Publicerat September 5, 200619 yr Idag blev jag uppringd av min markägare där jag jagar hjort. Hon hade i sin tur blivit uppvaktad av bonden som arrenderar jordbruket av henne och han var arg. Påstående 1: I år har han odlat korn och mig veterligen så äter inget klövvilt korn,däremot så kan vissa trampskador uppstå. Han hävdar att skörden endast blev 2,5ton per hektar mot förväntade 5,de skador som jag sett är de stigar genom säden som hjortarna skapat ca 6-8st,inga områden har blivit nedtrampade. Till saken hör att min markägare absolut vill att jorden ska brukas som den alltid gjort,ingen träda här alltså. Är det någon som kan svara på om detta är troligt på en yta av 15Ha? Påstående 2: Han hävdar att han har skyddsjakt på hjort (egna marker) under perioden maj-juni vilket jag genast avfärdade som en ren och skär lögn....eller finns det någon som hört talas om det? Vad han var ute efter var att få skjuta sig ett antal hjortar på "min" mark för att kompensera för inkomstbortfallet vilket jag vägrade gå med på. Nu vill min markägare att jag för att tillmötesgå hans krav ansöka om skyddsjakt under brunstuppehållet(vilket jag inte alls är sugen på) och dessutom vill hon att jag ska dubbla avskjutningen från 10 till 20 hjortar per säsong(vilket jag har mycket svårt att tänka mig) Vad kan man göra? Finns det någon anna gröda som är"hjortvänligare" eller finns det något annat bra argument att kontra med? /Micke
Publicerat September 5, 200619 yr Att hjortarna skulle ha halverat skörden finner jag inte troligt, det är snarare den torra sommaren som är boven i dramat. Det verkar som jordbruksarrendatorn enbart vill fylla frysen. Likväl så är det ju ett svårt problem eftersom man inte vill stöta sig med markägaren. Jag tycker att du ska sätta dig ned med båda parter och försöka diskutera fram en lösning. Kanske nöjer dom sig med en lite mindre ökning av avskjutningen om du kan visa på hur mycket hjort det finns och hur stammen är sammansatt. Se till att ha bra på fötterna inför diskussionen. Ta dessutom reda på så mycket fakta och forskningsresultat som möjligt om viltskador på korn, mig veterligen så är det som du säger att inget klövvilt äter det. En annan idé kunde vara att ta kontakt med jaktvårdkonsulenten i ditt län och se om han kunde hjälpa dig med bra argument eller till och med medverka vid diskussionen Huvudsaken är att du behåller ditt lugn och visar förståelse för båda parter, annars är risken stor att det skär sig fullständigt och du på sikt förlorar marken. Angående skyddsjakt under brunsten så kan du ju ansöka om det, men det behöver ju inte betyda att du utnyttjar det. En liten fuling du kan köra är att du skriver en ansökan med en riktigt dålig morivation så att du får avslag. Önskar dig lycka till i förhandlingarna och hoppas att det löser sig!
Publicerat September 5, 200619 yr Sax verkar ha stenkoll, precis mina tankar! Slå en signal till... den enda jag kommer på nu är Daniel Ligné. Han är iofs och jagar älg men jag kan tjoa till då han kommer hem om du vill.. Just frysbox tesen låter ruskigt trovärdig dessvärre... Se till att markägaren får veta hur det verkligen ligger till dvs hjort käkar inte korn så kanske denne kan stå på sig något.. Mvh!
Publicerat September 5, 200619 yr Usch, låter tråkigt det här, kan inga råd inom detta men jag hoppas innerligt att det löser sig väl och att du får behålla marken.se om du inte kan slänga till bonden en trafikdödad hjort som plåster på såren, du kan ju säga att du sköt den på bar gärning när han var på väg att gå på"hjortstigen" i åkern
Publicerat September 5, 200619 yr Som nämts innan angående den lilla skörden per hektar så är det ju sommaren som ställt till det med torkan och inte tror jag att någon hjortstackare har skulden. Om klövvilt äter korn gör dom väl det på vintern/våren på otröskade fält när ej annan mat finns att tillgå för vem vill tugga korn med vassa fennar??
