Publicerat September 11, 200619 yr Underbart Hipshot, snygga bilder och sny...ööhum..kul att frun är med. ;D
Publicerat September 11, 200619 yr ;D ;D Lägger in ytterligare en sny.. dame som var kul att ha med.. Kan säga att det inte var sista andjakten hon var med på ;D ;D ;D
Publicerat September 11, 200619 yr Tjusiga bilder du hippen. Som jag alltid sagt, barn är inget hinder ;D det blev även en sur påminnelse att jag alltför sällan tar med mig kameran på jakten :-[ (Oroar mig lite då grabben ska med trots att han är 4 år) Ja e törstig, ja e bajsnödig, vad är det? Varför är det så.............. osv ;D Nåväl man måste ju ta med de små liven om det ska bli jägare av dem åxå. Ska kanske testa ta med grabben på lite nötskrikejakt och sjöfågeljakt i veckan var tanken
Publicerat September 11, 200619 yr Ser inga rosa Peltor Kids ännu Å inget blåöga heller...tänkte på svingen. ;D
Publicerat September 11, 200619 yr Varken hon eller jag behövde hörselskydd, vi var aldrig nära skottlossningen. Var och kollade på Peltor Kids men hon är för liten för dem än tror jag. Sen var de rejält mycket dyrare än Torsbo så jag ska ta dem därifrån i stället. Mvh!
Publicerat September 12, 200619 yr ¨ååhhh nu e jag sjöfågeljakts sugen. men man är ju förkyld oxå :'( > och pappa ska bort till helgen. så jag får hålla mig ett tag till..
Publicerat September 12, 200619 yr Sköt en knippe änder till igår samt en mink. Satan så illa de luktar dessa odjur! Mvh!
Publicerat September 12, 200619 yr Här är det trögt med änderna, men det verkar ljusna. Har skaffat mig ett nytt vatten som ska jagas första gången på fredag. Var där med foder i dag och det låg säkert 60-70 änder + några knipor i dammen. Allt tyder på att det kan bli en lyckad premiär för mig. Återkommer med rapport på fredagkväll.
Publicerat September 16, 200619 yr Det blev inte så lyckat i gårkväll som jag hade hoppats på. Kom ett 10-tal änder och jag fick inte skott på en enda. Allt var ett bomskott på en knipa. Konstigt med tanke på att det låg säkert 50 änder i dammen när jag kom, men dom behagade inte återvända på kvällen. Får väl göra ett nytt försök lite längre fram.
Publicerat September 16, 200619 yr Knepigt! När vi kör kvällssträck på stället där jag apporterar så kör vi bollkallar ut innan skyttarna och petar upp och ut alla änder som ligger i viken samt lägger vettar och placerar ut hundfolk på div platser. Därefter återvänder ankorna i strid ström. De är inkörda på foder som sprids mellan klockan 18 och 20. Allra intensivast brukar det vara i sista ljuset.. Mvh!
Publicerat September 16, 200619 yr Jo, knepigt är det. Vad jag vet så finns det ingen annan som fodrar i närheten heller. Jag tror att det finns för mycket mat för dom på andra ställen pga värmen så dom är inte så beroende av fodret ännu. Dessutom så har jag bara fodrat i den dammen i en vecka så dom är inte så inkörda på det än.
Publicerat September 16, 200619 yr Aha! Där kan du ha förklaringen.. De ställen där jag är med och jagar o apporterar så har de fodrat sedan i somras.. Mvh!
Publicerat September 18, 200619 yr Författare Var ut i lördags, viken hade vilat i ca2 veckor hur mycket fågel det fanns, jag och Krille j var ut fick ca 15st ganska bra för ett kvällsflyg. Ska ut nån kväll igen hur feta gräsänderna har blivit.
Publicerat September 19, 200619 yr Ser ut som fåglarna har hittat tillbaka här hemma nu...var ut igårkväll en sväng...blev en kricka och en gräsand...men fanns måånga tillfällen, men tyvär var människan som följde med lite väl skjutkåt (började beskjuta stackarna redan på 45m)...så dom vände ju ifrån oss och vettarna obönhörligt :'(....jaja iaf...nu ger jag j*vlar i mig upp detta f*rbannade skit som i folkmun kallas stålhagel!...maken till värdelösa saker får man leta efter!!....kom en kricka igår flygande otroligt lågt (aldeles över vattenytan) och ca 15m från mig, hann tänka: f*n vicken klockrent läge...svingade och tryckte av...där fågeln var blev det världes vattenkvast...rakt över fågeln...men sen fortsatte den bara...fastän den var mitt i svärmen...å på 15m borde det inte hinna bli luckor i svärmen?!?!...sen nästa läge...5 gräsare kom flygande mot mig...när dom var inne på 15-17m så plockade jag ner en av dom, svingade efter nästa och tryckte av...pippin var väll på typ 20-25m när det small...den ryckte till lite men flög stadigt och sen droppade den ner i vattnet efter typ 80m ...åsså ville hunden som var med inte apportera den (kompisens hund)...hunden vände redan efter 30m.... asså är det nån mer som upplever dessa fenomen med stålhagel??...OK, visst, nu tänker ni att det kan ju bero på skytten...men det syntes att det var klockrena träffar både på gräsanden (som föll ner efter ett tag) och krickan... NÄ, nu skiter jag i stål >!
