Jump to content

Vilken kortdrivande förstahund?

Recommended Posts

Har äntligen bestämt mig för att skaffa en jakthund. Det jag söker är en kortdrivande ras som fungerar som förstahund och med familjen. Jagar idag oftast på 460 ha, men ibland på både större och betydligt mindre områden (minsta ca 50 ha). Förekommande vilt är främst hare, räv, rådjur, dovhjort och gris. Finns det någon ras som vore lämplig?

• Like 2
Filip WM Persson

En tjt eller wachtel. Wachtel är nog svårare som första hund. Dels är det svårare att få tag på en med bra linjer idag och dels måste du lägga mer tid på dem. Det är mer jakt i tyskarna generelt sett men vissa jagar allt inklusive sig själva... så om du har någon som kan hjälpa dig och flera timmar över varje dag till träning hade jag satsat på wachtel. Har du inte det hade jag valt tjt eftersom den är lättare att få att jaga!

Skulle också säga tjt eller wachtel. Är dock av uppfattningen att du även måste lägga timmar av träning även på tjt, inte minst på dressyr mm. Generellt tror jag att wachtel är lättare med familjen då tjt kan vara väldigt "egna" om man säger så. :)

strävhår

Finns en hel hoper med raser och egenskaper. Vad vill du ha för drevtider som frågades ovan ?

skamhed221

Alla ovanstående är bra alternativ men jag resonerar så här:

I första hand måste hunden fungera som familjehund.

Som en bonus fungera bra till jakt. Är det dessutom första hunden så rekommenderar jag en hund som är lätt att hantera/träna.

Mitt val blev Borderterrier och det har jag ännu inte behövt ångra. Fantastisk hund hemma som är lugn och nöjd med att bara vara hemma. Samtidigt en hund med mycket energi när vi är i skogen.

Man måste dock välja uppfödare/avelslinjer med omsorg eftersom många enbart avlar för utställning. Väljer man valp efter jagande linjer och med föräldrar som jagar klövvilt har man större chans att få bra resultat. Alla skallar inte på löpan men de flesta skallar när de är nära.

En skitkul hund!

• Like 2

Tack för svaren!

Drevtider om cirka 5-15 minuter vore bra.

Tjt och wachtel verkar lämpliga för jakten, men fungerar de verkligen som förstahund?

Hur fungerar Alpenländische Dachsbracke vid jakt?

Hur fungerar borderterriern vid jakt och fungerar de på vildsvin?

skamhed221

Man ska ha klart för sig att Bordern från början är en grythund. Det är inte alla som skallar på löpan men de flesta skallar nära viltet.

Min tik är bara 16 månader och har därför ingen riktig jaktsäsong bakom sig ännu. Hon har drivit rådjur - fick plocka henne av löpan efter 13 minuter. Hon visar dessutom stort intresse för hjort.

Jag har vid två tillfällen i sommar varit till Mamima Jakt i Boda och tränat på gris i hägn. Hon jobbar skitbra med grisen (instruktören sa att det var den bästa unghunden han sett på länge) och kommer med stor sannolikhet att ställa gris framöver.

Eftersom det är en grythund i grunden så har Bordern den skärpa som även behövs vid grisjakt.

Enda nackdelen just nu med min tik är att hon har ett ganska dåligt sök men det är en mognads- och träningssak.

Jag har ett par filmsekvenser från hägnet som jag kanske kan dela med mig om du är intresserad.

Jag har lagt upp en film på youtube där jag släppte in henne på en vajer-björn. Då var hon bara 13 månader men man kan se hur kul hon tycker det är och skärpan. http://www.youtube.com/watch?v=Ob5kjdF4Fns

• Like 1
Herbert

Alpländaren är en medeldrivare upp mot 40min får den driva på provet vill jag minnas.

Min är otroligt cool hemma, har verkligen en av och på knapp. Det är ändå mest en familjehund, vi har en 3årig grabb och de två är oskiljbara.

ADB är, om den fått rätt gener, en allroundhund , spårar driver ställer men är troligen inte bäst på något. Min har fin återgång i sin egen löpa nu när jag nu släppt han på älg, drev upp mot en kvart och nått kortare ståndskall innan det gått loss. Jagar dom gris lär de jaga allt annat också, prägling på visst viltslag går säkert om du "matar" dom med det viltets dofter från början.