Publicerat September 5, 200619 yr Idag blev jag uppringd av min markägare där jag jagar hjort.Hon hade i sin tur blivit uppvaktad av bonden som arrenderar jordbruket av henne och han var arg. Påstående 1: I år har han odlat korn och mig veterligen så äter inget klövvilt korn,däremot så kan vissa trampskador uppstå. Han hävdar att skörden endast blev 2,5ton per hektar mot förväntade 5,de skador som jag sett är de stigar genom säden som hjortarna skapat ca 6-8st,inga områden har blivit nedtrampade. Till saken hör att min markägare absolut vill att jorden ska brukas som den alltid gjort,ingen träda här alltså. Är det någon som kan svara på om detta är troligt på en yta av 15Ha? Påstående 2: Han hävdar att han har skyddsjakt på hjort (egna marker) under perioden maj-juni vilket jag genast avfärdade som en ren och skär lögn....eller finns det någon som hört talas om det? Vad han var ute efter var att få skjuta sig ett antal hjortar på "min" mark för att kompensera för inkomstbortfallet vilket jag vägrade gå med på. Nu vill min markägare att jag för att tillmötesgå hans krav ansöka om skyddsjakt under brunstuppehållet(vilket jag inte alls är sugen på) och dessutom vill hon att jag ska dubbla avskjutningen från 10 till 20 hjortar per säsong(vilket jag har mycket svårt att tänka mig) Vad kan man göra? Finns det någon anna gröda som är"hjortvänligare" eller finns det något annat bra argument att kontra med? /Micke Ang. skyddsjakten så beslutar länsstyrelsen om detta. Hör med dom. Vi har haft skyddsjakt på kronhjortar som rymmt från hägn och där beslutade länsstyrelsen. Resten vill jag inte svara på.
Publicerat September 5, 200619 yr Du har fått bra argument redan, ha torrt på fötterna och fakta, föreslå en viltåker en bit bort så väljer kanske hjortarna att gå dit istället, angående skörden så är det den torra sommaren som ligger bakom, kornen är nog små, skulle det vara hjortarna så har han väl försäkring eller kan ansöka om detta i viltskadefonden om jag minns rätt.
Publicerat September 5, 200619 yr Författare Tack för alla tankar och bra svar,tar med mig dom. Torkan låter väldigt troligt då jag nu kan se sambandet med att jag tyckte stråna var kortare än normalt med små vippor Kanske gjorde jag mig själv en otjänst genom att vara väldigt försiktig med att skjuta hondjur överhuvudtaget de första fem åren. Har de senaste två åren haft som målsättning att skjuta mycket kalv men misslyckats i det med följd att det finns väldigt många ungdjur på marken. Dessutom så är vi flera jaktlag i området....om jag dubblar avskjutningen så skjuter jag "deras" hjortar också och blir nog allmänt illa omtyckt :- Ska föreslå att vi ställer om en lång smal åkerlapp till viltbete för att minska trycket på den övriga marken,vad kan vara lämpligt att så in som sommarbete till hjort,klöver? /Micke
Publicerat September 6, 200619 yr Du har fått många goda svar redan, men här kommer ytterligare reflektioner. Hjort, rådjur eller älg betar bara i undantagsfall korn. Därimot kan kronhjorten ställ till med väldigt stora skador i höst och vårvete (självupplevd) > Ett klövdjur som därimot älskar vårkorn är vildsvinet och då i första hand i mjölk och degmognad, Själv sår jag viltåkrar i Juli med vårkorn och det är mycket uppskattat av vildsvinen under sep-okt. Dessutom är kostnaden löjligt liten jmf med andra viltgrödor samtidigt som det är väldigt etableringssäkert. Är du säker på att grisen inte kan vara boven i dramat? Mvh Magnus
Publicerat September 6, 200619 yr Om inte jag minns helt tokigt så har du en mindre mark som angränsar till ett större gods? Jag brukar ägna en helg där per år vilket är samma upplevelse som alltid. Sjukt med hjort och avskjutningen är nånstans mellan 100-200 hjortar/år vilket jag då är tveksam till att din ökning ifrån 10 till 20 hjortar skulle göra ngn större skillnad i beståndet. Dock tror jag som du redan har påpekat att du skulle säkerligen reta upp en och en annan granne. Dessutom är han inte ensam om problemet med dålig skörd, alla bönder runt omkring mig har haft en riktig skitskörd pga torkan och har han dessutom hållt på ett tag med detta så är givetvis han också väl medveten om att det är torkan och inte hjortarna.
