Publicerat September 27, 201312 yr Man ska väl inte alls hänga gris? Jag jagade med en yrkesslaktare i Litauen i helgen och han sade att man hänger max en dag. Hittade även en tråd när jag googlade. Citat: En gris bör inte hängas för mörning, vare sig vildsvin eller tamsvin (inkl. linderödssvin). Jag har aldrig gjort det och jag vet heller ingen som gör det. Så här står det tex på Svenska Jägareförbundets hemsida: "Liksom tamsvin bör inte vildsvin hänga mer än ett eller högst två dygn. Tack vara sitt normalt sett tjocka späcklager är det viktigt att vildsvin hänger relativt kallt. På grund av den korta hängningstiden tvingas man normalt sett stycka grisen innan resultatet från trikintesten är klart. Köttet från vildsvin som hänger längre än två dygn tappar vätska och blir därmed torrt och tråkigt. För slaktkroppar av äldre feta grisar med muskelpartierna inbäddade i fett som minskar risken för vätskeförlust anses dock en tids hängning ge ett bättre kött."
Publicerat September 27, 201312 yr Klart man ska hänga dock kanske inte längre än 40 dygnsgrader....mina grisar blir inte torra :-)