Första gången han "jagade" vildsvin i Boda var han 10månader och andra 11 1/2mån, i det klippet har han strax innan blivit översprungen.

Filmerna bör ses i HDkvalitét.

http://www.youtube.com/watch?v=F_mG5evmAfs

http://www.youtube.com/watch?v=hFhDrc_Q2ro

Som första hund så är det bra att ta hjälp precis som du gör här, kolla runt med lite kennels och fråga om du kan få komma med familjen och träffa hundarna. Lägger du tid på uppfostring och träning så är väl alla ovanstående raser bra val med den reservationen att terriers kanske inte är ett första val som familjehund rent generellt. Framgår inte om du har barn och andra husdjur och i så fall hur gamla barnen är. Det är mycket som ska tänkas på när det gäller valpar och barn utan valpvana och sedan en första gångs hundägare till pappa/husse är väl kanske lite tufft. Absolut genomförbart men som sagt ta en rejäl funderare på din situation. Mitt val av de som nämnts är ABD pga av mildheten hemma och allround egenskaperna. Svårt att ge mer råd när jag inte känner dig!

skamhed221

Klokt sagt Sune men jag vill bara korrigera dig på en punkt. Jag och min fru hade ganska klara meningar om det här med ettriga, skarpa terriers eftersom vårt val var familjehund i första läget. Med två små barn hemma så är det viktigt med temperamentet hos hunden. Borderterrier, som jag dessutom träffat flera av nu, är en väldigt bra familjehund. Helt otroligt snäll och mild i temperamentet. Höjer man rösten något så slänger hon sig på rygg direkt, undergiven. Man kan inte jämföra en Border med andra terriers och deras temperament.

Harmonerar dåligt med 5-15min drevtider men har själv en Basset fauve och det är en underbar familjehund. Jagar allt du beskriver ovan. Hittar man någon som är riktigt kortdrivande skulle det passa kanon tror jag.

strävhår

Kan bara instämma med Blixten, bordern är en mild terrier och fungerar bra med barn. Gällande söket Blixten så får man inte kräva ett alltför stort sök av en border, de är som sagt en grythund i grunden.

Man ska ha klart för sig att Bordern från början är en grythund. Det är inte alla som skallar på löpan men de flesta skallar nära viltet.

Min tik är bara 16 månader och har därför ingen riktig jaktsäsong bakom sig ännu. Hon har drivit rådjur - fick plocka henne av löpan efter 13 minuter. Hon visar dessutom stort intresse för hjort.

Jag har vid två tillfällen i sommar varit till Mamima Jakt i Boda och tränat på gris i hägn. Hon jobbar skitbra med grisen (instruktören sa att det var den bästa unghunden han sett på länge) och kommer med stor sannolikhet att ställa gris framöver.

Eftersom det är en grythund i grunden så har Bordern den skärpa som även behövs vid grisjakt.

Enda nackdelen just nu med min tik är att hon har ett ganska dåligt sök men det är en mognads- och träningssak.

Jag har ett par filmsekvenser från hägnet som jag kanske kan dela med mig om du är intresserad.

Jag har lagt upp en film på youtube där jag släppte in henne på en vajer-björn. Då var hon bara 13 månader men man kan se hur kul hon tycker det är och skärpan. http://www.youtube.com/watch?v=Ob5kjdF4Fns

Härligt att se henne med björnen, börjar bli riktigt intresserad av denna ras. Skulle gärna se filmsekvenser från Boda-hägnet!

Harmonerar dåligt med 5-15min drevtider men har själv en Basset fauve och det är en underbar familjehund. Jagar allt du beskriver ovan. Hittar man någon som är riktigt kortdrivande skulle det passa kanon tror jag.

Hur långa drevtider brukar de ha?

Hur jobbar dem vid jakt

MrBrowning

Köp en tjt! Jag har 2 små barn, 2 små tyskar.

Det funkar mkt bra. De jagar dessutom som du förväntar dig.

Mvh

qvarnhill

Det är väldigt vanskligt att generalisera raser, det handlar i första hand om individer som är betydligt påverkade av miljö och långt ifrån bara arv. Bästa tipset är att få möjlighet att praktiskt följa så många individer som möjligt i så olika situationer som möjligt och utifrån det försöka få fram ett medel. Jag skulle kunna beskriva Petit Basset Griffon för dig, baserat på de två individer jag har full erfarenhet av och du skulle garanterat tro att det var två olika raser...