Publicerat September 6, 200619 yr Författare Är du säker på att grisen inte kan vara boven i dramat?Mvh Magnus Nej jag är inte säker på det.....hmmm Det du skriver var nyheter för mig och väcker nya frågeställningar,under förra hösten och vintern så hade jag svin på marken. Såg en stor galt vid ett tillfälle som gick ute i ett vetefält men hade alldeles för långt håll för att skjuta,en liten grupp med andra grisar lämnade bökspår efter sig varje vecka. Så nu till våren så försvann dom bara ingen har sett dom under hela sommaren,men nu förra helgen så hittade jag ett uppkrafsat "lerbadkar" i ett av dräneringsdikena runt åkern och tänkte just undrar om det kan vara vildsvin. Med alla dessa bra tankar så börjar det verka som om hjortarna är minst skyldiga,vilket jag också trott hela tiden. /Micke
Publicerat September 6, 200619 yr Författare Om inte jag minns helt tokigt så har du en mindre mark som angränsar till ett större gods? Jag brukar ägna en helg där per år vilket är samma upplevelse som alltid. Sjukt med hjort och avskjutningen är nånstans mellan 100-200 hjortar/år vilket jag då är tveksam till att din ökning ifrån 10 till 20 hjortar skulle göra ngn större skillnad i beståndet.Dock tror jag som du redan har påpekat att du skulle säkerligen reta upp en och en annan granne. Dessutom är han inte ensam om problemet med dålig skörd, alla bönder runt omkring mig har haft en riktig skitskörd pga torkan och har han dessutom hållt på ett tag med detta så är givetvis han också väl medveten om att det är torkan och inte hjortarna. Japp det tror jag också,han har varit ute efter min mark sedan jag tillträdde men jag vill inte ta en diskusion med honom utan att ha torrt på fötterna,vilket ni alla har hjälpt mig bra med. Jag har som sagt inte lust att öka avskjutningen utan tycker att jag ligger på en bra nivå idag,jag kan hålla med om att hjortstammen vuxit kraftigt under de sju år jag haft jakten där, det är å andra sidan är det även ett bevis på att jag och alla andra inte överbeskattar stammen utan det finns snarare utrymme för en ökad avskjutning. Får se hur/vad jag gör,man ska ha tid och lust också. /Micke
Publicerat September 7, 200619 yr Mr Mauser. Om flera jakträttsinnehavare skulle resonera som dig skulle klövviltsstammarna se bra mycket bättre ut än vad som är fallet idag. Skulle gärna byta ut mina nuvarande "jaktgrannar" mot dig om så vore möjligt. Har tyvärr inga fler handfasta råd än de som ges ovan, men håller tummarna för att det ska gå bra. vh T
Publicerat September 7, 200619 yr Författare Tack för dom värmande orden. Har pratat med min markägare nu och tycker att hon och jag är inne på samma linje dvs oförändrat jakttryck. För att blidka bonden så överväger hon att ge honom brukningsrätten gratis under några år mot att han hjälper mig att anlägga en mindre viltåker på prov. /Micke
Publicerat September 7, 200619 yr Låter som en ruskigt bra markägare.. även om jag är lite skeptisk till att göra eftergifter till något som verkar vara ren jävla girighet och snålhet.. Skit samma, huvudsaken du får fortsätta förvalta marken på det sätt som du finner lämpligt!!! Mvh!