Publicerat September 20, 201312 yr Blev inringd klockan 23.00 i natt av grannen som är viltvårdare. En bil hade kört på en älgko. Min första "närkontakt" med en viltolycka. Fy fasiken vilka skador en älg på 350 kg för på en bil. Rejäla skador på bilen och föraren blev troligen ganska skadad, det låg sjukvårdsprylar och blodiga läkarhandskar kvar på platsen. Älgkon låg död i diket och svullen som en ballong. Revbenen på båda sidorna var krossade och har trasat sönder mage och tarmar. Vi lyfte bort kon med en grävmaskin till vår jaktstuga där vi tog ut henne. Självklart blev detta ett arbete för mig då jag är "praktikanten". SATAN vad det luktade, tur att man inte har lätt för att kräkas. Trots trasiga tarmar gick nog 85 % av köttet att behålla. Det tråkiga i sagan är att kon även har två fina kalvar, hon var full med mjölk. Kalvarna irrade omkring på ängen men polisen kunde inte ge tillstånd att skjuta dessa. Länsstyrelsen meddelar oss idag om vi ska skjuta bort kalvarna eller inte. Jag hoppas för kalvarnas skull att så blir fallet då dom annars kommer att svälta ihjäl eller bli påkörda. Tänkte åka förbi olycksplatsen på väg till jobbet för att se om dom är kvar. Var hemma 02.00 och uppe igen 06.00, blir nog en seg arbetsdag :S
Publicerat September 20, 201312 yr Välkommen till eftersöksträsket ,, detta är en sida av jobbet när man är eftersöksjägare,, Jo lukten av en buksprängd älg får en att tappa matlusten i bland,, vi kasserar dessa älgar då bakteriefloran kryper in i köttet,, Borde väl inte vara nåt hinder att ni får ta kalvarna ,?
Publicerat September 20, 201312 yr Våm- eller tarmsprängd älg som levt en stund efter olyckan => stor risk för bakteriespridning via blodcirkulationen. Det syns inte för blotta ögat i akutskedet (efter någon dag kan man dock se det på obd.fynd bl.a på njurarna). Märks på smak och på evt följande matförgiftning. Kasserade en sån senast igår kväll...också en mjölkstinn ko. Bättre för köttet om älgen dör direkt vid olyckan. Men tas den inte ur direkt så den hinner börja jäsa upp är det ändå tveksamt. Åtminstone blir det kassation av kött i anslutning till buken tex slaksidor, filéer, evt ryggkött, evt innanlår... Skickat från min LT26w via Tapatalk 2
Publicerat September 20, 201312 yr Författare Kon dog på fläcken och relativt lite av maginnehållet rann ut. Vi lyfte kon i huvudet med en grävmaskin så all sörja rann ut bra. Resten gick att torka ut. Vi fick klartecken från polisen att skjuta kalvarna.
Publicerat Oktober 15, 201312 yr Författare Jaha, då var det daga igen. Denna gång en STOR tjur som blev påkörd på exakt samma ställe vid 06.15. Tjuren sprang iväg så nu är det eftersök. SKIT också.