Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur bra precision kan man räkna med i en .22:a?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

tja alla gör våra val

Som sagt... Ironi.

Jag ska prova så många olika sorter jag kommer över och sedan hålla mig till den som passar bössan bäst till vettiga pengar.

• Svar 80
  • Visningar 11,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• 22lr är dels "svårskjuten", dvs den förlåter väldigt lite av fel vid skyttet pga den långa lopptiden vilket gör att små fel hos skytten direkt visar sig på tavlan. (därmed är den också förbaskat nytti

• Christian N
    Christian N

22 LR skjuter inte automatiskt sämre än andra kalibrar på avstånd inom dess spec, ie 50-60 meter och ingen/svag vind, http://www.accurateshooter.com/guns-of-week/gunweek080/ men kalibern lider av bla

• Återfallsjägare
    Återfallsjägare

Tack. Ska ta och sälja lite prylar som jag har ståendes som sambon inte vet vad dom är värda... Sen blir det att köpa ett riktigt sikte med parallaxjustering. Jag är ju inte direkt någon vapenbyt

Posted Images

Publicerat

Lägg ut några tusen på att testa all billig ammo som skjuter som billig ammo gör. Det är ju bra att spara pengar.   :whistling:

-- Mats

Publicerat

Ja men vaffan...kikarsiktet var ju billigt...så där tjänades många sköna slantar att lägga på skitammo :lol:;) ;) ;)

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

Publicerat

Fick förvånande precision ur min .22a! Gammal remington 582a! Sköt in den på 90 meter och sköt på längre håll :D Den sköt bara bra med http://www.midwayusa.com/product/386774/aguila-superextra-ammunition-22-long-rifle-subsonic-38-grain-lead-hollow-point-box-of-500-10-boxes-of-50

Det var dom skotten min farbror testat fram och han hade tydligen skjutit den där jävla remingtonen mellan våra två holmar vilket är 200m på pappmål med goda resultat sa han!

Publicerat

Sköt faktiskt dom här skyttetesterna som fanns här på jatksidan... Med bollar och cirklar osv. Tog 100m tavlan och la den på 90 m och klarade faktiskt av det på andra försöket med en halv mm på en av figurerna :') Har ingen bild nu men jag blev sugen på att göra om det! 

Publicerat
  • Författare

Lägg ut några tusen på att testa all billig ammo som skjuter som billig ammo gör. Det är ju bra att spara pengar.   :whistling:

-- Mats

Ja men vaffan...kikarsiktet var ju billigt...så där tjänades många sköna slantar att lägga på skitammo :lol:;) ;) ;) Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

:yucky: Nu ska ni vara snälla!

Publicerat
  • Författare
Publicerat

Jag fick bara eley att gå bra i min nu sålda ruger, testade säkert 15 olika patroner, sålde bössan men testa eley!

eller köp en quad.....

Publicerat

I min Anschutz gick allt bra som höll hastigheter under 385m/s.

Just 385 som CCI minimag gjorde har varit absoluta topprestationen.

Rws subsonic o federal eagle gick också ruskigt bra. 

2,5 cm e absolut lägsta gräns för vad jag accepterar av mig och en .22. på 50m.

Men för att uppnå behöver du skjuta bra.

Stödet, kikarn och skytten kan vara STORA bidragande orsaker till större spridning.

Att pipan e friliggande tar jag för givet att du kollat?

Sett många äldre 22or svälla som svampar i den fukt som är denna årstid o med nypande kolvar som res.

Jag skulle absolut fundera på en felfaktor om den höll 40mm.

Hade nyss samma fenomen o köpte en ny kikare.

Men det visade sig att jag inte gjort ammojämförelser i nya bössan utan gick efter mina test i anschutzen.

Norma jaktmatch funka inte alls i min Cz.

Nu har jag 2 fungerande kikare =)

Publicerat

Jag gjorde samma test med min i våras, och det är inte många fler märken du kan testa här kring..

Hör du av dig när du är i stan så kan du få askarna jag har kvar från testet, för topshot sköt bäst i min =) 

Publicerat

Köp ett nytt kikarsikte! Du har säkert parallaxproblem med skiten som sitter på nu.....

/Mike

Publicerat

Rent tekniskt.
Hur kommer det sig att .22 har sämre precision?

Är det ballistik, med kulans utformning, hastighet osv. eller är det generellt
vapnets konstruktion?

Publicerat

22 LR skjuter inte automatiskt sämre än andra kalibrar på avstånd inom dess spec, ie 50-60 meter och ingen/svag vind, http://www.accurateshooter.com/guns-of-week/gunweek080/

men kalibern lider av bland annat, budget bössor, budget optik, billig/dålig ammo och ovana brukare.

