Publicerat Oktober 25, 200619 yr Vad gör ni med skjutna fåglar när ni går utan ryggsäck ??? Har fågelsnaror som man fäster med en karbinhake i bältet
Publicerat Oktober 25, 200619 yr En klass1 studsare tycker jag skulle bli tungt, och jag är ändå i rätt god kondition. Tycker 22:an svider rätt bra på axeln efter halva dagen. Överlag försöker jag minimera vikten jag släpar på, utan att gå till överdrift. Använder ryggsäck av "cykelmodell", d.v.s. bara en rem över vänster axel för lättare skytte (högerskytt). Tar bara med mig dricksvatten i petflaska 0.5 L (övrig proviant i bilen), första förband, kniv, mobil, skithuspapper, ammo, tändstickor, kompass och pannlampa. Skjutna fåglar har jag en nätkasse av pensionärsmodell till, spänner fast den utanpå ryggan. Ska jag gå långt utan att komma tillbaks till bilen tar jag förstås med mig matsäck. Patronbälte skyr jag som pesten, tycker endast att de ger skavsår. Funderar t.o.m. på att skaffa hängslen för att helt slippa bälte, vilket bara skaver in massa svettkristaller i skinnet.
Publicerat Oktober 25, 200619 yr Jahaja var iväg idag. 3 dm snö så jycken hade väldiga problem > Blir lämna hon hemma nästa gång och sno på sig skidorna istället. Jippiiii nu börjar toppfågeljakten
Publicerat Oktober 25, 200619 yr Vad gör ni med skjutna fåglar när ni går utan ryggsäck ??? En specialare Två set med fågelsnaror, den ena fäster man runt huvudet på fågeln och den andra runt fötterna. Sen hakar man ihop karbinhakarna och slänger fågeln över axeln som en axelrem. Det funkar bara på orre och uppåt så det optimala är att skjuta en tjäder eller hare först innan man går på det mindre viltet
Publicerat Oktober 25, 200619 yr Många bra tipps ;D Själv har jag både rygga o bösan utanpå den i vapenrem. På ryggan har jag fågelsäck. Dock får det max plats 2 tjädrar i den o då blir den tung. Tycker de funkar fint. O då har jag extrema nackproblem!!! Se bara till o ha en rygga med bra avlastningsbäälte så du inte bär så mkt vikt med axlarna. Var ut ett par timmar idag o hunden gjorde 5 helt perfekta jobb. Nu var det bara så att skaren lät så in i h..vete att fågeln var borta då jag kom. Hörde flogen då jag var en20-30m ifrån hunden! Såg en tjäder utom räckhåll O stoooor va den! Fick dock skjuta mig en orrhön på perfekt hundarbete strax innan hemfärd ;D ;D Tjädern tar vi nästa gång!
Publicerat Oktober 25, 200619 yr Grymt fin bild, hur har du tagit den? Ljuset ser inte ut att komma från blixten, är de bilens strålkastare?
Publicerat Oktober 25, 200619 yr Japp! Hade inte tid o fota under jakten så jag arangera lite bilder innan jag for hem Men de e en hemlis. Berätta inte för ngn! Tar bort lite av stämmningen i bilden då : ;D ;D ;D
Publicerat Oktober 25, 200619 yr Hehe, snyggt att du fick med den fina horisonten Till saken om att bära två bössor, ryggsäckar osv. Tror att våra jakter i norra delarna av landet är ganska olik jakten i söderut. Ryggsäcken är alltid obligatorisk, och skulle nog inte vilja bära hem en tjäder(om man nu råkar få en) i snara halva turen hem. Och jag tycker inte heller om att gå med mycket prylar i byxfickorna, rörligheten blir lite sämre och byxorna tyngre. Turerna vi brukar gå på helgerna är oftast från morgonen(7-8-9.00) till allt efter 15.00, om man kör kvällsturer på vardagar är det lite annan sak. Som i söndags tex räknade farsan efteråt att vi gått ca 18 km fågelvägen. Vissa använder ju olika mått på hur långt man egentligen gått i skogen, jag väljer att inte fundera på det desto mer. Men jag kan jag säga att de känns i benen. Om 2 bössorna kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte har någon erfarenhet av det personligen..
