med tillbaka men då hade jyckarna tagit några med. På väg tillbaka så apporterade jag mej förbi en kompis som rapporterade tre nere. Plättlätt, labbetiken tog två och spanieln snodde som fan i en buske tills han gick på anden som försökte lyfta. Han hade ett bra tag i rumpan på ankan när han kom in till mej ;D Andra vattnet gick klockrent! En bra drös änder gick upp mot de andra och jag passade i ett litet gatt där det brukar spilla ut lite fågel. Idag var det inte många som styrde ut där, tre försökte och tre änder hade jag med tillbaka. Nästa sväng stod jag på pass och fick givetvis 40 änder inom 30 meter med påföljd att man vart yr i bollen. Detta hände två gånger med det enda resultatet att jag tog första anden i varje gäng och sköt sen bom.. så vansinnigt svårt att kunna svinga lugnt i den soppan av fågel. Vart tillslut 7-8 även där, när det lugnat sig så började flockarna flyga tillbaka och då fick jag en knippe riktigt läckra lägen på 25-30 meters änder med lite fart ;D Förvaltade alla dessa lägen väldigt bra måste jag säga, är *riktigt* kär i min Comfort nu! Sista svängen var ett helt nygrävt viltvatten modell skitstort! Inga satta fåglar utan enbart flyttfågel.. Där hamnade jag rätt off så jag hade inte en and inom håll.. Men shit vilka kul jakter vi kommer att ha där! Just storleken är så kanonbra, man sätter ut skyttarna på pass lite här och var, inga skyttelinjer och bök, en apportör per skytt. Sen petar man lite här och där och det lär ge en ruggigt bra jakt med stor uthållighet då chefen avgör hur mycket änder vi ska peta upp.. Slyngeljakterna där lär bli rätt ruggiga!!! Stod och funderade på stålhaglen igen idag.. Sköt alltså ett antal änder på rejält håll, upp emot 35 meter kanske, och de bara stendog! 32 grams laddade stål 4:or.. Rätt ok tycker jag men bara i denna miljö, vill gärna behålla blyet om inte annat av ekonomiska skäl på kråkor och annat. Mvh! Hur ska vi andra kunna jaga dem då du skjuter bort hela beståndet?? ;D Nää det blir nog lite andjakt nu, har mest vakat på den där bocken som jag gett mig fasen ska hänga i min boda snart, sen är jaktpolaren i Uppsala (Han som köpte din frus benelli) men när han kommer tillabaka så smäller det både på änder och på kråkor har vi tänkt. Ska göra ett riktigt rejs på de plöjda åkrarna med bulvaner å hela kittet är tanken, ska bli sköjj Vi matchar såbra då han e vänsterskytt å jag höger, perfekt när det är så, man täcker upp olika håll helt naturligt
Publicerat September 28, 200619 yr .. och han sitter alltid på din vänstra sida? Rätt läckert, hamnar fel ibland, och det är inte ovanligt att det yr tomhylsor runt skallen på folk som sitter till höger om mej :-) Trevligt att ni tittade in i denna tråd iaf, började känna mej ensam :-[ Mvh!
Publicerat September 28, 200619 yr Alrightie then....var iväg en sväng nu ikväll...har regnat och snöat om vartannat hela dagen, så vädret var väll inte det bästa...men man är ju inte gjord av socker (om än man är söt som socker : ;D)...ställde mig i en vassrugge och väntade in kvällstrecket...naturligtvis kom det änder, men dessvärre inte över min lilla vassrugge...eller vik heller för den delen...dom sträckte ca 100m ut över älven :'(...hade dessutom inte med mig vettarna ikväll, endast lockpipan)...visst kom dom lite närmare med lockpipans hjälp, men då dom närmade sig 70m så såg dom att det inte fanns några polare i viken och då vände dom :'(....Benellin förblev tyst hela kvällen :'( nya tag imorrn...blir att sticka till en liten sjö som finns "på den andra marken" där det tydligen ska vara hyfsatt med änder /Fredde
Publicerat September 28, 200619 yr Han är vänsterskytt och sitter då givetvis till höger om mig. : Hippen, sover du för lite??? bebisskrik på natten? ;D
Publicerat September 29, 200619 yr :-[ Uppenbarligen.. Det innebär alltså att ni sitter och kastar tomhylsor på varann mest hela tiden? Men visst har du rätt, klart vettigast! Hustrun skjuter från fel axel och jag brukar försöka ha henne till höger om mej. Mvh!
Publicerat September 29, 200619 yr Ja har ju pump så de fluger inte så mycket. har faktiskt inte fått nån hylsa på mig från hans benelli, vette fan hur den kastar hylsorna hmmm ??? skit samma de har funkat i massa år och fågel trillar och inga pipor svingas mot varandra
Publicerat September 29, 200619 yr ingen seriös andjakt i denna helg heller :'( det ärså j..la synd att man inte kan ha egen hund utan måste låna direkt man ska jag :'( och han som äger hunden måste ju få jaga sitt...men men man får stå ut och hoppas på andra tillfällen till jakt :'( :'(
Publicerat September 29, 200619 yr ingen seriös andjakt i denna helg heller :'( det ärså j..la synd att man inte kan ha egen hund utan måste låna direkt man ska jag :'( och han som äger hunden måste ju få jaga sitt...men men man får stå ut och hoppas på andra tillfällen till jakt :'( :'( Har du ingen båt så du kan ro ut och hämta fågeln med...eller vadarbyxor om det är bra botten och det inte är så djupt. har själv hund...men han är livrädd för båten och så är det så taskiga ställen häromkring där jag jagar för att ha med sig honom, man måste i regel vada ut en bit för att komma där fågeln sträcker, och jag vill helst inte att hunden ska behöva stå/sitta i iskallt vatten i flera timmar....finns några ställen där hunden får följa med på, men tyvärr är det knappt nån fågel där :'(...så det brukar oftast bli att man tar båten eller vadar ut själv för att hämta fåglarna.
Publicerat September 30, 200619 yr Fredde! Du har inte funderat på att skaffa en kanot som hunden kan sitta i? Att räkna med att kunna vada ikapp en skammad and som landar något hundratal meter bort är bara att glömma, vad gör du om anden landar på ett ställe där det är djupare än du kan vada? Utan hund ingen andjakt det är min filosofi! >
Publicerat September 30, 200619 yr Har du ingen båt så du kan ro ut och hämta fågeln med...eller vadarbyxor om det är bra botten och det inte är så djupt.har själv hund...men han är livrädd för båten och så är det så taskiga ställen häromkring där jag jagar för att ha med sig honom, man måste i regel vada ut en bit för att komma där fågeln sträcker, och jag vill helst inte att hunden ska behöva stå/sitta i iskallt vatten i flera timmar....finns några ställen där hunden får följa med på, men tyvärr är det knappt nån fågel där :'(...så det brukar oftast bli att man tar båten eller vadar ut själv för att hämta fåglarna. men man måste ju ha hund som apporterar eller markerar och så är det så mkt vass i fjärden. så ska man hitta fågel själv så ska man ha tur så att den landar i en pöl annars får man leta till håret grånar
Publicerat September 30, 200619 yr Fredde!Du har inte funderat på att skaffa en kanot som hunden kan sitta i? nix...kanot funkar inte heller....han är livrädd för båtar/kanoter/ekor.....asså han är inte rädd för själva båten, utan för att vara i den. vad gör du om anden landar på ett ställe där det är djupare än du kan vada? då använder jag båten som jag sitter i och ror dit där anden föll ner....jag använder till 90% min eka när jag jagar sjöfågel...så det är sällan man vadar omkring.... Utan hund ingen andjakt det är min filosofi! > det är ju vad DU tycker....men då kanske du jagar på ställen där du kan ha hunden sittandes på torra land....eller en hund som vill vara i en båt? Mvh Fredde
Publicerat September 30, 200619 yr Man är ju skyldig enligt lag att medföra apporterande hund vid andjakt så det är ju inte så mycket att snacka om egentligen... Det borde väl gå att vänja hunden vid att sitta i båt eller?
Publicerat September 30, 200619 yr "Skyldigheten att medföra hund gäller inte om jakten sker på snötäckt mark eller från båt i öppet vatten eller vid havskust med hjälp av vettar."
Publicerat September 30, 200619 yr Nej, jagar man från båt på öppet vatten är inte hund ett krav. men då gäller det ju att ha öppetvatten..
Publicerat September 30, 200619 yr Jo självklart, men oftast där man har en båt eller har orkat släpa dit en båt så är det ju öppet vatten. Eller hur?
Publicerat September 30, 200619 yr Jo självklart, men oftast där man har en båt eller har orkat släpa dit en båt så är det ju öppet vatten. Eller hur? stämmer bra det...så fort du har "vattenspegel" så är det väll öppet vatten...så något lagbrott är det inte...
Publicerat September 30, 200619 yr Jo självklart, men oftast där man har en båt eller har orkat släpa dit en båt så är det ju öppet vatten. Eller hur? jo men fjärden i byn är som en schweizerost hålen är vatten och släta ytan är vass och så går det nån 2 meter brad kanal här och där
Publicerat September 30, 200619 yr Utan hund ingen andjakt det är min filosofi! det är ju vad DU tycker....men då kanske du jagar på ställen där du kan ha hunden sittandes på torra land....eller en hund som vill vara i en båt? Jag är i precis samma situation som du kan jag förmoda, om du jagar där jag tror;) Jag har min sjöfågeljakt i Skellefteälvens mynning och fjärden söder om, då jag jagar så står jag utvadad i vassen och har en hund i en kanot bredvid mig. Vill inte hunden vara i båt så är det bara att börja träna, alternativet kan vara att bygga "flottar" av lastpallar som du sedan pålar fast i vassruggarna så att dom står stadigt. Gör man sedan "dynor" av liggunderlag eller betongmattor så ligger hunden varmt och gott i väntan på apporterna. Diskussionen om öppet vatten tar jag inte här utan det är upp till var och en att avgöra och försvara om det blir kontroll. Jag har i alla fall med mig hund om det är så att det finns möjlighet att fågeln hamnar i vass när jag skjuter. Som Daniel skriver: så ska man hitta fågel själv så ska man ha tur så att den landar i en pöl annars får man leta till håret grånar Om man vingskjuter en and som hamnar i vassen så är den hopplös att hitta utan hund, dessutom så har du skadat en fågel som får plågas ihjäl på grund av att du inte gjort allt för att hitta den. För att klargöra så kan jag även säga att jag inte har någon egen hund utan lånar hund när jag åker ut. Får jag inte låna hunden så stannar jag hemma!
Publicerat September 30, 200619 yr Jag är i precis samma situation som du kan jag förmoda, om du jagar där jag tror;) Tingsholmen/Hortlaxviken i piteåälven brukar jag jaga i...samt även sjön Avan i Hortlax...åsså efter Piteåälven på Öjebysidan. en liten halv offtopic fråga...är det inte lite knixigt att få upp/in vovven i kanoten sedan efter att den har apporterat? Tänkte att det är lite svårt att lyfta in hunden om det är djupt (t.ex midjehöjd) där du står?...eller? ska försöka att "övertyga" hunden att båten inte är farlig....tror ni en hög med mamma scan´s köttbullar på botten i båten är övertygande nog ;D
Publicerat September 30, 200619 yr Kanot låter väldigt krångligt tycker jag. Ska du lära hunden att vara i båten så är nog mamma scans ingen dum idé. Börja med att åka till båten ett par gånger om dagen och ge hunden en gobit där. Håll på så i ett par dagar. Sen ger du hunden gobitar närmare och närmare båten och slutligen så kastar du i en i båten. Försök hunden självmant gå i och ta den, tvinga den inte. Detta kan nog ta lite tid men jag är säker på att hunden kommer att komma över sin rädsla.