En väl byggd och skjuten 22 lr kan slå snuskigt tätt men det är också lot/batch beroende på ammon, temp osv, eller med andra ord de är lynniga även som bäst, ett av skälen till min skeptiska hållning till kalibern. Christian

Publicerat

Köp Lapua Biathlon och skjut med en anschutz skidskyttebössa så får du precision. :)

Det blir inte lika bra med bössa för 5000 och patroner för 39öre. ;) Men för egen del skjuter jag vid övning (vilket till 99% är det jag har min 22a till) hellre 10skott inom 20-30mm än ett skott mitt i för samma pris. :)

Publicerat

En 22a förtjänar ett bra sikte. Dels har kalibern potential till superbra precision...och dels är det ju en bössa du kommer skjuta väldigt många skott med. Hellre ett dyrare sikte på 22an och ett billigare (men ändå bra) dagljussikte på älgbössan. Jag har ett Zeiss Conquest 4,5-14x44 med parallaxjustering ner till 25 m på min 22a (praktiskt på t.ex kuljaktstigarna). Detta sikte kan jag rek varmt. Min BRNO Mod 4 med detta sikte i bra stålfästen kan jag mata med nästan vad som helst och den håller med det mesta 10-krona på 50 m. Med bra ammo ännu tätare...med 'dålig' ammo upp till 1-krona men ytterst sällan sämre. Den bössan är i.o.f sig tung och har ett bra matchtrycke...så det gör den ju lättskjuten och förlåtande från bänk. Dottern min på 10 år är grym med denna bössa i 'ungdomsklass med stöd' på kuljaktstigarna. Känns nästan lite fuskigt jämfört med andra ungdomar som ofta skjuter med nåt billigt skitsikte och bössa med sunkigt trycke (känner du igen det  :wink: ). Men dotra är nöjd...och pappa också... :yes:   

Så...bra kikarsikte i bra fästen...och träna på bra skjutteknik...där skulle jag börja 'rota' efter precision om jag vore dig B)

Publicerat

22 LR skjuter inte automatiskt sämre än andra kalibrar på avstånd inom dess spec, ie 50-60 meter och ingen/svag vind, http://www.accurateshooter.com/guns-of-week/gunweek080/

men kalibern lider av bland annat, budget bössor, budget optik, billig/dålig ammo och ovana brukare.

En väl byggd och skjuten 22 lr kan slå snuskigt tätt men det är också lot/batch beroende på ammon, temp osv, eller med andra ord de är lynniga även som bäst, ett av skälen till min skeptiska hållning till kalibern. Christian

Tack för svar och länk.

Jag förstår principen.

Hur mycket i reda pengar måste man slussa in i ett 22 lr-projekt om man vill ha då där

ruggigt bra precisition? Gissar på en hel del.

Publicerat

Det du ffa måste mata pengar och tid i är ammunitionen. Det blir troligen inte hål i hål på 100m med Remington Thunderbolt oavsett bössa. :)

Publicerat

Nä...exakt...håll dig till 'standard velocity' ammo! :cool:

Publicerat
  • Författare

Jag gjorde samma test med min i våras, och det är inte många fler märken du kan testa här kring..

Hör du av dig när du är i stan så kan du få askarna jag har kvar från testet, för topshot sköt bäst i min =)

[

Man tackar! :)

Det ska jag absolut göra.

Publicerat
  • Författare

Köp ett nytt kikarsikte! Du har säkert parallaxproblem med skiten som sitter på nu.....

/Mike

Ja, jag misstänker att du har rätt.

Publicerat
  • Författare

Här har du ett jäkligt prisvärt och pålitligt sikte med parallaxjustering. Detta är min personliga rekommendation om du vill komma undan skapligt billigt utan att kompromissa allt för mycket  :cool:

http://www.handladigitalt.se/burris-fullfield-ii-4514x42-ao-ballistic-plex-kikarsikte-p-4430.html

Man tackar! :)

Det verkar som om jag får göra en garagerensning och sälja av lite gamla bilstereogrejor, för det här kommer aldrig att godkännas av sambon... :P

-Någon som behöver fyrkanals-förstärkare, monoblock, eller 12"-basar? Allt ur MTX värsta serie, -eller bytes mot ett bra kikarsikte. ;)

Publicerat

OK...om du vill pröva övertala sambon...det går att beställa billigare direkt från USA...men då blir det ju längre leveranstid. Tull, moms och postavgift tillkommer också. Så det blir väl kanske inte mer än nån tusenlapp billigare i slutänden. TOZ har dock visst nåt erbjudande med ett gratis 'Spotting Scope' som ingår just nu...gratis extraprylar är ju aldrig fel. Men det har ju sitt värde att gynna svenska företagare också...  :cool:

http://theopticzone.com/products-page/rifle-scopes/burris/burris-fullfield-ii-rifle-scopes/burris-fullfield-ii-4-5-14x42-ballistic-plex-matte-w12-24x50-spotter/

Publicerat
  • Författare

OK...om du vill pröva övertala sambon...det går att beställa billigare direkt från USA...men då blir det ju längre leveranstid. Tull, moms och postavgift tillkommer också. Så det blir väl kanske inte mer än nån tusenlapp billigare i slutänden. TOZ har dock visst nåt erbjudande med ett gratis 'Spotting Scope' som ingår just nu...gratis extraprylar är ju aldrig fel. Men det har ju sitt värde att gynna svenska företagare också...  :cool:

http://theopticzone.com/products-page/rifle-scopes/burris/burris-fullfield-ii-rifle-scopes/burris-fullfield-ii-4-5-14x42-ballistic-plex-matte-w12-24x50-spotter/

Tack. :)

Ska ta och sälja lite prylar som jag har ståendes som sambon inte vet vad dom är värda...

Sen blir det att köpa ett riktigt sikte med parallaxjustering.

Jag är ju inte direkt någon vapenbytare, så det är ju inte dumt att köpa riktiga prylar som man ska ha kvar länge.

Det är ju praktiskt, för jag har bekanta som bor i USA.

Publicerat

'If you buy quality you only cry once' :thumbsup:  :cool: