Publicerat September 21, 201312 yr Jag är väldigt sugen på en repeter i denna kaliber! Vill någon ge ett köpråd på fabrikat,modell? Tänkt till älg och gris drevjakt framförallt! Kriterierär att jag vill ha en vanlig repeter ingen Blazer Mao Inget ont om dem men jag.vill ha samma system på mina kanoner i fortsättningen. Begagnat eller nytt , vad tycker.ni???
Publicerat September 21, 201312 yr The Africa Queen En gammal Winchester 70 är väl helt rätt i den kalibern.
Publicerat September 21, 201312 yr Jag är på G att inhandla en 375 HH men kan inte bestämma vilket fabrikat eller piplängd. Men den här verkar ha bra pris är dock lite osäker på hur kolven passar, har inte haft möjlighet att prova någon. http://www.czub.cz/en/catalog/364-centerfire-rifles-cz/KMG/CZ_550_MAGNUM_STANDARD.aspx Leif
Publicerat September 21, 201312 yr Som sagt tidigare - begagnat! Sako, Heym, Winchester... Även CZ, men helst äldre. Sen kan man också titta efter engelska bössor, men ovan nämnda märken går iaf att hitta i Sverige till realistiska priser. Själv föredrar jag äldre Sako och Heym. Ska man köpa något nytt idag med samma kvalitet så får man gå från hus och hem först...
Publicerat September 22, 201312 yr Författare Sako låter ju som mina egna tankar! En Sako 85 i kaliber 375 HH med en Aimpoint på är väl rätt på de flesta sätt. Jag har tittat lite på Sauer också men har långt ifrån bestämt mig. Min tanke är alltid att köpa Begagnat i första hand för där får man i princip alltid mer för pengarna. Men nu när jag tittat runt lite så hittar jag inte så mycket intressant på ex Blocket och kanske är jag lite bekväm för jag vill ogärna åka land och rike runt och känna på massa gamla slitna saker. Jag kan tänka mig att lägga runt 10-15 tusen för en fin kanon (med klackar utan glugg) så något borde ju dyka upp tycker jag. Heyms modeller känner jag inte till så mycket (kom gärna med förslag), Brno har väl om jag inte misstar mig helt lite dåligt rykte!?! på en 22:a hade jag dock inte tvekat..
Publicerat September 22, 201312 yr Tror jg jakt i sävedalen har en sako 75 i den kalibern för runt 10kkr
Publicerat September 22, 201312 yr Går emot strömmen o säger köp nytt. Man lever bara en gång varför snåla. En ny bössa o ta hand om, finns väl sämre saker o göra. När du är inne på sako, så varför inte deras bear serie. Kodiak, grizzly eller varför inte Brown bear.
Publicerat September 22, 201312 yr En Sako 75 blir aldrig 'gammal'. Mkt bättre säkring på den än på Sako 85 (låser även slagstiftet och inte enbart avtryckaren). Bra också med den lilla extra tyngden i Sako 75 systemet när det skall vara en 375 HH
Publicerat September 22, 201312 yr Om vi ändå pratar SAKO så är väl en gammal SAKO98 svårslagbar när det gäller kvalitetsmagnumbössor. Hur vanliga de är i begagnathyllorna ska jag låta vara osagt, men särskilt vanliga lär de inte vara.