Publicerat Oktober 25, 200619 yr Som T.S säger så jagar de flesta av oss på så sätt att man är ute i skogen så snart det ljusnat, oftast äter man en stadig lunch också för att orka med resten av dagen.. En chokladkaka och vatten blir man inte speciellt glad av Så därför har man en smidig ryggsäck med allt nödvändigt i, bilen ser man sällan före jaktdagen är slut... Jag är inte vältränad eller i speciellt god form, men att konka runt på en välfylld ryggsäck + vapen och ev ripor/tjäder är sällan några problem, trots att man går hela dagarna.. Jakt ska vara trevligt och fridsamt, varför jäkta och ha sig i onödan? ;D Mvh
Publicerat Oktober 25, 200619 yr Måste slänga in en brasklapp! Bara för att jag bor i Västernorrland e jag ändå Skåning i botten! Har alltid haft ryggsäck på turer jag gjort. Så att de skulle vara ren lokal kultur att bära ryggsäck tror jag int på. Men så ble jag intutad massa konstiga saker i scouterna som ung iof ;D (mkt nyttigt me )
Publicerat Oktober 25, 200619 yr Och att sitta och käka i 1-1,5 timme vid en stor brasa av "tervas" är de då inte nå fel på. Måste nästan påstå att det är halva nöjet Särskilt en tur för några veckor sen, första snön hade just kommit och det var ändå rätt milt, efter en timme i skogen var man blöt igenom och när man efter 2-3 timmars knatande skulle börja eld, så tänkte jag att vilken jävla tur att farsan alltid vart en anhängare till stora eldar, för då hade man då inte direkt velat sitta vid nån liten eld gjord på lite pinnar och stickor. Men när vi är i fjällvärldenså brukar vi bara ha med termos med varm dryck o nån macka lr nått. Jimbolo, menar väl inte direkt på att det skulle vara nån lokal kultur, hehe Men vill att de som inte hållt på med tjäderjakt(jakt i övrigt) så mycket ska komma i insikt att det enda rätt(för mig iaf) är att bära ryggsäck. Om jag skulle tvingas välja bort 2 grejjer av ryggsäck, hagel, studsare så skulle jag nog ta ryggsäckl och studsare så här pass sent på året, delvis för att man redan hållt på med hageljakt mycket under seongen. Men vädret och berorede på hur marker ser ut spelar ju också in.. MVH T.S
Publicerat Oktober 25, 200619 yr Men nu i eftehand kom jag på att jag bärt hagel och studsare en tur, och tyckte inte att det var särskilt farligt, dessutom första turen på året. Det viktigaste är nog att man får bössan bra över ryggsäcken och den hålls där(och att bössan kanske inte heller är någon tungviktare), och samtidigt så spelar det ju också in att(iaf här uppe) så blir det kärle i backen ungefär samtidigt som man ska ta fram studsarn. Och då blir de ju inte lika tungt att gå och då kan man kompensera detta till ungefär samma fysiska prestation.? Det sistnämda var dock bara en teori. MVH T.S
Publicerat Oktober 26, 200619 yr fin bild. var ut på morgonen med hunden. fick skuta en järpe :- undan hunden som stod perfeckt. Sen kom jag på ett tjäder spår på nysnön som vi följde en bit när bjällran blev tyst han inte fram inan jag hörd den for > men jag vet var han håller hus
Publicerat Oktober 28, 200619 yr Jag och Jonti var ute några timmar idag, vi såg spår utav bara fan räv, hare och en del ripor hade vart i farten. Men vi fick knappt se nått levande, men i slutet av turen stötte vi på en rip-flock, men fick inga, var lite taskiga lägen.. :/ Nåväl, ska åka till finska tornedalen idag för att jaga fågel i 2-3 dagar, ska ju tydligen vara bra med fågel. Rapporterar om det senare. Hade
Publicerat Oktober 28, 200619 yr ...ska åka till finska tornedalen idag för att jaga fågel i 2-3 dagar, ska ju tydligen vara bra med fågel. Rapporterar om det senare.Hade Lite sotis blir jag nog Själv drar jag till skogs imorgon för heldagsjakt. Uppdraget är att få till lite bra aktionbilder om de int rycker för mkt i avtryckarfingret. Blir inga bra bilder ändå i så fall Hoppas bara det lagt sig lite snö på skaren så de e jaktbart. Återkommer med resultat!
