Publicerat September 7, 201312 yr I Norge ges dessa rekommendationer "Man ger dessutom rådet att man bör skottrensa med en radie av 30 cm runt sårkanalen, för att få bort blyfragmenten." Frågan är då om de slutat äta all vilt som har en diameter på 60 cm? De måste vara grymt duktiga på huvudskott om de ska få nåt kött kvar i vårt grannland http://jagareforbundet.se/jakten/jaktnyheter/2013/091/skottrensa-med-5-cm-marginal/
Publicerat September 8, 201312 yr Man undrar hur länge till vi kommer få använda blyammo i såväl hagel som kula,är ju riksdagsval om ganska precis ett år skulle inte förvåna mig en sekund om bla detta blir en valfråga. Med alla dessa skriverier och rekomendationer så kan det inte låtas passera obemärkt. /Mike
Publicerat September 8, 201312 yr Engelsmännen har ju ätit blyhagel sedan urminnes tider och med tanke på hur snabbt de passerar genom kroppen är jag skeptiskt till huruvida de kan ställa till med någonting i magsäcken och sedmera tarmarna... Att blyfragment och hagel är skadligt för våra rovfåglar som äter räntan är däremot ett faktum vi inte skall ducka för. Ta det ni läser med en nya salt och fundera på hur mycket ni egentligen exponeras för bly och bilda er egen uppfattning! Att putsa bort en radie på 30cm är kanske nödvändigt med en viss kula medans med andra pratar vi om någon cm i värsta fall - här får man själv avgöra vad som är rätt eller fel. Jag kommer att servera mina barn viltkött även i fortsättningen och jag är inte det minsta orolig för dem, hade jag varit det hade de levt på proteinersättning! p.s sen skjuter man ju inte djur mitt i de stora muskelpaketen heller
Publicerat September 8, 201312 yr Problemet blir så mycket större än tänkt iom att bly nu utmålas som ett jätteproblem. Om metalliskt bly nu är så farligt/giftigt/hälsovådligt som utmålas så måste det fasas ut till 100% något annat är inte tänkbart,vad som är intressant är att inga direktiv ges över hanteringen av blykontaminerade inälvor eller bortputsat kött,detta måste ju då i rimlighetens namn klassas som farligt avfall(restprodukter som innehåller blyföreningar) och för sådant finns särskilda hanteringsanvisningar. Var gör man av de 200kråkorna som skjutits med blyhagel? vart tar den hagelskjutna rävskrotten vägen efter den är flådd? Listan kan göras oändlig med restprodukter som har blyföreningar i sig och att detta skulle passera obemärkt när problemet nu ligger högst upp på dagordningen håller jag för uteslutet. Framtiden stavas kopparkulor och alternativhagel...... /Mike
Publicerat September 8, 201312 yr Ännu ett bevis att man gärna skapar problem som egentligen inte finns Med tank på hur vi levt tidigare generationer så är jag inte det minsta rädd för bly i viltkött. Förr då många levde fattigt och i princip självhushållade på kött och fisk så är jag övertygad att man inte putsade bort mycket allt användes och har inte dessa fått problem tycker jag empiren talar ett tydligt språk! Men nu lever vi i tider då det verkar vara högsta mode med restriktioner och anvisningar hur man ska göra. Samma med fisken i Östersjön lyssnar man på myndigheter låter den livsfarlig och dioxin prover man gjort är tagna på gälar och bukfettranden Känner yrkesfiskare som lämnat in egna prover alla långt under gränsvärdet. Ett blyförbud blir sista dråpslaget för många skyttegrenar
Publicerat September 8, 201312 yr Inom jakt så är jag helt ok med att hitta adekvata ersättare till blykulorna, och genom min förkärlek till grova långsamma kulor är det ett icke-problem, men att gå så långt att man vill förbjuda bly finner jag absurdt och är ganska besviken över att ingen organisation faktiskt stöttar oss här? Jag är enbart intresserad av blyfri ammunition med tanke på våra fåglar som inte mår bra av bly i krävan (detta kan jag styra och hantera själv), resten finner jag vara humbug. Varannat år skall bäbisar ebart sova på rygg eftersom det är förenat med livsfara om de sover på mage. De andra åren är det ok igen eftersom någon "kunnig" har uttalat sig... Mina barn har enbart sovit på mage och de friska som nötkärnor! Likväl har de ätit hare och duva med något blyhagel i ibland och det enda problemet man får med det är att de inte går att spola ner i toaletten utan ligger där på botten tills man plockar upp dem Tar vi bort bly helt så kommer lugtgevärsskyttet och .22LR skyttet att bli ordentligt lidande! Visst finns det "miljövänliga" alternativ men till en helt annan kostnad och då försvinner mängddträningen på en gång... Jag ville tidigare byta min .22LR mot en .17HMR men hade helt enkelt inte råd med ammunitionen, så får det inte bli med våra viktigaste övingskalibrar till både gevär och pistol.