Är det en DRIVANDE hund du vill ha så ska du naturligtvis titta på drivande raser och inte andra raser där drev med skall är en mer eller mindre lycklig bieffekt. Personligen tycker jag dessutom att Wachteln är onödigt högbent och skarpsprungen för rådjur om den inte är extremt kortdrivande på gränsen till stöthund.

Önskar dig bara lycka till, all tid du lägger ner före hundköpet kommer att betala sig i längden!

• Like 1
skamhed221

Ägarna till hägnet ville helst inte att filmerna läggs ut på youtube eller liknande men om du PM:ar din adress så ska jag skicka en USB-sticka med filmerna.

Miljöfriend

Det är väldigt vanskligt att generalisera raser, det handlar i första hand om individer som är betydligt påverkade av miljö och långt ifrån bara arv. Bästa tipset är att få möjlighet att praktiskt följa så många individer som möjligt i så olika situationer som möjligt och utifrån det försöka få fram ett medel. Jag skulle kunna beskriva Petit Basset Griffon för dig, baserat på de två individer jag har full erfarenhet av och du skulle garanterat tro att det var två olika raser...

Är det en DRIVANDE hund du vill ha så ska du naturligtvis titta på drivande raser och inte andra raser där drev med skall är en mer eller mindre lycklig bieffekt. Personligen tycker jag dessutom att Wachteln är onödigt högbent och skarpsprungen för rådjur om den inte är extremt kortdrivande på gränsen till stöthund.

Önskar dig bara lycka till, all tid du lägger ner före hundköpet kommer att betala sig i längden!

+1

• 2 weeks later...

Jag har en Griffon Fauve de Bretagne. Otroligt snäll och mjuk familjehund! Lättlärd och villig att lära sig saker också. De är kortdrivande och ställer även gris. Väldigt vassa mot grisarna. Min är bara 5 mån än så länge så jag har inte jagat med henne än men jag har varit med andra Griffoner som har jagat. De jagar i stort sett allt man låter dem jaga. Min Griffon är den första egna hunden jag har. Jag är 16 år. Ingen svår ras att handskas med! Är jättesnäll mot allt och alla. Funkar ihop med såväl småbarn som andra hundar.

Miljöfriend

Alpländaren är en medeldrivare upp mot 40min får den driva på provet vill jag minnas.

Min är otroligt cool hemma, har verkligen en av och på knapp. Det är ändå mest en familjehund, vi har en 3årig grabb och de två är oskiljbara.

ADB är, om den fått rätt gener, en allroundhund , spårar driver ställer men är troligen inte bäst på något. Min har fin återgång i sin egen löpa nu när jag nu släppt han på älg, drev upp mot en kvart och nått kortare ståndskall innan det gått loss. Jagar dom gris lär de jaga allt annat också, prägling på visst viltslag går säkert om du "matar" dom med det viltets dofter från början.

Första gången han "jagade" vildsvin i Boda var han 10månader och andra 11 1/2mån, i det klippet har han strax innan blivit översprungen.

Filmerna bör ses i HDkvalitét.

http://www.youtube.com/watch?v=F_mG5evmAfs

http://www.youtube.com/watch?v=hFhDrc_Q2ro

Du promotar nog lika bra eller t.o.m. bättre än jag gör. :thumbsup:  :yes:

Miljöfriend

Tack för svaren!

Drevtider om cirka 5-15 minuter vore bra.

Tjt och wachtel verkar lämpliga för jakten, men fungerar de verkligen som förstahund?

Hur fungerar Alpenländische Dachsbracke vid jakt?

Hur fungerar borderterriern vid jakt och fungerar de på vildsvin?

10-20 minuter är det normala för en ADB.

ADB fungerar mycket bra vid all jakt och jaktlusten är mycket stor. Är också en av de allra bästa spårarna. :smile:

Har äntligen bestämt mig för att skaffa en jakthund. Det jag söker är en kortdrivande ras som fungerar som förstahund och med familjen. Jagar idag oftast på 460 ha, men ibland på både större och betydligt mindre områden (minsta ca 50 ha). Förekommande vilt är främst hare, räv, rådjur, dovhjort och gris. Finns det någon ras som vore lämplig?

Basset fauve de Bretagne , jakt lust, spårarsom proffs, lydig som fn, snällast av alla hundar , lätt lärd. Driver allt och älskar gris

Jag har en sådan du får gärna prov köra en dag