Publicerat September 19, 200619 yr Här i min vik finns det gott om änder, så jag fick den äran att bjuda hit Hallen på ett händelserikt kvällssträck. När vi forkade ut stötte vi kanske uppemot hundra änder ( gräs och bläs ) och eftersom ( av erfarenhet ) dessa brukade flyga tillbaka till viken i skymmningen skulle denna kväll innebära mycket pang pang. Skymmningen kom men änderna såg vi inte röken av > Tillslut kom det endast ett fåtal fåglar och jag fick skjuta en, Hallen sköt liksom lite utanför de änder som kom förbi han ;D Maken till värdelös kväll har jag sällan skådat och jag skämmdes lite över att ha lurat hit Hallen ända från Boden. Men jag fick mitt straff då en mycket förvirrad man inte hittade igen sina bilnycklar när vi skulle ta farväl, nycklarna låg nämligen i hans baklucka och var gooode inlåsta. Straffet var en resa till Boden ( huga ) för att hämta reservnyckeln........ ;D Nåja med trevligt sällskap i bilen kan man stå ut med resor till Boden och allt löste sig bra till slut
Publicerat September 20, 200619 yr Surt Seger.. var är bilderna? ;D ;D Fredde.. knepigt detta.. Jag skjuter väldigt mycket med stålhagel, 32 grams laddade 4:or mestadels och visst, bortom 30 meter får man stora problem... oftast handlar det om att man ligger bakom då stålhaglen tappar hastighet väldigt fort. Den normala invanda svingen med bly gör att du ofelbart skjuter bakom på runt 30 meter.. Nu brukar jag iofs hålla ned hållen rätt kraftigt, är själv med och efterapporterar och därmed inte speciellt sugen på att producera en massa skammad fågel, men om man bara håller sig inom max 30 meter så tycker jag stålhaglen fungerar. Det enda som man ofta lurar sig på är att även en väl träffad and på 30 meter ser ut att vara väldigt levande och skadad. Många gånger skjuter man andra skottet på samma and och det helt i onödan. När anden slår i vattnet så ligger den där och plaskar något men slocknar sedan. Oetiskt som fan tycker jag så tja jagar jag änder på land i något litet viltvatten så skjuter jag bly utan dåligt samvete. Däremot när man står vid havet eller viltvatten modell större, då är det stål som gäller. Sen är de inte så hårdskjutna änderna, skjutit gissningsvis över 20 änder med 28 grams laddad blytrap iår och om jag bara sköter mej så trillar de snällt.. Ge inte upp! Svårt att på allvar utvärdera en patron efter så få skjutna dessvärre.. Har lite stål us 5 men dessa används i stort sett enbart till eftersök. Haglen är för klena för änder på 25-30 meter.. Mvh!
Publicerat September 20, 200619 yr ja kanske att man får jaga lite änder i helgen, om det löser sig med hund vill säga..men måste taoch sparka far i ändan och köpa lite skott och jag måste vara med för sist han for och köpte skott kom han hem med stål 7or.
Publicerat September 20, 200619 yr Själv ska jag göra ett nytt försök i min "nya" damm i kväll. Var där och skrämde upp dom i morse, hörde att detta var bättre än att skrämma upp dom på kvällen. Får se om det gör någon skillnad....
Publicerat September 20, 200619 yr Ser ut som fåglarna har hittat tillbaka här hemma nu...var ut igårkväll en sväng...blev en kricka och en gräsand...men fanns måånga tillfällen, men tyvär var människan som följde med lite väl skjutkåt (började beskjuta stackarna redan på 45m)...så dom vände ju ifrån oss och vettarna obönhörligt :' hehe känner igen detta beteende ;D ;D fast då gäller det trutar mest....
Publicerat September 20, 200619 yr hehe känner igen detta beteende ;D ;D fast då gäller det trutar mest.... ;D ;D ;D........fast han som du tänker på brukar väll lyckas med sina "långskott" ....ibland :
Publicerat September 21, 200619 yr Men jag fick mitt straff då en mycket förvirrad man inte hittade igen sina bilnycklar när vi skulle ta farväl, nycklarna låg nämligen i hans baklucka och var gooode inlåsta.Straffet var en resa till Boden ( huga ) för att hämta reservnyckeln........ Är man ivrig så är man. 8) Tack för att jag fick följa med, till mina gamla jaktmarker. Fågeln kommer kanske nästa gång.
Publicerat September 21, 200619 yr Författare Var ut en sväng igår men det var dåligt flyg eller att man var på fel ställe hade jag ståt ca 150m längre in i vassen så hade man haft mycket fågel men det blev bara 6st på 3man. Ska nog ut en sväng till i kväll om det blåser mindre.
Publicerat September 21, 200619 yr Det blev 4 änder och 1 knipa i går på 4 man. Det kom bara en flock på ca 15 st, så skyttet var inget fel på ialla fall.