Publicerat Oktober 28, 200619 yr Har jagat i Svenska tornedalen utan vidare framgång.. Var idag med T.S och som sagt, det var närmast dött tyvärr.... Hade tänkt prova att knata upp på nått fjäll här i närheten i morgon eller vid annat lämpligt tillfälle för att prova lyckan där. Mvh
Publicerat Oktober 31, 200619 yr Så gick den här tråden i IDE o släppte fram toppjaktstråden. Hur kan man då avsluta den om inte med en historia o bild : Under snöstorm treva jag mig fram i ung tallskog o lät hunden jobba lite. Kammokläder på, toppbössan på ryggen o blysprutan i hand. Efter nån timme kommer plötsligt en orrtupp o landar 3-4m framför mig o tar skydd bak en ungtall. Inte längre än man skulle kunna slå ihjäl den me kolven. Men jag e ju rädd om bössan så jag sätter ett par hagel i huvet så fort de stack fram. Kändes nästan lite som fusk. Men orre e för gott för att man inte ska ta de chanser som ges Hunden hade ngr jobb på mkt skygg fågel både på backe o i träd. Då han rev upp ett gammalt sår så gav jag upp o återvände till bilen. Gissa om jag ble paff då ja kom ut 80m längre österut på samma hygge. Fram med gps:en o sen bar det rakt av till bilen. Snöstormar e inte att leka me o vinterlandskap e förädiska i ungskog Ett stånd på toppande fågel ble de på tillbakavägen men JAG hörde bara vingarnas slag. Nu o framåt e de toppjakt som gäller o hunden får följa som apportör! (Dvs om inget drastiskt väderomslag händer)
Publicerat Oktober 31, 200619 yr Grann pippi I morgon blir det antingen skogsfågel eller en tur upp mot kalfjället, får se vilket man väljer.. Synd bara att det väntas vara runt -20 grader ute.
Publicerat November 1, 200619 yr Snyggt, jimbolo. Visst är det konstigt med jakt? Ibland går man runt i timmar utan att se något, ibland kommer till ens fötter och nästan ber om att man ska skjuta. Jonti: Rapport önskas. Frys så gott! ;D
Publicerat November 1, 200619 yr Här var bilden ja....Grattis ;D ;D!!! Nu blir man sugen på toppfågeljakt....
Publicerat November 1, 200619 yr Jonti: Rapport önskas. Frys så gott! ;D Jodå frös gjorde jag och enda livstecken som visade sig var en flock svanar som verkade lite vilsekomna.. Knallade runt mellan vindkraftverket och ednavara idag, var lite kall och less så vi ides inte gå upp mot fjället.. Vi såg lite ripspår och rävspår fanns det till en smärre förbannelse.. Fyra jaktdagar i följd utan att knappt ha sett något eller fått ett enda skott tillfälle, börjar lessna lite nu.. :- Får väl vänta på skidföre och fa ut med studsarn istället och pröva lyckan.. rosen du har inte nån vink om vart man kan titta efter toppfågel här i trakterna? : :-* ;D Mvh Jonas
Publicerat November 1, 200619 yr var ute och jagade gråfågel med kombin idag första dagen med snö. dom har inte börjat toppa än men dom trycker otroligt hårt fick inget bra skottillfälle ändå. fick med mig en hare hem istället.
Publicerat November 1, 200619 yr Såja, nu är man hemkommen. Söndag 29/10 -06: Kom till byn kring 13.00-14.00, jag och kussen for iväg till en myr för att knata lite, först och främst för o fota, de var rätt fint väder så.. Vi gick i ca 5 min och kom ut på myren, vi hinner 50 m ut på den så flyger 9 orrar rakt över huvudena på oss, ca 25-30 m:s håll, och så är man beväpnad med kamera, typiskt :/ Vi forstsätter korssa myren och efter kanske 5 min så ser kussen orrar ca 100 m bort i myrkanten, vi såg dom inte tidigare eftersom dom bara syntes mot horisonten. Jag tog stativit och satte på telen och fotade, sen jag jag närmare två gånger och fotatde tills dom lyfte på ca 60 m håll, totalt lyfte väl 10 fåglar från träden och marken, fan om man hade haft nån studsare Vi knatade vidare en stund men hittade dom inte mer. Lördag 30/10 -06: Vi vaknar 06.30(05.30 svensk tid), som lägst visade termometern 21- efter vägen men där vi började gå så var det strax under 18-, vi han inte gå så länge innan vi hörde att Tessi håll på skälla i skogen och under första timmen så hörde vi och såg vi mycket fågel, orrar, en tjäderhöna, ripor, dom höll till i den ganska unga tallskogen. Hade en orrtupp på ganska fint håll men naturligvis så skulle jag ju runda den stora granen på just fel sida, inga bra lägen på nått :/ Vi sökte kring myrar och nåra små hyggen men vi såg inga orrar, farsan sa att när han jagade förr i tiden(ca 25-30 år sen), när man stötte orre redan i september så hittade man ofta dom sittande i något träd i närheten. Men inte idag iaf. Nåväl under dagen hittade vi bara en ripa som jag fick. Vi åkte hemmåt vid 