Publicerat September 8, 201312 yr Ett blyförbud blir sista dråpslaget för många skyttegrenar Usch ja,mitt eget skytte kommer säkert minska med 80%. Luftgevär,klass4 vapen kommer helt dö ut,pistol/revolver kommer påverkas kraftigt. /Mike
Publicerat September 8, 201312 yr Intressant att notera är att i Norge diskuteras åter att tillåta blyhagel för jakt då det enda ekonomiskt realistiska alternativet stålhagel dödar alldeles för dåligt, samtidigt konstaterar dom att dokumentationen runt blyrisker är för bristfällig för ett förbud. Nu spelar väl det här ingen roll för oss i det långa loppet då bly,kadmium och kvicksilver skall vara utfasat år 2020 om jag minns rätt men varför denna akuta hysteri,använd dessa sju år som är kvar till att hjälpa oss med att ta fram bra alternativ i samtliga kalibrar och vapentyper istället. /Mike
Publicerat September 8, 201312 yr Ännu ett bevis att man gärna skapar problem som egentligen inte finns Det jag hela tiden funnit lustigt är vilka som hela tiden gräver upp idicier i frågan, folkhälsoinstitutet? miljöparitiet? Naturvårdsföreningen? Nä, vårt eget jägarförbund via statliga anslag. Bly är en tungmetall som är potentiellt farlig och det vet vi nog. Men även koppar är en tungmetall som skall behandlas med respekt. Jag begriper mig inte på det egentliga syftet men kanske finns det en fantastisk förklaring, ej ännu kommunicerad.
Publicerat September 8, 201312 yr Jag tror att vi inte skall underskatta Livsmedelsverket. De har uttalat att höga blyhalter är ett problem. Och vårt förbund ger rekommendationer på hur man minskar riskerna samt deltar i forskning kring hur farligt det egentligen är. Har svårt för att vara jättekrutisk mot detta. Jag är tom övertygad om att mer forskning kommer visa att riskerna inte är så stora. Vore intressant att ta några paket färs med blyfragment. Steka några köttbullar och mäta blyhalter i blodet på konsumenten. Borde finnas en eller två frivilliga...
Publicerat September 8, 201312 yr Man behöver inte göra det svårare än vad det är,ta kontakt med några hundra jägarfamiljer med dokumenterat intag av x antal kilo älgkött per år och ta blodprover under ett år. Detta löser ju dock inte frågeställningarna runt hanteringen av slakt och styckavfallet samt hagel och kulskjutet vilt som inte används i köket, säkert någon som snappar detta,ringar på vattneteffekten... /Mike
Publicerat September 8, 201312 yr Jag anmäler mig som frivillig att ta tester på. Jag kan till och med äta köttkullar preppade med blyhagel för att se om några värden ändrar sig under ett år! Vidare kan jag exakt redovisa hur jag putsar sårkanalen i de vilt jag fällt och vart jag gör av med detta samt räntan. Det finns ju redan enormt mycket forskat på fåglarna så nu behöver de bara kolla hur det är med oss jägare. Jag kan göra det helt gratis också!
