Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur bra precision kan man räkna med i en .22:a?

Featured Replies

Publicerat

Hämtade min Anschutz 1415-1416 i torsdags och har tillbringat ett par dagar på skjutbanan och testat olika ammunition.

Jag måste säga att jag tycker att kalibern är minst sagt ojämn.

Bössan sprider värre än en dyngspridare.

Som bäst sköt jag fyra skott i samma hål och en flyer någon cm utanför.

Men det har hänt typ två serier av 40, annars har jag fullt upp med att hålla skotten inom en femkrona på 50 meter. -Oavsett fabrikat på ammunitionen.

Och det med skjutstöd!

Ska det vara så? Är .22lr inget under av precision?

Jag själv sätter lätt fyra skott inom en femkrona på 100 meter med studsaren, så jag tror inte det beror på mig.

• Svar 80
  • Visningar 11,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• 22lr är dels "svårskjuten", dvs den förlåter väldigt lite av fel vid skyttet pga den långa lopptiden vilket gör att små fel hos skytten direkt visar sig på tavlan. (därmed är den också förbaskat nytti

• Christian N
    Christian N

22 LR skjuter inte automatiskt sämre än andra kalibrar på avstånd inom dess spec, ie 50-60 meter och ingen/svag vind, http://www.accurateshooter.com/guns-of-week/gunweek080/ men kalibern lider av bla

• Återfallsjägare
    Återfallsjägare

Tack. Ska ta och sälja lite prylar som jag har ståendes som sambon inte vet vad dom är värda... Sen blir det att köpa ett riktigt sikte med parallaxjustering. Jag är ju inte direkt någon vapenbyt

Posted Images

Publicerat

kanske är trycket för hårt, eller orent...

Sen får man som du gjort leta lite bland alla leverantörer för att hitta den ammo som skjuter bäst med sin bössa.

Jag fick bättre träffbilder efter jag justerat trycket efter en riktig rengöring..

Publicerat
  • Författare

22lr är dels "svårskjuten", dvs den förlåter väldigt lite av fel vid skyttet pga den långa lopptiden vilket gör att små fel hos skytten direkt visar sig på tavlan. (därmed är den också förbaskat nyttig att skjuta mycket med!)

Dessutom är den kinkig på ammunition, du kan behöva prova rätt många sorter innan du hittar rätt.

En femkrona är inte fantastiskt, men heller inte helt illa.

Aaaaah, så är det ju naturligtvis.

Hastigheten på kulan gör att man hinner göra flera misstag innan den lämnat loppet.

Bara att öva mera då. :)

Ska koncentrera mig på att göra exakt lika vid varje avfyrning nästa gång och se om resultatet blir bättre.

Tack!

Publicerat
  • Författare

kanske är trycket för hårt, eller orent...

Sen får man som du gjort leta lite bland alla leverantörer för att hitta den ammo som skjuter bäst med sin bössa.

Jag fick bättre träffbilder efter jag justerat trycket efter en riktig rengöring..

Jo, trycket är hårt...

Jag har googlat och försökt hitta hur jag ska justera ner. Hårdheten, men inte hittat något.

Är det skruven framför avtryckaren som ska skruvas ut, åt vänster, för att göra trycket lättare?

Publicerat

En femkrona är 28,5 mm. Om det är dina sämsta grupper så är det bra.

-- Mats

Publicerat

Jag sköt cci standard i min 1416 D. Iof sköt jag på 40m (eller kortare). Jag hade nog 5 skottsgrupper på guldpengen iaf.

På 15-20 m så var det inga problem att rada upp .22 tomhylsor och skjuta på....

Testade några andra fabrikat också, men det var cci som gick bäst hos mig.

Provade cci minimag upp mot 80 m. Den sköt ok på 40 m, men lite större spridning än standard.

Dock så tappade den inte lika mycket i höjd på över 40 m som standard. Så även om den spred lite mer på tex 80 m, så var den närmare mitt i än standard.

Dom tappar ju mycket fart .22orna. Man märker klar skillnad på 40 och 50 m.

Testade också stinger, men den ammon var på tok för snabb för min bössa. Större spridning på 10m än vad standard spred på 50-60 m.

Stingern tror jag spred över 15 cm på 100 m, om jag minns rätt.

Publicerat
  • Författare

En femkrona är 28,5 mm. Om det är dina sämsta grupper så är det bra.

-- Mats

Hmm... Det verkar som om jag har gjort grova pengar någonstans. ;)

Mina femkronor verkar större än era...

Så små trodde jag inte att en femkrona var.

Snarare ligger väl serierna runt 40mm.

Publicerat
  • Författare

Jag sköt cci standard i min 1416 D. Iof sköt jag på 40m (eller kortare). Jag hade nog 5 skottsgrupper på guldpengen iaf.

På 15-20 m så var det inga problem att rada upp .22 tomhylsor och skjuta på....

Testade några andra fabrikat också, men det var cci som gick bäst hos mig.