Publicerat September 22, 201312 yr Jag älskar Sako 75 men de har ett litet problem: nätskärningen! Hade inte de panelerna varit så förbannat fula så hade jag nog haft en garderob full med 75or. Nu är ju inkommande Sauern ingen superhit på det området heller, men iaf bättre än 75:an. Som DrKrall skriver så är vikten i 75:an med magnumlåda klart motiverad för en 375:a, men överdrivet tung för en 7mm RM. Å andra sidan är gamla Sako Hunter myyyycket snyggare men för lätt för att kamras för 375 (jag har haft en). Hann avverka följande 75or innan 75-febern lade sig: Varmint 308 Win Hunter 9,3x62 Hunter Lyx 30-06 Big Game Deluxe 416 Rem Mag Hunter 270 Win
Publicerat September 22, 201312 yr Du har helt klart fått många trevliga tips, varav Sako 75 faller mig bäst i smaken. Även jag, precis som många andra här inne på forumet har fått lite "grovsing-feber". Jag vill dock ha ordning på min klenare arsenal innan jag köper mig ett grövre rör. Kunde dock inte låta bli att kika runt i Torsbos förråd sist jag var där, för en vecka sedan ungefär. Jag har fullständigt fått "Ruger-dille" på senare tid. Jag tycker att det är svårt att hitta trevligare bössor till det priset. Torsbo har två trevliga Ruger 77 i 375HoH inne enligt mig. Det ena är en Ruger 77 Magnum och den kostar 14900 och det andra är en Ruger 77 RSM för 13900kr (gå in och kika på deras hemsida så hittar du bilder på de). RSM:en för 13900 är omgjord en aning med en skåra filad i det fina siktbladet och kornet är utbytt till en sådan där röd variant. Inte så "Klassiskt" och safari-aktigt direkt, men ack så praktiskt. Magnumen för 14900kr är även den ruskigt trevlig! Hade jag haft pengarna så hade jag köpt den direkt. Mvh Joacim
Publicerat September 22, 201312 yr magnum mauser, Win pre 64 model 70 eller Sako Safari (äldre modellen). Tidiga Sako 75 kan vara riktigt välgjorda. Rekylen från 375 h&h är behaglig jämfört med andra kalibrar som finns på marknaden - 300wby upplever jag ruskar om mer. Skaffa en bössa med måttad kolv så blir den en fröjd att skjuta med. Jag tycker inte Ruger är något trevligt alternativ - ofta tråkig finish och inpassning - klumpigt grovsmide. Alternativet: köp en äldre Sako i fint skicka och pipa om den. Anlita en kolvmakare och gör kolven enligt dina önskemål.
Publicerat September 22, 201312 yr Om vi ändå pratar SAKO så är väl en gammal SAKO98 svårslagbar när det gäller kvalitetsmagnumbössor. Hur vanliga de är i begagnathyllorna ska jag låta vara osagt, men särskilt vanliga lär de inte vara. Fast de skjuter inget vidare... http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/44212-dagens-skryt/?p=732232 -- Mats
Publicerat September 22, 201312 yr Åk till Torsbo o kika. De har ca 60st 375H&H i lager. Köp en beg till rimligt pris om du inte haft en liknande kaliber tidigare. Tråkigt om du lägger massa pengar på en ny o det visar sig att du inte "uppskattar" rekylen.
Publicerat September 22, 201312 yr Hur är det med Sakos bössor, är det kontrollerad matning på dem? Vet inte hur det är med M98:an, men det låter ju så Resten har inte kontrollerad matning, men 85:an samt 75 Big Game har nån form av avart som de kallar kontrollerad matning. Det är något av en hybrid mellan push feed och kontrollerad.
Publicerat September 22, 201312 yr Hur är det med Sakos bössor, är det kontrollerad matning på dem? Bara de gamla 98-låsen, men de är ju också det självklara valet: då slipper man världens mest idiotiska kikarfästessystem. -- Mats
Publicerat September 22, 201312 yr En Ruger No-1 skulle jag absolut kunna tänka mig. Men helst ska den ha en omgång custom först. Sen finns det många fina engelska och tyska studsare byggda på 98-lådor. Kruxet är bara att hitta en i Sverige, och till ett realistiskt pris. Det kan begäras hopplösa överpriser för rena rishögar, enbart för att rishögen har ett "klassiskt" namn... Enklast och bäst är nog att börja med någon av ovan nämnda fabrikat. Då får man en bra låda om man vill låta bygga ett customvapen senare.
Publicerat September 22, 201312 yr Är lite sugen på en, med baktanke att en gång pipa om den till .404 Jeffrey. Har dock kontrollerad matning som krav så då går (de flesta) Sako bort. Om jag hittar en Brno (utan joddlarkolv) så tror jag att det är mitt bästa alternativ.
Publicerat September 22, 201312 yr Författare Fast de skjuter inget vidare... http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/44212-dagens-skryt/?p=732232 -- Mats Du borde inte gå och släpa på den , sälj den till mig istället
Publicerat September 22, 201312 yr Författare Sako 98 Sako 75 Sako 85 Verkar ha hakat upp sig lite men det känns som jag kanske inte är helt fel ute.. Vad gäller inglidet på Ruger No1 så är det en sådan som följer mig på jakt i år oxå men jag hoppas jag är man nog att ladda om snabbt nog för Gris 2 med den Vad gäller rekylen så brukar jag inte ha ont av det så länge vapnen passar någorlunda så det får ju bli en fråga att betänka vid köp, men det brukar oftast vara det som triggar köpet för min del..
Publicerat September 22, 201312 yr Författare Torsbo har aldrig fått se mig ännu ! Kanske är det dags att åka dit och förgylla deras tillvaro med ett besök