Publicerat September 8, 201312 yr Fåglarnas matsmältning. Framförallt med kräva och muskelmage skiljer ju rätt mycket från vår. Känner mig ganska säker på att det kommer synas i resultatet om det blir någon dylik forskning. Jag kan förstå logiken i att riktigt små fragment är värre för kroppen än mer homogena kroppar. Men är inte orolig för resultaten. Däremot så är det inte helt otänkbart att vissa typer av varmintkulor kan vara olämpliga om köttet skall konsumeras. Framförallt om det skall konsumeras av fåglar...
Publicerat September 10, 201312 yr ingen som tror att lufteten vi andas är farligare? lägg pengar på vettiga saker än ett litet bly skott, undra vad sådana här frågor på hög nivå kostar,, men det blir väll säkert någon skatt på det, så e staten glada för att dom har lyckats tjäna pengar, så pratar vi inte mer om det.^^
Publicerat September 11, 201312 yr Man behöver inte göra det svårare än vad det är,ta kontakt med några hundra jägarfamiljer med dokumenterat intag av x antal kilo älgkött per år och ta blodprover under ett år. Detta löser ju dock inte frågeställningarna runt hanteringen av slakt och styckavfallet samt hagel och kulskjutet vilt som inte används i köket, säkert någon som snappar detta,ringar på vattneteffekten... /Mike Det är just en sådan undersökning vi håller på med. Och det är en motsvarande undersökning som just genomförts i Norge och som är anledningen till att de nu gått ut med begränsande råd för konsumtion av viltkött. Vi rekommenderar sedan 2009 just precis att alla slaktrester som kan antas innehålla bly, samt blyskjutet vilt, måste hanteras så att vilt och hundar inte kommer åt det. En viktig anledning är att rovfåglar hade, och fortfarande har, höga halter av bly i sig. OCH att man när man röntgar dem regelbundet ser att de fått i sig ammunitionsrester med födan. Har regelbundet träffar med myndigheter och ornitologer om detta. Är de nöjda med våra insatser så långt? Nej. Är det ett problem för oss? Ja.
Publicerat September 11, 201312 yr Halloj Fredrik. Att man ska hantera restavfall med blysplitter i sig är nog de flesta här på det klara med men hur? Det skjuts åtskilligt med räv,grävling och tex bäver i sverige varje år,många med kulor typ v-max vilka gör hela kroppen till en blybehållare och även blyhagel används i stor utsträckning. Oaktat om djuret flås eller inte så var gör man av kroppen på rätt sätt,visst under barmarksperioden så kan man gräva ner det men det vet både du och jag att det är nog sällan någon gör det,att systematiskt skicka avfall med blyföreningar i sig till förbränning rekomenderas inte då det sprids i atmosfären. Om man nu trots allt gräver ner sina rävkroppar samt övrigt slakt/styckavfall så går ju bara det så länge det inte ligger två meter snö samt är en meter tjäle i marken,var gör man av det det då? Vidare nu när man öppnat pandoras ask och erkänner att bly är ett problem så undrar jag hur bergsäkra ni är på alternativen. Norska försvaret började med zinkammunition men soldaterna blev sjuka och det lades ner. Amerikanska försvaret gick över till tungstenpolymerprojektiler men slutade med det då undersökningar visade att den var mer löslig i naturen än bly och ny forskning visade att det kan vara cancerfrankallande då djurförsök framkallade leukemi. Vi vet vad vi har men vet vi vad vi får och vilka eventuella framtida effekter som kan inträffa? /Mike
Publicerat September 11, 201312 yr Mike, håller helt med om att avfallshanteringen är ett problem, åtminstone om man skjuter mycket vilt. Detta är helt klart en bidragande anledning till att jag själv lagt om mitt ammunitionsval. Skönt att med gott samvete kunna fortsätta som förut, helt enkelt. Personligen är mitt användande av varmintkulor så begränsat att soptunnan räcker, men jag inser förstås att det inte gäller alla. Det spelar ingen som helst roll att vi erkänner att bly orsakar en del problem; alla myndigheter är redan väl medvetna om detta. Eller, rättare sagt, vi har allt att förlora på att förneka vad de med säkerhet redan vet. Genom att samarbeta och visa att vi vill och kan hantera problemen kan vi förhoppningsvis få fortsätta använda bly i ammunition. Och blir det någon form av inskränkning så är det BETYDLIGT lättare att konstruktivt diskutera hur man undvika onödigt långtgående eller snabba omställningar om vi visar ansvarstagande och håller en konstruktiv dialog med ansvariga myndigheter. När det gäller alternativ så går utveckling trots allt framåt. Efter vad jag förstått ryktesvägen går vi nu troligen mot ett förbud mot blykulor i Tyskland. Blir det så kommer detta sätta ännu mer press på tillverkarna att finna alternativ för olika applikationer.