Provade cci minimag upp mot 80 m. Den sköt ok på 40 m, men lite större spridning än standard.

Dock så tappade den inte lika mycket i höjd på över 40 m som standard. Så även om den spred lite mer på tex 80 m, så var den närmare mitt i än standard.

Dom tappar ju mycket fart .22orna. Man märker klar skillnad på 40 och 50 m.

Testade också stinger, men den ammon var på tok för snabb för min bössa. Större spridning på 10m än vad standard spred på 50-60 m.

Stingern tror jag spred över 15 cm på 100 m, om jag minns rätt.

Har provat CCI Standard. Den och Winchester High Velocity, eller vad den hette, sköt bäst, men alla andra märken sköt nästan lika bra.

-Eller dåligt...

Skjuter just nu med XXL's Top Shot som funkar tillfredsställande till en bråkdel av priset.

Publicerat

De flesta sub sonic brukar gå bra.

Norma 2 skjuter bra i det mesta jag sett

.22 skyttet är precis som någon tidigare nämt oerhört svårt

Vindkänsligt så förbaskat.

Publicerat

vilka andra märken har du testat ?

Publicerat

-Oavsett fabrikat på ammunitionen.

Alla? Eller bara "alla"? Provat Eley Club som inte verkar finnas överallt? Enda som ger åtminstone ganska bra träffbilder i min, RWS high velocity är sådär om man behöver nåt som klarar klass 4.

Publicerat

Min Ruger 10/22 grupperar som oftast inom 30mm på 50m med Norma Jaktmatch men det händer att jag har något/några skott som gått vilse fast då vill jag gärna hävda att det snarare beror på skytten än bössan. Anschutz nämns ju ofta tillsammans med ordet precision vad jag läst/hört så grupper på <20mm bör ju vara ett krav, annars känns ju köpet av den bössan tämligen omotiverat.

Publicerat

Om du har tillgång till Winchester så kan Winchester T22 vara värt ett försök, men den är sällan billig.

Publicerat

Kikarsiktet/fästet kanske är den felande länken?

Publicerat
  • Författare

vilka andra märken har du testat ?

CCI, Winchester modell snabb, Dynamit Nobel, och så någon sub-sonic jag inte minns namnet på.

-Ja, och så Top Shot från XXL, för 25 öre skottet. :)

Publicerat
  • Författare

Alla? Eller bara "alla"? Provat Eley Club som inte verkar finnas överallt? Enda som ger åtminstone ganska bra träffbilder i min, RWS high velocity är sådär om man behöver nåt som klarar klass 4.

"Alla".

Samtliga fem fabrikat som jag testat.

Nix, inte provat Eley.

Publicerat
  • Författare

Kikarsiktet/fästet kanske är den felande länken?

Nu var det ju så att jag köpte ett billigt skitsikte, enbart för att prova på, så...

Fan om jag måste ge grabbarna på optik-avdelningen här på forumet rätt...

Jag tycker faktiskt att siktet uppför sig riktigt hyfsat, men det är klart det kan ju ställa om sig lite, lite, lite, och då blir det ju knas.

Kan ju alltid prova de öppna riktmedlen och se om det blir bättre.

Publicerat

CCI, Winchester modell snabb, Dynamit Nobel, och så någon sub-sonic jag inte minns namnet på.

-Ja, och så Top Shot från XXL, för 25 öre skottet. :)

testa normas och sen några av lapua´s olika sorter så ska du se att träffbilden krymper

Publicerat
  • Författare

testa normas och sen några av lapua´s olika sorter så ska du se att träffbilden krymper

Det ska jag göra.

De bästa hittills har varit CCI Standard och de där snabba Winchester.

Måste prova flera.

Publicerat

jag kör mest med lapua biathlon ibland norma men lapua skjuter tajtare

Publicerat

Biathlon är väl svindyr med. ;)

Publicerat

Biathlon är väl svindyr med. ;)

300 för 100st

Publicerat
  • Författare

300 för 100st

Då kan jag ju skjuta samma kråkjävel tolv gånger med XXL-ammunition för samma pengar!

Då gör det ju inget att den sprider som en dyngspridare, det blir ju ändå billigare att tömma ett helt magasin med XXL-skott i samma mål jämfört med ett Lapua. ;)

OBS!!! Ironi!

Måste hitta en vettig smäll till överkomliga pengar som tar bra.

Jag ska göra en raid på jaktbutikerna här i Sundsvall imorgon och se vad dom har på lager.

Publicerat

Då kan jag ju skjuta samma kråkjävel tolv gånger med XXL-ammunition för samma pengar!

Då gör det ju inget att den sprider som en dyngspridare, det blir ju ändå billigare att tömma ett helt magasin med XXL-skott i samma mål jämfört med ett Lapua. ;)

OBS!!! Ironi!

Måste hitta en vettig smäll till överkomliga pengar som tar bra.

Jag ska göra en raid på jaktbutikerna här i Sundsvall imorgon och se vad dom har på lager.

tja alla gör våra val