2 tiden och direkt när vi kom tillbaka så bestämde jag mig för att fara ut för att kolla efter orrarna som förstört min sömn kvällen innan. Lämnade ryggsäcken(hör och häpna!), tog 7x57:an och kameran och for ut. Efter kanske 15 min kom jag till stället där dom satt under gårdagen, inget där. Fortsatte vidare in i en "vik" i myren. Och så ser jag en svart boll i björken på ca 150 m:s håll, fy vad hjärtat började bulta, jag gick en bit närmare i skydd av några små tallar och så lade jag mig ner i vid en tuva. Fy helvette vad spännande det var, jag plockade upp patronasken ur fickan och tog 2, drog upp slutstycket och skulle börja mata in men tappade den naturligvis i snön, putsade till den lite snabbt och smälte den lite i handen och in i loppet. Men då gick inte slutstycket helt igen, det gick fram men bara halvägs "ned", jag tänkte att va fan. Tog ut skottet ur loppet och kollade, det var lite skikt is runt hyls-halsen(skamligt), och så tog jag o pillade lite och höll på att in med ett skott i loppet och ut igen flera gånger varje gång kom det ut lite is och till slut så gick utstycket igen, vilken lättnad! Jag provad lite tidigare hur trycket var i kylan, eftersom jag märkt att det kan vara lite annorlunda i kyla på denna gamla bössa. Sen så lade jag mig i en bra ställning, men eftersom det är en rätt tung bössa så var det bara att rikta, sen kramade jag avtryckaren. Pang och orrtuppen trillade ned från björken. Jag räcknade inte steg till björken men var väl strax över 100 m, det visade sig att orren suttit i en björk som växt upp ur ett dike på en gammal skogsväg, så den föll på vägen, men hade tagit sig till diket på andra sidan vägen. Nog var man allt nöjd när man lyfte sin första orre, och en grann tupp dessutom Tisdag 31/10 -06: Sista jaktdagen på skogsfågel i Finland. Idag så vaknade vi lite senare vid 7.00 så vi kom ut till skogen vid 8.00. Det började ganska lungt, vi började att gå igenom lite dåliga marker en stund på morgonen för att få gå bra resten av dagen. Efter en halvtimme så kom vi till ett litet berg, där höll hunden på att skälla på olika ställen och vi gick närmare men det förflyttade sig hela tiden och efter kanske 15 min så kom hunden till oss igen, fåglarna hade väl dragit. Vi gick till myrkanten och farsan upptäckte direkt orrar i talltopparna på andra sidan, säkert 300 m bort. Farsan frågade om jag ville prova, men jag tänkte att jag har ju skjutit en igår redan och han har inte gjort det på år och dar så.. Han började göra ansmygning och jag satte mig för att vänta, men han hann inte långt förän dom lättade. Vi antog att dom inte flög så långt och vi gick en bit åt andra hållet och gick en liten slinga för att kolla lite yngre skog, sen gick vi en bit efter en gammal väg, därifrån så såg jag orrarna igen och farsan kontrollerade med kikare,"mm, visst är det de". Vi beslöt oss för att gå efter vägen som går en halvcirkel för att få bättre ansmygnings möjligheter. Vi hittade dom igen och jag satte mig och väntade, efter kanske en kvart så sköt farsan, men kom tillbaka, utan byte. Vi gick senare och kollade stället, vi räknade att han hade skjutit på över 200 m, det hade vart svårt att komma närmare så han hade provat, men miss. Syntes inga spår under trädet så det var helt enkelt bom. Under dagen så hade vi lite fågelkontakt men mestadels från marken med väldigt dåliga lägen. Jakten avslutad.. Att orrarna kan uppträda så annorlunda, från dag till dag, område till område.. Både söndag och måndag då jag fotade kunde jag helt okamoflerad, komma orrarna väldigt nära men tisdag så lättade dom på nästan 300 m fast man var kamoflerad. Men jag tyckte att det var väldigt kul att jaga orre, då har man genast fler arter. Uppe i Kiruna har vi ju som sagt inte orre(nån enstaka kan man tydligen stöta på, ytterst ovanliga). Vad jag sett och hört om tjädrarna i tornedalen så verkar det vara klent sen snön kom, dom har som försvunnit. En kille sa att man stöter på stora flockar med tjäderhönor, och enligt farsan så kan det vara flytt på gång. Kanske är lika tomt nästa år som förra året. Hoppas isf att dom löper linan ut och kommer upp till oss lagom till januari, och inte vänder hemmot mot öst. Han sa även att han pratat med nån jägare från östra Finland, och där hade man tydligen fågel till en förbannelse, troligen stora skogsbränder i Ryssland som orskat detta. Fan va mycket det blev skrivet Hoppas någon orkar ta sig igenom det. Har även bilder som jag måste fixa in lite senare.. Hade / T.S