Publicerat September 11, 201312 yr Ja jag hoppas att vi får behålla bly till åtminstone delar av jakten för forskning runt alternativen måste göras över tid för att få fram trovärdigt och tillförlitliga resultat. Som det är idag så är det bara kopparkulor och stålhagel som är helt säkra inom alla områden. /Mike
Publicerat September 11, 201312 yr Som det är idag så är det bara kopparkulor och stålhagel som är helt säkra inom alla områden. Vad du säger är alltså "copper bullets ARE the solution"?
Publicerat September 11, 201312 yr Ja ur ett toxicitetsperspektiv-dock INTE ur ett ytterballistiskt samt terminalballistiskt perspektiv. /Mike
Publicerat September 11, 201312 yr Ja ur ett toxicitetsperspektiv-dock INTE ur ett ytterballistiskt samt terminalballistiskt perspektiv. Sorry - kunde inte låta bli
Publicerat September 11, 201312 yr Mike, håller helt med om att avfallshanteringen är ett problem, åtminstone om man skjuter mycket vilt. Detta är helt klart en bidragande anledning till att jag själv lagt om mitt ammunitionsval. Skönt att med gott samvete kunna fortsätta som förut, helt enkelt. Personligen är mitt användande av varmintkulor så begränsat att soptunnan räcker, men jag inser förstås att det inte gäller alla. Det spelar ingen som helst roll att vi erkänner att bly orsakar en del problem; alla myndigheter är redan väl medvetna om detta. Eller, rättare sagt, vi har allt att förlora på att förneka vad de med säkerhet redan vet. Genom att samarbeta och visa att vi vill och kan hantera problemen kan vi förhoppningsvis få fortsätta använda bly i ammunition. Och blir det någon form av inskränkning så är det BETYDLIGT lättare att konstruktivt diskutera hur man undvika onödigt långtgående eller snabba omställningar om vi visar ansvarstagande och håller en konstruktiv dialog med ansvariga myndigheter. När det gäller alternativ så går utveckling trots allt framåt. Efter vad jag förstått ryktesvägen går vi nu troligen mot ett förbud mot blykulor i Tyskland. Blir det så kommer detta sätta ännu mer press på tillverkarna att finna alternativ för olika applikationer. När ? ( Något nytt? Jag har hört dessa tongångar under lång tid nu, ända sedan jag satt bredvid någon NABU-företrädare (tror jag det var) på ett flygplan till USA 2003) Var ? (Regionalt på delstatsnivå eller hela landet Tyskland) Raggarö
Publicerat September 11, 201312 yr Vem är det egentligen som bestämt att tungsten eller volfram är ett bra ersättningsmedel istället för bly? Det finns inte särskilt mycket forskat om det och det som finns visar på en mycket snabbare urlakningsgrad än bly samt sannolikt cancerogent. /Mike
Publicerat September 11, 201312 yr Jag har läst några artiklar om detta, bl.a. den här: http://www.wired.com/dangerroom/2009/04/toxic-tungsten/ Jag blev lite intresserad då jag läste om de norska försöken att "bryta blytrenden" Gjeninnfører blyammunisjon for å opprettholde beredskapen - nyheter - Dagbladet.no Miljøammunisjon skaper bry for Forsvaret - VG Nett om Forsvaret Skulle inte bli överdrivet förvånad om det i framtiden kommer någon forskarrapport om kopparns giftighet..... Raggarö
Publicerat September 11, 201312 yr Skulle inte bli överdrivet förvånad om det i framtiden kommer någon forskarrapport om kopparns giftighet..... Då sitter vi vackert där.....enda möjliga projektil som finns kvar då är pil och båge. /Mike